Actieradius daalt veel sneller dan de werkelijk gereden afst

Pagina: 1
Acties:

• Piemelaar
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 00:04
Beste allemaal,

Ik heb een vraag over de actieradius van mijn Volkswagen T-Roc 1.5 TSI benzine automaat. De auto heeft ongeveer 32.000 km gereden.

Wat mij opvalt is dat de berekende actieradius veel sneller daalt dan het aantal kilometers dat ik daadwerkelijk rijd.

Een voorbeeld:
  • Bij vertrek gaf de auto een actieradius van 460 km aan.
  • Vervolgens heb ik 97 km gereden. Dit was een mix van snelweg, stadsverkeer, stoplichten en een korte stop om boodschappen te doen.
  • Na deze rit gaf de auto nog maar 300 km actieradius aan.
Met andere woorden: ik heb 97 km gereden, maar de actieradius is met ongeveer 160 km afgenomen.

Tijdens het rijden zie ik ook regelmatig een hoog momentaan verbruik, bijvoorbeeld rond de 40 l/100 km bij optrekken. In de stad zit het verbruik vaak rond de 13 l/100 km, terwijl het op de snelweg meestal tussen de 5 en 6 l/100 km ligt.

Mijn vraag is:
Is dit normaal bij een benzine T-Roc? Begrijp ik goed dat de auto de actieradius continu herberekent op basis van het recente rijgedrag, waardoor de actieradius tijdelijk veel sneller kan dalen dan de werkelijk gereden afstand?

Ik ben benieuwd of andere T-Roc-rijders dit ook herkennen.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:15
Ik zie dit ook bij mijn A3 met vergelijkbare motor. Ik heb ook het idee dat de auto logischerwijs redelijk veilig rekent waardoor ik meer actieradius heb dan de auto aangeeft. Ik heb ook het idee dat hoe lang de rit des te meer het middelt.

Ik kan inderdaad ook heel hoog verbruik krijgt als ik van de parkeerplaats direct 'doorrij', dan zie ik idd ook wel wel ff 1 op 5 ofzo als verbruik wat dan snel afvlakt. Terwijl even stevig optrekken aan het einde van een langere rit echt niets meer doet voor het gemeten verbruik.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:19
Ja dit is normaal. Kruisen op de snelweg is erg efficiënt vergeleken met constant stop en start verkeer.

Liege, liege, liegebeest!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:22

Barrycade

Through the...

Denk dat je een wat lichtere rechter voet moet proberen. 13/100 in de stad klink niet echt zuinig. Vind 5/6 -100 km bij snelweg gebruik ook niet echt zuinig. Maar ben je de enige rijder van de wagen? Niet de scores van je andere rijder bij het begin en jij gewoon 30% duurder qua rijgedrag?

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:42

Felyrion

goodgoan!

De weergegeven actieradius is gebaseerd op een (zo niet het meest) zuinige rijstijl. Alles wat je daar buiten doet (optrekken, hoge snelheid snelweg, etc.) gaat daar dus ook extra hard vanaf.

Ik weet niet of de T-Roc ook dergelijke opties heeft, maar mijn auto kan naast de optimistische maximale range ook een meer realistische geprojecteerde range weergeven gebaseerd op de laatste 15, 150 of 300km

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine