Vraag

• Moji
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 23:54
Hallo

Ik ben klant bij Orange (België) voor vast internet. Ik heb een modem met wifi in de kelder van waaruit de verdeling door huis gaat.

Ik heb zeer frequent (meerdere keren per week) verschillende problemen met het netwerk. Bijvoorbeeld 'kan geen verbinding maken', 'verbonden zonder internet', of gewoon het niet vinden van het wifi signaal. Dit probleem is zowel draadloos via het mesh netwerk, alsook via LAN/UTP. Het vreemde is dat ik in de kelder bij de modem zelf wel steeds wifi heb.

Ik kan het probleem soms oplossen door in te loggen op de modem via het IP-adres en dan de 'internet router' te resetten. maar dit lukt enkel als ik in de kelder ben, en dan nog werkt het soms niet.

De vier poorten achteraan de modem zijn verbonden met devolgende toestellen:
  1. Unmanaged netwerk switch
  2. Mesh Access Point
  3. Mesh Access point 2
  4. Docking Station voor laptop
Het lijkt dus alsof de modem alles blokkeert dat 'uitgaand' is behalve zijn eigen wifi.

Meerdere contacten en interventies van Orange hebben behalve 2 nieuwe modems niets opgeleverd.

Bijkomende informatie is dat ik hiervoor bij Telenet zat waar we gelijkaardige problemen hadden. De frequentie van problemen lag daar wel lager, en als het internet weg viel was het overal weg.

Initieel dacht ik dat het de kabel van de straat naar binnen was, maar gezien ik nu steeds wifi in de kelder heb gok ik dat het probleem ergens anders ligt.

Wat kan ik nog proberen of testen, of welke oorzaak zou dit kunnen zijn?