Firefox niet stabiel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jan Olieslagers
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-06 16:32
Firefox crasht systematisch bij het openen van bepaalde pagina's, bv. www.maps.g__gl_.com, reproduceerbaar.

omgeving: ubuntu 22.04.5 (ja ik weet dat ik kan upgraden) , firefox 152.0.3-1 = latest/stable

reeds geprobeerd: snap refresh firefox

Ik verdenk een instabiliteit in een of ander hulpprogramma, misschien java?

Alle reacties

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:11
Als je firefox via de terminal opent dan zie je de debug logging.

Daarin zal een fatal/error/exceltion komen te staan als die crashed. Mogelijk niet de laatste debug regel masr daar in de buurt

• eelco_v
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-07 19:56
1) Niet nodig
2) https://support.mozilla.org/en-US/kb/troubleshoot-firefox-crashes-closing-or-quitting

[ Voor 23% gewijzigd door Cyphax op 28-06-2026 21:57 ]

eelcoV

• Jan Olieslagers
@eelco: sorry hoor, maar uw eerste punt is gezeik (edit: en dank aan de brave ziel die het verwijderde)

Het tweede hielp me herinneren dat er een optie "-safe-mode" bestaat, als ik die gebruik lijkt alles normaal (ttz zoals vroeger gewoonlijk) te werken

@hellfighter: bij opstarten van firefox vanaf de command line komt er onderstaande, bij herstarten verder niets meer

firefox -safe-mode

ERROR: ld.so: object 'libgtk3-nocsd.so.0' from LD_PRELOAD cannot be preloaded (failed to map segment from shared object): ignored.

Gtk-Message: 19:56:20.673: Failed to load module "xapp-gtk3-module"

Gtk-Message: 19:56:20.673: Not loading module "atk-bridge": The functionality is provided by GTK natively. Please try to not load it.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan Olieslagers op 28-06-2026 22:01 ]

• Jan Olieslagers
En ook nog: gecopieerd van de supportpagina bij mozilla:

If your crash doesn't happen in Troubleshoot Mode, it is most likely because an extension, theme, or hardware acceleration is causing the crash.

Dat moet het zijn, lijkt me, en hardware acceleration heb ik niet actief, althans niet bij mijn weten. Ik heb het ook nergens voor nodig. Maar welke "extension" of "theme" is dan de boosdoener, en wat doe ik er aan?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:31

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik verdenk een instabiliteit in een of ander hulpprogramma, misschien java?
Java zou niet standaard geïnstalleerd moeten zijn bij een Ubuntu installatie en de plugin daarvoor is al járen dood. Dit kan het dus onmogelijk zijn.

Je hebt de Snap versie van Firefox. Ga eens naar de Mozilla site, download de tarball daar en pak die uit. Is die wel prima te gebruiken?

Hardware acceleratie kan je trouwens zien in about:support, net als welke extenties je allemaal hebt. Ook zie je de crash reports van de afgelopen paar dagen. Kijk daar eens in, die moet wel wat duidelijkheid scheppen.

Commandline FTW

• Jan Olieslagers
Dank, @HoT. Ik heb de tarball (152.0.3) gedownload en uitgepakt, lijkt netjes te werken. Moet ik nu voortaan deze gebruiken? Die van snap dan maar verwijderen, om verwarring te vermijden?

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:35
Ik zou dan naar de PPA switchen zodat je nog wel via apt automatische updates krijgt. Zo doe ik het ook, ik weet niet of deze helemaal actueel is, maar hier een voorbeeld uitleg: https://www.omgubuntu.co.uk/2022/04/how-to-install-firefox-deb-apt-ubuntu-22-04

[ Voor 61% gewijzigd door TobyW op 29-06-2026 13:08 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sowieso de Snap versie verwijderen, want voor je het weet opent een andere applicatie die en dan zit je weer met een instabiele versie te werken.

Wanneer je de PPA gaat toevoegen, moet je ook even opletten welke versie apt als voorkeur gaat nemen. Want als je standaard 'apt install firefox' doet (zonder de PPA iig), krijg je de meta-package dat dan weer 'snap install' uitvoert. U bent gewaarschuwd. ;)

Commandline FTW

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TobyW schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:05:
Ik zou dan naar de PPA switchen zodat je nog wel via apt automatische updates krijgt. Zo doe ik het ook, ik weet niet of deze helemaal actueel is, maar hier een voorbeeld uitleg: https://www.omgubuntu.co.uk/2022/04/how-to-install-firefox-deb-apt-ubuntu-22-04
Waarom een PPA? Mozilla heeft een eigen apt repo, die lekker gebruiken dus.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CH4OS schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:33:
[...]

Waarom een PPA? Mozilla heeft een eigen apt repo, die lekker gebruiken dus.
Heb je de link wel gelezen? Ik zou niet weten welke server Mozilla anders gebruikt voor Firefox, maar blijkbaar vind jij packages.mozilla.org niet de juiste? :P

Commandline FTW

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hero of Time schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:58:
Heb je de link wel gelezen? Ik zou niet weten welke server Mozilla anders gebruikt voor Firefox, maar blijkbaar vind jij packages.mozilla.org niet de juiste? :P
Maar het toevoegen van een repo aan apt, is toch geen PPA? :?

• Jan Olieslagers
Okee, de snap-versie zal ik verwijderen. "snap remove firefox"? Of heeft die zoals apt de subtiele keuze tussen "purge" en "remove"? Ik vrees dat sommige bestanden (configuratie en zo) gemeenschappelijk zouden kunnen zijn voor de beide versies, en dan zou een complete remove de werkende versie ook kunnen schaden.

En verder: vergeef me mijn onwetendheid, wat is "PPA" en wat is er goed en/of verkeerd aan, en hoe het te gebruiken - of niet?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zover mijn kennis gaat, zijn PPA's community onderhouden repositories. Zo is ppa:ondrej/php een bekende PPA voor PHP, omdat Ubuntu niet altijd de laatste versie van PHP beschikbaar stelt (of in elk geval niet snel is daarmee). Ikzelf heb liever een voorkeur om eea direct via een officiële apt repository te installeren dan via community onderhouden repositories.

Dat eea buiten de Snap versie van Firefox wel werkt, is een indicatie dat de sandbox waarvan Snap gebruik maakt, mogelijk roet in het eten gooit.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 29-06-2026 19:15 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CH4OS schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:11:
Zover mijn kennis gaat, zijn PPA's community onderhouden repositories. Zo is ppa:ondrej/php een bekende PPA voor PHP, omdat Ubuntu niet altijd de laatste versie van PHP beschikbaar stelt (of in elk geval niet snel is daarmee). Ikzelf heb liever een voorkeur om eea direct via een apt repository te installeren dan via community onderhouden repositories.
Dat 'ppa:ondrej/php' is een wrapper om het hele sources list en key gebeuren heen. Kijk eens in /etc/apt/sources.list.d nadat je een ppa hebt toegevoegd. Wat zie je dan? Juist, gewoon een apt repo zoals elke andere repository op je systeem. Het is echt niet speciaal, behalve dan dat het op het platform van Canonical wordt gehost, launchpad.net. Maken ze eens iets dat daadwerkelijk gebruiksvriendelijk is een eenvoudig in gebruik, wordt het gelijk verkeerd begrepen en denkt men dat het een heel ander ding is. 8)7

Commandline FTW

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hero of Time schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:14:
Dat 'ppa:ondrej/php' is een wrapper om het hele sources list en key gebeuren heen. Kijk eens in /etc/apt/sources.list.d nadat je een ppa hebt toegevoegd. Wat zie je dan? Juist, gewoon een apt repo zoals elke andere repository op je systeem. Het is echt niet speciaal, behalve dan dat het op het platform van Canonical wordt gehost, launchpad.net. Maken ze eens iets dat daadwerkelijk gebruiksvriendelijk is een eenvoudig in gebruik, wordt het gelijk verkeerd begrepen en denkt men dat het een heel ander ding is. 8)7
Dank voor de uitleg! Ik wilde het niet direcet bestempelen als iets slechts of zo, maar had wel het gevoel wat meer controle te hebben wanneer ik met de hand een .sources file aanmaak.
offtopic:
Dit is dus blijkbaar een Canonical dingetje, daar ging ik al wel vanuit, getuige het feit dat vaak als een antwoord komt binnen Ubuntu-vragen. Verklaart misschien ook wel direct waarom een Mozilla bijvoorbeeld die een eigen apt repo heeft, niet ook gewoon via een dergelijke manier te installeren is, dan zou het inderdaad gebruikersvriendelijk zijn, nu niet echt, imo.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 29-06-2026 19:20 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jan Olieslagers schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:08:
Okee, de snap-versie zal ik verwijderen. "snap remove firefox"? Of heeft die zoals apt de subtiele keuze tussen "purge" en "remove"? Ik vrees dat sommige bestanden (configuratie en zo) gemeenschappelijk zouden kunnen zijn voor de beide versies, en dan zou een complete remove de werkende versie ook kunnen schaden.
Enige wat 'purge' bovenop 'remove' doet, is eventuele configuratie dat een package in /etc plaatst verwijderen. Een snap package bevat alles in zichzelf en doet verders niks met /etc als zodanig.
En verder: vergeef me mijn onwetendheid, wat is "PPA" en wat is er goed en/of verkeerd aan, en hoe het te gebruiken - of niet?
PPA is niets meer dan een acronym voor personal package archive. Een dienst de Canonical aanbied op Launchpad.net, hun build en bug tracking platform. Het wordt vaak als synoniem gebruikt voor externe repository die niet per se op launchpad.net staat.

OpenSuse bied een vergelijkbare dienst aan. Je zou denken dat je daar alleen packages voor Suse krijgt, maar dat is niet zo. Je geeft bij het build systeem aan waar je voor wilt compileren. Ik heb namelijk in 't verleden al eens zo'n repo aan m'n Debian systeem toegevoegd. Het is flexibeler dan wat Canonical aanbied, want dat is voor alleen Ubuntu beschikbaar. Je kan het met Debian ook wel gebruiken, maar soms kom je in de knoop met dependencies. Het is al heel wat jaren dat ik er iets mee heb gedaan, dus misschien is het iets breder tegenwoordig.

Commandline FTW

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CH4OS schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:18:
[...]
Dank voor de uitleg! Ik wilde het niet direcet bestempelen als iets slechts of zo, maar had wel het gevoel wat meer controle te hebben wanneer ik met de hand een .sources file aanmaak.
Met de hand is meer werk, maar het resultaat is hetzelfde. Het verwijderen maakt het ook iets makkelijker, maar dat is 't dan ook wel.
offtopic:
Dit is dus blijkbaar een Canonical dingetje, daar ging ik al wel vanuit, getuige het feit dat vaak als een antwoord komt binnen Ubuntu-vragen. Verklaart misschien ook wel direct waarom een Mozilla bijvoorbeeld die een eigen apt repo heeft, niet ook gewoon via een dergelijke manier te installeren is, dan zou het inderdaad gebruikersvriendelijk zijn, nu niet echt, imo.
offtopic:
Reden voor Mozilla om het zelf te hosten is dat ze hier natuurlijk volledige controle hebben over wat ze precies aanleveren. Eigen build systeem, eigen target distro's en niet beperkt tot Ubuntu. Ze bieden veel meer aan, ook voor Debian, Fedora, etc. voor wie het wil. Zie https://support.mozilla.o...ebian-based-distributions voor de hele lijst en instructies.

Commandline FTW

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Heb je Firefox eerst al eens een keer compleet gereset met behulp van de app zelf?
Firefox met Snap is standaard in Ubuntu, dat moet natuurlijk gewoon prima werken. Alles verwijderen alleen hierom is niet nodig.

Verwijder alle extenties. Tik in Firefox: about:support

klik op refresh en wis daar ook het opstartbuffer. Daar kun je ook de crashrapporten lezen om te zien wat er niet goed gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door CR2032 op 29-06-2026 20:08 ]

• Jan Olieslagers
Tsja, dat was nu net zo frustrerend: ik kon firefox alleen opstarten in safe mode, en dan zijn de extensies niet actief en kunnen dus ook niet verwijderd worden. Maar het is intussen van de baan, met een installatie buiten snap werkt het allemaal netjes. En, zoals eerder gezegd, ik zie toch nix in dat snapgedoe, het is me veel te Windowsachtig, teveel "wij weten wat goed is voor u".

Met dank voor alle positieve antwoorden mag deze draad voor mijn part worden afgesloten (als dat hier wordt gedaan).
Pagina: 1