Sonos Amp liet me schrikken

Pagina: 1
Acties:

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-06 11:40
Vandaag heb ik mijn nieuwe set DALI SONIK 7-luidsprekers in gebruik genomen met een nieuwe Sonos Amp-versterker.

Omdat ik het 'inspelen' van de nieuwe luidsprekers serieus wil nemen, nam ik de nodige voorzorgsmaatregelen;
- de Sonos Amp eerst configureren en bijwerken, en daarna de luidsprekers en tv er pas op aansluiten,
- de versterker pas aanzetten nadat de luidsprekers aangesloten waren,
- de volumelimiet van de Sonos Amp op 50% instellen en dan alsnog rustig aandoen met het volume.

Toen alles eenmaal werkte, doorliep ik in de Sonos-app de tv-installatie. Dat komt er vooral op neer dat uitgelegd wordt hoe je de ARC-verbinding maakt. Ik herinnerde me van onze vorige Sonos Arc-soundbar dat daarna een stevig geluidseffect wordt afgespeeld.

Daarom zette ik het volume van de Sonos Amp-versterker eerst heel laag. Maar dat heeft blijkbaar geen zin, want het geluidseffect was veel te hard naar mijn zin en het klonk ook niet alsof de luidsprekers er blij van werden. Het dreunde en trilde.

Uit mijn verhaal kun je wel opmaken; dat vond ik niet leuk. Voor wat het waard is heb ik Sonos al de feedback gegeven dat dit geluidseffect naar mijn idee op een véél lager volume afgespeeld zou moeten worden, en/of dat het ingestelde volume en/of ingestelde limiet gerespecteerd zouden moeten worden.

Maar ik vraag me natuurlijk vooral ook af of mijn gloednieuwe luidsprekers een tik hebben gehad. Kan iemand daar onderbouwd iets over zeggen?

• Melvin.P
Voor de lol, dit zegt ChatGPT als ik bovenstaande over zijn schutting gooi.

*knip* (reeds besproken in reactie verderop) 👍🏻

[ Voor 84% gewijzigd door Jorgen op 28-06-2026 23:11 ]

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:07

TeeDee

CQB 241

*knip* het is hier niet de huiskamer

[ Voor 73% gewijzigd door Jorgen op 28-06-2026 22:19 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Melvin.P
Haha, dit is misschien precies wat ik even nodig had. Ja, stel ik me aan? Het zijn maar spullen, maar wel net uitgepakt en niet bij een broodje kaas cadeau gehad.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:01
Melvin.P schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:11:
Haha, dit is misschien precies wat ik even nodig had. Ja, stel ik me aan? Het zijn maar spullen, maar wel net uitgepakt en niet bij een broodje kaas cadeau gehad.
Gewoon gaan gebruiken dan raken ze vanzelf 'ingespeeld'.
Bij goed hard zetten gaat het 'inspelen' sneller.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Melvin.P
Dus inspelen houdt niet in dat je ze op gematigd volume moeten wennen? Mag ik het niet vergelijken met een auto, waarin je beter niet vanuit de showroom vol gas wegrijdt?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:46

FeaR

In GoT we trust

Melvin.P schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:37:
...waarin je beter niet vanuit de showroom vol gas wegrijdt?
Niet? Waar heb je anders garantie voor? O-)

Als het voor jou een goed gevoel geeft om de speakers in te spelen, doen. Persoonlijk zou ik er niet zo veel waarde aan hechten qua impact. Gedachte achter inspelen is dat de speakers x tijd op de plank hebben gelegen en de materialen stug(ger) zijn geworden. Hangt van de gebruikte materialen in de units af hoe veel dat is/kan zijn. Door gebruik wordt het materiaal weer normaal, hoe harder het gebruik des te sneller alles weer soepel is.
de versterker pas aanzetten nadat de luidsprekers aangesloten waren,
Genoemde Sonos kan aan worden gezet zonder speakers aangesloten, buizen vinden het veelal niet tof.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:23

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Melvin.P schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:07:
Voor de lol, dit zegt ChatGPT als ik bovenstaande over zijn schutting gooi.

[...]
Je mag op Tweakers AI gebruiken ter ondersteuning van je berichten, maar het is niet de bedoeling om hele teksten te kopiëren.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Melvin.P
Oké, dan weet ik dat, dankjewel.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:42
Denk dat we er al wel uit zijn , maar inspelen van speakers die je doorgaans gewoon door ze te gebruiken , mocht dit überhaupt al een ding zijn (ik denk van niet). Veel plezier met mooie speakers gewenst !

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:01
FeaR schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:01:
[...]

Niet? Waar heb je anders garantie voor? O-)

Als het voor jou een goed gevoel geeft om de speakers in te spelen, doen. Persoonlijk zou ik er niet zo veel waarde aan hechten qua impact. Gedachte achter inspelen is dat de speakers x tijd op de plank hebben gelegen en de materialen stug(ger) zijn geworden. Hangt van de gebruikte materialen in de units af hoe veel dat is/kan zijn. Door gebruik wordt het materiaal weer normaal, hoe harder het gebruik des te sneller alles weer soepel is.

[...]

Genoemde Sonos kan aan worden gezet zonder speakers aangesloten, buizen vinden het veelal niet tof.
En ik lees op de site van KEF dat juist vanuit de fabriek de ophanging van de cones wat stugger kan zijn. Na een aantal uren spelen, hard of zacht dat maakt niet uit, wordt het 'echte' geluid van de speakers bereikt.
Maar volgens mij zit dat hele 'inspelen' voor het grootste deel tussen de oren......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Toen ik dit zag staan dacht ik eerst dat het om een of ander retro setje speakers ging want dit is eigenlijk iets van vroeger. Vooral inderdaad als speaker dan langer gestaan hadden en dan kijk ik vooral naar KEF's.
Pagina: 1