Grindmatten over grind

Pagina: 1
Acties:

• Suus1978
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:58
We hebben een groot grindpad in de tuin, zeker 50 meter lang en ongeveer 3 meter breed. Er zijn stukken overwoekerd door onkruid en het loopt/rijdt niet fijn. Ipv alles te verwijderen: zou het een optie zijn om (evt. na verwijdering van een laag van een paar cm) grindmatten met worteldoek op de oude grindlaag te plaatsen? Zeker aan de straatkant zou dat fijn zijn ivm fietsen, auto en kliko's. Is dit aan te raden? En is dit voor amateurs zoals wij te doen? Of moet dit door een professioneel bedrijf gedaan worden? Met prijzen van gemiddeld 60 euro per uur ben ik gestopt met offertes opvragen 😞

Andere vraag: waarmee houd ik grind het best op zijn plaats? Nu ligt er tussen grind en gras alleen een rij bakstenen met als gevolg: gras en onkruid in het grind en grind in het gras. Een mooie strakke afscheiding lijkt me mooier. Maar dan moet dan over 50 meter....

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:49
Ik had 7 jaar geleden kiezels rond mijn zwembad gelegd. Op het hoogste punt was dit 20cm diep (grond loopt af).

Na een paar jaar was ik het moeilijker wandelen beu (je zakt altijd wat weg) en heb ik grindmatten gehaald, de bovenste drie cm kiezel weg gehaald en de matten en grind er terug over. Het is nu veel gemakkelijker wandelen en in herfst en lente de warmtepomp weghalen maar ik heb wel belachelijk veel meer onkruid erin. Ik heb de fout gemaakt grindmatten te nemen met een anti wortel doek onderaan. Dat maakt het gemakkelijk om ze te leggen maar zelfs met een beetje aarde erin groeit er veel gemakkelijker onkruid...

Qua leggen heb ik gewoon altijd 2 m2 weg gehaald, grindmat gelegd, half gevuld met grind van de vierkante meter ernaast en zo verder. Bij mij rijden er (uiteraard) wel geen auto's over...

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:40
Je kunt alles op zijn plek houden met een border rand. Als je grind er tegen aan legt dan moet je wel een stevige en waarschijnlijk ook hoge borderrand hebben. Ze bestaan van cortenstaal maar bv ook van gerecycled plastic.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-07 13:10
Suus1978 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:51:
zou het een optie zijn om (evt. na verwijdering van een laag van een paar cm) grindmatten met worteldoek op de oude grindlaag te plaatsen?
Dat kan een optie zijn. Je hebt alleen een probleem: Zaden en zand waait gewoon in het grind. Dus je houdt het nooit onkruidvrij zonder regelmatig onderhoud. Je zal er regelmatig bij moeten.
En is dit voor amateurs zoals wij te doen? Of moet dit door een professioneel bedrijf gedaan worden?
Geen probleem. Het kost je een paar dagen tot week werk. In principe kan dat iedereen. Een professioneel bedrijf heeft meestal de beschikking over de (juiste) gereedschappen en machines om het werk wat sneller te kunnen doen.
Andere vraag: waarmee houd ik grind het best op zijn plaats?
Wat al eerder aangegeven wordt vaak gedaan: dus een stalen rand als opsluiting. Je kan ook betonbanden gebruiken. Of in jullie bestaand geval: Bakstenen als randopsluiting.
Nu ligt er tussen grind en gras alleen een rij bakstenen met als gevolg: gras en onkruid in het grind en grind in het gras.
Dat voorkom je niet. Dat zal je altijd houden als je niet regelmatig onderhoud pleegt. Dus regelmatig onkruid verwijderen. De randen steken en het gras weghalen. En ook het grind uit het gras halen. Je houdt altijd wel opspattend grind en grind wat onder schoenen zo meegenomen wordt.

Wil je gemak voor het fietsen en kliko's hebben? Maak één of twee stroken tegelpad of (straat)klinkerverharding naast het grindpad van 0,40 tot 0,60m breed waar je met de fietsen en kliko's over kan. Dan rijd je niet iedere keer door het grind. Het voordeel is dat je een iets grotere buffer tussen het gras en het grindpad hebt.

Voor de auto: Je kan ook twee rijstroken van 0,40 - 0,60m maken op een totaal breedte van 2,00 meter. Uitvoeren in (straat)klinkers. Dan kan je daar met de auto over rijden. Dan rijd je niet over het grind. Deze kan je ook gebruiken voor je fiets en kliko. Het totaalbeeld veranderd wel iets. Het is de vraag of je dat mooi vindt.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:30

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Wij hebben een wat kleinere, maar vergelijkbare, situatie voor het huis.

Een inrit van zo'n 4x12 m en ook daar ligt een hoop grind in, bijzonder irritant met een zware kliko, laat staan als ik met mijn motor achterwaarts de garage uit wil.
Wij laten alles vewijderen en er komen klinkers voor terug.

Maar voor jouw informatie....een deel van dat grind gaan wij hergebruiken achter onze schuur, daar heb ik een meter breed pad en daar liggen nu dus grindmatten onder 't grind en dat loopt gewoon echt prima.

Als jij die inrit wil gaan doen maar niet over wilt op een andere verharding dan huurde ik en gravertje/shoveltje en schraapte een flinke laag eraf.

Je hebt overigens trouwens grindmatten in kleur, dus niet alleen maar zwart, dus die zie je niet overduidelijk meer.

Allicht zou je voor het leggen van de grindmatten nog even met een trilplaat het resterende grond en de puinbaan (ik neem aan dat die eronder nog zit) verdichten.

Wij doen de onkruidlaag trouwens dubbel, ik heb zowel een los anti wortel doek uitgerold en ook de grindmatten hebben dat doek (beetje dunnig, vandaar dubbel).

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:50

Fanta

FordPerformance™️

Als eens aan halfverharding gedacht? Prima alternatief voor een grindpad en een stuk minder onderhoud.

[ Voor 48% gewijzigd door Fanta op 29-06-2026 09:33 ]

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:37

DUX

blijft ook nu voor Oranje

*roept user @pjot1 ?

[ Voor 37% gewijzigd door DUX op 29-06-2026 09:19 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Fanta schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:49:
Als eens aan halfverharding gedacht? Prima alternatief voor een grindpad en een stuk minder onderhoud. Als je het helemaal goedkoop wilt, kan je er ook asfalt freesafval in laten storten, dan ziet je oprit er 'net niet' geasfalteerd uit. In buitengebied zie je dit veel en misstaat het ook niet.
Asfalt freesafval? Staalslakken en andere rotzooi in je oprit verwerken lijkt me nou niet ideaal.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:50

Fanta

FordPerformance™️

pagani schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:21:
[...]

Asfalt freesafval? Staalslakken en andere rotzooi in je oprit verwerken lijkt me nou niet ideaal.
Eens, ik heb mijn bericht aangepast. Ik was niet op de hoogte van het risico op staalslakken. Die zitten niet gegarandeerd in freesafval, maar de kans is inderdaad te groot om het te gokken.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-07 13:10
pagani schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:21:
[...]
Nee, dat moet je echt niet als "halfverharding" gaan zien. Freesasfalt is gewoon dicht als asfalt als je het aanbrengt en verdicht. Staalslakken: Krijg je geen vergunning voor om deze überhaupt te vervoeren en toe te passen. Dat zou ik echt niet doen.

Wat kan je wel als halfverharding doen: "Achterhoeks Padvast", "Gravier d'or", "Stabilizer". Bij de een wordt een kantopsluiting aanbevolen. Bij de andere hoeft dat niet. De meeste halfverhardingen zijn waterdoorlatend. Met een goede laag van menggranulaat / puin eronder zijn ze vaak goed bestand tegen licht verkeer zoals een inrit / uitweg.

Onderhoud: Je zal toch het een en ander moeten onderhouden. Vooral de zijkanten. Mogelijk dat je moet oppassen voor spoorvorming als je er heel veel met de auto er over heen rijdt.

[ Voor 10% gewijzigd door RonnieKo op 29-06-2026 10:30 ]

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
We hebben een groot grindpad in de tuin, zeker 50 meter lang en ongeveer 3 meter breed. Er zijn stukken overwoekerd door onkruid en het loopt/rijdt niet fijn. Ipv alles te verwijderen: zou het een optie zijn om (evt. na verwijdering van een laag van een paar cm) grindmatten met worteldoek op de oude grindlaag te plaatsen? Zeker aan de straatkant zou dat fijn zijn ivm fietsen, auto en kliko's. Is dit aan te raden? En is dit voor amateurs zoals wij te doen? Of moet dit door een professioneel bedrijf gedaan worden? Met prijzen van gemiddeld 60 euro per uur ben ik gestopt met offertes opvragen 😞

Andere vraag: waarmee houd ik grind het best op zijn plaats? Nu ligt er tussen grind en gras alleen een rij bakstenen met als gevolg: gras en onkruid in het grind en grind in het gras. Een mooie strakke afscheiding lijkt me mooier. Maar dan moet dan over 50 meter....
Kan wel omhoog? Tenminste, dat is het eerste waar ik aan denk.

Een splitmat is 3,2cm dik, met grind zo'n 5cm. Dus dat zou je wel omhoog moeten kunnen, zo niet dan zal je toch een laag moeten verwijderen. Bedenk ook dat je basis vlak moet zijn.

Qua afscheiding zie je vaak cortenstaal. Is gemakkelijk te gebruiken en ziet er netjes uit!

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Pagina: 1