Buren willen buitenmuur aanbouw op erfgrens plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• flowerbloempje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 30-07 22:24
Hoi allemaal,

Wij (ik en mijn man) hebben sinds kort nieuwe buren. Zij willen een aanbouw laten plaatsen van ongeveer 5m2. Ze hebben aangegeven dat ze de buitenmuur graag precies op de erfgrens willen plaatsen, waarbij wij dan 50% eigenaar worden van die muur (mandeligheid neem ik aan).

Wijzelf hebben ook interesse om volgend jaar een uitbouw te plaatsen maar dat staat nog niet vast. Volgens de aannemer van de buren zouden wij later hun buitenmuur als onze binnenmuur kunnen gebruiken.

Daarnaast hebben wij een plat dak met kiezelstenen dat doorloopt vanaf onze garage. Als wij straks ook een aanbouw plaatsen vraag ik me af of dit dak dan ook samen moet worden getrokken met het platte dak van de aanbouw van de buren of dat dit los van elkaar kan blijven.

Binnenkort krijgen we een uitnodiging van hun notaris om de overeenkomst op te stellen.

We hebben nog nergens ja op gezegd en we zijn ons nog aan het oriënteren. Als wij nee zeggen hebben de buren al aangegeven dat ze de aanbouw dan op hun eigen grond plaatsen.

Onze vragen:

1. Wat zijn de voor- en nadelen als wij 50% eigenaar worden (mandeligheid) van de buitenmuur van de buren?
2. Hoe zit het met aansprakelijkheid bij schade en wie betaalt welke kosten (nu en in de toekomst)?
3. Kunnen de buren later weigeren dat wij tegen die muur aanbouwen ook als we mede-eigenaar zijn?
4. Kunnen wij nu nog eisen stellen aan de muur bijvoorbeeld aan de dikte, isolatie of constructie?
5. Waar moeten we verder op letten en zelf regelen als de muur op de erfgrens komt (Kadaster, akte, etc.)?
6. Wat zijn de voor en nadelen om straks hun buitenmuur als onze binnenmuur te gebruiken?
7. Hoe zit het met vocht, isolatie en geluid als wij hun buitenmuur gebruiken?

Heeft iemand hier ervaring mee of advies? Alle input is welkom!

Update:

De buren hebben uiteindelijk besloten nu op de eigen grond te bouwen omdat ze niet meer willen wachten en per direct willen beginnen. Hun aannemer had het ook afgeraden omdat onze aanbouw langer wordt dan die van hun en ze wilde ook niet de gezamelijke aansprakelijkheid.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat wij ook twijfels hadden aan hun aannemer omdat ze al willen beginnen met bouwen terwijl er nog geen tekeningen zijn en de aannemer gaat grotendeels alles in zijn eentje doen. Maar ik weet niet hoe gebruikelijk dat is.

Wat voor nadelen zitten er dan aan als het 2 losse aanbouwen worden? Extra kosten dan voor de fundering en meer ruimte verlies?

Het enige waar ik mij dan echt zorgen om maak is het vocht tussen de twee aanbouwen.

[ Voor 17% gewijzigd door flowerbloempje op 01-07-2026 08:56 ]

Beste antwoord (via flowerbloempje op 01-07-2026 15:15)

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

omdat er een aanbouw naast komt zou 1 constructie met spouwmuur mij het beste lijken. dan is de isolatie gelijk op orde (geen vocht dat kan doorslaan).

[ Voor 4% gewijzigd door JJ Le Funk op 01-07-2026 08:32 ]

d:)b :henk d:)b

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:33
Voordeel:je wint behoorlijk wat ruimte tov zelf een binnen en buitenmuur te moeten plaatsen op eigen grond. Zeker omdat je dan ook ruimte moet houden tussen jouw buitenmuur en zijn buitenmuur, omdat er anders vocht tussen gaat zitten. Dit kan zomaar 50 cm schelen...

Schade: ligt aan welke schade, bedoel je lekkage?

Nee, als ze aangeven dat ze voldoende isoleren om er 2x binnenmuur van te maken dan mogen jullie daartegenaan bouwen.

Eisen ... overleg zou ik het eerder noemen. Vraag wat voor geluidsisolatie ze willen, desnoods leg je wat bij als jullie zelf mogelijk die muur ook willen gebruiken - zelfs als er geen uitbouw komt altijd fijn als je je buren niet hoort.

Is er nu discussie waar de erfgrens is? Of twijfel je eraan?

De daken moeten op elkaar aangesloten worden - hoe zit het met afwatering?

Vocht: beter aaneengesloten daken, dus is juist beter. Geluid is een ding - zorg voor voldoende isolatie. Isolatie: je zal altijd minder warmte verliezen naar een buurman die ook stookt tov buitenlucht.

ps - als je mee zeggenschap wilt over isolatie kan het zjin dat er gezegd wordt "prima, maar dan spouw op erfgrens, zoals bij huizen gebruikelijk". Hou er rekening mee dat dit een klein beetje ruimte kost (vooral ga je een sprong zien als je een open keuken wilt uitbouwen oid).

[ Voor 12% gewijzigd door 99ruud99 op 28-06-2026 19:41 ]

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 31-07 22:23
Misschien gelijk een deal sluiten met de aannemer als je zelf ook een aanbouw wilt plaatsen. Dan kun je gelijk je eigen wensen mee laten nemen in hun bouwplannen.

Ik zie hiet voorderest niet echt nadelen in.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-08 14:31

mb1

Ik vermoed dat de bedoeling van de buren is om het Hart van de muur op de erfgrens te plaatsen

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:18

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou proberen wat geld naar voren te halen en meteen meedoen. Dat maakt de kans op problemen meteen stukken minder ook en als ze er al zijn ook minder discussie.

• flowerbloempje
Door prive omstandigheden is het voor ons op dit moment helaas niet mogelijk om nu met de aanbouw te starten en zal dit op zijn vroegst volgend jaar zijn. De buren willen zowiezo al nu gaan starten.

Onze aanbouw zal langer worden dan die van de buren. Wij trekken onze aanbouw gelijk met onze bijkeuken. Dus stel dat wij de buitenmuur van de buren gebruiken hoe zit dat dan met dat stukje muur die langer is? Lopen wij dan het risico op een knik in onze woonkamer?

Wat is dan verstandig? De spouw op de erfgrens en dan hun buitenmuur op onze grond en onze buitenmuur op hun grond? Ideaal lijkt het mij niet

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het is wel een beetje ongebruikelijk volgens mij om zo'n buitenmuur op de erfgrens te plaatsen. Dit zie je wel vaker met b.v. schuttingen dat die dan op de erfgrens geplaatst worden. In dat geval ben je dan beiden voor de helft eigenaar van die schutting, maar bij een muur ?

Vraag mij ook even af of het nu wel of niet wat maakt wanneer je dan voor de helft eigenaar zou zijn in verband dan met jullie aanbouw. Als jullie dan een binnenmuur plaatsen vóór de buitenmuur van de buren dan kunnen ze daar volgens mij niets tegen inbregen. Even dus onafhankelijk ervan of jullie wel of niet dan mede-eigenaar zouden zijn.

Wat ik mij nu ook zo bedenk is dat je er voor moet oppassen dat de buren dan niet naderhand gaan zeggen van dat jullie ook de helft dan moeten gaan mee-betalen als die muur op de erfgrens staat. Weet niet maar ik zou in deze toch eerst eens een jurist of notaris vragen hoe dat precies in elkaar steekt.

In elk geval wat dat weigeren betreft, nee ze kunnen nooit weigeren dat jullie op jullie eigen grond een muur plaatsen vóór hun muur. Dat is b.v. hetzelfde als met een schutting plaatsen en je op je eigen grond gerust een schutting vóór de schutting van de buren mag plaatsen.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04:44
Roel1966 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:24:
Het is wel een beetje ongebruikelijk volgens mij om zo'n buitenmuur op de erfgrens te plaatsen. Dit zie je wel vaker met b.v. schuttingen dat die dan op de erfgrens geplaatst worden. In dat geval ben je dan beiden voor de helft eigenaar van die schutting, maar bij een muur ?
Volgens mij is dit juist vrij gebruikelijk en zie je dit juist bij bijv. nieuwbouw overal. Je kan dan immers een inspring voorkomen, en als de buren dan ook een uitbouw zetten kunnen die ze buitenmuur verwijderen, voorkomen zij ook een inspring en hebben beiden de mooiste oplossing

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:01
flowerbloempje schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:14:
Dus stel dat wij de buitenmuur van de buren gebruiken hoe zit dat dan met dat stukje muur die langer is? Lopen wij dan het risico op een knik in onze woonkamer?
Niet als jullie het extra stukje muur van de buren ook op de erfgrens mogen plaatsen. Het lijkt me zinvol om hier nu alvast over te praten.
Door prive omstandigheden is het voor ons op dit moment helaas niet mogelijk om nu met de aanbouw te starten en zal dit op zijn vroegst volgend jaar zijn. De buren willen zowiezo al nu gaan starten.
Ik weet niet wat de omstandigdheden zijn natuurlijk. Maar als je er al wel zeker van bent dat de aanbouw er gaat komen, kun je misschien al wel wat voorbereidende werkzaamheden laten doen zoals de fundering en de muur op de erfgrens? Ik denk dat je hier uiteindelijk geld en gedoe mee bespaart.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dennism schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:27:
[...]

Volgens mij is dit juist vrij gebruikelijk en zie je dit juist bij bijv. nieuwbouw overal. Je kan dan immers een inspring voorkomen, en als de buren dan ook een uitbouw zetten kunnen die ze buitenmuur verwijderen, voorkomen zij ook een inspring en hebben beiden de mooiste oplossing
Die inspring snap ik niet helemaal wat je daarmee bedoeld en misschien is er toch wat verwarring wat plaatsen op de erfgrens betreft. Zoals ik het begrijp willen die buren zeg maar de ene helft van de baksteen op hun grond en de andere op de grond van hun plaatsen. Dat is bij mijn weten dan op de erfgrens.

• Dennism
Roel1966 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:41:
[...]

Die inspring snap ik niet helemaal wat je daarmee bedoeld en misschien is er toch wat verwarring wat plaatsen op de erfgrens betreft. Zoals ik het begrijp willen die buren zeg maar de ene helft van de baksteen op hun grond en de andere op de grond van hun plaatsen. Dat is bij mijn weten dan op de erfgrens.
Die inspring krijg je wanneer je de buitenmuur van de uitbouw niet exact in het verlengde komt van de huidige woningscheidende muur. Als je die muur volledig (dus beide muurdelen en spouw) op eigen grond krijg je binnen een inspring waar de uitbouw begint.

Als je echter de buitenmuur als het ware verlengd, zodat de spouw van de uitbouw op de erfgrens zit heb je die inspring niet. Dat betekend echter wel dat als de buren (nog) geen uitbouw zetten een deel van de buitenmuur van uitbouw iets op hun grond staat.

Bij veel nieuwbouw zie je dus ook al in de akte al staan dat buren dit van elkaar te dulden hebben, zodat iedereen een mooi passende uitbouw kan zetten.

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:41
Je mag blij zijn met deze nieuwe buren. We zien op dit forum en bij de rijdende rechter ook wel anders.

Over de nieuwe mandelige muur is al voldoende geschreven. Eigenlijk heb je behoefte aan een goede tekening waarin e.e.a. is uitgewerkt.

Neem in het overleg mee dat de fundering wordt berekend op jullie uitbouw wensen. Waarschijnlijk moet deze iets verzwaard / verbreed worden, maar dat kan jullie dan kosten besparen. Hou er wel rekening mee dat je de meerprijs moet betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Bas.013 op 29-06-2026 09:45 ]

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Xander schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:30:
Niet als jullie het extra stukje muur van de buren ook op de erfgrens mogen plaatsen. Het lijkt me zinvol om hier nu alvast over te praten.
Dit lijkt me een essentieel onderdeel van de overeenkomst! Pas dan hebben jullie beide maximaal profijt, maar laat dit dus gelijk mee vastleggen bij de notaris.

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-07 21:28
Bas.013 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:44:
Je mag blij zijn met deze nieuwe buren. We zien op dit forum en bij de rijdende rechter ook wel anders.

Over de nieuwe mandelige muur is al voldoende geschreven. Eigenlijk heb je behoefte aan een goede tekening waarin e.e.a. is uitgewerkt.

Neem in het overleg mee dat de fundering wordt berekend op jullie uitbouw wensen. Waarschijnlijk moet deze iets verzwaard / verbreed worden, maar dat kan jullie dan kosten besparen. Hou er wel rekening mee dat je de meerprijs moet betalen.
In dat licht, als het haalbaar is, kun je misschien wel alvast de fundering leggen ook voor jullie uitbouw. Dan kun je de kosten voor grondwerk delen en hoef je straks niet te graven langs de fundering van je buren. Vooral als het zou gaan om fundering op staal is dat een voordeel en qua kosten niet enorm.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:02
Dennism schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:51:
[...]

Die inspring krijg je wanneer je de buitenmuur van de uitbouw niet exact in het verlengde komt van de huidige woningscheidende muur. Als je die muur volledig (dus beide muurdelen en spouw) op eigen grond krijg je binnen een inspring waar de uitbouw begint.

Als je echter de buitenmuur als het ware verlengd, zodat de spouw van de uitbouw op de erfgrens zit heb je die inspring niet. Dat betekend echter wel dat als de buren (nog) geen uitbouw zetten een deel van de buitenmuur van uitbouw iets op hun grond staat.

Bij veel nieuwbouw zie je dus ook al in de akte al staan dat buren dit van elkaar te dulden hebben, zodat iedereen een mooi passende uitbouw kan zetten.
Volgens mij moet de binnenmuur van de buren een strakke lijn worden met hun woonkamer.
Als je dat wilt realiseren bij de naastliggende woning zou de 'buitenmuur' van de aanbouw dus gelijk moeten lopen met de binnenmuur van de naastliggende woning. Dit om die inspring te voorkomen. Lijkt me sterk dat die muur dan nog op de scheidingsgrens staat en er gaat dus altijd 1 partij van de twee een inspring krijgen ergens.

• Dennism
Frappuccino schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:06:
[...]

Volgens mij moet de binnenmuur van de buren een strakke lijn worden met hun woonkamer.
Als je dat wilt realiseren bij de naastliggende woning zou de 'buitenmuur' van de aanbouw dus gelijk moeten lopen met de binnenmuur van de naastliggende woning. Dit om die inspring te voorkomen. Lijkt me sterk dat die muur dan nog op de scheidingsgrens staat en er gaat dus altijd 1 partij van de twee een inspring krijgen ergens.
Die inspring voorkom je bij beide partijen omdat wanneer de 2de buren tegen de eerder gerealiseerde aanbouw gaan aanbouwen ze dan de buitenmuur afbreken en daar hun binnenmuur zetten. of de buitenmuur afwerken als binnenmuur (dit laatste is minder gebruikelijk volgens mij).

Doen ze dat niet, dan heeft een van de twee inderdaad wel een inspring, maar deze handelingen met de spouw op de erfgrens en de buitenmuur dus iets op grond van de buren doe je juist om dit voor beide partijen te voorkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 29-06-2026 10:19 ]

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-07 21:28

Onze aanbouw zal langer worden dan die van de buren. Wij trekken onze aanbouw gelijk met onze bijkeuken. Dus stel dat wij de buitenmuur van de buren gebruiken hoe zit dat dan met dat stukje muur die langer is? Lopen wij dan het risico op een knik in onze woonkamer?

Wat is dan verstandig? De spouw op de erfgrens en dan hun buitenmuur op onze grond en onze buitenmuur op hun grond? Ideaal lijkt het mij niet
Dit kan nog weleens een lastig detail opleveren om zonder koudebrug uit te voeren. Op dit stukje waar jullie uitbouw langer wordt krijg je eigenlijk de omgekeerde situatie. Jullie buitenmuur valt dan op de grond van de buren. Die heeft ook fundering nodig.

Het lastige is dat de buitenmuur die de buren nu gaan zetten straks in de weg zit. Want daar ontstaat een koudebrug met de buitenmuur waar jullie aanbouw langer is. Alles bij elkaar niet ideaal.

Ik zou echt overwegen of je een stukje van de ruwbouw toch al kan zetten. Als je de fundering kunt leggen en dan jullie kant van de nieuwe woningscheidende wand uitvoeren als binnenmuur. Tijdelijke voorziening om deze droog te houden. Het dak van de buren voer op de erfgrens ook uit met tijdelijke voorziening om later aan te sluiten. Met een bitumen dak is dat zeker goed mogelijk. Epdm ook waarschijnlijk.

Voor de buitenmuur zet je dan alleen het L-pootje waar jullie uitbouw langer is. Dat laat je uitgetand staan op de hoek. Later kan de metselaar daar gewoon op verder. Het scheelt je buren ook in metselwerk. Aan de kant van de buren is alles af en netjes en permanent. Geen risico op schade later.

Maar dat is natuurlijk een persoonlijke financiële afweging.. als het fundering is op staal (zonder heipalen) dan zijn de kosten voor de fundering niet zo groot. Zeker niet als je het door dezelfde aannemer laat doen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:53
tux-87 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:18:
[...]

Dit kan nog weleens een lastig detail opleveren om zonder koudebrug uit te voeren. Op dit stukje waar jullie uitbouw langer wordt krijg je eigenlijk de omgekeerde situatie. Jullie buitenmuur valt dan op de grond van de buren. Die heeft ook fundering nodig.

Het lastige is dat de buitenmuur die de buren nu gaan zetten straks in de weg zit. Want daar ontstaat een koudebrug met de buitenmuur waar jullie aanbouw langer is. Alles bij elkaar niet ideaal.

Ik zou echt overwegen of je een stukje van de ruwbouw toch al kan zetten. Als je de fundering kunt leggen en dan jullie kant van de nieuwe woningscheidende wand uitvoeren als binnenmuur. Tijdelijke voorziening om deze droog te houden. Het dak van de buren voer op de erfgrens ook uit met tijdelijke voorziening om later aan te sluiten. Met een bitumen dak is dat zeker goed mogelijk. Epdm ook waarschijnlijk.

Voor de buitenmuur zet je dan alleen het L-pootje waar jullie uitbouw langer is. Dat laat je uitgetand staan op de hoek. Later kan de metselaar daar gewoon op verder. Het scheelt je buren ook in metselwerk. Aan de kant van de buren is alles af en netjes en permanent. Geen risico op schade later.

Maar dat is natuurlijk een persoonlijke financiële afweging.. als het fundering is op staal (zonder heipalen) dan zijn de kosten voor de fundering niet zo groot. Zeker niet als je het door dezelfde aannemer laat doen.
Moet de buitenmuur van de buren niet gewoon gelijk zo lang worden dat het de nieuwe buitengevel van de langere uitbouw van TS wordt? Dus moet eigenlijk TS de aangrenzende gevel van de nieuwe aanbouw van de muren betalen. dan wordt deze gelijk lang genoeg, koudebrugloos en geisoleerd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• flowerbloempje
Update: Inmiddels hebben de buren besloten de aanbouw volledig op hun eigen grond te bouwen en niet meer op de erfgrens.

Op ons aandringen wordt er wel een grensreconstructie van de erfgrens gedaan. Maar we weten niet of ze daarop wachten voordat ze beginnen met bouwen.

Zijn er nu nog zaken waar wij op moeten letten nu ze op hun eigen grond gaan bouwen?

Kan de fundering alsnog deels over de erfgrens komen, ook als de muur op hun eigen grond staat? Kan dat later problemen opleveren?

Wij willen volgend jaar ook een aanbouw plaatsen. Hoeveel ruimte moet je normaal gesproken tussen twee losse aanbouwen aanhouden vanwege fundering, trillingen en vocht? Is 5 cm voldoende?

Hoe voorkom je later vocht, bladeren en vuil in de smalle ruimte tussen beide aanbouwen als je daar niet meer bij kunt?

Voor de fundering van de buren wordt er 1 grote heilpaal van 6 meter geboort in de grond. Lopen wij risico op schade aan onze woning door trillingen?

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-07 22:55
Bij ons zijn er 4 heipalen ingegaan van een meter of 15 diep. Dat waren buispalen. Dat is zo gepiept. Uurtje of 2 later waren ze al weer vertrokken volgens mij. Je hoort het zelfs nauwelijks. Dus dat moet geen probleem zijn.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:53
flowerbloempje schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:52:
Update: Inmiddels hebben de buren besloten de aanbouw volledig op hun eigen grond te bouwen en niet meer op de erfgrens.

Op ons aandringen wordt er wel een grensreconstructie van de erfgrens gedaan. Maar we weten niet of ze daarop wachten voordat ze beginnen met bouwen.

Zijn er nu nog zaken waar wij op moeten letten nu ze op hun eigen grond gaan bouwen?

Kan de fundering alsnog deels over de erfgrens komen, ook als de muur op hun eigen grond staat? Kan dat later problemen opleveren?

Wij willen volgend jaar ook een aanbouw plaatsen. Hoeveel ruimte moet je normaal gesproken tussen twee losse aanbouwen aanhouden vanwege fundering, trillingen en vocht? Is 5 cm voldoende?

Hoe voorkom je later vocht, bladeren en vuil in de smalle ruimte tussen beide aanbouwen als je daar niet meer bij kunt?

Voor de fundering van de buren wordt er 1 grote heilpaal van 6 meter geboort in de grond. Lopen wij risico op schade aan onze woning door trillingen?
wat zonde, nu moet je inderdaad een eigen fundering maken, ruimte tussen de bouwdelen houden etc. jullie hadden dit echt makkelijker samen kunnen doen. ik zou nogmaals aan ze vragen om het toch samen te doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Kempenaer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09-07 16:47
inderdaad eeuwig zonde.
Als @No Hands schrijft zou ik eerst eens proberen om toch nog het gesprek aan te gaan en dan echt met de insteek dat je op een gedeelde muur wil uitkomen zoals de buren in het begin ook wilden (net zoals dat voor de rest van jullie 2 huizen al het geval is en tevens voor vele aanbouwen in het land) en niet direct enkel beren op de weg te zien....

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:31

m-vw

Dus?

Wij hebben natuurlijk geen inzicht in de privésituatie, maar volgens mij gaat de nu gekozen optie juist voor problemen zorgen als jullie later toch gaan uitbouwen.

Krijg je dan twee buitenmuren tegen elkaar? Of erger nog zo'n 'strookje' lucht waar niemand meer bij kan.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:11

Waarom is hiervoor gekozen? Want bijna al je genoemde mogelijke problemen zouden opgelost zijn als ze wel op de erfgrens zouden bouwen.

[removed]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:37

Waarom hebben ze dat ineens zo besloten? Alles was al klaar; ben je misschien wat verkeerd overgekomen?

Want dit maakt het straks voor jou een stuk lastiger!

Nee, je loopt niet zomaar risico

Acties:
  • Beste antwoord

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

omdat er een aanbouw naast komt zou 1 constructie met spouwmuur mij het beste lijken. dan is de isolatie gelijk op orde (geen vocht dat kan doorslaan).

[ Voor 4% gewijzigd door JJ Le Funk op 01-07-2026 08:32 ]

d:)b :henk d:)b

• flowerbloempje
De reden waarom ze nu op de eigen grond willen is omdat ze niet meer willen wachten en per direct willen beginnen. Ook had hun aannemer het afgeraden omdat onze aanbouw langer wordt dan die van hun en ze wilde ook niet de gezamelijke aansprakelijkheid.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat wij ook twijfels hadden aan hun aannemer omdat ze al willen beginnen met bouwen terwijl er nog geen tekeningen zijn en de aannemer gaat grotendeels alles in zijn eentje doen. Maar ik weet niet hoe gebruikelijk dat is.

Wat voor nadelen zitten er dan aan als het 2 losse aanbouwen worden? Extra kosten dan voor de fundering en meer ruimte verlies?

Het enige waar ik mij dan echt zorgen om maak is het vocht tussen de twee aanbouwen.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:26

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op het moment dat de buren op de erfgrens willen bouwen zouden jullie daar toestemming voor moeten geven. Zonder jullie toestemming mag het niet. En dat zou ik alleen in schriftelijke als erfdienstbaarheid vast laten leggen.

De muur wordt namelijk niet mandelig. Dat is alleen het geval indien de muur ook aan jullie kant onderdeel is van een constructie. Buren zijn dan ook volledig verantwoordelijk voor onderhoud. En jullie zouden zelfs toestemming moeten vragen om er iets aan te hangen.

Zouden jullie later uit willen bouwen dan zou je dus weer toestemming aan de buren moeten vragen om hun muur te gebruiken. En dan wordt hij wel mandelig. Dat toekomstig mogelijk gebruik zou je denk ik al vast kunnen leggen in de erfdienstbaarheid.

Dus op de vragen
1 Hij is niet mandelig
2 Kosten volledig voor de buren
3 Zonder nu iets vast te leggen, ja.
4 Jullie moeten toestemming geven dus jullie mogen eisen stellen.
5 Schriftelijk de toestemming en erfdienstbaarheid vastleggen
6 Op zich niets als hij dus fatsoenlijk gebouwd is, dus punt 4
7 Vocht etc is kwestie van muur correct integreren. Isolatie en geluid, zie punt 4.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08 10:12

mjl

Ugh

Neem dan in de overeenkomst mee van dat jullie uitbouw de muur ook op dezelfde wijze op/over de erfgrens gezet wordt voor het deel dat gaat ‘uitsteken’ dan kan je die knik voorkomen, en al heb je een ‘knik’ het deel van de gedeelde muur is dat stuk gewonnen ruimte.

Wordt er nog verwacht dat jullie meebetalen aan de muur (gezien mede eigenaarschap)?

-------

• redwing
flowerbloempje schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:49:
De reden waarom ze nu op de eigen grond willen is omdat ze niet meer willen wachten en per direct willen beginnen. Ook had hun aannemer het afgeraden omdat onze aanbouw langer wordt dan die van hun en ze wilde ook niet de gezamelijke aansprakelijkheid.
Als je toestemming geeft kunnen ze toch gelijk beginnen? En die gezamelijke aansprakelijkheid heb je weinig mee te maken. Er moet wel iets heel raars gebeuren dat je daar last van gaat hebben. Ik neem b.v. aan dat de huizen zelf nu ook al tegen elkaar aan staan. Hebben ze daar dan ook problemen mee?
Op zich kan dat niet zoveel kwaad omdat er begonnen wordt met de fundering en pas bij de echte bouw je die tekeningen nodig hebt. Ik zou alleen zelf weinig vertrouwen hebben als een aannemer zonder goed plan al zou beginnen, maar ik weet natuurlijk niet of dat ook echt het geval is. Er is uiteindelijk een verschil tussen weten wat en hoe je moet bouwen en de daadwerkelijke uiteindelijke tekeningen.
Snappen ze dan ook dat dat ze 15cm aan breedte in de kamer scheelt, ze groter risico hebben op latere problemen (je krijgt een buitenmuur waar je niet meer bij kunt). En dat ze straks aan jullie toestemming moeten vragen als ze ook maar iets met jullie uitbouw-muur willen doen (iets ophangen, groen tegen aan zetten e.d.)
Daar kun je op bouwen, maar kan op termijn inderdaad wel sneller voor problemen zorgen.
mjl schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:53:
[...]
Neem dan in de overeenkomst mee van dat jullie uitbouw de muur ook op dezelfde wijze op/over de erfgrens gezet wordt voor het deel dat gaat ‘uitsteken’ dan kan je die knik voorkomen, en al heb je een ‘knik’ het deel van de gedeelde muur is dat stuk gewonnen ruimte.

Wordt er nog verwacht dat jullie meebetalen aan de muur (gezien mede eigenaarschap)?
Zolang ze op eigen grond bouwen is er geen mede eigenaarschap. Maar ook als de muur wel mandelig zou worden (op de erfgrens) is het niet gebruikelijk om daarvoor te betalen.

[ Voor 16% gewijzigd door redwing op 01-07-2026 09:32 ]

[removed]

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 01-08 12:33
De muur van TS wordt langer dan die van de buren. Het meest ideale zou zijn dat beide muren incl. fundering nu al gezet zouden worden maar helaas zijn daar de middelen niet voor.
Voor de fundering van langere muur zou waarschijnlijk ook een extra paal in de grond moeten.

Het hoeft geen groot nadeel te zijn om de uitbouw van TS geheel op een eigen fundering te plaatsen. De kans dat de buitenmuur t.o.v. van de rest zou kunnen "bewegen" wordt daarmee uitgesloten. Ook zal overdracht van contactgeluiden een heel stuk minder zijn.
De buren van TS zouden ook "iets moeten" met het langere stuk muur op hun grond.
TS kan nu rustig zelf een aannemer zoeken en nadenken over de eigen uitbouw.
Enige nadeel is dat er aan de binnenkant een verspringing komt door de binnenmuur.

Zelf heb ik deze situatie ook gehad maar ik wilde van begin af aan de buren niet tot last zijn, zij wilden/konden sowieso niet uitbouwen.
Ik heb toen alles op eigen grond neergezet en de binnenmuur is toen inderdaad een stukje naar binnen gekomen. Ik heb dit opgelost met een ondiepere keukenkast op de overgang naar de uitbouw tot het plafond en optisch is de keuken één doorlopend strak geheel geworden.

• redwing
vogelmans schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:33:
De muur van TS wordt langer dan die van de buren. Het meest ideale zou zijn dat beide muren incl. fundering nu al gezet zouden worden maar helaas zijn daar de middelen niet voor.
Voor de fundering van langere muur zou waarschijnlijk ook een extra paal in de grond moeten.

Het hoeft geen groot nadeel te zijn om de uitbouw van TS geheel op een eigen fundering te plaatsen. De kans dat de buitenmuur t.o.v. van de rest zou kunnen "bewegen" wordt daarmee uitgesloten. Ook zal overdracht van contactgeluiden een heel stuk minder zijn.
Die funderingen zullen zelden echt los van elkaar komen te liggen en contactgeluiden voorkom je door goed te isoleren.
De buren van TS zouden ook "iets moeten" met het langere stuk muur op hun grond.
Die muur komt daar toch. En als ie op eigen grond staat mogen de buren er helemaal niets mee zonder specifieke toestemming (ook geen dingen aan ophangen). Daarbij neem ik aan dat er anders een schutting komt, dus wat ruimte betreft zal het weinig uitmaken.
TS kan nu rustig zelf een aannemer zoeken en nadenken over de eigen uitbouw.
Enige nadeel is dat er aan de binnenkant een verspringing komt door de binnenmuur.
En dat je een veel lastigere overgang krijgt, omdat je een opening tussen de muren krijgt en waarschijnlijk ook de daken los van elkaar houdt (waardoor je daar dus ook een opening krijgt)
Zelf heb ik deze situatie ook gehad maar ik wilde van begin af aan de buren niet tot last zijn, zij wilden/konden sowieso niet uitbouwen.
Dan vind ik het toch een ander verhaal. Op het moment dat de buren geen plannen hebben om uit te bouwen zijn er weinig voordelen aan op de erfgrens bouwen (behalve dan het eigendom waardoor de buren niets met de muur mogen doen)
Ik heb toen alles op eigen grond neergezet en de binnenmuur is toen inderdaad een stukje naar binnen gekomen. Ik heb dit opgelost met een ondiepere keukenkast op de overgang naar de uitbouw tot het plafond en optisch is de keuken één doorlopend strak geheel geworden.
Je wordt hiermee dan dus wel beperkt omdat je iets met de overgang moet/wil doen. Maar er zijn inderdada mogelijkheden om de optische impact mee te laten vallen.

[removed]

• vogelmans
redwing schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:54:
[...]

Die funderingen zullen zelden echt los van elkaar komen te liggen en contactgeluiden voorkom je door goed te isoleren.

[...]

Die muur komt daar toch. En als ie op eigen grond staat mogen de buren er helemaal niets mee zonder specifieke toestemming (ook geen dingen aan ophangen). Daarbij neem ik aan dat er anders een schutting komt, dus wat ruimte betreft zal het weinig uitmaken.

[...]

En dat je een veel lastigere overgang krijgt, omdat je een opening tussen de muren krijgt en waarschijnlijk ook de daken los van elkaar houdt (waardoor je daar dus ook een opening krijgt)

[...]

Dan vind ik het toch een ander verhaal. Op het moment dat de buren geen plannen hebben om uit te bouwen zijn er weinig voordelen aan op de erfgrens bouwen (behalve dan het eigendom waardoor de buren niets met de muur mogen doen)

[...]

Je wordt hiermee dan dus wel beperkt omdat je iets met de overgang moet/wil doen. Maar er zijn inderdada mogelijkheden om de optische impact mee te laten vallen.
Met bekisting kun je de 2 funderingen makkelijk helemaal los van elkaar houden.

Als binnen- en buitenmuren mandelig tegelijk worden gezet dan staat het langere gedeelte dus gedeeltelijk op de grond van de buren. Hoeft niet erg te zijn maar dat moet ook geregeld worden.
Als de lange muur helemaal op eigen grond staat is er geen regeling nodig.

Bij 2 aparte losstaande aanbouwen hoeft e.e.a. geen probleem te zijn. Er zijn wel aparte regenwaterafvoeren nodig (die in 1 afvoerbuis kunnen uitkomen). Als beide aanbouwen even groot zouden zijn dan was de mandelige muur veruit de beste oplossing maar in dit geval zie ik het niet als nadeel om het helemaal gescheiden te houden.

Ik ben heel tevreden over "mijn" oplossing en de buren ook. Indertijd heb ik alles met hen in overleg gedaan.

• redwing
vogelmans schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:13:
[...]
Met bekisting kun je de 2 funderingen makkelijk helemaal los van elkaar houden.
Klopt, maar als je op de goede manier isoleert koppel je alles sowieso al los van elkaar.
Als binnen- en buitenmuren mandelig tegelijk worden gezet dan staat het langere gedeelte dus gedeeltelijk op de grond van de buren. Hoeft niet erg te zijn maar dat moet ook geregeld worden.
Als de lange muur helemaal op eigen grond staat is er geen regeling nodig.
Je kunt er specifieke afspraken over maken, maar standaard zijn de meeste dingen voor zo'n muur al wettelijk geregeld.
Bij 2 aparte losstaande aanbouwen hoeft e.e.a. geen probleem te zijn. Er zijn wel aparte regenwaterafvoeren nodig (die in 1 afvoerbuis kunnen uitkomen). Als beide aanbouwen even groot zouden zijn dan was de mandelige muur veruit de beste oplossing maar in dit geval zie ik het niet als nadeel om het helemaal gescheiden te houden.
Dat extra stuk muur maakt weinig uit en je zet er anders waarschijnlijk een gezamelijke schutting neer. Daarbij zorg je er met het apart zetten juist voor dat zowel voor de bouw als bij het afwerken en onderhoud je een veel groter risico hebt. Want uiteindelijk ontkom je er niet aan dat je een ruimte tussen de huizen krijgt. En dat is gewoon wachten op problemen, en waarschijnlijk niet gelijk, maa rwel over 10-20jaar.
Ik ben heel tevreden over "mijn" oplossing en de buren ook. Indertijd heb ik alles met hen in overleg gedaan.
Alleen heb jij dus niet te maken met een open ruimte tussen de muren omdat de buren geen aanbouw hebben. In jouw geval is voor beide opties best wat te zeggen omdat er geen echte nadelen aan zitten en kan het inderdaad het beste zijn om op eigen grond te zetten. Bij jou kun je ook altijd nog bij de buitenmuur mochten er b.v. vochtproblemen ontstaan. In het geval waar we het nu over hebben kan dat echter niet en zitten er vooral nadelen aan om het niet op de grens te zetten.

[removed]

• flowerbloempje
Ik begrijp dan alleen niet waarom hun aannemer het advies gaf om er toch 2 losse aanbouwen van te maken als dit voor ons allebei in ons nadeel werkt.

Gaat die open ruimte dan echt zo'n groot probleem veroorzaken? En kan je daar dan niks tegen doen?

• redwing
flowerbloempje schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:07:
Ik begrijp dan alleen niet waarom hun aannemer het advies gaf om er toch 2 losse aanbouwen van te maken als dit voor ons allebei in ons nadeel werkt.

Gaat die open ruimte dan echt zo'n groot probleem veroorzaken? En kan je daar dan niks tegen doen?
In de praktijk zal het waarschijnlijk wel meevallen, maar als er iets gebeurt kun je er gewoon niet bij. En de kans dat er iets met een opgesloten buitenmuur gebeurd (zeker met vocht) is gewoon een stuk groter dan als het echt 1 geheel is.

Dus op zich zou ik me er niet al te druk over maken, maar de beste oplossing is wel de boel aan elkaar bouwen. Ik zou dan ook nog een keertje overleggen met de buren en kijken of je alsnog op de grens kunt bouwen. Maar als ze dat echt niet willen zou ik me er ook niet druk over maken. Uiteindelijk krijg je het ook wel los van elkaar gebouwd

[removed]

• vogelmans

Ik zie het vochtprobleem niet. De muren staan los van elkaar en er blijft een kier om door te tochten. Normaal heb je ook een dubbele muur tussen 2 huizen waar je never nooit meer bij kunt komen. Bovendien als er toch nog vocht zou zijn heb je altijd nog een eigen spouw (met folie) waar het vocht niet doorheen kan komen.
Wat je nodig hebt is een betrouwbare aannemer die weet wat hij moet doen.

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:41

De aannemer redeneert vanuit eigen belang. Die wel snel bouwen en geen ‘gedoe’ met jouw bouwproject.

Mijn advies is wel om te vragen hoe ze funderen met in ogenschouw nemen hoe jij jouw fundering t.z.t. nog kan maken. En dit vooraf met de buren vastleggen in een document, samen met de andere punten zoals erfgrenscorrectie, tegenaanbouwen van de gevels etc..

• vogelmans
[quote]redwing schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:31:
[...]

Klopt, maar als je op de goede manier isoleert koppel je alles sowieso al los van elkaar.

[...]

Bij 1 gedeelde fundering is de kans op contact geluiden groter dan 2 losse funderingen. Isolatie doet wel iets maar als de buurvrouw op hakjes over het parket of tegels loopt denk ik toch dat je dat bij 1 fundering gaat horen.
Bovendien moet bij een gedeelde fundering de hele fundering tegelijk gestort worden anders blijft de muur los van de rest staan en daarvoor heeft TS op dit moment niet de middelen.

• Wolly
  • Niet online

Die open ruimte wordt aan de bovenkant gewoon afgedicht met bitumen, er komt daar helemaal geen vocht.
Niets om je zorgen over te maken.

• redwing
Wolly schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:16:
[...]

Die open ruimte wordt aan de bovenkant gewoon afgedicht met bitumen, er komt daar helemaal geen vocht.
Niets om je zorgen over te maken.
Dat kan alleen als de buren het daarmee eens zijn, want in principe moet je ook aan de bovenkant een opening houden. Hetzelfde geldt voor de opening tussen de muren waar wel lucht bij kan komen, maar vaak ook koeler is dan de rest en dus vocht aantrekt. Ik ben al iets te vaak tegengekomen dat dit soort openingen toch problemen gaven. En helemaal dicht maken moet je ook weer mee opletten, want als er dan alsnog ergens vocht binnenkan komen, kan het er ook niet meer uit.

[removed]

• redwing
vogelmans schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:07:
[...]
Bij 1 gedeelde fundering is de kans op contact geluiden groter dan 2 losse funderingen. Isolatie doet wel iets maar als de buurvrouw op hakjes over het parket of tegels loopt denk ik toch dat je dat bij 1 fundering gaat horen.
Als dat een probleem is, heb je dat ook al in de rest van het huis en niet alleen de uitbouw. Mijn ervaring is echter dat je hier bij een goede bouw geen last van hebt (al worden er wel vaak foutjes gemaakt waardoor je alsnog wat contactgeluid krijgt)
Bovendien moet bij een gedeelde fundering de hele fundering tegelijk gestort worden anders blijft de muur los van de rest staan en daarvoor heeft TS op dit moment niet de middelen.
Vaak wordt dit al apart gedaan. Zeker bij nieuwbouw zie je al veel dat er een uitbouw wordt geplaatst, die zo wordt gezet dat de buren er later aan vast kunnen bouwen. Die fundering is dan ook het probleem niet.

[removed]

• Wolly
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:26:
[...]

Dat kan alleen als de buren het daarmee eens zijn, want in principe moet je ook aan de bovenkant een opening houden. Hetzelfde geldt voor de opening tussen de muren waar wel lucht bij kan komen, maar vaak ook koeler is dan de rest en dus vocht aantrekt. Ik ben al iets te vaak tegengekomen dat dit soort openingen toch problemen gaven. En helemaal dicht maken moet je ook weer mee opletten, want als er dan alsnog ergens vocht binnenkan komen, kan het er ook niet meer uit.
Het is in ieders belang om het goed af te dichten, toestemming zal bij weldenkende mensen geen probleem zijn.

• redwing
Wolly schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:40:
[...]

Het is in ieders belang om het goed af te dichten, toestemming zal bij weldenkende mensen geen probleem zijn.
Tja, maar dan zou je er ook een gedeelde muur van maken. Maar als de aannemer nu probeert te gaan jagen om de bouw snel op te starten heb ik er mijn vragen bij dat dat goed opgelost gaat worden.

[removed]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:26

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nouwja, het scheelt dus het juridische traject nu. Gezien de muur nu eerst niet mandelig wordt omdat jullie niet tegelijk uitbouwen.

• vogelmans
redwing schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:42:
[...]

Tja, maar dan zou je er ook een gedeelde muur van maken. Maar als de aannemer nu probeert te gaan jagen om de bouw snel op te starten heb ik er mijn vragen bij dat dat goed opgelost gaat worden.
In dit geval gaat het eerst om de aanbouw van de buren, TS is daar nu nog niet klaar voor.
Als TS gaat verbouwen zal dat misschien wel door een hele andere aannemer gedaan worden, er vanuit gaande dat die verstand van zaken heeft en geen beunhaas is zal dit goed worden opgelost.
Pagina: 1