Buren willen buitenmuur aanbouw op erfgrens plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• flowerbloempje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 01:25
Hoi allemaal,

Wij (ik en mijn man) hebben sinds kort nieuwe buren. Zij willen een aanbouw laten plaatsen van ongeveer 5m2. Ze hebben aangegeven dat ze de buitenmuur graag precies op de erfgrens willen plaatsen, waarbij wij dan 50% eigenaar worden van die muur (mandeligheid neem ik aan).

Wijzelf hebben ook interesse om volgend jaar een uitbouw te plaatsen maar dat staat nog niet vast. Volgens de aannemer van de buren zouden wij later hun buitenmuur als onze binnenmuur kunnen gebruiken.

Daarnaast hebben wij een plat dak met kiezelstenen dat doorloopt vanaf onze garage. Als wij straks ook een aanbouw plaatsen vraag ik me af of dit dak dan ook samen moet worden getrokken met het platte dak van de aanbouw van de buren of dat dit los van elkaar kan blijven.

Binnenkort krijgen we een uitnodiging van hun notaris om de overeenkomst op te stellen.

We hebben nog nergens ja op gezegd en we zijn ons nog aan het oriënteren. Als wij nee zeggen hebben de buren al aangegeven dat ze de aanbouw dan op hun eigen grond plaatsen.

Onze vragen:

1. Wat zijn de voor- en nadelen als wij 50% eigenaar worden (mandeligheid) van de buitenmuur van de buren?
2. Hoe zit het met aansprakelijkheid bij schade en wie betaalt welke kosten (nu en in de toekomst)?
3. Kunnen de buren later weigeren dat wij tegen die muur aanbouwen ook als we mede-eigenaar zijn?
4. Kunnen wij nu nog eisen stellen aan de muur bijvoorbeeld aan de dikte, isolatie of constructie?
5. Waar moeten we verder op letten en zelf regelen als de muur op de erfgrens komt (Kadaster, akte, etc.)?
6. Wat zijn de voor en nadelen om straks hun buitenmuur als onze binnenmuur te gebruiken?
7. Hoe zit het met vocht, isolatie en geluid als wij hun buitenmuur gebruiken?

Heeft iemand hier ervaring mee of advies? Alle input is welkom!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:27
Voordeel:je wint behoorlijk wat ruimte tov zelf een binnen en buitenmuur te moeten plaatsen op eigen grond. Zeker omdat je dan ook ruimte moet houden tussen jouw buitenmuur en zijn buitenmuur, omdat er anders vocht tussen gaat zitten. Dit kan zomaar 50 cm schelen...

Schade: ligt aan welke schade, bedoel je lekkage?

Nee, als ze aangeven dat ze voldoende isoleren om er 2x binnenmuur van te maken dan mogen jullie daartegenaan bouwen.

Eisen ... overleg zou ik het eerder noemen. Vraag wat voor geluidsisolatie ze willen, desnoods leg je wat bij als jullie zelf mogelijk die muur ook willen gebruiken - zelfs als er geen uitbouw komt altijd fijn als je je buren niet hoort.

Is er nu discussie waar de erfgrens is? Of twijfel je eraan?

De daken moeten op elkaar aangesloten worden - hoe zit het met afwatering?

Vocht: beter aaneengesloten daken, dus is juist beter. Geluid is een ding - zorg voor voldoende isolatie. Isolatie: je zal altijd minder warmte verliezen naar een buurman die ook stookt tov buitenlucht.

ps - als je mee zeggenschap wilt over isolatie kan het zjin dat er gezegd wordt "prima, maar dan spouw op erfgrens, zoals bij huizen gebruikelijk". Hou er rekening mee dat dit een klein beetje ruimte kost (vooral ga je een sprong zien als je een open keuken wilt uitbouwen oid).

[ Voor 12% gewijzigd door 99ruud99 op 28-06-2026 19:41 ]

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:47
Misschien gelijk een deal sluiten met de aannemer als je zelf ook een aanbouw wilt plaatsen. Dan kun je gelijk je eigen wensen mee laten nemen in hun bouwplannen.

Ik zie hiet voorderest niet echt nadelen in.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

mb1

Ik vermoed dat de bedoeling van de buren is om het Hart van de muur op de erfgrens te plaatsen

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:23

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou proberen wat geld naar voren te halen en meteen meedoen. Dat maakt de kans op problemen meteen stukken minder ook en als ze er al zijn ook minder discussie.

• flowerbloempje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 01:25
Door prive omstandigheden is het voor ons op dit moment helaas niet mogelijk om nu met de aanbouw te starten en zal dit op zijn vroegst volgend jaar zijn. De buren willen zowiezo al nu gaan starten.

Onze aanbouw zal langer worden dan die van de buren. Wij trekken onze aanbouw gelijk met onze bijkeuken. Dus stel dat wij de buitenmuur van de buren gebruiken hoe zit dat dan met dat stukje muur die langer is? Lopen wij dan het risico op een knik in onze woonkamer?

Wat is dan verstandig? De spouw op de erfgrens en dan hun buitenmuur op onze grond en onze buitenmuur op hun grond? Ideaal lijkt het mij niet

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het is wel een beetje ongebruikelijk volgens mij om zo'n buitenmuur op de erfgrens te plaatsen. Dit zie je wel vaker met b.v. schuttingen dat die dan op de erfgrens geplaatst worden. In dat geval ben je dan beiden voor de helft eigenaar van die schutting, maar bij een muur ?

Vraag mij ook even af of het nu wel of niet wat maakt wanneer je dan voor de helft eigenaar zou zijn in verband dan met jullie aanbouw. Als jullie dan een binnenmuur plaatsen vóór de buitenmuur van de buren dan kunnen ze daar volgens mij niets tegen inbregen. Even dus onafhankelijk ervan of jullie wel of niet dan mede-eigenaar zouden zijn.

Wat ik mij nu ook zo bedenk is dat je er voor moet oppassen dat de buren dan niet naderhand gaan zeggen van dat jullie ook de helft dan moeten gaan mee-betalen als die muur op de erfgrens staat. Weet niet maar ik zou in deze toch eerst eens een jurist of notaris vragen hoe dat precies in elkaar steekt.

In elk geval wat dat weigeren betreft, nee ze kunnen nooit weigeren dat jullie op jullie eigen grond een muur plaatsen vóór hun muur. Dat is b.v. hetzelfde als met een schutting plaatsen en je op je eigen grond gerust een schutting vóór de schutting van de buren mag plaatsen.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:15
Roel1966 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:24:
Het is wel een beetje ongebruikelijk volgens mij om zo'n buitenmuur op de erfgrens te plaatsen. Dit zie je wel vaker met b.v. schuttingen dat die dan op de erfgrens geplaatst worden. In dat geval ben je dan beiden voor de helft eigenaar van die schutting, maar bij een muur ?
Volgens mij is dit juist vrij gebruikelijk en zie je dit juist bij bijv. nieuwbouw overal. Je kan dan immers een inspring voorkomen, en als de buren dan ook een uitbouw zetten kunnen die ze buitenmuur verwijderen, voorkomen zij ook een inspring en hebben beiden de mooiste oplossing

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:30
flowerbloempje schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:14:
Dus stel dat wij de buitenmuur van de buren gebruiken hoe zit dat dan met dat stukje muur die langer is? Lopen wij dan het risico op een knik in onze woonkamer?
Niet als jullie het extra stukje muur van de buren ook op de erfgrens mogen plaatsen. Het lijkt me zinvol om hier nu alvast over te praten.
Door prive omstandigheden is het voor ons op dit moment helaas niet mogelijk om nu met de aanbouw te starten en zal dit op zijn vroegst volgend jaar zijn. De buren willen zowiezo al nu gaan starten.
Ik weet niet wat de omstandigdheden zijn natuurlijk. Maar als je er al wel zeker van bent dat de aanbouw er gaat komen, kun je misschien al wel wat voorbereidende werkzaamheden laten doen zoals de fundering en de muur op de erfgrens? Ik denk dat je hier uiteindelijk geld en gedoe mee bespaart.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dennism schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:27:
[...]

Volgens mij is dit juist vrij gebruikelijk en zie je dit juist bij bijv. nieuwbouw overal. Je kan dan immers een inspring voorkomen, en als de buren dan ook een uitbouw zetten kunnen die ze buitenmuur verwijderen, voorkomen zij ook een inspring en hebben beiden de mooiste oplossing
Die inspring snap ik niet helemaal wat je daarmee bedoeld en misschien is er toch wat verwarring wat plaatsen op de erfgrens betreft. Zoals ik het begrijp willen die buren zeg maar de ene helft van de baksteen op hun grond en de andere op de grond van hun plaatsen. Dat is bij mijn weten dan op de erfgrens.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:15
Roel1966 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:41:
[...]

Die inspring snap ik niet helemaal wat je daarmee bedoeld en misschien is er toch wat verwarring wat plaatsen op de erfgrens betreft. Zoals ik het begrijp willen die buren zeg maar de ene helft van de baksteen op hun grond en de andere op de grond van hun plaatsen. Dat is bij mijn weten dan op de erfgrens.
Die inspring krijg je wanneer je de buitenmuur van de uitbouw niet exact in het verlengde komt van de huidige woningscheidende muur. Als je die muur volledig (dus beide muurdelen en spouw) op eigen grond krijg je binnen een inspring waar de uitbouw begint.

Als je echter de buitenmuur als het ware verlengd, zodat de spouw van de uitbouw op de erfgrens zit heb je die inspring niet. Dat betekend echter wel dat als de buren (nog) geen uitbouw zetten een deel van de buitenmuur van uitbouw iets op hun grond staat.

Bij veel nieuwbouw zie je dus ook al in de akte al staan dat buren dit van elkaar te dulden hebben, zodat iedereen een mooi passende uitbouw kan zetten.
Pagina: 1