Fritzbox Aankoopadvies & Discussie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:36
Ik zoek een?

Ben aan het denken om mijn Fritzbox Fiber 5530 een update / upgrade te geven. Ik heb deze destijds gekocht omdat het TOEN een nieuwer model was (lekker met wifi 6 en gelijk geschikt voor XGS-PON glasvezel)en dit model goedkoper is dan het 5590 model.
En ja ik kon / kan die 2,5Gbit aansluiting WAN waar mogelijk is om naar LAN te configureren ook gedaan. (aangesloten op een 2,5Gbit switch van TP-link die mijn internet geeft aan computers met 2,5Gbit NIC )
Ik gebruik dit apparaat i.c.m 1Gbit glasvezel abbo via KPN XGS-PON en in het begin al gekozen om voor een eigen modem / router te kiezen. De Fiber 5530 lag toen voor de hand wegens de prijs en wat je er voor kreeg.
Ik heb mij al lopen orienteren op een 5690XGS en later kwam ik achter dat een 4690 ook nog mogelijk zou zijn als ik de ONT van KPN zelf zou gebruiken. (momenteel met de 5530 fiber heb ik hem via de SFP AVM ONT aangesloten aan de NTU met een geel optisch kabeltje. Waarom ik naar een andere modem / router wil is omdat het switch gedeelte op de 1Gbit blijft hangen, naar wifi 7 wil upgraden, meer switch poorten kan gebruiken, snellere Ethernet poorten erop wil hebben. De huidige 5530 2x switch poorten minder heeft. ( ja ik zou naar een 5590 kunnen upgraden, maar op die 2x switch poorten meer schiet ik er verder vrij weinig ermee op.) Ook de wifi van 5530 is niet zo heel sterk. Moet door 2 muren of 2 deuren (ligt eraan hoe je dat bekijkt)
Eerst krijg je de woonkamer en op gelijk vloers ligt de slaapkamer (aanbouw) erachter) Het wifi signaal komt eigenlijk die veel verder dan de eerste helft van de woonkamer, en dan is het signaal ineens heel zwakjes. Ja ik zou van die wifi extenders kunnen kopen.
Alleen dan moet ik vrij veel gaan investeren in oudere wifi 6 extenders die eigenlijk bij AVM al vrij prijzig zijn.
Als ik dan toch deze moet kopen later, heb ik liever voor beetje meer geld wifi 7 extenders als dat nodig blijkt te zijn.

Ik zag al via de specs van een wifi 7 modem router, dat alleen al de 2,4Ghz band zo ongeveer de helft sneller is. Wat mij gezien dat voordeel oplevert voor snellere wifi verbinding.

Ik heb voor een modem / router al gekeken bij asus voor een SFP router.. Maar daar loop ik wat tegen problemen op.
Grootste probleem is dat ik hier een vaste telefoon heb en daarom eigenlijk niet om een Fritzbox heen kan als ik een eigen modem // router wil hebben. (heb verder nog geen goede alternatieven voor kunnen vinden)
Ik gebruik de KPN Box V12 hier zelf niet. Ten eerste vanwege het een in gebruiks geleende artikel is. Ten tweede omdat de specs van een Fritzbox beter zijn, Fritzbox is meer in te stellen, KPN Box is gesloten. En een KPN box kan niet mee groeien en voldoen aan als mijn gebruikers eisen. ( je zit altijd vast aan de oude specs van dit apparaat van KPN) Een V14 box hoef je niet van ze te verwachten als je geen 4Gbit internet van de afneemt)

Ik heb ook al naar modem / routers gekeken bij AVM.. Maar daar was helaas meer te krijgen voor oudere Internet technieken dan voor XGS-PON.

De enige 2 mogelijkheden die ik heb is om te switch naar een 5690 XGS. Het bied wel wat meer opties, maar ik zit dan nog feitelijk vast aan die 4x 1Gbit aansluitingen op de switch) Ja ik weet het, ik zou er nog een switch aan de WAN poort kunnen hangen. Maar heb heb eigenlijk liever alles in 1 apparaat. En wil eigenlijk toch over gaan naar wifi 7, alleen al omdat het meer bandbreedte per band geeft. Alleen dan de prijs van de 5690 XGS, 339 euro.. Opzicht redelijk (misschien teveel) voor wat je eigenlijk krijgt.
En jammer dat ze bij AVM een Synologytje doen om te besparen op de snelheid van het switch gedeelte. (had opzich wel minstens 2x 2.5Gbit + 2x 1Gbit van dit nieuwe model verwacht. Ook lijken op dit model te willen besparen op de SFP aansluiting door het in het apparaat in te bouwen (als dit uberhaupt nog een SFP(+) verbinding is.

Ander alternatief is om voor de Fritzbox 4690 te gaan.. Bied mij in iedergeval een beter switch gedeelte aan, en met wifi 7. Die zou ik dan achter de originele KPN ONT kunnen aansluiten via de WAN poort op dat ding.

De reden waarom ik ook aan deze upgrade denk is dat ik eigenlijk de bestaande verbinden naar boven toe op minimaal 2.5Gbit wil houden. Maar met de 4690 zelfs kan upgrade naar een 10Gbit naar boven.

2.5Gbit zou dan al genoeg zijn om aan te sluiten op de pc in de woonkamer (heeft 2,5Gbit onboard)

En dan een 1Gbit aansluiting gebruiken om daar apart de TV box op aan te sluiten. (momenteel zit daar nog een extra switch tussen)Maar ik denk dat het voor stabiliteit wellicht beter is om de TV box direct aan de Fritzbox 4690 te hangen.
Ik overweeg de Fritzbox 4690 ook meer vanwege deze bijna 100 euro goedkoper is. En het mij eigenlijk alles bied wat ik nodig heb.

Misschien is de wifi van de 4690 ook niet zo heel sterk (wellicht is dat bij al deze lijkende modellen misschien hetzelfde) omdat er niet echt gebruikt gemaakt kan worden van een fatsoenlijke antenne> Ja dan is de wifi 7 extender kit misschien de enigste oplossing.
  1. Wat ik graag wil weten zijn de ervaring met deze Wifi / Routers
  2. Wat wellicht voor mij de juiste optie zou zijn als ik toch deze upgrade wil uitvoeren.
  3. Wat ik nog zou kunnen doen met Voip als ik een andere weg zou inslaan met de Router / modem.
    (voor mij is het een weg die ik zelf nog niet / nooit bewandeld heb)
  4. Hoe ik upgrade het beste zou kunnen realiseren.

Ben een beetje van mijn pad af (en dan sla ik even dicht), teveel info kan het niet allemaal benoemen. Mocht er mij nog iets inschieten dan zal ik hier er nog erbij vermelden. (ben zelf kwa communicatie niet echt een volwaardige schrijver, daarom kan hier en daar misschien wat informatie missen)

Ik waardeer verder alle hulp.
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Wat is je budget?
Zit een beetje in de hoek van die Fritzbox 4690 te denken. Wil wel wat uitgeven dat is het probleem niet.
Maar het moet wel een beetje een zinnige aankoop zijn waar ik iets meer aan heb dan het huidige Router / modem

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren

Sta open voor alles, als ik ook de vaste telefoon (Voip) kan blijven gebruiken.

Mijn denk gebied is niet zo heel ver. Wellicht zijn er opties waarmee ik nog niet bekend mee ben, of er niet van af weet.

Ik weet dat er ASUS Routers zijn, Fritzboxen er zijn, en eigen provider spul.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Router modem komt in de meterkast. (wil een 2,5 Gbit / optioneel 10Gbit naar boven hebben)
Minimaal 2,5Gbit naar de woonkamer.
De 1Gbit aansluiting hou ik voor de TV box (meer heb ik toch niet nodig)

Heb de mogelijkheid om het via KPN ONT aan te sluiten. (heb nog de oude Genexis hier liggen)
Maar omdat het een oudere is en een tijd niet gebruikt is vanaf 2023 niet zeker er van ben dit een probleem ONT is of niet (schijnt destijds problemen mee zijn geweest) Alleen die van mij heeft nooit een omruil actie gezien.

Heb ook de mogelijkheid om het via SFP en Patch cover aan te sluiten. Dit gedaan bij de Fiber 5530 om van de WAN poort 1x 2.5Gbit Lan poort van te maken

Liefst zo min mogelijk extra devices erbij / ernaast. (heb daar misschien de ruimte niet voor) en ben ook wel stroom bewust)

[ Voor 7% gewijzigd door Robin4 op 28-06-2026 15:40 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.