Geen dolby atmos uit mijn samsung Q990F i.c.m nvidia shield

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FROGGIES
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 02-07 21:43
Mijn vraag
...hoe krijg ik dolby atmos uit mijn samsung Q990F soundbar i.c.m nvidia shield 2017 en ext.harde schijf?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Samsung Qled tv met een HDMI ARC,Samsung Q990F soundbar met HDMI EARC,Nvidia Shield 2017 i.c.m externe harde schijf.De films die bekeken worden hebben Dolby atmos geluid.Nvidia word niet gebruikt om te gamen of tv te streamen.externe harde schijf is via usb verbonden aan de Shield.De hdmi kabels zijn ook geschikt voor het doorgeven van atmos.op de Nvidia draai ik met KODI.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...ik heb op het tweakers forum al enige tijd gezocht en ook wat dingen geprobeert.Ik wou een atmos geschikte HDMI HUB proberen.ook heb ik nu gelezen dat ik de nvidia met de hdmi aan de soundbar moet koppelen.maar ik krijg het niet voor elkaar.Wie o Wie helpt mij hiermee.Oja ik ben net nieuw op dit forum dus ik hoop dat ik het volgens de regels heb gedaan.Alvast vriendelijk dank voor de E.V.T hulp.

Beste antwoord (via FROGGIES op 29-06-2026 20:02)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Welke "Samsung QLED TV" heb je staan (type)? En mogelijk dezelfde vraag voor de Q990F Soundbar, dacht dat die ook meerdere versies hadden?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

FROGGIES schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:23:
Mijn vraag
...hoe krijg ik dolby atmos uit mijn samsung Q990F soundbar i.c.m nvidia shield 2017 en ext.harde schijf?
Wat voor geluid heb je in de huidige situatie? 2.0 stereo of wel surround maar slechts 5.1? Mits dat te controleren is op de Samsung Soundbar.
De films die bekeken worden hebben Dolby atmos geluid.
Dolby Atmos is geen track and sich maar meta data die mee wordt gestuurd bij het Dolby Digital signaal. Welke track heeft je media? Dolby Digital Plus of Dolby TrueHD? Voor de laatste heb je namelijk eARC nodig en is genoemde ARC van de TV de bottleneck.
ook heb ik nu gelezen dat ik de nvidia met de hdmi aan de soundbar moet koppelen.maar ik krijg het niet voor elkaar.
Shield op een HDMI IN van de Soundbar, HDMI Out van de Sound Bar verbinden met een HDMI IN van de TV. Op die manier zou de soundbar het geluid direct af moeten vangen en niet via ARC van de TV doorgestuurd krijgen.

Qua instellingen staat alles goed? Audio op bitstream/passthrough, zowel op de Shield als op de TV. Indien je bijvoorbeeld slechts 2.0 stereo krijgt staat er mogelijk een device op "PCM".

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 28-06-2026 20:20 ]

• FROGGIES
Bedankt FeaR voor de snelle en uitgebreide uitleg.ik ga hiermee nu aan de gang en controleer alles zoals jij dat beschrijft.De audio staat op bittstream zowel tv als op de shield.de HDMI moet ik wel veranderen,die staan op ARC en EARC.En voor de rest kom ik hiervoor terug als het verandert is.Nogmaals een dikke MERCI voor je hulp en snelle feedback.👍

Acties:
  • Beste antwoord

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Welke "Samsung QLED TV" heb je staan (type)? En mogelijk dezelfde vraag voor de Q990F Soundbar, dacht dat die ook meerdere versies hadden?

• FROGGIES
Tv model Qled QE55Q9FNA uit 2017 alleen ARC.Soundbar model Q990F EARC.Je had eerst de 990D,in 2025 kwam de F en nu in 2026 de Q990H.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

FROGGIES schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:26:
Tv model Qled QE55Q9FNA uit 2017 alleen ARC.
Dan is die duidelijk, mocht je een TrueHD track hebben zit daar het issue. In de ARC keten geldt de laagste versie.
Soundbar model Q990F EARC.Je had eerst de 990D,in 2025 kwam de F en nu in 2026 de Q990H.
Check, versie/jaartal was dus al opgenomen in het typenummer. Q990F heeft inderdaad de optie om een bron op de soundbar aan te sluiten en daarmee de TV/ARC te omzeilen. Zie "06 EEN EXTERN APPARAAT VERBINDEN" op P16 van de NL handleiding.

• FROGGIES
Goedenavond FeaR.bedankt voor alle hulp en moeite maar het is me helaas niet gelukt.ik laat het hierbij en nogmaals een dikke MERCI voor je feedback.👍

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

FROGGIES schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:02:
.. maar het is me helaas niet gelukt...
Mocht je verder willen, het is makkelijker trouble shooten/bepalen waar het issue ligt met antwoorden op de vragen die ik stelde of aangegeven wat niet gelukt is.

Zoals gezegd zou Dolby Atmos mogelijk moeten zijn met HDMI ARC (huidige setup) mits de track correct is. Heb je gecheckt of deze op basis van TrueHD is? Idem met de vraag welk geluid je nu hebt.

Indien je de bron direct op de soundbar aan hebt gesloten: wat is daar niet gelukt? Heb je beeld en geluid maar wederom geen Atmos, heb je helemaal geen beeld en geluid, of er iets tussenin?

Direct aansluiten zou voor mijn gevoel de oplossing zijn en dat uitvoeren zou ook niet lastig moeten zijn.

Pagina: 1