Laatste maanden salderen - vast, variabel of dynamisch?

Pagina: 1
Acties:

• sietsef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-07 06:29
Halverwege juli loopt mijn vaste energiecontract af. Om nog optimaal van de laatste maanden salderen gebruik te maken ben ik aan het rekenen geslagen.

Ik heb een jaarlijks verbruik van 7000 en teruglevering van 3500 door zonnepanelen. Ik heb geen thuisaccu of andere opslag mogelijkheden.

Afgelopen 12 maanden een vast contract en dat heeft ongeveer 900 euro gekost incl salderen.
Tegelijkertijd een simulatie in Home assistant van een dynamisch contract wat ongeveer 800 euro gekost heeft incl salderen. (als mijn rekenmethode juist is).

Reken ik goed en doe ik er goed aan om nu over te gaan naar een dynamisch contract, of is het juist beter om nu nog een vast of variabel contract af te sluiten?

Ik neem aan dat er meer mensen in een dergelijke situatie zitten

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:26
Hou er rekening mee , met salderen is dynamisch contract misschien heel leuk, maar het tweede half jaar heb je geen salderen, en dan is dynamisch contract minder leuk als je veel zonnepanelen hebt.
Je kan ook op een maandcontract zitten en dan in januari opnieuw kijken naar beste opties?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Koop 1 of 2 of 3 marsteks venus E en ga naar zonneplan dynamisch
Levert meer op dan een vast kontrakt met terugleverboete (waarmee je alle extra opwek gratis weggeeft).
Aansturen met https://homebatterycontrol.com/
Terugleveren op de dure uren.
Winter liggen de dynamische prijzen dichter bij elkaar,maar ik was gemiddeld 23 ct incl btw kwijt, dus valt mee tov vast kontrakt. (all electric huis)
De overige 9 maanden kan je mooi gebruik maken van de pieken en dalen.

Van mij mag het salderen nu al stoppen.

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-06-2026 14:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:23
AUijtdehaag schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:47:
Levert meer op dan een vast kontrakt met terugleverboete (waarmee je alle extra opwek gratis weggeeft).
Winter liggen de dynamische prijzen dichter bij elkaar,maar ik was gemiddeld 23 ct incl btw kwijt, dus valt mee tov vast kontrakt. (all electric huis)

Hij vraagt naar het komende half jaar. Dan heeft hij die 1, 2 of 3 thuisaccu's nooit terugverdiend.
Dat is eerder iets om eens rustig in te duiken na 1-1-2027, niet voor nu, niet zolang er salderen is.

@sietsef Ik denk dat een variabel contract tot aan 31-12 zo'n slecht idee nog niet is.
Een vast contract met een interessante bonus kan interessant zijn, maar dan zit je daar wel ook na 1-1-2027 nog aan vast.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Truus01
Niet te kortzichtig doen. Ook na 1-1-2027 blijft het interessant om batterijen met dynamisch te hebben.
Morgenavond 55,6 ct vs 2 ct (vast kontrakt) voor de teruglevering.
Dat is veel beter dan salderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERSRUDKkYdN0I2x21Wd-w7rhny0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8wXirdCcDbcZZN8WVmp7jDR.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:04
Het salderen bestaat uit twee delen. De energiebelasting en de kale energieprijs. De energiebelasting is daarbij de grootste qua salderen. Welk contract je ook hebt. Het salderen van de energiebelasting is altijd gelijk.

Rest nog het salderen van de kale energieprijs. Met een vast contract krijg je voor de helft van de 3500 kWh het tweede half jaar bijna niets. Gezien jouw hoge verbruikscijfers in verhouding met jouw teruglevering is een variabel contract tot 1 jan 27 ook niet interessant. Blijft over een dynamisch contract tot 1 jan. Na 1 jan heb je het voordeel waarschijnlijk van een groot eigen verbruik van je eigen zonnestroom.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:02
AUijtdehaag schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:47:

'Van mij mag het salderen nu al stoppen.'

Even gekeken bij mij als salderen dit jaar al gestopt was, of wat H1 2027 gekost zou hebben als verbruik, teruglevering, epexprijzen en alle andere posten op mn stroomrekening identiek blijven. Ik heb al dynamisch met accuutje.

H1 2026 actueel geeft mij -€262 aan totale stroomrekening.(ex welkomstbonus)

H1 2027 met die data wordt €222 aan totale stroomrekening.

Van mij hoeft salderen nog niet te stoppen ;)

** De vergelijkingswebsites geven mij als gunstige vaste jaarcontracten een maandtermijn van €98 tot €102 (ex een welkomstbonus van circa €200 wat duidelijk meer is dan ik heb/had). Maar vast zou H1 2026 en H1 2027 dan €600 zijn (ex welkomstbonus).

[ Voor 11% gewijzigd door Vdvmark op 29-06-2026 07:37 ]

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:18

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Los van de onzekerheid levert dynamisch de beste prijzen, je bent alleen niet ingedekt tegen prijsstijging door geopolitieke onrust.

Waarom? Geen terugleverkosten… en zekerheid kost geld.

Als je de risico’s kan dragen en kunt investeren in een oplossing die bij negatieve kale EPEX je stroom export balanceert naar opwekken voor eigen gebruik ben je klaar voor de toekomst. Kan/wil je dat investeren niet doen? Dan is een vast contract beter, daarmee kun je terugleveren tot je een ons weegt (tenzij je net die ene hebt waar je meer terugleverkosten hebt, dan dat je betaalt krijgt aan invoeden).

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Truus01
Miezie schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:28:
Los van de onzekerheid levert dynamisch de beste prijzen
Hoe heb je dat ontdekt? Ik hoor andere dingen. Gemiddeld over een heel jaar gezien.
(Zonder accu's, zonder te handelen en eea ligt natuurlijk ook aan welk contract je er tegenover zet.)

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Truus01 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:26:
[...]

Hoe heb je dat ontdekt? Ik hoor andere dingen. Gemiddeld over een heel jaar gezien.
(Zonder accu's, zonder te handelen en eea ligt natuurlijk ook aan welk contract je er tegenover zet.)
Precies wat je zegt, het ligt aan het contract wat je er tegenover zet en een eerlijk inzicht op wanneer je stroom verbruikt en wanneer niet.

Gemiddeld over een jaar bekeken is het tarief van een dynamisch contract allicht hoger, echter, het gemiddelde tarief betaal je niet... Als je je grootverbruikers stuurt (wat je met piek/dal ook doet en vroeger heel normaal was...) dan zie. je dat je overdag en in de nacht en in het weekend het grootste verbruik hebt en precies daar is dynamisch voordelig. En als je het niet stuurt gebeurt het ook wel, maar minder en pak je veel winst in de weekenden.

Zet daar tegenover de tarieven voor terugleveren en juist wel daar slim mee omgaan (wat ik ook stel met zero export draaien in negatieve uren, dus een metertje in de meterkast installeren voor je panelen... geen HA geknutsel, gewoon degelijk), dan heb je een winnaar, want gemiddeld levert het tussen 10:00 en 17:00 niets op behalve eigen gebruik, maar 1kWh in een uur daar omheen levert al meer op dan weet ik hoeveel kWh bij een vast contract met terugleverkosten.

TS heeft zelf het antwoord al in handen doordat TS een simulatie mee heeft laten draaien in de tijd van een vast contract... dat zal bovenstaande bevestigen. Het is simpelweg een kwestie van de emotie uitschakelen en je afvragen of je risico's bereid bent te dragen. Afgelopen week was dynamisch relatief duur, dit is niet representatief voor een heel jaar... mensen kijken graag naar de excessen en zijn moeilijk in staat realistisch naar hun eigen gebruik te kijken en de gemiddeldes die daar bij horen.

Wil je een maandelijkse afrekening die stabiel is, dan zoek je daar een dynamische leverancier bij. Zonneplan heeft dat, andere aanbieders weet ik niet.

Wil je niet aan load sturing doen? Prima, maar ik zou het wel doen... als de nieuwe nettarieven er komen, wordt het niet sturen op load al maar duurder. Kun je beter nu beginnen lijkt me.... en dan heb ik het niet over een accu en handel, want dat zou ik nooit adviseren. Dat moet je vooral leuk vinden en in enkele gevallen kan het uit. In de meeste gevallen kan je dat geld beter in een aandeel stoppen.

Ps. Ik neem in deze redenatie de welkomstbonussen niet mee, daar moet per direct een verbod op komen. Daardoor betaal je structureel teveel voor stroom en gas en bereiken we als maatschappij niks anders dan netcongestie en nul motivatie om dat op te lossen door naar de echt slimme keuzes te kijken voor tarieven...

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 29-06-2026 10:15 ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Wil je op "zekerheid" spelen dan is er voorlopig maar één echte oplossing: installeer PV en opslag en koppel gas af zodat men een zo hoog mogelijke energetische zelfredzaamheid bekomt. Dan weet je de kosten grotendeels vooruit en ben je in een hoge mate onafhankelijk van de prijszetting door je energieleverancier, hoge of lage terugleververgoedingen, hoge of lage terugleverboets, kostprijs van een vast, dynamisch contract, prijsschommelingen op een energiebiedmarkt die (tijdelijk) ontwricht kan raken door geopolitieke spanningen enz.

Voor al de rest heb je al een serieuze glazen bol nodig om te weten wat er zich over één, twee, ..... tien jaar op die markt zal afspelen.
Ik mag dan wel in Vlaanderen wonen maar ook daar was er ooit seizoenssaldering, (belachelijk hoge) subsidies voor PV en/of batterijen, een terugleververgoeding van 20, 7, 2, 5 cent/kWh en constant evolueren en wijzigend.
Salderen kan met een digitale meter al enkele jaren niet meer, wie nog met een analoge meter wil salderen betaalt een (dubbele) vaste boete op basis van het max. omvormervermogen, injectievergoeding voor een vast contract met een DM was eerst fors dalend en nu weer licht stijgend en een vast energiecontract is wat betreft de vaste kosten hier doorgaans duurder (tot zelfs gratis) dan een dynamisch contract met een (hogere) vaste te betalen premie.

Kortom, je weet de situatie van vandaag maar niet die van morgen en al zeker niet die van overmorgen. Toch zolang je met handen en voeten gebonden bent aan externe spelers die grotendeels de regels bepalen.
En een echt goede oplossing die voor iedereen opgaat bestaat uiteraard niet. Iedere situatie, energieverbruik, woonsituatie, budgetaire ruimte is anders. De echt goede oplossing zal ieder dus nog altijd voor zichzelf dienen te bepalen.
Maar een basisregel is op zowat iedereen van toepassing: begin eerst met je energieverbruik/afhankelijkheid zo laag mogelijk te houden door gedragsverandering icm eenmalige investeringen. Dat maakt het "gat" dat men nadien nog moet dicht rijden veel eenvoudiger en goedkoper.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 29-06-2026 10:42 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

IvoB2 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:38:
Wil je op "zekerheid" spelen dan is er voorlopig maar één echte oplossing: installeer PV en opslag en koppel gas af zodat men een zo hoog mogelijke energetische zelfredzaamheid bekomt. Dan weet je de kosten grotendeels vooruit en ben je in een hoge mate onafhankelijk van de prijszetting door je energieleverancier, hoge of lage terugleververgoedingen, hoge of lage terugleverboets, kostprijs van een vast, dynamisch contract, prijsschommelingen op een energiebiedmarkt die (tijdelijk) ontwricht kan raken door geopolitieke spanningen enz.

Voor al de rest heb je al een serieuze glazen bol nodig om te weten wat er zich over één, twee, ..... tien jaar op die markt zal afspelen.
Ik mag dan wel in Vlaanderen wonen maar ook daar was er ooit seizoenssaldering, (belachelijk hoge) subsidies voor PV en/of batterijen, een terugleververgoeding van 20, 7, 2, 5 cent/kWh en constant evolueren en wijzigend.
Salderen kan met een digitale meter al enkele jaren niet meer, wie nog met een analoge meter wil salderen betaalt een (dubbele) vaste boete op basis van het max. omvormervermogen, injectievergoeding voor een vast contract met een DM was eerst fors dalend en nu weer licht stijgend en een vast energiecontract is wat betreft de vaste kosten hier doorgaans duurder (tot zelfs gratis) dan een dynamisch contract met een (hogere) vaste te betalen premie.

Kortom, je weet de situatie van vandaag maar niet die van morgen en al zeker niet die van overmorgen. Toch zolang je met handen en voeten gebonden bent aan externe spelers die grotendeels de regels bepalen.
En een echt goede oplossing die voor iedereen opgaat bestaat uiteraard niet. Iedere situatie, energieverbruik, woonsituatie, budgetaire ruimte is anders. De echt goede oplossing zal ieder dus nog altijd voor zichzelf dienen te bepalen.
Maar een basisregel is op zowat iedereen van toepassing: begin eerst met je energieverbruik/afhankelijkheid zo laag mogelijk te houden door gedragsverandering icm eenmalige investeringen. Dat maakt het "gat" dat men nadien nog moet dicht rijden veel eenvoudiger en goedkoper.
Amen to that, maar we blijven Nederlanders... ;)

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Inderdaad, maar ook in Nederland stopt salderen ooit en heb je als eindconsument weinig tot geen vat op de geopolitiek noch de prijszetting door het beleid, energieleveranciers en netbeheerders.

De energiemarkt binnen de EU groeit ook steeds naar elkaar toe.
De dynamische DA Epex groothandelsprijzen liggen in België en Vlaanderen doorgaans ook heel dicht bij elkaar.
Het verschil zit nu nog in de saldering tussen afname en teruglevering maar eenmaal dit ook in Nl verdwenen zullen de verschillen steeds kleiner worden voor de netgekoppelde consumenten.

In België komt er zelfs significant meer energie uit kernenergie (toch wanneer de centrales werken) en ook dat maakt weinig verschil in de groothandelsprijs want de totale prijs wordt nog altijd bepaald door de laatste gascentrale die de laatste percentvraag dient dicht te rijden.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 29-06-2026 11:33 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
Miezie schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:08:
[knip]
Zet daar tegenover de tarieven voor terugleveren en juist wel daar slim mee omgaan (wat ik ook stel met zero export draaien in negatieve uren, dus een metertje in de meterkast installeren voor je panelen... geen HA geknutsel, gewoon degelijk), dan heb je een winnaar, want gemiddeld levert het tussen 10:00 en 17:00 niets op behalve eigen gebruik, maar 1kWh in een uur daar omheen levert al meer op dan weet ik hoeveel kWh bij een vast contract met terugleverkosten.
[/knip]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me hier pas net in ga verdiepen, dus vat mijn opmerking niet op als commentaar maar als poging om iets te leren: hoe gaat een "simpel" metertje je net zo goed helpen als een automatisering in Home Assistant? Er zijn toch ook situaties waarin terugleveren niet gunstig is, maar van het net verbruiken óók niet en waarin je dus je omvormer wil knijpen om precies genoeg te leveren voor je eigen gebruik?

omniscale.nl

• Truus01
Miezie schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:08:
[...]

een eerlijk inzicht

Ps. Ik neem in deze redenatie de welkomstbonussen niet mee, daar moet per direct een verbod op komen. Daardoor betaal je structureel teveel voor stroom en gas en bereiken we als maatschappij niks anders dan netcongestie en nul motivatie om dat op te lossen door naar de echt slimme keuzes te kijken voor tarieven...
Dat is dan dus niet eerlijk, want juist dat is de aantrekkingskracht van de vaste contracten, die bonussen. Die maken vaak (een deel van) de terugleverkosten goed.
En wat je zegt, het tarief is daardoor (waarschijnlijk) hoger, dus moet je het juist wel meenemen om het nu eerlijk te vergelijken, want de 'werkelijke' lagere tarieven weet je niet.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Truus01 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:14:
[...]

Dat is dan dus niet eerlijk, want juist dat is de aantrekkingskracht van de vaste contracten, die bonussen. Die maken vaak (een deel van) de terugleverkosten goed.
En wat je zegt, het tarief is daardoor (waarschijnlijk) hoger, dus moet je het juist wel meenemen om het nu eerlijk te vergelijken, want de 'werkelijke' lagere tarieven weet je niet.
Doordat wij zo verslaafd zijn aan korting… is het structureel duurder dan anders. Het kan dus wel eerlijker maar door korting is het dat niet. En om het als compensatie voor teruglevering te zien, sorry, dat vind ik een foute redenatie van een kromme regeling. De maatschappelijke problemen zijn groter dan die “boete”.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

posttoast schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:07:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me hier pas net in ga verdiepen, dus vat mijn opmerking niet op als commentaar maar als poging om iets te leren: hoe gaat een "simpel" metertje je net zo goed helpen als een automatisering in Home Assistant? Er zijn toch ook situaties waarin terugleveren niet gunstig is, maar van het net verbruiken óók niet en waarin je dus je omvormer wil knijpen om precies genoeg te leveren voor je eigen gebruik?
Een meter die verbruik meet zoals een p1 behorende bij je omvormermerk met aansturing door dat merk werkt waarschijnlijk beter als home assistant. Precies om te bereiken wat je hier omschrijft.

• Truus01
Miezie schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:20:
[...]

Doordat wij zo verslaafd zijn aan korting… is het structureel duurder dan anders. Het kan dus wel eerlijker maar door korting is het dat niet. En om het als compensatie voor teruglevering te zien, sorry, dat vind ik een foute redenatie van een kromme regeling. De maatschappelijke problemen zijn groter dan die “boete”.
Eens. Maar door die bonus/korting in jouw berekening/vergelijk niet mee te nemen, los je dat probleem niet op.
Maar maak je wel jouw berekening/vergelijk oneerlijk (in het voordeel van dynamisch), omdat die bonusstructuur er nu eenmaal wel is en je niet de 'structureel lagere werkelijke prijs' weet.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Miezie schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:20:
Doordat wij zo verslaafd zijn aan korting… is het structureel duurder dan anders. Het kan dus wel eerlijker maar door korting is het dat niet.
En het is tegenwoordig niet alleen de korting. Bij de laatste energie veilingen van VEH en de consumentenbond zijn de vaste leveringskosten ineens een stuk lager (paar euro per maand). Slaat nergens op maar die moet je dus ook nog meenemen in de berekening om eerlijk te vergelijken.

Als je de korting zou verbieden zou je de vaste kosten ook moeten gelijkstellen voor alle klanten van de energieleverancier, dan kunnen ze daar alsnog niet mee rommelen.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Truus01 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:00:
[...]

Eens. Maar door die bonus/korting in jouw berekening/vergelijk niet mee te nemen, los je dat probleem niet op.
Maar maak je wel jouw berekening/vergelijk oneerlijk (in het voordeel van dynamisch), omdat die bonusstructuur er nu eenmaal wel is en je niet de 'structureel lagere werkelijke prijs' weet.
Ik benoem juist dat ik ‘m niet meeneem. Het zou ook met bonus best nog eens voordeliger zijn door teruglevering met dynamisch en ik benoem ook load sturing. Anyways: die berekening of discussie ga ik niet aan ;).

• sietsef
Ik zie dat het een uitgebreide discussie heeft opgeleverd, interessant om te lezen.

Ik ben overtuigd geraakt van de voordelen van een dynamisch contract. Groot voordeel voor mij is dat ik een nieuw systeem van Enphase heb die automatisch mijn terugleveren kan stoppen bij negatieve prijzen. Ook heb ik een aantal slimme energieverbruikers die ik gemakkelijk kan sturen op de actuele prijzen, waaronder de warmtepomp (hoofdverbruiker).

Korting van 155 eu. wordt mij overigens ook geboden op het dynamischd contract middels het overstappen via Gaslicht, dus dat is geen reden voor een vast contract.

Eventuele opslagmogelijkheden ben ik nog steeds niet van overtuigd, mede daar ik hier ook een simulatie in HA voor heb lopen en het maar minimaal lijkt op te leveren. Een 'gratis' nextenergy batterij icm de terugverdiengarantie overweeg ik nog wel, hoe wel het maar een erg beperkte capaciteit (2.1 kWh) heeft. Maar zoals ik het nu lees zou het me een 'korting' van 250 eu. per jaar geven, als ik vier jaar bij NE blijf. Hoewel ik normaal gesproken ieder jaar wel zou wisselen van energiemaatschappij. Dit kan dan nog wel maar de terugverdiengarantie vervalt.

• Vdvmark
Niet alle Next contracten zijn gelijk, bij gaslicht.com betaal je 1 cent aan kosten voor iedere kWh die je teruglevert. Via jeroen.nl is dat 0 cent. Zo kunnen er ook andere verschillen zijn.

• sietsef
Vdvmark schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:07:
Niet alle Next contracten zijn gelijk, bij gaslicht.com betaal je 1 cent aan kosten voor iedere kWh die je teruglevert. Via jeroen.nl is dat 0 cent. Zo kunnen er ook andere verschillen zijn.
Bedankt! Daar ga ik induiken.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
Miezie schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:21:
[...]

Een meter die verbruik meet zoals een p1 behorende bij je omvormermerk met aansturing door dat merk werkt waarschijnlijk beter als home assistant. Precies om te bereiken wat je hier omschrijft.
Maar die meter kent de huidige tarieven toch niet? In dat geval zou je dus nooit terugleveren, ook niet als dat wel gunstig is. Of zeg ik nu iets stoms?

omniscale.nl

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

posttoast schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 00:20:
[...]

Maar die meter kent de huidige tarieven toch niet? In dat geval zou je dus nooit terugleveren, ook niet als dat wel gunstig is. Of zeg ik nu iets stoms?
Sprekende voor SolarEdge (maar waarschijnlijk inmiddels wel voor de meeste merken, mag ik hopen..) heb je een aansturing vanuit de cloud. Daar stel je dan de tarieven in.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:07

franssie

Save the albatross

@sietsef zoals altijd schiet het weer allen kanten uit.
Ik zou zelf voor rust gaan en een contract kiezen dat je tot het begin van de zomer redt.
Met name als je elektrisch verwarmt kunnen dynamische contracten duur zijn, hoeft niet, maar met de huidige gasreserves en de oorlog is het geen hogere wiskunde dat ze niet heel goedkoop gaan zijn.
Accu's etc denk ik ook aan, maar ik wacht af hoe de markt is in '27 of '28 - de techniek ontwikkeld zich snel en er zijn nu teveel cowboys in een onvolwassen markt.
Of zoals het AD schreef vandaag, thuisaccu's moet je alleen doen als je het leuk vind, niet voor het geld.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Vdvmark
Voor mij was verleden jaar de keuze een forse kostenstijging te accepteren omdat iedereen met 'forse' teruglevering nou eenmaal meer ging betalen voor zn vaste contract of voor de verwachte kostenstijging een thuisaccuutje te kopen en naar dynamisch te gaan. Achteraf bleek 2025 nogal zonnig en was een vast contract door stijging teruglevering nog duurder uitgevallen, tenzij we nogal bezig geweest waren die teruglevering te beperken. Uiteindelijk kostte dat jaar aan stroom en gas dynamisch op de jaarrekening totaal €267 en was vast waarschijnlijk op >€1500 uitgekomen en bijbetalen.

Dit jaar met erg mooie prijzen dynamisch is nog een groter feestje. Tov vast contract is het thuisaccuutje inmiddels meer dan terugverdiend.

Realistisch zou je kunnen zeggen dat als ik de overstap naar dynamisch had aangedurfd zonder thuisaccuutje, dan was enkel dynamisch voor mij ook al fors voordeliger geweest EN dan was het thuisaccuutje nog niet terugverdiend.

** Volgens netbeheerder is mn actuele jaarafname 5800kWh en teruglevering 5400kWh, het verbruik dit jaar is iets hoger door wat meer op financien te letten, maar ik had een klein terugleveringsoverschot en ook per eind december 2026 zal ik een (te groot) terugleveroverschot hebben. Saldeerjaar 2026 is hier 8 maanden. EV+hybride WP+accuutje+5,6kW zonneomvormers op dak onder 8000Wp panelen. Accuutje kan best omschreven worden als 2kW vermogen en 10kWh capaciteit. (Victron 3000VA heeft circa 1,7kW laadvermogen en circa 2,5kW terugleververmogen en met beetje opletten verliest ie 20% momenteel (roundtripefficiency circa 79%) op alleen NOM zou ie volgend jaar iets beter kunnen presteren, maar NOM kost geld dit jaar).

[ Voor 27% gewijzigd door Vdvmark op 03-07-2026 07:52 ]

Pagina: 1