Van 1 naar 3 fase nu het nog makkelijk kan?!

Pagina: 1
Acties:

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vanwege alle maatregelen i.v.m. netcongestie in de provincie Utrecht twijfelen we of we van 1 naar 3 fase willen overstappen. De situatie in ons huis uit 2018 is als volgt:

We hebben inmiddels 12 groepen + 1 extra groep voor de Zaptec Go 2 laadpaal. We hebben naast de oven, stoomoven, koffiemachine en inductiekookplaat, ook een Quooker, een wasmachine en een warmtepompdroger.

Verder een Marstek Venus E 3.0 thuisbatterij die nu nog op 800W ontlaadt, maar wil ik op een extra groep gaan zetten zodat ontladen met maximaal 2500W mogelijk is.

We laden nu onze EV3 op met maximaal 7.2 kW i.c.m. de opbrengst van de zonnepanelen (16x ongeveer 250 Wp). Dit zou naar 11 kW kunnen als we op 3 fase gaan laden dacht ik?

Waarom we eventueel naar 3 fase willen? Sneller de auto opladen en toekomstgericht. De cv ketel zal over een jaar of 5 vervangen moeten gaan worden en dan lijkt het er toch op dat een warmtepomp een alternatief is. Als ik t.z.t. in de rij moet aansluiten gaat het alleen maar langer duren.

Ik moet zeggen dat 7.2 kW opladen geen probleem vormt en dat we ook geen problemen hebben met teveel stroom door één groep. Daar zal de Load Balancer van Zaptec wellicht bij helpen.

Kortom: waar doen we verstandig aan, het omzetten bij Stedin is zo'n 440 euro, maar ik verwacht dat er in de meterkast ook een en ander moet gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDk_rHlTMrzkFRqtZuCcv_q_MVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/riHl2eRRIqiCdwfD6IplRupN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vxRjrt05e_tCzA_FzPj_HFelCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCDb98Qcx0AvbLsDyDdxOJp1.jpg?f=fotoalbum_large

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
99% van de WP is enkel fase, alleen een auto of extreeeeeem lompe garagedeur kan een usecase voor 3F zijn. Of je moet stalen platen snijden met lasers als hobby hebben.... Gooi er misschien nog een batterij tegenaan die de pieken op kan vangen als er geen zon schijnt en je hebt aan enkel fase 40A genoeg.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:29
Er moet behoorlijk wat aangepast worden. Je kan de beltrafo extern maken en dan de 2polige hoofdschakelaar vervangen voor een 4 polige ABB hoofdschakelaar. Het lijkt er wel op dat je groepenkast 3F ready is dus dat scheelt. Je inductieplaat moet van een kookgroep naar een krachtgroep, 1 fase blijft dan ongebruikt in deze krachtgroep. Ook de autolader moet naar een 4 polige automaat voor 11kW, je laadt dan wel juist minder met zonnestroom, pak hiervoor een fatsoenlijke alamat van bijvoorbeeld Hager,ABB,Eaton etc.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Door 3 fasen heb je een 4 polige hoofdschakelaar nodig. Daar heb je geen ruimte voor, dat wordt heel lastig.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-07 18:43
Ik zal er een extra groepenkast erbij plaatsen en de boel van de laadpaal integreren in de extra ruimte wat erbij komt. Het omzetten van een aantal zaken zal meer ruimte in beslag nemen (krachtgroep). Ik vind het zelf netter als hager kastje weggehaald wordt en de boel netjes geintregreerd wordt in groepenkast. Ik probeer zelf zo weinig mogelijk verschillende merken door elkaar heen te gebruiken en het liefst blijf ik bij een platform. En misschien kan je ook opbouwstopcontact toevoegen (4x)

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• THE_BASE
  • Niet online
Monkeydancer schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:05:
Ik vind het zelf netter als hager kastje weggehaald wordt en de boel netjes geintregreerd wordt in groepenkast. Ik probeer zelf zo weinig mogelijk verschillende merken door elkaar heen te gebruiken en het liefst blijf ik bij een platform. En misschien kan je ook opbouwstopcontact toevoegen (4x)
Eens! Dat was de laadpaalboer die het zo heeft opgelost, prima voor time being.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• THE_BASE
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:03:
Door 3 fasen heb je een 4 polige hoofdschakelaar nodig. Daar heb je geen ruimte voor, dat wordt heel lastig.
Ik heb al door dat er een 'nieuwe' groepenkast geplaatst moet worden. Het is een afweging of ik de kosten voor mijzelf kan beredeneren en of het zinvol is, op dit moment gaat het allemaal prima, ik denk alleen vast vooruit. Maar kan zomaar zijn dat ik pas over 6 jaar behoefte heb aan die 3 fase...

• THE_BASE
  • Niet online
Jim423 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:41:
Er moet behoorlijk wat aangepast worden. Je kan de beltrafo extern maken en dan de 2polige hoofdschakelaar vervangen voor een 4 polige ABB hoofdschakelaar. Het lijkt er wel op dat je groepenkast 3F ready is dus dat scheelt. Je inductieplaat moet van een kookgroep naar een krachtgroep, 1 fase blijft dan ongebruikt in deze krachtgroep. Ook de autolader moet naar een 4 polige automaat voor 11kW, je laadt dan wel juist minder met zonnestroom, pak hiervoor een fatsoenlijke alamat van bijvoorbeeld Hager,ABB,Eaton etc.
Slim om te verplaatsen, maar denk dat er een nieuwe groepenkast moet komen. Dat is op zich ook geen probleem, verhoogt alleen de kosten. Het is een afweging of het voor nu zinvol genoeg is. Ik voel een soort FOMO opkomen dat we straks de pineut zijn als het echt nodig is.

• THE_BASE
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:23:
99% van de WP is enkel fase, alleen een auto of extreeeeeem lompe garagedeur kan een usecase voor 3F zijn. Of je moet stalen platen snijden met lasers als hobby hebben.... Gooi er misschien nog een batterij tegenaan die de pieken op kan vangen als er geen zon schijnt en je hebt aan enkel fase 40A genoeg.
De omvormer is inderdaad enkel fase, daar heb je een punt. We hebben zelden tot nooit meer dan de 1x35A nodig die we nu hebben. Er is nog nooit iets uitgeklapt.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:57
Dat valt best wel mee. Wat er moet gebeuren:

• THE_BASE
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:13:
[...]

Dat valt best wel mee. Wat er moet gebeuren:
En ik vond het nog netjes! Verder geen plek voor de rest van het geneuzel wat er staat. Staat me niet in de weg.

Verdere aanvulling is zeer welkom en geeft me een beter beeld van wat er moet gebeuren. Toevallig ook een indicatie van de kosten, grof geschat?

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:14
Beltrafo uit de groepenkast halen, en dan is er voldoende ruimte.

• poerqwa
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 02-07 22:56
Ik exact in hetzelfde schuitje en heb 3 weken geleden de 1 naar 3 fasen aangevraagd bij Stedin.

In eerste instantie kon ik in Augustus e.e.a. laten opleveren maar inmiddels heb ik, ivm de vele aanvragen bij Stedin, een vertragingsbrief ontvangen met een extra wachttijd van 16 tot 20 weken voordat ik zelfs de offerte krijg :? !!

Ik ga nog eens kijken en puzzelen met de suggesties van Jongetje(bedankt).

p.s. Goede waterontharder heb je, lijkt mijn meterkast wel :)

If it flies it will crash

• THE_BASE
  • Niet online
poerqwa schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:38:
Ik exact in hetzelfde schuitje en heb 3 weken geleden de 1 naar 3 fasen aangevraagd bij Stedin.

In eerste instantie kon ik in Augustus e.e.a. laten opleveren maar inmiddels heb ik, ivm de vele aanvragen bij Stedin, een vertragingsbrief ontvangen met een extra wachttijd van 16 tot 20 weken voordat ik zelfs de offerte krijg :? !!

Ik ga nog eens kijken en puzzelen met de suggesties van Jongetje(bedankt).

p.s. Goede waterontharder heb je, lijkt mijn meterkast wel :)
Ja, het zal wel druk zijn. De offerte heb ik al, moet alleen nog betalen voor 31 augustus. Maakt me niets uit of het nu of september is, als het maar niet pas in 2029 is als ik het doe.

• jongetje
THE_BASE schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:56:
[...]

Ja, het zal wel druk zijn. De offerte heb ik al, moet alleen nog betalen voor 31 augustus. Maakt me niets uit of het nu of september is, als het maar niet pas in 2029 is als ik het doe.
Ik heb het drie weken geleden aangevraagd bij Stedin en ben op 9 december aan de beurt. Als ik nu de planner open dan zitten ze op eind januari dat de eerste plan mogelijkheid is. Na betalen krijg je de plan code en URL.

Je hebt dus nog even de tijd om je meterkast voor te (laten) bereiden. Maar zou wel snel plannen want juist door die 1 juli regel (regel het dus ook voor 1 juli!) is het enorm druk.

Die kast is rond de 80 euro, een nieuwe ABB hoofdschakelaar (met een brug omdat je nog geen 3 fases hebt) rond de 30. Een beetje 6mm2 draad bruin en blauw 10 a 20 euro. Die 3 fase aardlekautomaten zijn het duurste, tussen de 80 en 200euro afhankelijk van het merk. En dan 1 a 2 uur werk voor een electricien.

Eventueel moet je de groepen nog herverdelen over je 3 aardleks (dus straks je 3 verschillende fase).

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:20
Afgelopen dinsdag door Stedin omgebouwd van 1 naar 3 fase. Aanvraag begin april gedaan. De oorspronkelijke afspraak op woensdag om 14.30u kwam nog in het geding omdat vanwege het hitteprotocol alle afspraken na woensdag in de middag na 14.00u afgezegd werden. Dinsdag belde ze me hierover, maar ze hadden dinsdagmiddag nog wel plek voor me. De stress was na die mededeling heel heftig maar gelukkig ook van zeer korte duur.

Stedin was €440,- en de rest van de aanpassingen aan de ABB meterkast iets van €500 bij elkaar. Wel wat meer ruimte beschikbaar dan jij. Maar ook kookplaat op een 3 fase automaat, laadpaal op een 3 fase automaat en dat samen achter een 3 fase aardlek. En nog wat Homewizard (3 fase) meters erbij.

Ik heb er een kast van 12 rijen naast geplaatst. https://www.sandervunderi...enkast-22x33cm-hld33.html
En daaronder nog twee maal https://www.sandervunderi...enkast-220x110-hld11.html

En komen ook nog wat Homewizard (3 fase) meters bij.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• THE_BASE
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:40:
[...]

Ik heb het drie weken geleden aangevraagd bij Stedin en ben op 9 december aan de beurt. Als ik nu de planner open dan zitten ze op eind januari dat de eerste plan mogelijkheid is. Na betalen krijg je de plan code en URL.

Je hebt dus nog even de tijd om je meterkast voor te (laten) bereiden. Maar zou wel snel plannen want juist door die 1 juli regel (regel het dus ook voor 1 juli!) is het enorm druk.

Die kast is rond de 80 euro, een nieuwe ABB hoofdschakelaar (met een brug omdat je nog geen 3 fases hebt) rond de 30. Een beetje 6mm2 draad bruin en blauw 10 a 20 euro. Die 3 fase aardlekautomaten zijn het duurste, tussen de 80 en 200euro afhankelijk van het merk. En dan 1 a 2 uur werk voor een electricien.

Eventueel moet je de groepen nog herverdelen over je 3 aardleks (dus straks je 3 verschillende fase).
Net met de wederhelft besproken dat we het maar gewoon gaan doen. We willen in ons huis waar we nu net 2 jaar wonen echt nog wel even blijven zitten en heb gewoon geen zin om straks langer dan een jaar te moeten wachten voor ik van 1- naar 3 fase kan.

De kosten vallen me ook alleszins mee, ik zat zelf aan zo'n 1.500 euro te denken (geen idee waarom). Ik ga de offerte straks betalen en dan kijken wanneer het ingepland kan worden. En dan op zoek naar een handige Harry.

• THE_BASE
  • Niet online
Skynett schreef op zondag 28 juni 2026 @ 18:02:
Afgelopen dinsdag door Stedin omgebouwd van 1 naar 3 fase. Aanvraag begin april gedaan. De oorspronkelijke afspraak op woensdag om 14.30u kwam nog in het geding omdat vanwege het hitteprotocol alle afspraken na woensdag in de middag na 14.00u afgezegd werden. Dinsdag belde ze me hierover, maar ze hadden dinsdagmiddag nog wel plek voor me. De stress was na die mededeling heel heftig maar gelukkig ook van zeer korte duur.

Stedin was €440,- en de rest van de aanpassingen aan de ABB meterkast iets van €500 bij elkaar. Wel wat meer ruimte beschikbaar dan jij. Maar ook kookplaat op een 3 fase automaat, laadpaal op een 3 fase automaat en dat samen achter een 3 fase aardlek. En nog wat Homewizard (3 fase) meters erbij.

Ik heb er een kast van 12 rijen naast geplaatst. https://www.sandervunderi...enkast-22x33cm-hld33.html
En daaronder nog twee maal https://www.sandervunderi...enkast-220x110-hld11.html

En komen ook nog wat Homewizard (3 fase) meters bij.
Dank voor je aanvulling, helpt de keuze te maken. Qua kosten dacht ik dus dat het wel duurder was, moet alleen even checken of de laadpaalboel de kabels van de laadpaal voorbereid had voor 3-fase.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:37
Ruimte zat tussen groepenkast en slimme meter.

Gewoon een elektricien via werkspot offerte laten maken. 3 fase hoofdschakelaar installeren (anders draait Stedin monteur zich direct om) en daarna electrician nog een keer laten komen om groepenkast netjes over de fasen te verdelen.

Gewoon doen.

• Jim423
Als het gereed is post hier ook een foto met de kap eraf. Krijg je gelijk commentaar :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• THE_BASE
  • Niet online
Ik heb de betaling voldaan, kogel door de kerk, knoop doorgehakt enz. enz.

Nu maar even afwachten wanneer Stedin langs kan komen en voor die tijd een monteur laten kijken en ons adviseren wat beter is. Ik vind het prima als er nog iets tussen wordt gezet, maar als het duurzamer is voor de toekomst is een nieuwe groepenkast ook oké.

In elk geval dank aan allen voor het advies!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:47

Punkrocker

Mostly harmless

THE_BASE schreef op zondag 28 juni 2026 @ 18:54:

Nu maar even afwachten wanneer Stedin langs kan komen en voor die tijd een monteur laten kijken en ons adviseren wat beter is. Ik vind het prima als er nog iets tussen wordt gezet, maar als het duurzamer is voor de toekomst is een nieuwe groepenkast ook oké.

In elk geval dank aan allen voor het advies!
Dan ben je echt net op tijd!
Vanaf 1 juli komen alle aanvragen op een prioriteiten wachtlijst en verzwaringen (ook de 1 naar 3 fasen telt als verzwaring) komen helemaal onderaan de lijst. Je hebt immers al een aansluiting...
Gefeliciteerd! :+

"What do you get if you multiply six by nine..."

• tweak-eddie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-07 21:55
Dat ziet er bekend uit, ik ben in stappen over gegaan van 1F --> 3F.

Met de komst van een Zaptec Go 2 laadpaal :) was de ruimte op, dus heb ik er een 2e kast naast gezet.

Hieronder de foto's voor (wel 3F) en na (met Zaptec aangesloten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fiBk0Uf1WtBEHNjCbL-TPU2XgoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWuQ0B9qeEM90XFsBzT7Ibim.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e21luOaE527soKdl1_1MXIgjzNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZU4jOTaQWS4C70MjdcwniI8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgHv4gw8cyj1NZ3p4OWtCffljWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXJU9c0S6X2PgkhWjSqjL6R0.jpg?f=fotoalbum_large

Om van 1F naar 3F te gaan heb je nodig:
  • 4 Polige hoofdschakelaar (40A) bijv. ABB hoofdschakelaar 4-P 40A SD204/40 (ik heb een Eaton)
  • ABB Busboard, 1/3 fase 3 aardlekschakelaars 2-Polig 120313 --> Deze zit er zo te zien al in!
  • ABB lege groepenkast 22x33cm HLD33
  • ABB Inzetstuk 175-00/2
  • ABB verbindingsstrip voor aardrail 2742.184
  • ABB schroef M5x10 voor verbindingsstrip aardrail
  • ABB aardlekautomaat 3P+N B20 30mA DS203NC B20 A30 voor je Zaptec. Ik heb gekozen voor 20A, in mijn lader ingesteld dat ik met max 3x16A laad.
  • Montagesnoer (min 6mm voor tussen hoofdschakelaar en aardlekschakelaars/ automaten) ik heb gekozen voor 10mm onderin (speel graag op safe)
    https://www.sandervunderink.nl/draad-kabel/montagesnoer
  • Adereindhulzen en dubbele adereindhulzen (+ tang als je die nog niet hebt) voor het montagesnoer
Bij mij is de rechterkast het 1 fase deel + hoofdschakelaar.

De linkerkast is het 3 fase deel met:
  • Solar 25A (nu nog 1 fase, als de omvormer kapot gaat wordt dit tzt 3 fase) - Linksboven
  • Kookgroep 3F - Rechtsboven
  • Zapteg Go 3F - Linksonder
  • Warmtepomp 1F (kan in de toekomst 3F in mocht dat nodig zijn) - Onder midden
  • Hydraulische unit warmtepomp 3F - Rechtsonder
Na de hoofdschakelaar ga ik met 10mm montagesnoer naar de diverse aardlekschakalaars/ aardlekautomaten. Heb gekozen voor 10mm dubbele adereindhulzen. Hiervoor heb je een flinke tang nodig, die ik op het werk kon lenen. Kleinere hulzen kunnen met een goedkope tang van Amazon.

[ Voor 5% gewijzigd door tweak-eddie op 28-06-2026 19:34 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:16
THE_BASE schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:56:
[...]

ik zie nul reden om nu geld uit te geven terwijl.je niet weet of je het gaat gebruiken. Zou mooi je geld in je zak houden en ook de netbeheerder niet belasten met weer een klusje dat nu niet urgent is. je kunt ook in de toekomst heus wel een warmtepomp op 1 fase kwijt (dat zijn de meeste namelijk) en mocht het tegenvallen met de aansluiting verzwaren dan is het enige merkbare gevolg dat je soms de auto wat langzamer moet laden. ik zou daar zelf niet de 400 euro van stedin + 600-1000 euro voor aanpassen meterkast zelf voor uitgeven.

• Jim423
THE_BASE schreef op zondag 28 juni 2026 @ 18:54:

Nu maar even afwachten wanneer Stedin langs kan komen en voor die tijd een monteur laten kijken en ons adviseren wat beter is.
Hou er rekening mee dat de nieuwe hoofdschakelaar geplaatst moet worden voordat Stedin langs komt.

• THE_BASE
  • Niet online
Fr33z schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:29:
[...]

ik zie nul reden om nu geld uit te geven terwijl.je niet weet of je het gaat gebruiken. Zou mooi je geld in je zak houden en ook de netbeheerder niet belasten met weer een klusje dat nu niet urgent is. je kunt ook in de toekomst heus wel een warmtepomp op 1 fase kwijt (dat zijn de meeste namelijk) en mocht het tegenvallen met de aansluiting verzwaren dan is het enige merkbare gevolg dat je soms de auto wat langzamer moet laden. ik zou daar zelf niet de 400 euro van stedin + 600-1000 euro voor aanpassen meterkast zelf voor uitgeven.
Stedin belasten? Serieus? Ook ik ben een betalende klant met behoeftes. Weliswaar zonder spoed, maar dat ik ze belast met een klusje dat niet urgent is slaat echt helemaal nergens op.

Dat gezegd hebbende: ik zal de enige niet zijn die op voorhand van 1 naar 3 fase gaat om voorbereid te zijn voor de toekomst.

• THE_BASE
  • Niet online
Jim423 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:38:
[...]

Hou er rekening mee dat de nieuwe hoofdschakelaar geplaatst moet worden voordat Stedin langs komt.
Yes, I know. Thanks!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:43
@Fr33z Lastige is, als je snel wilt laden in de toekomst, heb je straks geen idee, of je 3fase kunt krijgen.

Ik zit het dezelfde gedachte. Ik heb nu 1*35A, kook op een kookgroep, maar kan op 3F aangesloten worden. Voor de rest heb ik gewoon een normale belasting wat ik met 3 * 25A aan zou kunnen, zeker icm mijn zonnepanelen en zendure thuisbatterij momenteel.

Maar als ik nu geen 3F aanvraag, als ik in de toekomst zelf wil laden met 16A, dan moet ik 8uur laden voor mijn werk, wil ik mijn eigen elektriciteit gebruiken. En ik ga in de toekomst electrisch rijden, maar pas als deze auto "op" is. Wat nog gerust 5-10 jaar kan duren.

Al kan ik nu met 35A wel alles gemakkelijk aansluiten, want een airco gaat er komen in de toekomst bijvoorbeeld, gas gaat er uit en voor warmte heb ik al een pelletkachel.

Het is een lastige keuze, voor in de toekomst of nu aanvragen, of wachten en hopen als je het nodig hebt, je het kunt krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rolfie op 28-06-2026 19:42 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Punkrocker schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:15:
[...]

Dan ben je echt net op tijd!
Vanaf 1 juli komen alle aanvragen op een prioriteiten wachtlijst en verzwaringen (ook de 1 naar 3 fasen telt als verzwaring) komen helemaal onderaan de lijst. Je hebt immers al een aansluiting...
Gefeliciteerd! :+
Sarcastisch bedoelt?

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:47

Punkrocker

Mostly harmless

Nee echt.
Jij bent net op tijd. Mooi toch?

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Fr33z
Rolfie schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:41:
@Fr33z Lastige is, als je snel wilt laden in de toekomst, heb je straks geen idee, of je 3fase kunt krijgen.

Ik zit het dezelfde gedachte. Ik heb nu 1*35A, kook op een kookgroep, maar kan op 3F aangesloten worden. Voor de rest heb ik gewoon een normale belasting wat ik met 3 * 25A aan zou kunnen, zeker icm mijn zonnepanelen en zendure thuisbatterij momenteel.

Maar als ik nu geen 3F aanvraag, als ik in de toekomst zelf wil laden met 16A, dan moet ik 8uur laden voor mijn werk, wil ik mijn eigen elektriciteit gebruiken. En ik ga in de toekomst electrisch rijden, maar pas als deze auto "op" is. Wat nog gerust 5-10 jaar kan duren.

Al kan ik nu met 35A wel alles gemakkelijk aansluiten, want een airco gaat er komen in de toekomst bijvoorbeeld, gas gaat er uit en voor warmte heb ik al een pelletkachel.

Het is een lastige keuze, voor in de toekomst of nu aanvragen, of wachten en hopen als je het nodig hebt, je het kunt krijgen.
het is niet zo dat na 1 juli een 3F aansluiting niet meer bestaat heh? Er komt alleen een tijdje met langere wachttijden. De netbeheerder is nog steeds verplicht zo goed mogelijk hun klanten te helpen en werkt er met man en macht aan om meer capaciteit aan te sluiten. Als jij over 5 tot 10 jaar iets wilt heb je dus letterlijk nog 5 tot 10 jaar tijd om daar mee bezig te zijn. Ik snap de angst niet zo.

• THE_BASE
  • Niet online
Punkrocker schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:44:
[...]

Nee echt.
Jij bent net op tijd. Mooi toch?
Sorry, kwam niet over. Ligt aan mij. :)

Had het al een tijd geleden aangevraagd, maar dacht dat dat voldoende was. Maar blijkbaar moet de betaling ook voor 1 juli gedaan zijn.

• THE_BASE
  • Niet online
Fr33z schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:45:
[...]

het is niet zo dat na 1 juli een 3F aansluiting niet meer bestaat heh? Er komt alleen een tijdje met langere wachttijden. De netbeheerder is nog steeds verplicht zo goed mogelijk hun klanten te helpen en werkt er met man en macht aan om meer capaciteit aan te sluiten. Als jij over 5 tot 10 jaar iets wilt heb je dus letterlijk nog 5 tot 10 jaar tijd om daar mee bezig te zijn. Ik snap de angst niet zo.
Het is geen angst, maar je weet ook wel dat ondertussen alles lastiger én duurder wordt.

• Fr33z
THE_BASE schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:39:
[...]

Stedin belasten? Serieus? Ook ik ben een betalende klant met behoeftes. Weliswaar zonder spoed, maar dat ik ze belast met een klusje dat niet urgent is slaat echt helemaal nergens op.
Tsja, ik vind dat dus een egoistische blik op een publieke voorziening. Jij ziet jezelf als betalende klant die een dienst afneemt en daar van alles van verwacht. Beide kan. Maar het slaat zeker wel ergens op, alleen niet vanuit jouw optiek blijbkaar.

Blijft de beginvraag staan: Moet je nu naar 3F? Nee mijns inziens niet. En dat "nu het nog makkelijk kan" is ook maar betrekkelijk. Je hebt nu een onbekende levertijd van de verzwaring maar staat in elk geval op de lijst mocht je nu aanvragen. Als je dat over een week doet dan wordt er gewerkt met een prioriteringskader en krijgen aanvragen obv dat kader voorrang zodra er capaciteit te vergeven is. Dan moet je dus waarschijnlijk langer wachten maar niemand weet hoe lang.

• THE_BASE
  • Niet online
Fr33z schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:47:
[...]

Tsja, ik vind dat dus een egoistische blik op een publieke voorziening. Jij ziet jezelf als betalende klant die een dienst afneemt en daar van alles van verwacht. Beide kan. Maar het slaat zeker wel ergens op, alleen niet vanuit jouw optiek blijbkaar.

Blijft de beginvraag staan: Moet je nu naar 3F? Nee mijns inziens niet. En dat "nu het nog makkelijk kan" is ook maar betrekkelijk. Je hebt nu een onbekende levertijd van de verzwaring maar staat in elk geval op de lijst mocht je nu aanvragen. Als je dat over een week doet dan wordt er gewerkt met een prioriteringskader en krijgen aanvragen obv dat kader voorrang zodra er capaciteit te vergeven is. Dan moet je dus waarschijnlijk langer wachten maar niemand weet hoe lang.
Alsof ik zoveel vraag van de netbeheerder, is overigens voor het eerst. Ik snap je gedachtengang, maar voel me niet aangesproken.

Het is volkomen onduidelijk wat de wachttijd in 2027 is. Dat kan 3 maanden zijn, maar net zo goed anderhalf jaar.

• jongetje
jelleeelco schreef op zondag 28 juni 2026 @ 18:38:
[...]

Ruimte zat tussen groepenkast en slimme meter.

Gewoon een elektricien via werkspot offerte laten maken. 3 fase hoofdschakelaar installeren (anders draait Stedin monteur zich direct om) en daarna electrician nog een keer laten komen om groepenkast netjes over de fasen te verdelen.

Gewoon doen.
Je gaat de electricien toch niet 2 keer laten komen? Dat verdelen over groepen en die extra kast maak je toch allemaal meteen in orde als de electricien toch bezig is met de nieuwe hoofdschakelaar. Dan is de kast al spanningsloos en open.

• jongetje
Fr33z schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:29:
[...]

De netbeheerder krijgt 440euro voor dat klusje, daar zou ik geen medelijden mee hebben want dat kan prima uit. Je helpt ze zelfs want daarmee worden nu betaald allemaal oude meters mee vervangen die binnen een aantal jaar sowieso vervangen hadden moeten worden vanwege een oude communicatiemodule.

Daarnaast zeker met een laadpaal, kookplaat en een warmtepomp is 3 fase gewoom veel comfortabeler.

Of ga je op voorhand nu klagen dat dit de aanzet is om van het gas af te gaan waarmee Stedin deze kosteloos moet verwijderen en hiermee ook belast?

Ze maken het zelf zo ingewikkeld door 1 en 3 fase meters te plaatsen. Plaats gewoon overal 3 fase meters. Dan is het een kwestie van 1 zekering vervangen (die van 35A naar 25A) en er 2 bij plaatsen van 25A en 2 draden te trekken. Dat is een klusje van niets en kunnen ze veel meer aanpassingen doen dan nu het geval is.

Maargoed, lekker offtopic voor hier. Je bent gewoon een klant van de netbeheerder en die levert een dienst en daar betaal je (genoeg) voor.

• Fr33z
jongetje schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:59:
[...]

De netbeheerder krijgt 440euro voor dat klusje, daar zou ik geen medelijden mee hebben want dat kan prima uit. Je helpt ze zelfs want daarmee worden nu betaald allemaal oude meters mee vervangen die binnen een aantal jaar sowieso vervangen hadden moeten worden vanwege een oude communicatiemodule.

Daarnaast zeker met een laadpaal, kookplaat en een warmtepomp is 3 fase gewoom veel comfortabeler.

Of ga je op voorhand nu klagen dat dit de aanzet is om van het gas af te gaan waarmee Stedin deze kosteloos moet verwijderen en hiermee ook belast?

Ze maken het zelf zo ingewikkeld door 1 en 3 fase meters te plaatsen. Plaats gewoon overal 3 fase meters. Dan is het een kwestie van 1 zekering vervangen (die van 35A naar 25A) en er 2 bij plaatsen van 25A en 2 draden te trekken. Dat is een klusje van niets en kunnen ze veel meer aanpassingen doen dan nu het geval is.

Maargoed, lekker offtopic voor hier. Je bent gewoon een klant van de netbeheerder en die levert een dienst en daar betaal je (genoeg) voor.
prima, weer iemand die vooral een publiek bedrijf als dienstverlener ziet. Mag best maar ik zie dat echt anders.

En de vraag van TS blijft: is het handig/slim/nodig het nu te doen? Mijn inschatting is dus dat zonder duidelijke reden of verbetering 1000 euro uitgeven niet handig/slim is om te doen. Daarom adviseer ik het gewoon zo te laten. Ik kan uit de topicstart geen ding halen wat beter wordt met 3F waar de TS wat aan heeft dus ik snap de overweging niet goed.

• THE_BASE
  • Niet online
Fr33z schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:06:
[...]

prima, weer iemand die vooral een publiek bedrijf als dienstverlener ziet. Mag best maar ik zie dat echt anders.

En de vraag van TS blijft: is het handig/slim/nodig het nu te doen? Mijn inschatting is dus dat zonder duidelijke reden of verbetering 1000 euro uitgeven niet handig/slim is om te doen. Daarom adviseer ik het gewoon zo te laten. Ik kan uit de topicstart geen ding halen wat beter wordt met 3F waar de TS wat aan heeft dus ik snap de overweging niet goed.
Dat mag, je hoeft de overweging niet te begrijpen. Er zijn er genoeg die wel aanraden om van 1 naar 3-fase te gaan i.c.m. een thuisbatterij, een elektrische auto en een toekomstige warmtepomp. en in mijn portemonnee kun je niet kijken, zoveel geld is 1.500 euro niet om m'n stroomvoorziening toekomstbestendig te maken.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
THE_BASE schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:10:
[...]

De omvormer is inderdaad enkel fase, daar heb je een punt. We hebben zelden tot nooit meer dan de 1x35A nodig die we nu hebben. Er is nog nooit iets uitgeklapt.
Dan is er nu ook nog geen enkele reden om voor te sorteren op een 3 fasen aansluiting. Zoals bij ons intern (ik werk tegenwoordig bij een netbeheerder) is gecommuniceerd "veel mensen zijn nu aan het voorsorteren op uitbreiding terwijl het merendeel het helemaal niet nodig heeft. Paniekvoetbal."

Ik doe al jaren met een éénfase aansluiting, gaat prima. Je moet gewoon goed kijken naar de gelijktijdigheid van al je apparaten. Staat de auto te laden en de droger aan, op hetzelfde moment als er gekookt wordt? Zoals je zelf schetst valt het best mee.

In de woning waar ik binnenkort naartoe verhuis is 3 fasen aanwezig, prachtig. Als ik dan zie wat er aan installatie in gezeten heeft vanuit de vorige bewoners dan past ook dat prima op één fase. Voor mij een goed moment om na te denken over de verdeling van de groepen over de fases. Bijvoorbeeld verlichting beneden al verdeeld over 2 fasen, mocht er een fase uit liggen vanuit het net dan zit ik niet geheel in het donker.

• THE_BASE
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-sNIfIAFTtVPeC42k4GSXeKDx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/elfnlrhvQQgFaadhxTyolxsQ.png?f=fotoalbum_largeVia de stroomnetchecker zie ik wel nog deze melding: de soep lijkt dus niet zo heet gegeten als die wordt opgediend in mijn regio.

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-07 09:12
THE_BASE schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:07:
[...]

Eens! Dat was de laadpaalboer die het zo heeft opgelost, prima voor time being.
Die laadpaal zit achter die Emat B32 automaat?Wat voor een model laadpaal is dat dan?

Als dat een 1-fase model is ga je straks alsnog niet met 11 kW kunnen laden, maar met max 25A 1-fase ~5,7 kW. Maar mogelijk heb je een 3-fase paal die voor nu 1-fasig is aangesloten en ingesteld.

• Jim423
sypie schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:55:
[...]

Dan is er nu ook nog geen enkele reden om voor te sorteren op een 3 fasen aansluiting. Zoals bij ons intern (ik werk tegenwoordig bij een netbeheerder) is gecommuniceerd "veel mensen zijn nu aan het voorsorteren op uitbreiding terwijl het merendeel het helemaal niet nodig heeft. Paniekvoetbal.
Tja, de berichtgeving in de media helpt daarbij ook niet echt natuurlijk.

Maar als woningen hetzelfde vermogen blijven gebruiken (plusminus) en naar 3-fase gaan is dat toch alleen maar gunstig voor het net? *Mits alle verbruikers netjes zijn verdeeld over de fasen.

• THE_BASE
  • Niet online
jappas schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:56:
[...]

Die laadpaal zit achter die Emat B32 automaat?Wat voor een model laadpaal is dat dan?

Als dat een 1-fase model is ga je straks alsnog niet met 11 kW kunnen laden, maar met max 25A 1-fase ~5,7 kW. Maar mogelijk heb je een 3-fase paal die voor nu 1-fasig is aangesloten en ingesteld.
En dat laatste is correct.

• THE_BASE
  • Niet online
Kreeg zojuist een mail van Stedin en de eerste optie voor een afspraak is op vrijdag 6 november. Dan heb ik in elk geval nog even om na te denken hoe ik alles wil gaan aanpakken.

Het zegt overigens genoeg hoe druk het is in de regio.

• Fr33z
THE_BASE schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:29:
[...]

Dat mag, je hoeft de overweging niet te begrijpen. Er zijn er genoeg die wel aanraden om van 1 naar 3-fase te gaan i.c.m. een thuisbatterij, een elektrische auto en een toekomstige warmtepomp. en in mijn portemonnee kun je niet kijken, zoveel geld is 1.500 euro niet om m'n stroomvoorziening toekomstbestendig te maken.
. niet heel nuttig meer merk ik

[ Voor 26% gewijzigd door Fr33z op 29-06-2026 08:56 ]

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-07 09:26
THE_BASE schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:45:
[...]

Had het al een tijd geleden aangevraagd, maar dacht dat dat voldoende was. Maar blijkbaar moet de betaling ook voor 1 juli gedaan zijn.
Vreemd, bij mij komen ze morgen de boel verzwaren (2 maanden geleden aangevraagd ivm 1 juli inderdaad), maar heb nog geen factuur gezien en alleen een offerte getekend destijds. Gaat bij mij om Rendo overigens. Ach, zie het vanzelf wel :)

• jongetje
THE_BASE schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:43:
Kreeg zojuist een mail van Stedin en de eerste optie voor een afspraak is op vrijdag 6 november. Dan heb ik in elk geval nog even om na te denken hoe ik alles wil gaan aanpakken.

Het zegt overigens genoeg hoe druk het is in de regio.
Heb je al daadwerkelijk betaald en gepland? Ik kreeg te horen dat het augustus was en met daadwerkelijk plannen was het al december (den haag).

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:39
Jim423 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:09:
[...]

Tja, de berichtgeving in de media helpt daarbij ook niet echt natuurlijk.

Maar als woningen hetzelfde vermogen blijven gebruiken (plusminus) en naar 3-fase gaan is dat toch alleen maar gunstig voor het net? *Mits alle verbruikers netjes zijn verdeeld over de fasen.
Volgens mij zijn de belastingen met een "traditionele" 1 fase 35A al verdeeld. De fases worden om-en-om aangeloten. Je buren zitten dus op een andere fase dan jijzelf. Als je buren dus een vergelijkbaar verbruiks- of opwek patroon hebben, dan middelt dat mooi uit. Juist als iedereen op 3 fase zit en geen rekening houdt met een gelijkmatige verdeling, kan er overbelasting op bepaalde fases ontstaan.

• THE_BASE
  • Niet online
Exception schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:57:
[...]

Vreemd, bij mij komen ze morgen de boel verzwaren (2 maanden geleden aangevraagd ivm 1 juli inderdaad), maar heb nog geen factuur gezien en alleen een offerte getekend destijds. Gaat bij mij om Rendo overigens. Ach, zie het vanzelf wel :)
De offerte stond al even open, gisteren betaald. Dus dan kijken ze daarna, maar misschien heeft Stedin het drukker (of minder monteurs) dan Rendo. Op zich maakt het mij niet zoveel uit, nu heb ik alle tijd om de meterkast te laten vervangen. Als het voor 2027 geregeld is vind ik het prima.

• THE_BASE
  • Niet online
jongetje schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:13:
[...]

Heb je al daadwerkelijk betaald en gepland? Ik kreeg te horen dat het augustus was en met daadwerkelijk plannen was het al december (den haag).
Jep, net betaald en gepland. Denk gewoon enorm druk met aanvragen voor 1 juli, het is niet anders. Geeft mij dus de tijd om rustig die meterkast aan te laten pakken.

• Elek50
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-07 07:47
beltrafo eruit, dan de 2 polige hoofdschakelaar vervangen voor 4 polig

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:15
Fr33z schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:45:
[...]

De kwestie is alleen dat in bepaalde gebieden je vanaf 1 juli ook echt moet gaan denken op wacht periodes van 5 tot 10 jaar. Dat is geen grap helaas. Kleine aansluitingen zijn altijd de hand boven het hoofd gehouden terwijl grote aansluitingen al op slot zaten, maar dat mag niet langer van de toezichthouder. Er onstaat vanaf 1 juli echt een andere realiteit, nu alleen in Utrecht maar dat kan snel uitbreiden.

Als je het niet nodig hebt in de komende 10 jaar; uiteraard niet aanvragen. Indien je het wel nodig hebt; nu meteen aanvragen voor 1 juli.

• jongetje
Elek50 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:58:
beltrafo eruit, dan de 2 polige hoofdschakelaar vervangen voor 4 polig
No shit.

• Jim423
blissard schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:24:
[...]

Volgens mij zijn de belastingen met een "traditionele" 1 fase 35A al verdeeld. De fases worden om-en-om aangeloten. Je buren zitten dus op een andere fase dan jijzelf. Als je buren dus een vergelijkbaar verbruiks- of opwek patroon hebben, dan middelt dat mooi uit. Juist als iedereen op 3 fase zit en geen rekening houdt met een gelijkmatige verdeling, kan er overbelasting op bepaalde fases ontstaan.
Daarom stond er in mijn post ook: *Mits alle verbruikers netjes zijn verdeeld over de fasen. Wat TS dus ook doet.
haha

• THE_BASE
  • Niet online
ntram schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:51:
[...]

De kwestie is alleen dat in bepaalde gebieden je vanaf 1 juli ook echt moet gaan denken op wacht periodes van 5 tot 10 jaar. Dat is geen grap helaas. Kleine aansluitingen zijn altijd de hand boven het hoofd gehouden terwijl grote aansluitingen al op slot zaten, maar dat mag niet langer van de toezichthouder. Er onstaat vanaf 1 juli echt een andere realiteit, nu alleen in Utrecht maar dat kan snel uitbreiden.

Als je het niet nodig hebt in de komende 10 jaar; uiteraard niet aanvragen. Indien je het wel nodig hebt; nu meteen aanvragen voor 1 juli.
Zou het serieus zo'n vaart lopen qua wachttijden? Nu dus aangevraagd en ze komen 28 september. Met een beetje mazzel ook al een monteur gevonden die het wil doen.

• nickos111
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-07 19:47
Ik denk dat de discussie omtrent de 3 fase verkeerd wordt gevoerd. Op zich is de vraag: heb ik het nu nodig, legitiem. En het antwoord daarop is nee, mits je niet je auto gaat laden tijdens het koken. 1 fase vergt meer gedragsverandering.

Maar de echte vraag is: in de verduurzaming en elektrificering van de wereld, is die 1 fase in de (nabije toekomst) ook nog voldoende? Als je bij 1 fase blijft zul steeds slimmer met je apparaten moeten omgaan. De mogelijkheid om nog naar 3 fase te gaan vervalt en wie weet hoe lang dat vast blijft zitten (misschien wel decennia).

Naar 3 fase geeft je daarin meer vrijheid. Maar is dar die eenmalige investering waard?

Overigens kan het natuurlijk best zijn dat in de toekomst de 3x25 aansluiting meer gaat kosten dan de 1x35.

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:18
Heb nu jaar of 3 misschien langer, 3 fase aansluiting laten aanleggen en ben er meer dan happy mee.
Gezien de inductie, thuis batterijen , in de planning warmtepomp en oh ja airco niet vergeten

• jongetje
THE_BASE schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:44:
[...]

Zou het serieus zo'n vaart lopen qua wachttijden? Nu dus aangevraagd en ze komen 28 september. Met een beetje mazzel ook al een monteur gevonden die het wil doen.
Nou, je hebt wel iets meer nodig dan een beetje mazzel. Als er geen 3 fase hoofdschakelaar zit gaat de monteur weer weg...

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:14
THE_BASE schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:44:
[...]

Ja dat doet het zeker, werk als monteur voor netbeheerder en er zijn al meerdere plekken waar 1+ en zelfs 3+ jaar wachttijd op staat en waar je dus ook geen upgrade meer kunt krijgen naar 3F als je die nog niet hebt.
Het is per regio verschillend en kunt er niet heel goed en pijl op trekken.

Vervelende is wat regelmatig gebeurd als je in dergelijke regios aan het werk bent/moet dat je als monteur nagenoeg bedreigd wordt omdat zij zolang moeten wachten.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:15
Exact. Consumenten zijn altijd uit de wind gehouden bij netcongestie. Dan mag niet meer. Straks sta je qua prioriteiten samen in de rij met grote aansluitingen en gaan zaken met maatschappelijke prioriteit voor. Dat wordt echt heel erg zuur. Het gaat dus nadrukkelijk niet meer of er monteurs zijn, maar of er 'rekenkundig' ruimte is op het netwerk 'op de slechtste dagen van het jaar' en dat inclusief de autonome wijzigingen van energieverbruik van de bestaande aansluitingen. Bijvoorbeeld warmtepomp, EV, etc.

Om de lol er toch een beetje in te houden, stel ik voor om een moderne versie van deze grap te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door ntram op 29-06-2026 21:32 ]

• THE_BASE
  • Niet online
jongetje schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:49:
[...]

Nou, je hebt wel iets meer nodig dan een beetje mazzel. Als er geen 3 fase hoofdschakelaar zit gaat de monteur weer weg...
De monteur van Stedin komt eind september, ik bedoel een elektromonteur of een elektricien.

• THE_BASE
  • Niet online
nickos111 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:34:
Ik denk dat de discussie omtrent de 3 fase verkeerd wordt gevoerd. Op zich is de vraag: heb ik het nu nodig, legitiem. En het antwoord daarop is nee, mits je niet je auto gaat laden tijdens het koken. 1 fase vergt meer gedragsverandering.

Maar de echte vraag is: in de verduurzaming en elektrificering van de wereld, is die 1 fase in de (nabije toekomst) ook nog voldoende? Als je bij 1 fase blijft zul steeds slimmer met je apparaten moeten omgaan. De mogelijkheid om nog naar 3 fase te gaan vervalt en wie weet hoe lang dat vast blijft zitten (misschien wel decennia).

Naar 3 fase geeft je daarin meer vrijheid. Maar is dar die eenmalige investering waard?

Overigens kan het natuurlijk best zijn dat in de toekomst de 3x25 aansluiting meer gaat kosten dan de 1x35.
Ik denk dat dit de juiste benadering, ook voor mij, is. Het is inderdaad nu niet nodig, het is werkbaar, tot op zekere hoogte.

Maar comfortabel is uiteindelijk toch een 3-fase aansluiting 'nu het nog makkelijk kan'. Maar die bewoordingen mocht ik niet gebruiken. Voor nu toch blij dat ik het heb aangevraagd, eind september Stedin langs komt en ik een elektromonteur lijk te hebben gevonden via de buren.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Comfortabel is maar net hoe je het bekijkt. Met een 1F aansluiting hoef je niet na te denken hoe je de groepen verdeelt, bij 3F heb je soms zware verbruikers graag op dezelfde fase als waar ook de zonnepanelen zitten, maar in de winter is het weer handiger om die verbruikers te spreiden. Je hebt nu 40A, je krijgt straks 75A, alleen wel in brokjes van 25A. Beetje als drie losse 1TB schijven vs. een enkele 2TB schijf.

• THE_BASE
  • Niet online
jadjong schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:00:
Comfortabel is maar net hoe je het bekijkt. Met een 1F aansluiting hoef je niet na te denken hoe je de groepen verdeelt, bij 3F heb je soms zware verbruikers graag op dezelfde fase als waar ook de zonnepanelen zitten, maar in de winter is het weer handiger om die verbruikers te spreiden. Je hebt nu 40A, je krijgt straks 75A, alleen wel in brokjes van 25A. Beetje als drie losse 1TB schijven vs. een enkele 2TB schijf.
Ga er vanuit dat de elektricien wel weet hoe wat aan te sluiten. Uiteindelijk hebben beide opties voor- en nadelen, maar denk qua toekomst dat we aan 3 fase toch een betere keuze hebben.

• THE_BASE
  • Niet online
Inmiddels is mijn meterkast vernieuwd en is Stedin geweest om een nieuwe slimme meter en 3-fasen aansluiting te plaatsen. Toch blij dat we het gedaan hebben, op korte termijn voordeel mee i.v.m. sneller de auto kunnen laden en op langere terwijl meer rust in mijn energievoorzieningen en voorbereiden van de warmtepomp. Dank voor alle reacties.

Pagina: 1