Van 1 naar 3 fase nu het nog makkelijk kan?!

Pagina: 1
Acties:

  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vanwege alle maatregelen i.v.m. netcongestie in de provincie Utrecht twijfelen we of we van 1 naar 3 fase willen overstappen. De situatie in ons huis uit 2018 is als volgt:

We hebben inmiddels 12 groepen + 1 extra groep voor de Zaptec Go 2 laadpaal. We hebben naast de oven, stoomoven, koffiemachine en inductiekookplaat, ook een Quooker, een wasmachine en een warmtepompdroger.

Verder een Marstek Venus E 3.0 thuisbatterij die nu nog op 800W ontlaadt, maar wil ik op een extra groep gaan zetten zodat ontladen met maximaal 2500W mogelijk is.

We laden nu onze EV3 op met maximaal 7.2 kW i.c.m. de opbrengst van de zonnepanelen (16x ongeveer 250 Wp). Dit zou naar 11 kW kunnen als we op 3 fase gaan laden dacht ik?

Waarom we eventueel naar 3 fase willen? Sneller de auto opladen en toekomstgericht. De cv ketel zal over een jaar of 5 vervangen moeten gaan worden en dan lijkt het er toch op dat een warmtepomp een alternatief is. Als ik t.z.t. in de rij moet aansluiten gaat het alleen maar langer duren.

Ik moet zeggen dat 7.2 kW opladen geen probleem vormt en dat we ook geen problemen hebben met teveel stroom door één groep. Daar zal de Load Balancer van Zaptec wellicht bij helpen.

Kortom: waar doen we verstandig aan, het omzetten bij Stedin is zo'n 440 euro, maar ik verwacht dat er in de meterkast ook een en ander moet gebeuren.


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDk_rHlTMrzkFRqtZuCcv_q_MVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/riHl2eRRIqiCdwfD6IplRupN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vxRjrt05e_tCzA_FzPj_HFelCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCDb98Qcx0AvbLsDyDdxOJp1.jpg?f=fotoalbum_large

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line


  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
99% van de WP is enkel fase, alleen een auto of extreeeeeem lompe garagedeur kan een usecase voor 3F zijn. Of je moet stalen platen snijden met lasers als hobby hebben.... Gooi er misschien nog een batterij tegenaan die de pieken op kan vangen als er geen zon schijnt en je hebt aan enkel fase 40A genoeg.

  • Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:59
Er moet behoorlijk wat aangepast worden. Je kan de beltrafo extern maken en dan de 2polige hoofdschakelaar vervangen voor een 4 polige ABB hoofdschakelaar. Het lijkt er wel op dat je groepenkast 3F ready is dus dat scheelt. Je inductieplaat moet van een kookgroep naar een krachtgroep, 1 fase blijft dan ongebruikt in deze krachtgroep. Ook de autolader moet naar een 4 polige automaat voor 11kW, je laadt dan wel juist minder met zonnestroom, pak hiervoor een fatsoenlijke alamat van bijvoorbeeld Hager,ABB,Eaton etc.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning


  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Door 3 fasen heb je een 4 polige hoofdschakelaar nodig. Daar heb je geen ruimte voor, dat wordt heel lastig.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:15
Ik zal er een extra groepenkast erbij plaatsen en de boel van de laadpaal integreren in de extra ruimte wat erbij komt. Het omzetten van een aantal zaken zal meer ruimte in beslag nemen (krachtgroep). Ik vind het zelf netter als hager kastje weggehaald wordt en de boel netjes geintregreerd wordt in groepenkast. Ik probeer zelf zo weinig mogelijk verschillende merken door elkaar heen te gebruiken en het liefst blijf ik bij een platform. En misschien kan je ook opbouwstopcontact toevoegen (4x)

Monkey business: pay peanuts, get monkeys


  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Monkeydancer schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:05:
Ik vind het zelf netter als hager kastje weggehaald wordt en de boel netjes geintregreerd wordt in groepenkast. Ik probeer zelf zo weinig mogelijk verschillende merken door elkaar heen te gebruiken en het liefst blijf ik bij een platform. En misschien kan je ook opbouwstopcontact toevoegen (4x)
Eens! Dat was de laadpaalboer die het zo heeft opgelost, prima voor time being.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line


  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:03:
Door 3 fasen heb je een 4 polige hoofdschakelaar nodig. Daar heb je geen ruimte voor, dat wordt heel lastig.
Ik heb al door dat er een 'nieuwe' groepenkast geplaatst moet worden. Het is een afweging of ik de kosten voor mijzelf kan beredeneren en of het zinvol is, op dit moment gaat het allemaal prima, ik denk alleen vast vooruit. Maar kan zomaar zijn dat ik pas over 6 jaar behoefte heb aan die 3 fase...

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line


  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Jim423 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:41:
Er moet behoorlijk wat aangepast worden. Je kan de beltrafo extern maken en dan de 2polige hoofdschakelaar vervangen voor een 4 polige ABB hoofdschakelaar. Het lijkt er wel op dat je groepenkast 3F ready is dus dat scheelt. Je inductieplaat moet van een kookgroep naar een krachtgroep, 1 fase blijft dan ongebruikt in deze krachtgroep. Ook de autolader moet naar een 4 polige automaat voor 11kW, je laadt dan wel juist minder met zonnestroom, pak hiervoor een fatsoenlijke alamat van bijvoorbeeld Hager,ABB,Eaton etc.
Slim om te verplaatsen, maar denk dat er een nieuwe groepenkast moet komen. Dat is op zich ook geen probleem, verhoogt alleen de kosten. Het is een afweging of het voor nu zinvol genoeg is. Ik voel een soort FOMO opkomen dat we straks de pineut zijn als het echt nodig is.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line


  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:23:
99% van de WP is enkel fase, alleen een auto of extreeeeeem lompe garagedeur kan een usecase voor 3F zijn. Of je moet stalen platen snijden met lasers als hobby hebben.... Gooi er misschien nog een batterij tegenaan die de pieken op kan vangen als er geen zon schijnt en je hebt aan enkel fase 40A genoeg.
De omvormer is inderdaad enkel fase, daar heb je een punt. We hebben zelden tot nooit meer dan de 1x35A nodig die we nu hebben. Er is nog nooit iets uitgeklapt.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:41
The Eagle schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:03:
Door 3 fasen heb je een 4 polige hoofdschakelaar nodig. Daar heb je geen ruimte voor, dat wordt heel lastig.
Dat valt best wel mee. Wat er moet gebeuren:

  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:13:
[...]

Dat valt best wel mee. Wat er moet gebeuren:
En ik vond het nog netjes! Verder geen plek voor de rest van het geneuzel wat er staat. Staat me niet in de weg.

Verdere aanvulling is zeer welkom en geeft me een beter beeld van wat er moet gebeuren. Toevallig ook een indicatie van de kosten, grof geschat?

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line


  • RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:16
The Eagle schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:03:
Door 3 fasen heb je een 4 polige hoofdschakelaar nodig. Daar heb je geen ruimte voor, dat wordt heel lastig.
Beltrafo uit de groepenkast halen, en dan is er voldoende ruimte.

  • poerqwa
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:47
Ik exact in hetzelfde schuitje en heb 3 weken geleden de 1 naar 3 fasen aangevraagd bij Stedin.

In eerste instantie kon ik in Augustus e.e.a. laten opleveren maar inmiddels heb ik, ivm de vele aanvragen bij Stedin, een vertragingsbrief ontvangen met een extra wachttijd van 16 tot 20 weken voordat ik zelfs de offerte krijg :? !!

Ik ga nog eens kijken en puzzelen met de suggesties van Jongetje(bedankt).

p.s. Goede waterontharder heb je, lijkt mijn meterkast wel :)

If it flies it will crash


  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
poerqwa schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:38:
Ik exact in hetzelfde schuitje en heb 3 weken geleden de 1 naar 3 fasen aangevraagd bij Stedin.

In eerste instantie kon ik in Augustus e.e.a. laten opleveren maar inmiddels heb ik, ivm de vele aanvragen bij Stedin, een vertragingsbrief ontvangen met een extra wachttijd van 16 tot 20 weken voordat ik zelfs de offerte krijg :? !!

Ik ga nog eens kijken en puzzelen met de suggesties van Jongetje(bedankt).

p.s. Goede waterontharder heb je, lijkt mijn meterkast wel :)
Ja, het zal wel druk zijn. De offerte heb ik al, moet alleen nog betalen voor 31 augustus. Maakt me niets uit of het nu of september is, als het maar niet pas in 2029 is als ik het doe.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:41
THE_BASE schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:56:
[...]

Ja, het zal wel druk zijn. De offerte heb ik al, moet alleen nog betalen voor 31 augustus. Maakt me niets uit of het nu of september is, als het maar niet pas in 2029 is als ik het doe.
Ik heb het drie weken geleden aangevraagd bij Stedin en ben op 9 december aan de beurt. Als ik nu de planner open dan zitten ze op eind januari dat de eerste plan mogelijkheid is. Na betalen krijg je de plan code en URL.

Je hebt dus nog even de tijd om je meterkast voor te (laten) bereiden. Maar zou wel snel plannen want juist door die 1 juli regel (regel het dus ook voor 1 juli!) is het enorm druk.

Die kast is rond de 80 euro, een nieuwe ABB hoofdschakelaar (met een brug omdat je nog geen 3 fases hebt) rond de 30. Een beetje 6mm2 draad bruin en blauw 10 a 20 euro. Die 3 fase aardlekautomaten zijn het duurste, tussen de 80 en 200euro afhankelijk van het merk. En dan 1 a 2 uur werk voor een electricien.

Eventueel moet je de groepen nog herverdelen over je 3 aardleks (dus straks je 3 verschillende fase).

  • Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Afgelopen dinsdag door Stedin omgebouwd van 1 naar 3 fase. Aanvraag begin april gedaan. De oorspronkelijke afspraak op woensdag om 14.30u kwam nog in het geding omdat vanwege het hitteprotocol alle afspraken na woensdag in de middag na 14.00u afgezegd werden. Dinsdag belde ze me hierover, maar ze hadden dinsdagmiddag nog wel plek voor me. De stress was na die mededeling heel heftig maar gelukkig ook van zeer korte duur.

Stedin was €440,- en de rest van de aanpassingen aan de ABB meterkast iets van €500 bij elkaar. Wel wat meer ruimte beschikbaar dan jij. Maar ook kookplaat op een 3 fase automaat, laadpaal op een 3 fase automaat en dat samen achter een 3 fase aardlek. En nog wat Homewizard (3 fase) meters erbij.

Ik heb er een kast van 12 rijen naast geplaatst. https://www.sandervunderi...enkast-22x33cm-hld33.html
En daaronder nog twee maal https://www.sandervunderi...enkast-220x110-hld11.html

En komen ook nog wat Homewizard (3 fase) meters bij.

Hier moet alle shit staan die ik heb.


  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:40:
[...]

Ik heb het drie weken geleden aangevraagd bij Stedin en ben op 9 december aan de beurt. Als ik nu de planner open dan zitten ze op eind januari dat de eerste plan mogelijkheid is. Na betalen krijg je de plan code en URL.

Je hebt dus nog even de tijd om je meterkast voor te (laten) bereiden. Maar zou wel snel plannen want juist door die 1 juli regel (regel het dus ook voor 1 juli!) is het enorm druk.

Die kast is rond de 80 euro, een nieuwe ABB hoofdschakelaar (met een brug omdat je nog geen 3 fases hebt) rond de 30. Een beetje 6mm2 draad bruin en blauw 10 a 20 euro. Die 3 fase aardlekautomaten zijn het duurste, tussen de 80 en 200euro afhankelijk van het merk. En dan 1 a 2 uur werk voor een electricien.

Eventueel moet je de groepen nog herverdelen over je 3 aardleks (dus straks je 3 verschillende fase).
Net met de wederhelft besproken dat we het maar gewoon gaan doen. We willen in ons huis waar we nu net 2 jaar wonen echt nog wel even blijven zitten en heb gewoon geen zin om straks langer dan een jaar te moeten wachten voor ik van 1- naar 3 fase kan.

De kosten vallen me ook alleszins mee, ik zat zelf aan zo'n 1.500 euro te denken (geen idee waarom). Ik ga de offerte straks betalen en dan kijken wanneer het ingepland kan worden. En dan op zoek naar een handige Harry.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line


  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Skynett schreef op zondag 28 juni 2026 @ 18:02:
Afgelopen dinsdag door Stedin omgebouwd van 1 naar 3 fase. Aanvraag begin april gedaan. De oorspronkelijke afspraak op woensdag om 14.30u kwam nog in het geding omdat vanwege het hitteprotocol alle afspraken na woensdag in de middag na 14.00u afgezegd werden. Dinsdag belde ze me hierover, maar ze hadden dinsdagmiddag nog wel plek voor me. De stress was na die mededeling heel heftig maar gelukkig ook van zeer korte duur.

Stedin was €440,- en de rest van de aanpassingen aan de ABB meterkast iets van €500 bij elkaar. Wel wat meer ruimte beschikbaar dan jij. Maar ook kookplaat op een 3 fase automaat, laadpaal op een 3 fase automaat en dat samen achter een 3 fase aardlek. En nog wat Homewizard (3 fase) meters erbij.

Ik heb er een kast van 12 rijen naast geplaatst. https://www.sandervunderi...enkast-22x33cm-hld33.html
En daaronder nog twee maal https://www.sandervunderi...enkast-220x110-hld11.html

En komen ook nog wat Homewizard (3 fase) meters bij.
Dank voor je aanvulling, helpt de keuze te maken. Qua kosten dacht ik dus dat het wel duurder was, moet alleen even checken of de laadpaalboel de kabels van de laadpaal voorbereid had voor 3-fase.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line


  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:43
The Eagle schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:03:
Door 3 fasen heb je een 4 polige hoofdschakelaar nodig. Daar heb je geen ruimte voor, dat wordt heel lastig.
Ruimte zat tussen groepenkast en slimme meter.

Gewoon een elektricien via werkspot offerte laten maken. 3 fase hoofdschakelaar installeren (anders draait Stedin monteur zich direct om) en daarna electrician nog een keer laten komen om groepenkast netjes over de fasen te verdelen.

Gewoon doen.

  • Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:59
Als het gereed is post hier ook een foto met de kap eraf. Krijg je gelijk commentaar :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning


  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb de betaling voldaan, kogel door de kerk, knoop doorgehakt enz. enz.

Nu maar even afwachten wanneer Stedin langs kan komen en voor die tijd een monteur laten kijken en ons adviseren wat beter is. Ik vind het prima als er nog iets tussen wordt gezet, maar als het duurzamer is voor de toekomst is een nieuwe groepenkast ook oké.

In elk geval dank aan allen voor het advies!

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line


  • Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:16

Punkrocker

Mostly harmless

THE_BASE schreef op zondag 28 juni 2026 @ 18:54:
Ik heb de betaling voldaan, kogel door de kerk, knoop doorgehakt enz. enz.

Nu maar even afwachten wanneer Stedin langs kan komen en voor die tijd een monteur laten kijken en ons adviseren wat beter is. Ik vind het prima als er nog iets tussen wordt gezet, maar als het duurzamer is voor de toekomst is een nieuwe groepenkast ook oké.

In elk geval dank aan allen voor het advies!
Dan ben je echt net op tijd!
Vanaf 1 juli komen alle aanvragen op een prioriteiten wachtlijst en verzwaringen (ook de 1 naar 3 fasen telt als verzwaring) komen helemaal onderaan de lijst. Je hebt immers al een aansluiting...
Gefeliciteerd! :+

"What do you get if you multiply six by nine..."


  • tweak-eddie
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Dat ziet er bekend uit, ik ben in stappen over gegaan van 1F --> 3F.

Met de komst van een Zaptec Go 2 laadpaal :) was de ruimte op, dus heb ik er een 2e kast naast gezet.

Hieronder de foto's voor (wel 3F) en na (met Zaptec aangesloten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9Yi1fKbWWpRDY0cMjwYHq8kVEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejsCIqAOy8Ommnzeg2KgBP27.jpg?f=fotoalbum_large


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbWVr78ur_0sn8JrTtykGeHVK4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ws8RNwb0yLOpn7NaKMeiNo0c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgHv4gw8cyj1NZ3p4OWtCffljWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXJU9c0S6X2PgkhWjSqjL6R0.jpg?f=fotoalbum_large

Om van 1F naar 3F te gaan heb je nodig:
  • 4 Polige hoofdschakelaar (40A) bijv. ABB hoofdschakelaar 4-P 40A SD204/40 (ik heb een Eaton)
  • ABB Busboard, 1/3 fase 3 aardlekschakelaars 2-Polig 120313 --> Deze zit er zo te zien al in!
  • ABB lege groepenkast 22x33cm HLD33
  • ABB Inzetstuk 175-00/2
  • ABB verbindingsstrip voor aardrail 2742.184
  • ABB schroef M5x10 voor verbindingsstrip aardrail
  • ABB aardlekautomaat 3P+N B20 30mA DS203NC B20 A30 voor je Zaptec. Ik heb gekozen voor 20A, in mijn lader ingesteld dat ik met max 3x16A laad.
  • Montagesnoer (min 6mm voor tussen hoofdschakelaar en aardlekschakelaars/ automaten) ik heb gekozen voor 10mm onderin (speel graag op safe)
    https://www.sandervunderink.nl/draad-kabel/montagesnoer
  • Adereindhulzen en dubbele adereindhulzen (+ tang als je die nog niet hebt) voor het montagesnoer
Bij mij is de rechterkast het 1 fase deel + hoofdschakelaar.

De linkerkast is het 3 fase deel met:
  • Solar 25A (nu nog 1 fase, als de omvormer kapot gaat wordt dit tzt 3 fase) - Linksboven
  • Kookgroep 3F - Rechtsboven
  • Zapteg Go 3F - Linksonder
  • Warmtepomp 1F (kan in de toekomst 3F in mocht dat nodig zijn) - Onder midden
  • Hydraulische unit warmtepomp 3F - Rechtsonder
Na de hoofdschakelaar ga ik met 10mm montagesnoer naar de diverse aardlekschakalaars/ aardlekautomaten. Heb gekozen voor 10mm dubbele adereindhulzen. Hiervoor heb je een flinke tang nodig, die ik op het werk kon lenen. Kleinere hulzen kunnen met een goedkope tang van Amazon.

  • Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
THE_BASE schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:56:
[...]

Ja, het zal wel druk zijn. De offerte heb ik al, moet alleen nog betalen voor 31 augustus. Maakt me niets uit of het nu of september is, als het maar niet pas in 2029 is als ik het doe.
ik zie nul reden om nu geld uit te geven terwijl.je niet weet of je het gaat gebruiken. Zou mooi je geld in je zak houden en ook de netbeheerder niet belasten met weer een klusje dat nu niet urgent is. je kunt ook in de toekomst heus wel een warmtepomp op 1 fase kwijt (dat zijn de meeste namelijk) en mocht het tegenvallen met de aansluiting verzwaren dan is het enige merkbare gevolg dat je soms de auto wat langzamer moet laden. ik zou daar zelf niet de 400 euro van stedin + 600-1000 euro voor aanpassen meterkast zelf voor uitgeven.
Pagina: 1