Vraag

• mat2005
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
Hoi allemaal,

Voor het aansluiten van een nieuwe Foscarini Spokes 3 hanglamp wil ik de huidige traditionele hotelschakeling (wisselschakeling) met twee reguliere schakelaars ombouwen naar een opstelling met twee pulsdrukkers. Het doel is om de lamp vanaf beide schakelpunten volledig te kunnen dimmen en schakelen via een push-dim signaal. Van deze lamp is helaas geen fase dimbare versie beschikbaar en wil niet afhankelijk zijn van een app, vandaar dat we willen gaan voor de dali/push-dim variant.

Graag leg ik mijn voorgestelde schema en aanpak hiervoor om te checken of ik niks over het hoofd zie en om te verifiëren dat ik geen extra draden hoef te trekken

Centraaldoos/lamp

Aangezien de driver in de plafondkap van de Spokes constant spanning nodig heeft, trek ik de fase (bruin) en nul (blauw) rechtstreeks vanuit de centraaldoos naar de driver. Ik gebruik de bestaande zwarte schakeldraad om het pulssignaal naar de 'Push'-ingang van de driver in de centraaldoos te brengen.

‘Hotel’ Schakelaar 1:

Bij schakelaar 1 komt de fase (bruin) binnen. Deze wil ik verbinden met de L-ingang en met behulp van een lasdop doorverbinden naar de tweede schakelaar via wisseldraad 1 (zwart) (zal beide uiteinde met bruine tape markeren).  De tweede wisseldraad sluit ik aan op de NO-contact van de pulsdrukker (pulsdraad).

‘Hotel’ Schakelaar 2:

Heb hier drie zwarte draden: de twee wisseldraden van schakelaar 1, en de originele schakeldraad naar de lamp (centraaldoos). Wil wisseldraad 1 (nu gemarkeerd als bruine fase) aansluiten op het L-contact van pulsdrukker 2. Vervolgens sluit ik Wisseldraad 2 (de pulsdraad vanaf schakelaar 1) én de originele schakeldraad naar de lamp samen aan op het NO-contact van pulsdrukker 2.

Het schakelmateriaal is van Busch Jaeger (balance serie). Ben van plan deze pulsdrukkers te kopen: Busch-Jaeger pulsdrukker inbouw 1P maakcontact (ean 4011395046401)

Kan dit wat ik van plan ben, of zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Meer technische installatie wordt het niet => schopje DEI

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 01-07-2026 08:37 ]

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

Beste antwoord (via mat2005 op 02-07-2026 07:42)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Klinkt allemaal prima :)

Op zich is zwart ook prima kleur voor een fasedraad maar markeren is altijd goed. Niet gaan gebruiken voor stopcontacten ofzo gezien hij maar 1,5qmm is.

Doorverbinden van L naar de schakeldraad kan waarschijnlijk zonder lasdop. Meeste schakelaars hebben namelijk steeds twee klemmen per aansluiting. Dus kan je doorlussen direct op de schakelaar zonder lasklem, maakt het weer wat compacter.

Alle reacties

• mat2005
  • Nu online
Een kleine bump. Heeft iemand een idee of dit gaat werken?

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-07 15:08
Klinkt helemaal correct, idd het hergebruik van de zwarte draad als fase draad is niet heel sjiek, maar goed gemarkeerd geen probleem verder.

Acties:
  • Beste antwoord

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Klinkt allemaal prima :)

Op zich is zwart ook prima kleur voor een fasedraad maar markeren is altijd goed. Niet gaan gebruiken voor stopcontacten ofzo gezien hij maar 1,5qmm is.

Doorverbinden van L naar de schakeldraad kan waarschijnlijk zonder lasdop. Meeste schakelaars hebben namelijk steeds twee klemmen per aansluiting. Dus kan je doorlussen direct op de schakelaar zonder lasklem, maakt het weer wat compacter.

• mat2005
  • Nu online
Dank jullie wel voor de antwoorden. Ga ik dit vol vertrouwen uitvoeren :)