Vreemde koppeling waterpunt tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:12
Hi all,

Bij ons huis (en alle huizen in de wijk, gezien dit ~20 jaar geleden projectbouw was) hebben we buitenwaterpunten met een "vreemde" koppeling. Verschillende buren weten ook niet precies wat het is en eigenlijk is het verhaal, zolang je de koppeling hebt, is het top. Zo niet, dan heb je een uitdaging.

Ik heb overal al gezocht op internet, verschillende buren ook, maar niemand kan iets vinden over deze koppelingen. Wel staat op de zijkant van het beige gedeelte "SafeTap", maar ook daarop zoekend leveren geen resultaten op. Vandaar dat ik de hulp vraag van mede-tweakers :)

Ik zou namelijk nog wel een extra koppeling willen kopen of weten te bemachtigen.
Daarnaast zou ik ook een slang vast willen aansluiten op de huidige koppeling, ik kan er een tuinslang overheen schuiven, alleen vraag ik me af of dit lang houdt?

De koppeling in kwestie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qA6MlsBT1n6aO7yPSYcG2tsqc_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLfozQBqcC0fruiT2dNP4ByS.jpg?f=fotoalbum_large

Daarbij kan het gedeelte tussen het beige en blauwe losgekoppeld van elkaar worden.
Hier de koppeling los.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3fF6D1G1acZFNmQ05AAsEpvc4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2kBRecgEpg6eSmLSZciSW69n.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn dank is groot!

Beste antwoord (via reputatio op 28-06-2026 12:00)

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:04
Het lijkt hier op:

https://ifdesign.com/en/winner-ranking/project/safe-tap/19119

Is mogelijk van een grondwater systeem:

https://www.klusidee.nl/Forum/topic/vreemde-wasmachineaanvoer.59377/

[ Voor 38% gewijzigd door croxz op 28-06-2026 09:28 ]

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
niet een antwoord op je vraag.

Maar vervangen voor een normale kraan met een normale gardena koppeling?
Denk dat het uiteindelijk veel goedkoper en gemakkelijker is dan blijven hangen in dit speciale systeem

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • Beste antwoord

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:04
Het lijkt hier op:

https://ifdesign.com/en/winner-ranking/project/safe-tap/19119

Is mogelijk van een grondwater systeem:

https://www.klusidee.nl/Forum/topic/vreemde-wasmachineaanvoer.59377/

[ Voor 38% gewijzigd door croxz op 28-06-2026 09:28 ]

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:44

JME

zeg maar Jamie

Nope..

[ Voor 91% gewijzigd door JME op 28-06-2026 09:33 ]

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:31
https://www.tijsvandenboo...-niemand-uit-kan-drinken/
De kraan waar niemand uit kan drinken
Publicatie: Intermediair, 21 januari 1999

In Nederland gebruiken we water van Spa-kwaliteit om de tuin te besproeien en de auto te wassen.

In Nederland gebruiken we water van Spa-kwaliteit om de tuin te besproeien en de auto te wassen. Ecowijken proberen een einde maken aan deze verspilling door de aanleg van een apart systeem met ‘huishoudwater’, beter bekend als ‘grijs water’. Hoewel de kwaliteit van dit water nog steeds aanzienlijk beter is dan dat in de meeste derde-wereldlanden, moet in Nederland elke kans worden uitgesloten dat iemand ervan drinkt. Grijs water wordt daarom tot nu alleen gebruikt om de wc door te spoelen.
De eerste bewoners van de Utrechtse wijk Leidsche Rijn kunnen ook de was gaan doen met grijs water, en hun gazon ermee sproeien. Deze maand worden de eerste 59 woningen opgeleverd met ‘waterstopcontacten’ die elke vergissing uitsluiten: er komt alleen water uit als de speciale ‘stekker’ erin is gestoken met daaraan een waterslang. Ontwerper Cor Beijersbergen van Well Design: ‘We hebben gekeken naar het elektriciteitsnet. Daar staat continu 230 volt op en daar kun je ook niet bij zonder speciale hulpmiddelen.’
Well Design werd anderhalf jaar geleden benaderd met de vraag of er een inherent veilige kraan bestond. Nee dus, en het ontwerpbureau zag een reusachtige markt braak liggen want overal in Nederland staan stadsuitbreidingen op de tekentafels: Leidsche Rijn 30.000 woningen, IJburg 20.000, de Waalsprong 40.000. Beijersbergen zocht contact met Flamco, een ‘messingverwerkend bedrijf’ dat vooral cv-installaties maakt. Samen ontwikkelden ze de Safe Tap, een tappunt in de vorm van stekker en stopcontact.
De stekker is bezaaid met kleine nopjes voor de grip en wordt met een kwart slag op het stopcontact gezet. Een zich verwijdende groef op het contact geeft de draairichting aan. De bajonetsluiting loopt soepel en zwaar tegelijk, wat een industriële uitstraling geeft. Ook het uiterlijk helpt een handje: het stopcontact zit in een huis van ASA-kunststof vermengd met metaaldeeltjes. Beijersbergen: ‘Als de kraan er degelijk uitziet krijgen mensen ook vertrouwen in het water dat eruit komt.’
Als de stekker helemaal dichtzit hoor en voel je een duidelijk klik. Kees van Spronsen van Flamco: ‘Dat was makkelijk verzonnen door de ontwerper, maar die klik heeft veel hoofdbrekens gekost. Uiteindelijk hebben we met een vingerfrees een oplopend randje gemaakt waar de stekker tegenaan loopt. Maar na tienduizend keer is de klik wel weg.’
Op de stekker zit een blauwe hendel, dat is de kraan zelf. Naar rechts is open, links dicht. Het is geen probleem om de stekker van het stopcontact te halen terwijl de kraan openstaat: een palletje in de stekker neemt de blauwe hendel automatisch mee zodat overstromingen uitgesloten zijn. Bijkomend voordeel: stekker en kraan staan meteen in de goede stand om de stekker weer aan te sluiten.
Een beetje kraan heeft tegenwoordig geen leertje meer, maar twee supergladde keramische plaatjes die over elkaar schuiven. Zo ook de Safe Tap. Pas als de uitsparingen in de plaatjes tegenover elkaar zitten kan er water doorheen. Levensduur: minstens 300 duizend keer open en dicht, tienmaal zo veel als de kraan zelf.
Net als bij een stopcontact voor krachtstroom is de opening afgedekt met een plaatje. ‘De spinnenklep’ noemt Beijersbergen hem, omdat deze verhindert dat er buiten spinnen in de kraanmond kruipen. Als je het klepje openklapt verschijnt op de binnenzijde een rood verbodsbord met een kraantje en een glas water, het officiële symbool voor niet-drinkbaar water.
De stekker is er in twee versies: een voor de wasmachine en een voor de tuinslang. De wasmachine-versie eindigt met een ‘knelwartel’, een schroefdraad met een lichte knik die zorgt dat de wasmachineslang netjes recht naar beneden hangt. De tuinslangstekker gebruikt een snelkoppelsysteem dat vergelijkbaar is met dat van de plastic Gardena-slangen, alleen steviger. Voor de montage zijn een steeksleutel en een inbussleutel bijgeleverd.
Beijersbergen kijkt al naar verdere toepassingen voor het waterstopcontact: ‘Vroeger zat alles vast in een huis: bedstee, inbouwkasten, banken. Nu zijn die dingen verplaatsbaar, alleen de keuken en de cv zijn nog statisch. Met een waterstopcontact kun je ook die mobiel maken zodat je je huis kunt aanpassen aan je eigen smaak. Ook voor de handel is het goed, want dan kopen mensen vaker nieuwe spullen.’

[ Voor 91% gewijzigd door jbvo op 28-06-2026 09:38 ]

• reputatio
Dat is hem inderdaad!
En klopt, er zitten op deze huizen grondwatersystemen. Uit deze kraan komt dit grondwater ook (al ben ik van plan dit binnenkort om te zetten naar schoon water, voor het wassen van de auto, er zit nogal wat gruis namelijk in dit grondwatersysteem).

Helaas kan ik niets van een referentie of handleiding meer vinden bij Flamco hoe het in elkaar steekt.

Het verwisselen met een ander systeem zou ook prima zijn, maar ik zou er meer over willen weten zodat ik weet hoe het ook in de muur zit. En eigenlijk zou mijn probleem opgelost zijn wanneer ik een slang op een fatsoenlijke manier kan aansluiten op het koppelstuk :)

• BartozV
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-06 01:01
Je kunt natuurlijk met een dremel de plastic kraag eraf dremelen (of met een ijzerzaagje), dan de tuinslang over het koperen nippel schuiven en met slangenklem vast zetten. Evt tuinslang met föhn warm/soepel maken. En aan je tuinslang kun je vervolgens met Gardena stukken verder👍🏼 Ik zou het persoonlijk zou aanpakken. Of toch van de Safetap koppelingen gaan zoeken. Succes i.i.g.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik dat artikel lees zou ik gewoon eens met Flamco contact opnemen. Zij hebben het spul immers gemaakt, zou verwachten dat ze ook over alle tekeningen beschikken.

Eenmaal duidelijk gewoon met een 3d printer een verloop je maken zou ik zeggen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:43

Reinier

\o/

reputatio schreef op zondag 28 juni 2026 @ 09:42:
[...]
schoon water, voor het wassen van de auto
Offtopic, maar toch: Check even bij je gemeente of je je auto op straat mag wassen. In veel gemeenten mag het, terecht, niet.

• reputatio
BartozV schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:24:
Je kunt natuurlijk met een dremel de plastic kraag eraf dremelen (of met een ijzerzaagje), dan de tuinslang over het koperen nippel schuiven en met slangenklem vast zetten. Evt tuinslang met föhn warm/soepel maken. En aan je tuinslang kun je vervolgens met Gardena stukken verder👍🏼 Ik zou het persoonlijk zou aanpakken. Of toch van de Safetap koppelingen gaan zoeken. Succes i.i.g.
Die hoek zat ik nu ook te denken inderdaad, gezien dit de makkelijkste oplossing is.
Ga nu ook even kijken als ik het waterpunt eraf haal, wat erachter zit. Eventueel om dan vrij gemakkelijk een ander systeem te plaatsen. Zo weet ik m'n opties!

• reputatio
Reinier schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:59:
[...]

Offtopic, maar toch: Check even bij je gemeente of je je auto op straat mag wassen. In veel gemeenten mag het, terecht, niet.
Uiteraard nagevraagd en hier mag het, mits je biologisch afbreekbaar sop gebruikt. Wat in mijn geval ook gebruikt wordt :)

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:52

fxs81

Julianadorp

Ik zou er ook een slang overheen doen met een klem en dan daar een gardena verloopje op zetten ,de kortste en goedkoopste oplossing lijkt me, voor zover mijn zoek kennis reikt heb ik geen verloopjes kunnen vinden naar gardena toe voor dit systeem.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:44

JME

zeg maar Jamie

Het hele idee van dit systeem is dat het niet voor andere doeleinden gebruikt kan worden. Dus dat er officieel geen verloopstukken zijn die andere doeleinden zouden kunnen faciliteren is nog best logisch. Het is alleen suf dat zo’n goedbedoeld initiatief na een aantal jaren niet meer wordt ondersteund en daardoor zelf juist verspillend is geworden. En ja, dan moet je gaan tweaken. Stukje slang, klem en gardenakoppeling lijkt dan inderdaad de meest simpele oplossing.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:31
De druk kan ook een stuk hoger zijn. Uit de bronpomp bij een kennis komt 8 bar, daar floept de gardena regelmatig los.

• reputatio
Ik heb hem er even afgeschroefd en dit zit er achter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFqSwrAduL9OGLEAW_7LQxYA8a0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ht8KejvJkPizj9r1u7sceFlF.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas zonder schroefdraad of iets dergelijks.

• reputatio
Die kun je er wel uitdraaien en krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ss4I0AdPw2E5STgDcV3-xF7nR4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ju3OwHrSEm23yjbmk15PJ6cc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96GJS4Nma9vRNUBmAhjBD_q4vcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAK6Rf4CWfjfKymS6uIzQfzq.jpg?f=fotoalbum_large

• Bogusmeister
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:38
Welke maat is je schroefdraad? 1/2 of 3/4.

Hieruit kun je gewoon een nieuw systeem opbouwen voor een gardena koppeling. Dit is zo gezien de meest makkelijke oplossing.

• reputatio
Bogusmeister schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:13:
Welke maat is je schroefdraad? 1/2 of 3/4.

Hieruit kun je gewoon een nieuw systeem opbouwen voor een gardena koppeling. Dit is zo gezien de meest makkelijke oplossing.
Heb even het schroefdraad gemeten en lijkt op de 1/2. Het is namelijk ongeveer 21mm schroefdraad.

Zoals ik las is het kwestie van nieuwe buitenkraan van 1/2 erop schroeven en ik heb een nieuwe kraan, right?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
reputatio schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:02:
[...]Uiteraard nagevraagd en hier mag het, mits je biologisch afbreekbaar sop gebruikt. Wat in mijn geval ook gebruikt wordt :)
En dan komt er een BOA elke week langs met monsterflesjes om bij iedereen het sopje te bemonsteren om te laten analyseren?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:06

PeaceNlove

Deugleuter

Dat was overigens een hopeloos project, ik woon denk ik een één van die huizen uit dat project en herkende deze kraan uit de OP direct als de wasmachine kraan die ik had. Het kreng begon te lekken, dus uiteindelijk maar vervangen door een gewone kraan. Binnen dat project hadden ze overigens de leidingen soms verkeerd om aan gesloten, dus lekker wassen met kraanwater en thee zetten met grijs water :| . Maar een voordeel uiteindelijk: een loze waterleiding waar een netwerkkabel doorheen kon :henk

• Rob-1983
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-06 18:21
Wellicht dubbel maar hier de bestelnummers van flamco. Misschien nog te bestellen via warmteservice oid

Safetap bestelnummer flamco

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKmCtJFi1CBh3mTElwf7ZE-i_FA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3c5CumgZEZpHmbFF1lKmloCf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Rob-1983 op 28-06-2026 19:27 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:54

Rmg

Yaksa schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:30:
[...]

En dan komt er een BOA elke week langs met monsterflesjes om bij iedereen het sopje te bemonsteren om te laten analyseren?
"Hoi kunt u de fles sop even laten zien om te controleren of het bio afbreekbaar is?, Dankuwel"

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

PeaceNlove schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:45:
Binnen dat project hadden ze overigens de leidingen soms verkeerd om aan gesloten, dus lekker wassen met kraanwater en thee zetten met grijs water :| . Maar een voordeel uiteindelijk: een loze waterleiding waar een netwerkkabel doorheen kon :henk [/small]
Was dat niet dat project waar mensen ineens ziek werden? :X

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Is wassen met grijs water überhaupt wel een goed idee? Levert dat niet meer slijtage aan de machine op en wordt je was er net zo schoon van of heb je extra wasmiddel nodig?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:31
evilution schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:12:
Is wassen met grijs water überhaupt wel een goed idee? Levert dat niet meer slijtage aan de machine op en wordt je was er net zo schoon van of heb je extra wasmiddel nodig?
Je zult er wel iets aan moeten filteren. Direct grondwater moet je mogelijk ook ontijzeren om bruine vlekken te voorkomen. En er zit soms enorm veel kalk in, daarom kan je de auto er niet mee wassen.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:08
PeaceNlove schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:45:
[...]

.. Maar een voordeel uiteindelijk: een loze waterleiding waar een netwerkkabel doorheen kon :henk
offtopic:
Kijk.. DIT soort dingen krijg ik nou een grijns van op mijn gezicht.. echte Tweakers proppen overal waar het kan een netwerkkabel doorheen! Topper!

*sowieso

Pagina: 1