Hoe zit het met airco om te verwarmen en het energielabel ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04-09 17:19
Over het effect op het energielabel als je een airco hebt om te verwarmen hoor ik verschillende berichten. Ik ben er voor om huizen met een airco om te verwarmen een hoger energielabel te geven als het aantoonbaar laag is.

Een energieadviseur (iemand die het energielabel vast stelt) vertelde me dat je geen hoger energielabel krijgt als je je huis alleen maar verwarmt met een airco (op dat huis en energielabel niet van toepassing, het huis had nog geen airco). Nog sterker "als je alleen maar een airco hebt en gasloos bent is je huis minder waard want dan heb je officiëel geen verwarming".

En dan beweert "Ketelklets" dat je met een airco om te verwarmen wel een hoger energielabel krijgt. Maar dat je dan wel je radiatoren (en vloerverwarming?) weg moet laten halen.

Ik verwarm inmiddels wel alleen met een airco en ik ben benieuwd wat het met mijn energielabel zou doen.

Beste antwoord (via Cratchit op 28-06-2026 11:23)

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Energieadviseur heeft gelijk. AC wordt ook niet gezien als hoofdverwarming. Laat dan in elke kamer een radiator hangen ook al gebruik je ze niet.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Energieadviseur heeft gelijk. AC wordt ook niet gezien als hoofdverwarming. Laat dan in elke kamer een radiator hangen ook al gebruik je ze niet.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:48

Harrie

NederVlaming

Je moet je airco gewoon een lucht/lucht-warmtepomp noemen, dan is het wel een verwarming waarschijnlijk. :Y)

• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04-09 17:19
In elke kamer hangt een radiator.

• WAFOE
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-09 14:33
Ik was hier ook benieuwd naar en kwam dit topic tegen. Uiteindelijk ben ik zelf maar in de NTA 8800 gedoken (de officiële Nederlandse rekenmethode om te bepalen hoe energiezuinig een woning of gebouw is).

TL;DR: ja, een lucht-lucht warmtepomp (airco) telt mee met het energielabel en kan als hoofdverwarming dienen. Ketel Klets heeft gelijk.

In de NTA 8800 wordt een airco die kan verwarmen officieel geclassificeerd en berekend als een L/L-warmtepomp (lucht-lucht-warmtepomp). In bijlage Q van de norm ("Bepaling opwekkingsrendement, energiefractie en hulpenergie W/W-, B/W-, L/W- en L/L-warmtepompen voor ruimteverwarming") is de bepalingsmethode voor deze systemen vastgelegd.

Sectie 9.6.3.1.2 van de norm beschrijft de forfaitaire waarde voor dit systeem: voor elke kWh aan elektriciteit die de airco verbruikt, wordt er theoretisch 2,8 kWh aan warmte aan de woning wordt geleverd (renderment van 280%). Ter vergelijking: gewone lokale elektrische verwarming (zoals infraroodpanelen of elektrische radiatoren) rekent met een COP van 1,0. Door dit hoge rendement daalt het berekende primaire fossiele energiegebruik van de woning aanzienlijk, wat zal zorgen voor een hoger (beter) energielabel.

Als er geen ander verwarmingssysteem in de woning aanwezig is (omdat je bijvoorbeeld gasloos bent), is de airco automatisch het enige systeem en dus de hoofdverwarming. Maar ook als er wél meerdere systemen zijn, gelden er duidelijke rekenregels. Dat staat in sectie 9.1 (Verwarming - Principe):

"Indien een ruimte meerdere verwarmingssystemen (opwekking, distributie en afgifte) heeft, moet het verwarmingssysteem worden gebruikt dat het grootste aandeel van de warmtebehoefte van de ruimte dekt."

Om te bepalen welk aandeel het grootst is, geeft de norm in dezelfde sectie een heldere richtlijn:

"Er mag van worden uitgegaan dat het systeem dat de grootste vloeroppervlakte in de ruimte verwarmt, ook het grootste aandeel van de warmtebehoefte van de ruimte dekt."

Als je je radiatoren en cv-ketel verwijdert en de woning verwarmt met airco's, dekt de airco 100% van de behoefte. Maar zelfs als je in de woonkamer een airco gebruikt die de grootste vloeroppervlakte verwarmt, mag dit systeem volgens de NTA 8800 als hoofdverwarming voor dat deel worden gerekend.

De tip om "in elke kamer een radiator te laten hangen ook al gebruik je ze niet" werkt voor het energielabel juist averechts.

"Indien dit niet eenduidig is vast te stellen, moet het systeem worden gebruikt met de hoogste (ontwerp)systeemtemperatuur."

Aangezien een cv-ketel op gas een veel hogere ontwerptemperatuur heeft dan een airco, zal de energieadviseur bij het aantreffen van beide systemen (als het aandeel onduidelijk is) verplicht zijn om de cv-ketel als hoofdverwarming te selecteren. Hierdoor wordt de berekening gebaseerd op het lagere rendement van de gasketel in plaats van het hoge rendement (COP 2,8) van de airco. Dit levert je juist een slechter (lager) energielabel op.

Hoewel een L/L warmtepomp dus gewoon meetelt, scoort een lucht-water (L/W) warmtepomp in de praktijk wel beter op het energielabel. Een L/W warmtepomp wordt meestal gecombineerd met lagetemperatuurverwarming (zoals vloerverwarming). Bij een zeer lage ontwerpaanvoertemperatuur stijgt de rekenwaarde van de COP bij L/W systemen boven de 3,5 tot wel 4,5. Dit is veel gunstiger dan de vaste forfaitaire 2,8 van een L/L warmtepomp. Ik denk dat de norm op ten duur wel wordt aangepast om naar het daadwerkelijke renderment van de L/L waterpomp te kijken net zoals bij L/W, maar goed, daar loopt Nederland dus nog wat op achter.