Hoe zit het met airco om te verwarmen en het energielabel ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 30-06 20:02
Over het effect op het energielabel als je een airco hebt om te verwarmen hoor ik verschillende berichten. Ik ben er voor om huizen met een airco om te verwarmen een hoger energielabel te geven als het aantoonbaar laag is.

Een energieadviseur (iemand die het energielabel vast stelt) vertelde me dat je geen hoger energielabel krijgt als je je huis alleen maar verwarmt met een airco (op dat huis en energielabel niet van toepassing, het huis had nog geen airco). Nog sterker "als je alleen maar een airco hebt en gasloos bent is je huis minder waard want dan heb je officiëel geen verwarming".

En dan beweert "Ketelklets" dat je met een airco om te verwarmen wel een hoger energielabel krijgt. Maar dat je dan wel je radiatoren (en vloerverwarming?) weg moet laten halen.

Ik verwarm inmiddels wel alleen met een airco en ik ben benieuwd wat het met mijn energielabel zou doen.

Beste antwoord (via Cratchit op 28-06-2026 11:23)

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Energieadviseur heeft gelijk. AC wordt ook niet gezien als hoofdverwarming. Laat dan in elke kamer een radiator hangen ook al gebruik je ze niet.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Energieadviseur heeft gelijk. AC wordt ook niet gezien als hoofdverwarming. Laat dan in elke kamer een radiator hangen ook al gebruik je ze niet.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:49

Harrie

NederVlaming

Je moet je airco gewoon een lucht/lucht-warmtepomp noemen, dan is het wel een verwarming waarschijnlijk. :Y)

• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 30-06 20:02
In elke kamer hangt een radiator.