leek in kabelstructuur smarthome nieuwbouw heeft advies nodi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• buhu
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 30-06 21:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u47K4b_LYFz5o1vhubWok107axE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HjUaQ35XqukkqiUTkzL6fumk.jpg?f=user_large

Hi All,

ik heb dus een netwerk kabelstructuur gemaakt voor mijn nieuwe schuurwoning (staalframe). Ik heb gekozen voor een volledige ster-topologie naar patchkast/meterkast. zo probeer ik als leek overzicht te creëeren om na dit overzicht alle sparingen in kaart te gaan brengen zodat die in het bestek meegenomen kunnen worden.

​Opzet:

​100% (of zvm) bedraad.

​Home Assistant gestuurd

​NUC + raid opstelling

​Shelly Pro-ecosysteem in de centrale kasten.

​Cat6A voor alle data/sensoren/schakelaars.

​airco/warmtepomp/WTW-sturing via Home Assistant.

​ik bouw voor de komende 40 jaar, vandaar 6A.

​Vragen:

​Is een "Shelly-centrale" (zonder lokale Shelly's achter schakelaars) de meest robuuste keuze voor een 'fail-safe' basisbediening? (knx e.d. te duur)

​Warmtepomp/Airco: Voorkeur voor Modbus of specifieke gateways voor integratie in HA?

​en de belangrijkste vraag, wat zouden jullie anders doen? ik zal vast paar fouten gemaakt hebben. huis is zo'n 750m3 trouwens.

​p.s. blauw is cat6a data kabel, groen is stuurstroom waar ik ook de cat6a voor wil gebruiken.

Alle reacties

• chris1508
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-07 21:42
afhankelijk van het vermogen van de stuur stroom raad ik je daar per product zeker in te duiken.
afhankelijk van het vermogen moet je kijken welk stuur kabel je nodig hebt.

Bij shelly ben ik er helaas achter gekomen dat voor extra functies kwa sturingen in de shelly zelf beperkt is anders moet er een licentie worden afgenomen. deze beperkingen heb je niet als je alles laat sturen uit home assistant.

maar als je dit echt zo als basis pakt had ik home assistant als front end gebouwd. met node red en mosquito als database.

jij geeft buiten UTP aan als sturings kabel ? heb je echt een UTP buiten buiten en niet direct aan de muur neem dan een geschikte buiten kabel.

Ik had er een weerstation bij genomen, hier kan je een mooie sturing mee maken. voor de screens, hard waaien is openen.

en niet te vergeten je rook melders, met uiterraard weer de bendigde sturingen. Zeker geen verslucht aan voeren, ketal uitzetten, screens om hoog.

daarnaast om voor stuurstroom kabels daad werkelijk een andere kabel kleur te gebruiken dan de andere datakabel.

de vragen:

​Is een "Shelly-centrale" (zonder lokale Shelly's achter schakelaars) de meest robuuste keuze voor een 'fail-safe' basisbediening? (knx e.d. te duur)

ja, of kijk eens anders bij plejd erg mooi spul, goed in te regelen in home assitant maar heeft ook verlichting, en echt 10x makkelijker als shelly. maar met shelly kan je uitgebreidere dingen doen.

​Warmtepomp/Airco: Voorkeur voor Modbus of specifieke gateways voor integratie in HA?
Eentje waar de API lokaal van te benaderen is, er zijn ook modules om mod bus gestuurd te krijgen maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die Shelly voor je buisventilator zal toch echt op een andere manier aangestuurd moeten worden dan via CAT6A. Dingen hebben geen ethernet aansluiting. De data gaat via wifi, bluetooth, Zigbee, Matter of ZWave, afhankelijk van het model.

Die verbinding kan dus uit je overzicht gehaald worden, maakt het ook overzichtelijker.

De Shelly Pro 4PM kan maximaal 4 apparaten aansturen, daarom ook de 4 in de productnaam. Er zitten 4 relais in die kunnen schakelen. Ik zie op het aansluitschema niet de optie om met een aparte spanning te werken om de apparaten aan te sturen. Het relais werkt op 230V, wat ook de geschakelde spanning is.

Verder heb je " 3x TV" in je tekening staan met maar één lijn. Dat is niet correct. Je hebt 3 CAT kabels nodig voor 3 TV's. Die moet je opnemen in je tekening, anders kom je straks met je switch bedrogen uit. Dit geldt ook voor je AP's en airco's. Teken alle lijnen individueel naar je switch. (zijn de airco's niet gewoon via wifi/zigbee te organiseren?)

Ook snap ik niet zo goed waarom je Slimme meter aangesloten is op je NUC, die vervolgens HA draait (waarbij dat model NUC aardig overkill is voor alleen HA, maar dat geheel terzijde).

Om de hoeveelheid en lengte kabels iets te beperken: je kunt ook een kleinere switch ophangen in de meterkast. Van daaruit 1 of 2 CAT kabels naar de zolder scheelt je veel meters.

Er zijn nog best wel wat dingen die ik anders zou indelen of via een andere manier dan CAT kabel zou aansturen.

• buhu
sypie schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:25:
Die Shelly voor je buisventilator zal toch echt op een andere manier aangestuurd moeten worden dan via CAT6A. Dingen hebben geen ethernet aansluiting. De data gaat via wifi, bluetooth, Zigbee, Matter of ZWave, afhankelijk van het model.

Die verbinding kan dus uit je overzicht gehaald worden, maakt het ook overzichtelijker.

De Shelly Pro 4PM kan maximaal 4 apparaten aansturen, daarom ook de 4 in de productnaam. Er zitten 4 relais in die kunnen schakelen. Ik zie op het aansluitschema niet de optie om met een aparte spanning te werken om de apparaten aan te sturen. Het relais werkt op 230V, wat ook de geschakelde spanning is.

Verder heb je " 3x TV" in je tekening staan met maar één lijn. Dat is niet correct. Je hebt 3 CAT kabels nodig voor 3 TV's. Die moet je opnemen in je tekening, anders kom je straks met je switch bedrogen uit. Dit geldt ook voor je AP's en airco's. Teken alle lijnen individueel naar je switch. (zijn de airco's niet gewoon via wifi/zigbee te organiseren?)

Ook snap ik niet zo goed waarom je Slimme meter aangesloten is op je NUC, die vervolgens HA draait (waarbij dat model NUC aardig overkill is voor alleen HA, maar dat geheel terzijde).

Om de hoeveelheid en lengte kabels iets te beperken: je kunt ook een kleinere switch ophangen in de meterkast. Van daaruit 1 of 2 CAT kabels naar de zolder scheelt je veel meters.

Er zijn nog best wel wat dingen die ik anders zou indelen of via een andere manier dan CAT kabel zou aansturen.
ik ben nog niet zo thuis in het stuurstroom gedeelte, hoe zou jij dat anders aansturen dan cat 6 dan? en wat is de impact als je het wel met cat 6 doet?

welke buisventilator zou jij aanraden, en zijn er sowieso die afvallen, bijv Bluetooth?

en welke nuc zou je dan aanbevelen? heb liever beetje overkill dan net te weinig.

bedankt!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je hebt het de hele tijd over stuurstroom, dat vind ik bijzonder in deze situatie.

Het enige waar je sturing nodig hebt is in de Shelly Pro 4PM, daar heb je geen invloed op.

Jouw buisventilator werkt “gewoon” op 230V. De Shelly daarvoor zal dat aan moeten zetten. De Shelly is verbonden via Bluetooth of wifi, die schakelt 230V voor de ventilator. Daar zit geen CAT kabel tussen, daar zit 3x 2,5mm2 tussen ( of bij laag vermogen 3x1,5mm2).

Alles wat 230V nodig heeft kun je niet voeden door CAT kabel. CAT kabel is niet gemaakt voor 230V, zeker niet wanneer je ook nog eens je netwerk met dezelfde kabel gaat maken. Dat vraagt om grote problemen.

• chris1508
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-07 21:42
wil jij een instelbare buis ventilator bijvoorbeeld 3standen?

jou buis ventilator kom normaal met 5 aarderige kabel,
er worden er 3 gebruikt voor de snelheid. L1 = snelheid 1 (+- 30%), L2 = snelheid 2 (+- 60%). L3 = snelheid 3 (100%).

normaal gebruik je daar een standen schakelaar voor, met standen 1, 2, 3
door de standen schakelaar te wisselen zet je elke keer de fase draad naar een andere stand waar door de 5 aderige kabel van de buis ventilator.

om zn "domme" buis ventialtor slim te maken heb je 3x een gestuurde uitgang nodig.
dit kan je makkelijk doen door een Shelly Pro 3 te plaatsen bij de buis ventialtor in de buurt in bijvoorbeeld een Eaton mini installatiekast.

of de 5 aderige kabel naar jou meterkast brengen en daar de shelly pro 3 in te zetten.

• Puntlasser
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-07 17:12
Wat bedoel je met stuurstroom? Als ik naar je schema kijk lijkt het alsof je reguliere 230V netstroom bedoelt. Daar moet je echt geen CAT6a voor gebruiken

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:37
Volgens mij tel ik 6 apparaten die je door de Shelly Pro wilt laten aansturen... maar die heeft toch maar 4 relais (of is er een nieuw model dat ik nog niet ken?)?

Voor de aansturing van een zonwering kun je beter een Shelly 2.5 gebruiken, die kun je in zonwering/rolluik modus zetten. Dat voorkomt dat je beide aansluitingen tegelijk bekrachtigd (dus tegelijk op en neer aanzetten). Bovendien past deze achter de schakelaar; wel zo handig als er een mogelijkheid blijft om dingen alsnog met de hand te bedienen. Bijvoorbeeld als je huis-automatisering er uit ligt.

• buhu
chris1508 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:57:
wil jij een instelbare buis ventilator bijvoorbeeld 3standen?

jou buis ventilator kom normaal met 5 aarderige kabel,
er worden er 3 gebruikt voor de snelheid. L1 = snelheid 1 (+- 30%), L2 = snelheid 2 (+- 60%). L3 = snelheid 3 (100%).

normaal gebruik je daar een standen schakelaar voor, met standen 1, 2, 3
door de standen schakelaar te wisselen zet je elke keer de fase draad naar een andere stand waar door de 5 aderige kabel van de buis ventilator.

om zn "domme" buis ventialtor slim te maken heb je 3x een gestuurde uitgang nodig.
dit kan je makkelijk doen door een Shelly Pro 3 te plaatsen bij de buis ventialtor in de buurt in bijvoorbeeld een Eaton mini installatiekast.

of de 5 aderige kabel naar jou meterkast brengen en daar de shelly pro 3 in te zetten.
kijk dit is nou de reden waarom ik post. super bedankt, zo uitgelegd dat ik als leek snap wat ik moet doen!
Pagina: 1