Knipperende led lampen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Woutera
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 28-06 17:21
Ik heb al eerder op dit forum gepost en goede adviezen gekregen, dus ik vraag nog maar eens om advies.

Ik heb vorig jaar 2 wandlampjes in mijn nieuwe keuken laten plaatsen en gekozen voor dubbel geïsoleerde wandlampjes, klasse II, vanwege het feit dat de elektricien verzuimd had aardedraden te trekken. Er zitten ledlampjes in gedraaid, twee lampjes in iedere lamp. Het zijn ledlampjes van 2-3-4-Watt die via de schakelaar gedimd kunnen worden. Dit zit dus in de lamp en niet via een dimmer in de schakelaar. Het is een gewone aan-en-uit schakelaar. Dit functioneert al een jaar lang prima maar sedert een aantal weken knipperen de lampjes af en toe. Eerst alleen aan één armatuur maar vandaag begon een lampje in het andere armatuur ook en die is nu ook helemaal uit en dus kapot. Het zijn led lampjes van 4 watt max, 370 lumen, 2700 Kelvin dimbaar. Ze waren 8,90 per stuk en werden aanbevolen bij koop van de wandlamp en werden meegeleverd.

Mijn vraag is: kan de oorzaak van het af en toe flikkeren en vandaag kapot gaan van een van de lampen komen door oververhitting en zo ja, is dat niet erg snel bij een ledlamp? Heeft iemand een tip voor een andere ledlamp o.i.d.?

Ik moet daarbij wel opmerken dat ik als ik thuis ben, en dat ben ik vaak, ik ben gepensioneerd, ik de lampjes de hele dag aan heb, maar daar moeten ze toch tegen kunnen?

Iemand advies?

Alvast dank.

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:45
Als je een ledlamp schakelt met een echte fysieke schakelaar, dan blijft ie uit.
Als je een ledlamp schakelt met een transistor, heb je een lekstroom. Hierdoor kan ledlamp dim blijven branden of gaan knipperen.

De grootste vijand van een ledlamp is warmte.
Goedkopere lampen met slechtere koeling kunnen eerder de geest geven.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Woutera
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 28-06 17:21
Dank voor je reactie. Ik denk inderdaad dat de boosdoener oververhitting is. Ik zal me verdiepen in het soort ledlampen dat beter geschikt is.