Vraag

• Balskyy
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01-07 14:35
Ik heb een offerte opgevraagd voor een multisplit airco-installatie en ben benieuwd of dit een nette prijs is of dat het aan de hoge kant zit.

Situatie:

- Hoofdslaapkamer: 2,77 × 4,95 × 2,45 m → 2,5 kW

- Zolder/slaapkamer: 2,70 × 6,50 × 3,20 m → 3,5 kW

- Computerkamer: 2,30 × 3,95 × 2,45 m → 2,5 kW

Het gaat om de LG Dualcool ai air premium modellen.

De installateur rekent:

- Ongeveer €7.000, 5500 inclu btw (met bon)voor de hardware en 500 per airco plaatsen *knip*

Is dit aan de prijs of is dit een goeie prijs hedendaags.
Als ik op een site kijk kan ik niet dit soort configuratie kiezen overal zit dan zo buitenunit bij iig op de plaatjes.

[ Voor 2% gewijzigd door twain4me op 28-06-2026 02:03 . Reden: btw fraude ]

Alle reacties

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:53
Dat lijkt mij veel geld. Volgens mij kan je de hardware zelf kopen rond de 2500 euro.

En hoe bedoel je buitenunit? Je zult toch echt een buitenunit moeten hebben. Misschien zelfs meerdere. Wat staat er op de offerte?

• Kratos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-07 20:36
Ik heb zelf 3 maanden geleden een tripple split airco van bosch laten aanleggen van 2x 2.5kw en 1x 3.5 kwh voor 3600 euro.dit is absoluut niet de mooiste of degene met de beste functies, maar koelt wel goed. Ik raad aan om minimaal 3-4 offertes te vragen en goed te kijken naar reviews. De duurste die ik kreeg was 6500, de goedkoopste dus 3600 :)

• Balskyy
Voor deze 3,zou het op 1 buitenunit kunnen omdat ze nooit alle 3 tegelijkertijd aan gaan of vol aangaan.

Op internet kwam ik deze nog tegen en volgens Ai is dit ook de premium van LG.

Ik heb ook nog bij 2 andere gevraagd hoe of wat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3QmVHRHbn8InOfSWovbTaw9s6k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RlLVYVPmCdZFEqOngzrSskNG.png?f=fotoalbum_large

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:02
Totaal afhankelijk van de complexiteit van de installatie.

€3600 is ieder geval totaal niet realistisch. Ja, beun de Haas, 3x goedkoopste in de markt (Aux etc) en zo standaard als maar kan.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Balskyy
Gieliovd520 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:48:
Totaal afhankelijk van de complexiteit van de installatie.

€3600 is ieder geval totaal niet realistisch. Ja, beun de Haas, 3x goedkoopste in de markt (Aux etc) en zo standaard als maar kan.
De buitenunit komt lijkt mij op de schuur te staan of hangend er net boven.

Aan die muur komt binnen ook 1 unit voor de computerkamer, 2.30 meter verder komt unit 2 voor de hoofdslaapkamer die grenzen aan elkaar.

Vanaf de buitenunit naar zolder is een lijn recht omhoog.

En dan vanuit de buitenmuur is het om en nabij 4 a 4.5 meter naar de muur van de zolderkamer

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Je geeft verder geen info over de plaatsing van de buitenunit, maar heb je al een berekening gemaakt (of laten maken) of je geen geluidsoverlast gaat veroorzaken?
De wet is sinds 2021 veranderd, hier, bij het Informatiepunt Leefomgeving, kun je de meeste informatie daarover nakijken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Balskyy
Yaksa schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:02:
Je geeft verder geen info over de plaatsing van de buitenunit, maar heb je al een berekening gemaakt (of laten maken) of je geen geluidsoverlast gaat veroorzaken?
De wet is sinds 2021 veranderd, hier, bij het Informatiepunt Leefomgeving, kun je de meeste informatie daarover nakijken.
De buitenunit zou op de schuur komen, dat grenst aan een meter brede stoep, file parkeervakken, brede weg, parkeervakken, stoep en dan een huis.

Om en nabij de 20m als ik check via google maps.

[ Voor 3% gewijzigd door Balskyy op 27-06-2026 18:11 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Balskyy schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:07:
[...]De buitenunit zou op de schuur komen, dat grenst aan een meter brede stoep, file parkeervakken, brede weg, parkeervakken, stoep en dan een huis.
Om en nabij de 20m als ik check via google maps.
Ik snap dat je aanneemt dat je dat niet hoeft te doen, maar desalniettemin is het, spijtig genoeg, geen antwoord op mijn vraag.
Het slaapt zoveel rustiger wanneer je van de installateur na de installatie een gedegen rapport met metingen ontvangt waarmee je klagende buren mee om de oren kunt slaan als ze gaan klagen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Balskyy
Yaksa schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:21:
[...]

Ik snap dat je aanneemt dat je dat niet hoeft te doen, maar desalniettemin is het, spijtig genoeg, geen antwoord op mijn vraag.
Het slaapt zoveel rustiger wanneer je van de installateur na de installatie een gedegen rapport met metingen ontvangt waarmee je klagende buren mee om de oren kunt slaan als ze gaan klagen.
Begrijpelijk maar gaat mij nu meer om de offerte prijs van de persoon die ik had gekregen.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-06 20:55
De buitenunit kost 1330 euro, binnenunits liggen tussen de 3 en 400 p/st, dus max 2500 euro. Daar zal wat leidingwerk en goot bij komen maar die kosten zijn niet erg hoog, je mag uitgaan van 3000 euro incl btw aan hardware. dus voor een dag werk met twee man vraagt hij 4k, dat is fors. Ik weet niet waar je woont, maar in de wijde omgeving van Zwolle zou ik Aircobaas proberen. Hij installeert ook in Drenthe Groningen en Friesland, Gelderland en Utrecht ook meen ik te weten.

• Balskyy
RobertV70 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 21:39:
De buitenunit kost 1330 euro, binnenunits liggen tussen de 3 en 400 p/st, dus max 2500 euro. Daar zal wat leidingwerk en goot bij komen maar die kosten zijn niet erg hoog, je mag uitgaan van 3000 euro incl btw aan hardware. dus voor een dag werk met twee man vraagt hij 4k, dat is fors. Ik weet niet waar je woont, maar in de wijde omgeving van Zwolle zou ik Aircobaas proberen. Hij installeert ook in Drenthe Groningen en Friesland, Gelderland en Utrecht ook meen ik te weten.
Ok dan ia het idd een hoge prijs ja.

Woon in Schiedam dan is dat een beetje ver voor die mensen daar.

• Balskyy
Offerte 2:

een richtprijs voor 1 LG buiten-unit van 5 kW met een 2 x een 2.5 kW binnen-unit  en een 3.5 kW buiten-unit + 3.5 kW binnen-unit ligt ergens tussen de 7800,- tot 8200,- euro incl. BTW, volledig geïnstalleerd en opgeleverd.

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:28
Als je geen grote haast hebt kan het schelen om te wachten tot na de zomer. Momenteel wil iedereen een airco, dus de installateurs kunnen vragen wat ze willen, er is altijd wel iemand die het er voor over heeft.

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:39
ocmer schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:00:
Als je geen grote haast hebt kan het schelen om te wachten tot na de zomer. Momenteel wil iedereen een airco, dus de installateurs kunnen vragen wat ze willen, er is altijd wel iemand die het er voor over heeft.
Precies dit. Iedereen bedenkt nu met deze temperaturen joh laat ik eens airco nemen.

Het meeste is denk ik wel gezegd. Een installatie als deze zou ergens rond de 5k moeten zitten als het redelijk standaard is. Ongeveer 3k aan materiaal de rest installatie. En dan betaal je al wel redelijk maar voor goed werk moet je ook wat betalen.

Hoe kom je aan deze installateurs? Werkspot o.i.d.?

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-07 22:42
Ik weet niet hoe je indeling er uit ziet, maar zou een 5kw model bovenaan de zoldertrap niet voldoende zijn?
De ruimtes zijn allemaal vrij beperkt qua ruimte, de grootste ruimte is nog geen 20m2.

Heb je iemand laten komen of heb je zelf gezegd "ik wil dit, maak een prijs"?
Anders zou ik eens een goeie partij zoeken die vooraf even komt kijken en je advies op maat geeft.
Ik denk dat jij met die 3 binnenunits veel te veel units plaatst voor de te koelen ruimte en dat je misschien met een 5kw model al klaar bent.

Toevallig vorige week ook opdracht gegeven hier voor een airco.
Deze komt boven de trap van begane grond naar 1e verdieping op de overloop te hangen.
Deze is om 3 slaapkamers (ongeveer zelfde oppervlakte als jouw 3 ruimtes) te verkoelen wanneer het weer zo heet is als vorige week.
Hier is gekozen voor een 5kw model waarbij de opmerking van de installateur was "Dan kun je beneden ook nog wel een beetje licht koelen als het zo heet is".

Dus ik denk dat jouw 3 binnenunits flinke overkill zijn voor je te koelen ruimtes.

• Balskyy
Heb sowieso geen haast maar wil voor eind dit jaar of begin volgend jaar airco zodat ik me opgewekte stroom weer kan verbruiken ook en het dan lekker koel is in huis.

Alle via google en de omgeving hier.

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

حبيبي

Is het in deze tijd niet het geval: wat de gek ervoor geeft?
Ik zou goed onderzoek doen en onderhandelen waar mogelijk.

• Balskyy
Ja ik ga nu niks aannemen zeker niet als ik de prijs zie voor 3 stuks op die site, ga niet het dubbele uitgeven.

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-07 14:59
De 7k is wel wat stevig aan de prijs. Moet all-in voor 5,5 ook lukken.

Vergeet niet dat een installateur ook nog vele kosten heeft naast alleen de hardware: bus, jaarlijke ijking airco gereedschap, slijtage van gereedschap, jaarlijke kosten voor BRL certificaat, enz.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Pagina: 1