Beste tweakers,
Ik ben al ruime tijd aan het overwegen een warmtepomp te nemen ter vervanging van de gascondensatieketel. Na veel inlezen op het forum hier, zou ik (high-level) volgende installatie willen laten plaatsen:
- Compacte rijwoning, +/- 8.000 - 10.000 kWh verbruik voor verwarming. SWW beperkt tot +/- 500-600kWh/j.
- L/W monoblock buitenunit, te plaatsen in de voortuin, waarschijnlijk R-290, inclusief mogelijkheid om actief te koelen. Intelligente sturing icm dynamisch tarief of PV is een pluspunt maar geen absolute must.
- 4 of 5 nieuwe fancoil binnenunits (3 in de slpk, 1 in woonkamer en optioneel 1 in de badkamer). Nieuwe leidingen naar de fancoils uitvoeren in geïsoleerde buis.
- Hydraulische sturing met pomp die warm water verdeelt over het bestaande CV-net (klassieke radiatoren) + de nieuwe fancoils. Wanneer de koelmodus actief wordt, een 2-wegkraan de toevoer naar de radiatoren laten blokkeren, om condensatie op oude CV-net te vermijden.
- SWW door een WP boiler of elektrische boiler met slimme sturing icm dynamisch energietarief / PV. SWW boiler ga ik hoogstwaarschijnlijk zelf plaatsen en qua timing doe ik dit bij voorkeur los van de verwarming.
Het idee is om op relatief lage temperatuur (max 45-50°C) de radiatoren te laten werken als een soort baseload verwarming en indien nodig met de fancoils rap bij te verwarmen. In de zomer actief koelen. SWW ontkoppelen lijkt me eenvoudiger qua sturing. Ik ben ook niet volledig overtuigt of een WP boiler voor SWW nodig is, gezien ons gezin een laag verbruik aan SWW heeft.
Mijn volgende stap is installateurs bevragen en offertes laten opstellen. Gezien de meeste installateurs merk gebonden werken, zou ik liefst een short list van max 2-3 merken hebben die ik ga bevragen. Hoe zijn jullie te werk gegaan om een merk te kiezen? Eventuele merk suggesties omtrent mijn setup zijn zeker welkom, alsook optimalisaties of issues die jullie zien in mijn setup.
Ik ben al ruime tijd aan het overwegen een warmtepomp te nemen ter vervanging van de gascondensatieketel. Na veel inlezen op het forum hier, zou ik (high-level) volgende installatie willen laten plaatsen:
- Compacte rijwoning, +/- 8.000 - 10.000 kWh verbruik voor verwarming. SWW beperkt tot +/- 500-600kWh/j.
- L/W monoblock buitenunit, te plaatsen in de voortuin, waarschijnlijk R-290, inclusief mogelijkheid om actief te koelen. Intelligente sturing icm dynamisch tarief of PV is een pluspunt maar geen absolute must.
- 4 of 5 nieuwe fancoil binnenunits (3 in de slpk, 1 in woonkamer en optioneel 1 in de badkamer). Nieuwe leidingen naar de fancoils uitvoeren in geïsoleerde buis.
- Hydraulische sturing met pomp die warm water verdeelt over het bestaande CV-net (klassieke radiatoren) + de nieuwe fancoils. Wanneer de koelmodus actief wordt, een 2-wegkraan de toevoer naar de radiatoren laten blokkeren, om condensatie op oude CV-net te vermijden.
- SWW door een WP boiler of elektrische boiler met slimme sturing icm dynamisch energietarief / PV. SWW boiler ga ik hoogstwaarschijnlijk zelf plaatsen en qua timing doe ik dit bij voorkeur los van de verwarming.
Het idee is om op relatief lage temperatuur (max 45-50°C) de radiatoren te laten werken als een soort baseload verwarming en indien nodig met de fancoils rap bij te verwarmen. In de zomer actief koelen. SWW ontkoppelen lijkt me eenvoudiger qua sturing. Ik ben ook niet volledig overtuigt of een WP boiler voor SWW nodig is, gezien ons gezin een laag verbruik aan SWW heeft.
Mijn volgende stap is installateurs bevragen en offertes laten opstellen. Gezien de meeste installateurs merk gebonden werken, zou ik liefst een short list van max 2-3 merken hebben die ik ga bevragen. Hoe zijn jullie te werk gegaan om een merk te kiezen? Eventuele merk suggesties omtrent mijn setup zijn zeker welkom, alsook optimalisaties of issues die jullie zien in mijn setup.