Vraag

• marly_emb
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 23:12
Beste tweakers,

Ik ben al ruime tijd aan het overwegen een warmtepomp te nemen ter vervanging van de gascondensatieketel. Na veel inlezen op het forum hier, zou ik (high-level) volgende installatie willen laten plaatsen:

- Compacte rijwoning, +/- 8.000 - 10.000 kWh verbruik voor verwarming. SWW beperkt tot +/- 500-600kWh/j.
- L/W monoblock buitenunit, te plaatsen in de voortuin, waarschijnlijk R-290, inclusief mogelijkheid om actief te koelen. Intelligente sturing icm dynamisch tarief of PV is een pluspunt maar geen absolute must.
- 4 of 5 nieuwe fancoil binnenunits (3 in de slpk, 1 in woonkamer en optioneel 1 in de badkamer). Nieuwe leidingen naar de fancoils uitvoeren in geïsoleerde buis.
- Hydraulische sturing met pomp die warm water verdeelt over het bestaande CV-net (klassieke radiatoren) + de nieuwe fancoils. Wanneer de koelmodus actief wordt, een 2-wegkraan de toevoer naar de radiatoren laten blokkeren, om condensatie op oude CV-net te vermijden.
- SWW door een WP boiler of elektrische boiler met slimme sturing icm dynamisch energietarief / PV. SWW boiler ga ik hoogstwaarschijnlijk zelf plaatsen en qua timing doe ik dit bij voorkeur los van de verwarming.

Het idee is om op relatief lage temperatuur (max 45-50°C) de radiatoren te laten werken als een soort baseload verwarming en indien nodig met de fancoils rap bij te verwarmen. In de zomer actief koelen. SWW ontkoppelen lijkt me eenvoudiger qua sturing. Ik ben ook niet volledig overtuigt of een WP boiler voor SWW nodig is, gezien ons gezin een laag verbruik aan SWW heeft.

Mijn volgende stap is installateurs bevragen en offertes laten opstellen. Gezien de meeste installateurs merk gebonden werken, zou ik liefst een short list van max 2-3 merken hebben die ik ga bevragen. Hoe zijn jullie te werk gegaan om een merk te kiezen? Eventuele merk suggesties omtrent mijn setup zijn zeker welkom, alsook optimalisaties of issues die jullie zien in mijn setup.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:16
Je gedachten gaan mis op 45-50 baseload (Dat is niet laag voor een efficiënt warmtepomp systeem) en fancoils als rap verwarmen...

Met een warmtepomp die bij je warmtevraag past (6kW) is snel opwarmen nooit een ding, hoe hard je de fancoils ook zet...

Efficiëntie van een warmtepomp verbeterd met de hoeveelheid afgifte... dus altijd met de fancoils werken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:43
45-50 graden is voor een warmtepomp echt te hoog om efficiënt te stoken max 35 graden zou ik voor gaan. Als je zulke hoge temperaturen nodig hebt dan kun je beter altijd de fancoils aanzetten.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 01:01
45 a 50 graden op een echt koude dag kan net. Tuurlijk is je COP wat lager op die hele koude dagen maar het bespaart nog steeds geld en CO2, en de rest van het jaar werkt je systeem plenty efficient.

Natuurlijk is het wel efficienter om met fancoils te werken als ze er zijn, maar het hoeft niet.

[ Voor 19% gewijzigd door asdfvdsa op 27-06-2026 17:44 ]

gasweg.nl

• asdfvdsa
Ik heb hetzelfde trucje geprobeerd met een fancoil om te koelen, maar die is niet helemaal correct geïnstalleerd met de juiste isolatie rondom de leidingen, daardoor werkt het eigenlijk niet goed om te koelen. Niet alle installateurs zijn bekend met deze systemen.

gasweg.nl

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
5 kW monobloc
Multisplit MHI airco (temperatuur regeling per kamer). Eventueel een single split voor de woonkamer.

Ik zou het idee fancoil laten varen.
Ik heb er een op zolder staan om te koelen, maar alle leidingen dienen erg goed geisoleerd te zijn als je onder het dauwpunt (17 a 18 graden water) gaat koelen. Druppelvorming elders is lastig te voorkomen.
Een airco unit heeft daar geen last van. (condensatie pas in de unit ivm geisoleerde koelmiddel leidingen)
Mocht je monobloc het niet trekken in de winter, kun je de aircos bij zetten

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-06-2026 18:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:34
technisch: gaaf, kan zeker werken.

praktisch: duur en moeilijk om iemand te vinden die het aan gaat leggen en vooral het Goed aanlegt zodat je niet alsnog de buizen onder de condens hebt.

Ik ben toevallig wel ongeveer aan het maken wat jij omschrijft (minus de bestaande radiatoren) maar dat kan alleen maar omdat ik zelf alles aanleg en dampdicht isoleer etc. En dan nog valt het me tegen qua werk en geld. Ik heb echt jaren nagedacht over een dergelijk systeem en ben nu in het tweede huis bezig met de tweede verbouwing. Mijn eigen gedachtengang voor het "ultieme" systeem zou zijn:
  1. losse warmtepompboiler voor tapwater (had je al in je plannen)
  2. een simpele monoblock L/W wp die de vloerverwarming of de radiatoren doet
  3. op de bovenverdieping 1 airco die een centrale unit in de hal/overloop heeft en dan inblaas in de aparte slaapkamers. Ik kijk dan naar een kanaalairco https://www.climamarket.nl/nl/airco-kanaalmodel-samsung-ac052rnmdkg-eu-ac052rxadkg-eu en wil dan op de uitgang een plenum aansluiten met 125mm buizen die naar een rooster per slaapkamer gaan. Dan kun je met 1 unit alle slaapkamers behoorlijk verwarmen of koelen.alleen niet regelbaar per kamer maar dat maakt me niet uit. Als het heet is wil ik overal wel iets van koeling, als het koud is overal iets van verwarming. Aanzuig van de lucht vindt dan weer plaats op de overloop dus er moet wel beetje een luchtspleet onder je deuren zitten.
in mijn ideale concept ga ik ervanuit dat boven koelen het meest effect heeft en ook zorgt dat het beneden prima blijft. En de airco en de lucht-water warmtepomp kunnen ook samen verwarmen in de winter als het echt nodig is.

Je idee is heel gaaf hoor maar elke fancoil is ~400 euro en dan nog 100 euro aansluitmeuk en dan nog wat arbeid dus alleen aan fancoils zit je zo op 3000 euro in jouw plan. Niet erg maar ga je niet terugverdienen. Beter zorg je dat het bestaande afgifte-systeem voldoende is voor zo laag mogelijke temperatuur. Elke graad verlaging aanvoertemp geeft ~2% rendementsverbetering. De stap van ~50 graden naar 35 graden aanvoer is het verschil tussen een SCOP van 4,6 en 3,8 ongeveer. Dat gaat toch om ~400 kWh/jaar aan stroom.

[ Voor 85% gewijzigd door Fr33z op 27-06-2026 19:02 ]

• marly_emb
Bedankt voor de feedback zo ver. De aanvoertemperatuur zou ik in de winter zo laag mogelijk houden, die 45-50°C zie ik eerder als een maximum richtwaarde op de koudste dagen. Kort samengevat de werkpunten:

-6kW (ik dacht inderdaad in die richting qua dimensionering) zal quasi permanent moeten draaien om huis warm te houden
-Om dit efficiënt te doen, gaan de fancoils permanent op staan, het idee om dit enkel bij te schakelen indien nodig, zal niet opgaan. Een vorig idee ging meer in die richting: 1 multi split L/L WP om in de winter te verwarmen en zomer te koelen, ik zou dan het oude afgifte systeem buiten gebruik nemen. Alleen vreest m'n vrouw dat het warmtegevoel van enkel de fancoils niet hetzelfde is dan stralingswarmte van de radiator. Vandaar dat ik op een L/W systeem met behouden van de radiatoren kwam. In geval van L/W systeem dat ik eerst beschreef, kan ik de fancoil in de badkamer best laten vallen, want daar is ook geen koeling nodig en heb ik nog een elektrische bijverwarming
-De leidingen goed isoleren is een hele klus, split airco met geïsoleerde koelmiddelbuizen zal daarom beter werken. Of een kanaalairco om de koude lucht in te blazen. Is geluid bij dit laatste niet een mogelijk issue? Hier zijn we heel gevoelig voor. Je zit dan ook met nog een extra systeem. Bestaan er eventueel voorgeisoleerde buizen die de installatie vereenvoudigen?

Hoe neem ik best de volgende stap naar het zoeken van installateurs? Hier loop ik nu op vast, ik moet precies vooraf al een keuze maken naar welk merk ik zou willen gaan.

• asdfvdsa
Ik zou je radiatoren houden, op gasweg.nl kan je kijken welke aanvoertemperatuur je nodig hebt, misschien heb je om te verwarmen helemaal geen extra fancoils (of wellicht maar één) nodig.

In de winter draait mijn fancoil mee met de radiatoren, ook al heb ik hem zelden aanstaan. In de zomer heb ik twee kraantjes waarmee ik de rest van het systeem afsluit, dan draait die ene fancoil dus direct op de warmtepomp. Daartussen zit dan weer de driewegklep naar het SWW-vat, het is dus wel te combineren.

Misschien kan je op je bovenste verdieping een fancoil zetten en daar je warmtepomp direct op aansluiten met een vergelijkbaar systeem, maar de installatie is dus bewerkelijk en je zal een installateur nodig hebben die er goed in is. Ik zou de merkkeuze dan (within reason!) aan hem laten.

gasweg.nl

• marly_emb
asdfvdsa schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 21:50:
Ik zou je radiatoren houden, op gasweg.nl kan je kijken welke aanvoertemperatuur je nodig hebt, misschien heb je om te verwarmen helemaal geen extra fancoils (of wellicht maar één) nodig.

In de winter draait mijn fancoil mee met de radiatoren, ook al heb ik hem zelden aanstaan. In de zomer heb ik twee kraantjes waarmee ik de rest van het systeem afsluit, dan draait die ene fancoil dus direct op de warmtepomp. Daartussen zit dan weer de driewegklep naar het SWW-vat, het is dus wel te combineren.

Misschien kan je op je bovenste verdieping een fancoil zetten en daar je warmtepomp direct op aansluiten met een vergelijkbaar systeem, maar de installatie is dus bewerkelijk en je zal een installateur nodig hebben die er goed in is. Ik zou de merkkeuze dan (within reason!) aan hem laten.
Ik heb nog oude radiatoren (1969), zwaar overgedimensioneerd tov de huidige warmtevraag door isolatie en allerlei renovatie ingrepen. Deze radiatoren zijn platen zonder lamellen, in de woonkamer tot wel 5 platen parallel. Wanneer ik deze rekentool gebruik, heb ik bvb de T50 radiator ingegeven als 2xT20 + 1xT10. Waarschijnlijk geeft dit een overschatting van het werkelijke afgiftevermogen, maar ik kom zo op een aanvoertemperatuur van max 38°C bij -5°C. Fancoils lijken me dan overbodig puur op basis van warmteafgifte, maar ik wens ze toch toe te voegen voor de koeling. Of is een bijkomende L/L split airco toch een betere keuze?

• asdfvdsa
Die benadering van je T50 lijkt mij prima. Ik vind fancoils technisch mooier en milieuvriendelijker dan extra L/L systeem, geen R32 gas en geen extra buitenunits etc. Het moeilijke zal zijn om een ervaren fancoil-installateur te vinden die goed dampdicht geïsoleerde leidingen kan leggen, misschien hebben ze in het fancoil topic suggesties.

Ik zou zeker geen rits fancoils aan elke kamer toe gaan voegen, dat lijkt mij echt heel veel gedoe. Hooguit een fancoil ergens bovenin je huis, en op diezelfde plek ook de warmtepomp aan laten sluiten met kraantjes op je bestaande CV systeem, en hopen dat de koele lucht een beetje daalt?

Ik heb zelf een Daikin warmtepomp en daar ben ik erg blij mee.

gasweg.nl

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:08

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Volgende vraag. Heb je wel een juiste plek om het te plaatsen? Ik lees dat je in een rijtjeshuis woont. Tenzij je op een hoek woont heb je al snel een uitdaging.

en staat het huis in Nederland of België? En let op, ik zeg niet dat het niet kan, maar je moet wel opletten of je aan de geluidseisen voldoet.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/2020/11/12/rekentool-geluid-van-buiten-opgestelde-installaties-voor-warmte-en-koudeopwekking

Mr. T.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:16
België, gascondensatieketel is de (meer duidelijk onderscheidende) naam die ze daar gebruiken.

En een Bosch compress of Vaillant arcothem plus (/6 of /8.1) tot 5kW is goed te doen bij rijtjeswoning onder NL-regels

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1