Laptop voor unief

Pagina: 1
Acties:
  • 746 views

Vraag

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-07 20:20
Zoon gaat naar Ugent en gaat voor kinesist.
Nu wil ik voor hem een goeie laptop kopen die hopelijk 5 jaar meegaat.
Liefst windows (met O365 licentie?)
Een goede batterijduur, en niet te groot.
Hoeveel RAM nemen?
14 of 15,.6 inch? Ik vind persoonlijk 14 net te klein?

Moet azerty zijn.
Wat zouden jullie aanraden en waar kopen?
Budget rond de 1000-1200?

Ik heb al naar de bestbuy guides gekeken en die zenbooks lijken me wel iets .. maar toch.

Moeilijk

Alle reacties

• skank
Lenovo thinkpad? asus zenbook? of microsoft surface?

Precies niet veel keuze voor 16 inch, of ik moet naar 14 gaan maar verwacht dat dat te klein is om te studeren.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Een kleine laptop is een stuk fijner overal mee naartoe te nemen. Je kan er altijd op je vaste studeerplek een grotere monitor op aansluiten.

• skank
DukeBox schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:31:
Een kleine laptop is een stuk fijner overal mee naartoe te nemen. Je kan er altijd op je vaste studeerplek een grotere monitor op aansluiten.
Mja, met een docking dan ook ? of enkel scherm en dupliceren?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:28

franssie

Save the albatross

Ik ben zelf van de 13"3 laptops, lichter en kleiner.
Ik heb een HP laptop en die is degelijk. Ik heb ook een Apple neo en die is zelfs nog degelijker.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• DukeBox
  • Niet online
skank schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:34:
[...]

Mja, met een docking dan ook ? of enkel scherm en dupliceren?
Alles kan (afhankelijk van de laptop met de juiste aansluitingen). Dock is makkelijk, 1 kabel en klaar, met sommige merken kan je zels de laptop aanzetten zonder open te doen met het dock. Veel monitoren bieden ook direct USB-C Alt mode met PD aan, een hoop ook met ingebouwde dock met o.a. ethernet en USB hub.

• skank
Een asus zenbook 14 inch dan.. Lijkt me erg aanlokkelijk

• DukeBox
  • Niet online
Neem iets met goede support of zorg voor een goedkope (2e hands) backup ernaast, mocht ie ooit stuk gaan gebeurd dat altijd op het moment dat je hem niet kan missen.

• franssie

franssie

Save the albatross

skank schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:42:
Een asus zenbook 14 inch dan.. Lijkt me erg aanlokkelijk
Welke? PW link helpt wel, sowieso kan je zelf met wat filters al een paar vinden en die hier voorleggen. Beetje inzet is wel fijn.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• skank
franssie schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:47:
[...]

Welke? PW link helpt wel, sowieso kan je zelf met wat filters al een paar vinden en die hier voorleggen. Beetje inzet is wel fijn.
Ben nog aan het zien.. Via PW, via asus zelf, via megekko ,... het moet zoiezo azerty zijn.

En wel nog es babbelen met de zoon of hij dat ziet zitten 14 inch en een apart scherm

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb zelf dus zoiets, en het verschil met een 14"merk je nauwelijks bij gebruik, wel op tafel en zeker in de rugtas.
uitvoering: HP Pavilion Aero 13-bg0610nd

Ondersteund ook gewoon externe monitor en de rest via USB-C, en laden via USB-C doe ik dan via zoiets
https://www.amazon.nl/dp/...121_t_fed_asin_title&th=1
Deze is wat lomper omdat er ook een ETH poort in zit, je hebt ze ook dunner zonder.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-07 22:06
ik zou een tweedehands/refurbished Lenove Thinkpad ofzo halen. voor 400-500 euro heb je een prachtig exemplaar. Wel ff overleggen of je kind een grote (15.6) of meer draagbare (13-14") inch laptop zoekt. hier al mn levenlang een afkeer van 15+" want lomp/zwaar/past moeilijk in de tas en in de trein moeilijk op klaptafel. gaat je kind niet veel met de laptop slepen? of noet met de fiets/lopen maar met de auto? dan is 15" misschien beter.

zorg verder voor cloud backup dan hoef je je minder zorgen te maken over service/onderhoud

• skank
Dacht aan zoiets:

https://www.bol.com/be/nl/p/asus-zenbook-14-oled-ux3405ca-qd010w-laptop-14-inch-wuxga-core-ultra-7-255h-16gb-512gb-azerty/9300000257529057/?cid=1782572014679-4612224607522

MAar wil niet veel duurder gaan.
JA die lenovo thinkpad spookt hier ook nog door mn gedachten...

• skank
Fr33z schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:52:
ik zou een tweedehands/refurbished Lenove Thinkpad ofzo halen. voor 400-500 euro heb je een prachtig exemplaar. Wel ff overleggen of je kind een grote (15.6) of meer draagbare (13-14") inch laptop zoekt. hier al mn levenlang een afkeer van 15+" want lomp/zwaar/past moeilijk in de tas en in de trein moeilijk op klaptafel. gaat je kind niet veel met de laptop slepen? of noet met de fiets/lopen maar met de auto? dan is 15" misschien beter.

zorg verder voor cloud backup dan hoef je je minder zorgen te maken over service/onderhoud
Ik heb het niet zovoor tweedehands... Idd ff overleggen ivm grootte.. Hij moet zoiezo elke dag naar kot weg en weer.. itn weekend naar huis enz...

Die cloud backup, bedoel je dan via o365 ofzo? of met een google of onedrive , ik heb ook een server thusi dat kan ook.

• franssie

franssie

Save the albatross

skank schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:58:
[...]

Ik heb het niet zovoor tweedehands... <>
Is een keuze, prima. Ik had ooit een X220 Thinkpad gekocht (zou ik nu niet meer aanraden) maar die was zo degelijk gebouwd dat je er de ramen van een juwelier mee kon inslaan en dan alsnog daarna verder kon werken :P
De thinkpad series komen regelmatig uit de lease en zijn dan echt aanraders.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-07 22:06
je zoon gaat er voornamelijk op tekstverwerken, presentaties teruglezen etc toch? want kinesist = fysiotherapeut in NL toch?

ik zou zelf juist in dit geval max 400 euro aan tweedehands uitgeven en kijken hoe t gaat. studies wisselen nog wel eens, laptops worden gejat of vallen op de vloer of... daarom zou ik toch sterk.overwegen wat euros in je zak te houden.

• skank
Fr33z schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:54:
je zoon gaat er voornamelijk op tekstverwerken, presentaties teruglezen etc toch? want kinesist = fysiotherapeut in NL toch?

ik zou zelf juist in dit geval max 400 euro aan tweedehands uitgeven en kijken hoe t gaat. studies wisselen nog wel eens, laptops worden gejat of vallen op de vloer of... daarom zou ik toch sterk.overwegen wat euros in je zak te houden.
Klopt...

Dus niks grafisch, vandaar de keuze voor een thinkpad of zenbook

• franssie

franssie

Save the albatross

"Hou een sop" met zoeken op bol.
Gebruik een zoekmachine of de pricewatch.

edit: en haar alles achter de ?referrer weg - dat raakt jouw en mijn privacy als er op een link gelinkt wordt, kom op, je bent geen newbie op internet aangezien je sinds 2003 oid al op tweakers zit :+

[ Voor 57% gewijzigd door franssie op 27-06-2026 19:05 ]

• skank
franssie schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:01:
"Hou een sop" met zoeken op bol.
Gebruik een zoekmachine of de pricewatch.
Lol,

Wie zegt dat ik op bol zoek?
Het is niet omdat ik daarnaar verwijs dat ik niet zoek he!

• franssie

franssie

Save the albatross

skank schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:05:
[...]

Lol,

Wie zegt dat ik op bol zoek?
Het is niet omdat ik daarnaar verwijs dat ik niet zoek he!
nou dan, waar je wel zoekt deel je ook niet. succes.

• skank
franssie schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:07:
[...]

nou dan, waar je wel zoekt deel je ook niet. succes.
Ik kom gewoon dezelfde modellen uit hoor op PW

14 inch en merk asus of lenovo..

Zoveel verschillende modellen zijn er niet.. of anders hoor ik het graag... als je tips hebt

• skank
Dit is mijn ranking eigenlijk

🥇 Zenbook 14 OLED AZERTY
🥈 Lenovo Slim 5 14 AZERTY
🥉 HP Pavilion Plus 14
4️⃣ Acer Swift Go 14

Pak er nog 2 bij
  1. Lenovo Yoga Slim 7 14IMH9
  2. Lenovo Yoga 7 2-in-1 14AKP10

[ Voor 26% gewijzigd door skank op 27-06-2026 19:18 ]

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-07 04:22

haagsepracht

One Man, Half Machine.

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-07 04:22

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Of een MacBook Neo?

• skank
Pak er nog 2 bij
  1. Lenovo Yoga Slim 7 14IMH9
  2. Lenovo Yoga 7 2-in-1 14AKP10

• franssie

franssie

Save the albatross

Valt binnen je zelf ingestelde budget in je TS.
Ga ergens anders trollen dan

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Heeft de uni geen eigen programma? In NL hebben (iig de TU's) dat vaak wel. Iig hebben ze daar specs. Als je bijv. veel gaat doen met Autocad, dan is een aparte GPU handig.

Voor onze eigen kinderen is zonder uitzondering gekozen voor een zakelijke laptop, omdat de bouwkwaliteit vaak beter is. Hier zijn door de jaren heen een HP Z-book (via de uni), Thinkpad T's en HP-Elitebook (beide zelf aangeschaft) voorbij gekomen. Er zijn - in NL, vast ook wel in BE - bedrijven die 'overschot' van zakelijke partijen kopen. Maar de gestegen prijzen voor SSD en geheugen zullen ook meetellen nu. Ik was toentertijd (de recentste 2 jaar geleden) ca 1000 (32GB mem, 1TB SSD, 1920x1200 scherm, 14"). Een 15" laptop is doorgaans 'te' groot en heeft een apart numeriek toetsenbord (dat is persoonlijk of je dat prettig vindt).

Een vriendin van mijn zoon heeft een simpeler HP (Probook of zo, lijkt wel veel op een Elitebook), maar heeft veel simpeler/slechtere WiFi. Ik heb het idee dat luxere modellen ook betere antenne's hebben, maar kan het niet bewijzen. Helaas is anno 2026 uitbreidbaar geheugen zeldzamer aan het worden en 2 SSD's (zat in de Z-book) helemaal bijzonder. De Z-book is eigenlijk wel overpriced (via de uni net boven de 1000, maar in het veld eerder richting 2000).

De absolute bodem is denk ik toch wel 512GB SSD en 16GB geheugen, maa rmet name zo kleine SSD zal voor het einde van de studieduur vol zitten. En vergeet geen backup optie (externe SSD?) of cloud. Helaas, ook externe SSD's zijn peperduur geworden. Het is je vraag of je budget toereikend is dan.

Updatte: minimale specs van de uni zijn precies wat ik hierboven noem: Je eigen laptop — Studentenportaal — Universiteit Gent. Dan gaat het niet lukken voor je budget, denk ik. En het is in Gent: bring your own device. Dus helaas geen korting voor studenten.

[ Voor 9% gewijzigd door kdekker op 27-06-2026 19:44 ]

• skank
franssie schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:35:
[...]

Valt binnen je zelf ingestelde budget in je TS.
Ga ergens anders trollen dan
Man vriendelijkheid ten top.
Lees anders even eerst de openingspost. Liefst windows...Valt een mac er dan binnen?

Ik wed dat jouw leeftijd tss de 16 en 20 is... Grow up

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:42

br00ky

Moderator Harde Waren
Goed, dit topic gaat voorlopig nergens heen. Mocht je nog op zoek zijn, open dan een nieuw topic met je eigen shortlist. Geef dan ook aan waarom je aan die specifieke modellen (met linkjes) denkt. Nu roep je steeds maar wat en weten we niet waarom je erop uit bent gekomen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.