Heeft de uni geen eigen programma? In NL hebben (iig de TU's) dat vaak wel. Iig hebben ze daar specs. Als je bijv. veel gaat doen met Autocad, dan is een aparte GPU handig.
Voor onze eigen kinderen is zonder uitzondering gekozen voor een zakelijke laptop, omdat de bouwkwaliteit vaak beter is. Hier zijn door de jaren heen een HP Z-book (via de uni), Thinkpad T's en HP-Elitebook (beide zelf aangeschaft) voorbij gekomen. Er zijn - in NL, vast ook wel in BE - bedrijven die 'overschot' van zakelijke partijen kopen. Maar de gestegen prijzen voor SSD en geheugen zullen ook meetellen nu. Ik was toentertijd (de recentste 2 jaar geleden) ca 1000 (32GB mem, 1TB SSD, 1920x1200 scherm, 14"). Een 15" laptop is doorgaans 'te' groot en heeft een apart numeriek toetsenbord (dat is persoonlijk of je dat prettig vindt).
Een vriendin van mijn zoon heeft een simpeler HP (Probook of zo, lijkt wel veel op een Elitebook), maar heeft veel simpeler/slechtere WiFi. Ik heb het idee dat luxere modellen ook betere antenne's hebben, maar kan het niet bewijzen. Helaas is anno 2026 uitbreidbaar geheugen zeldzamer aan het worden en 2 SSD's (zat in de Z-book) helemaal bijzonder. De Z-book is eigenlijk wel overpriced (via de uni net boven de 1000, maar in het veld eerder richting 2000).
De absolute bodem is denk ik toch wel 512GB SSD en 16GB geheugen, maa rmet name zo kleine SSD zal voor het einde van de studieduur vol zitten. En vergeet geen backup optie (externe SSD?) of cloud. Helaas, ook externe SSD's zijn peperduur geworden. Het is je vraag of je budget toereikend is dan.
Updatte: minimale specs van de uni zijn precies wat ik hierboven noem:
Je eigen laptop — Studentenportaal — Universiteit Gent. Dan gaat het niet lukken voor je budget, denk ik. En het is in Gent: bring your own device. Dus helaas geen korting voor studenten.
[
Voor 9% gewijzigd door
kdekker op 27-06-2026 19:44
]