SolarEdge SE3680H omvormer i.c.m SE SMRT-HOT-WTR-50-S2

Pagina: 1
Acties:

• Klaver5
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-06 10:04
Mijn vraag:
Hulp nodig om mijn boilerproject af te ronden. Zoek iemand met kennis over de SetApp-applicatie om door mijzelf geïnstalleerde boilervat, keuze schakeling warmwater van combiketel of boiler en de SE SMRT-HOT-WTR-S2 boiler controller.

De Hot Water Controller moet via WIFI gaan communiceren met de SE3680H omvormer, maar mijn installateur die in 2018 de zonnepanelen installatie heeft geïnstalleerd heeft geen voldoende expertise :-(

Hardware die in gebruik is:
Ik heb een bestaande SolarEdge zonnepanelen installatie met een SE3680H omvormer die toentertijd via een netwerkkabel (LAN) is aangesloten, alles werkt naar behoren en maak gebruik van de MySolaEdge app.

Na wat onderzoek begrijp ik dat er een Mesh Home Network opgezet moet worden en via de Setapp van SE zodat de Hot Water Controller gekoppeld kan worden aan de zonnepanelen omvormer. 

Daarvoor moet de omvormer uitgebreid worden met een WIFI module en antenne, Deze uitbreiding stelt niet zo veel voor lijkt mij, is gewoon de module insteken en de antenne plaatsen.
Maar SE dealers willen over het algemeen alleen werken aan installaties die zijzelf hebben geïnstalleerd en daarom zoek ik iemand die voldoende kennis heeft om de juiste WIFI module + antenne te leveren en m.b.v. de SetApp alles te configureren.

Ik heb zelf een boiler geplaatst met een AliExpress temperatuur meeting die bij het setpoint een 2-tal motor gedreven kogelventielen omschakelen wanneer er voldoende temperatuur in het vat zit en zo niet dan wordt er voor warm water uit de combiketel gekozen.

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:36

Smoke

Maverick Reploid

Je hebt geen WiFi module nodig maar een SolarEdge Home Network module. Afhankelijk van je omvormer kan je in dit document het nodige onderdeel vinden:

https://knowledge-center.solaredge.com/sites/kc/files/se-energynet-plugin-kit-selection-tech-note.pdf

Als je ook van overtollige zonne-energie gebruik wil maken heb je ook nog een import/export meter nodig, bij sturing via een schema hoeft dat niet maar dan is het enkel aan of uit.

Let er op dat je boiler ook kan werken met de Smart Hot Water controller aangezien die alleen zuiver ohmse belastingen (verwarmingselement met evt thermostaat) kan sturen dus als er ook maar iets elektronisch geregeld wordt kan het al niet.

• Klaver5
Hi Smoke, dank voor de snelle reactie, zeer gewaardeerd :)

Inderdaad ik wil alleen overtollige zonnepanelen energie gaan gebruiken om de boiler op te warmen en het is een ohmse systeem met alleen de beveiligingen en de thermostaat voor het warmte element.

Ik heb een schakeling gemaakt met 2 elektrische kogelkranen om een keuze te kunnen maken waar van het warme water vandaan komt en werkt uitstekend, keuzes bestaan uit: Alleen van CV/WW (Combiketel), alleen van boiler en de middelstand is automatische keuze via boiler temperatuur meting. Weet niet hoe een schema afbeelding toe te voegen, anders had ik hem erbij gedaan.

Zover ik heb begrepen wordt de eventuele proportionele energie geregeld door de SE Home Hot Water Controller, deze kan alleen communiceren via de WIFI die ingebouwd is in de controller.

Maar mij zonnepanelen omvormer moet ook een WIFI module hebben om te kunnen communiceren met de Boiler regelaar, dit schijnt alleen te kunnen met een uniek SE WIFI netwerk.

Ga je document lezen, dankjewel.

• Klaver5
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNdbDv00C-kgLcQ6o45PwMpNtZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3AlwjJX5xxjycbdyXsFV9tOQ.jpg?f=fotoalbum_largeGevonden :*) , het zijn BELIMO aansturingen van de kogelkranen, dus eigenlijk zijn het niet zoals getekend relaisspoelen maar denk wel duidelijk genoeg om te begrijpen. Mijn gedachte bij het ontwerpen is geweest dat er altijd warmwater beschikbaar moet zijn! Voorkeur is overtollige zonnepanelen energie van de boiler en indien de boiler temperatuur lager komt dan het setpoint van 44 graden zal warm water worden verzorgt door de combiketel.

• rh63nl
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:20
Klaver5 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:19:
Hi Smoke, dank voor de snelle reactie, zeer gewaardeerd :)

Inderdaad ik wil alleen overtollige zonnepanelen energie gaan gebruiken om de boiler op te warmen en het is een ohmse systeem met alleen de beveiligingen en de thermostaat voor het warmte element.

Ik heb een schakeling gemaakt met 2 elektrische kogelkranen om een keuze te kunnen maken waar van het warme water vandaan komt en werkt uitstekend, keuzes bestaan uit: Alleen van CV/WW (Combiketel), alleen van boiler en de middelstand is automatische keuze via boiler temperatuur meting. Weet niet hoe een schema afbeelding toe te voegen, anders had ik hem erbij gedaan.

Zover ik heb begrepen wordt de eventuele proportionele energie geregeld door de SE Home Hot Water Controller, deze kan alleen communiceren via de WIFI die ingebouwd is in de controller.

Maar mij zonnepanelen omvormer moet ook een WIFI module hebben om te kunnen communiceren met de Boiler regelaar, dit schijnt alleen te kunnen met een uniek SE WIFI netwerk.

Ga je document lezen, dankjewel.
Ik gebruik zelf een SolarEdge Hot water controller (3kW) met een domme boiler en een SE7K omvormer. Ik heb alles zelf geinstalleerd met Setapp en dat kan prima. Je hebt inderdaad wel de HomeNet module nodig voor je omvormer en dat is GEEN wifi. De hot water controller regelt inderdaad heel mooi proportioneel en je kunt met de MySolarEdge app verschillende schemas instellen, volledig op overschot of een combinatie. Ik heb in de boiler ook nog een PT100 (3draads) temperatuur sensor gestopt en die op de hot water controller aangesloten. Daar regelt hij helaas niet mee (verzoek al wel ingediend bij solaredge) maar dan kan je altijd makkelijk zien hoe warm het water (halverwege) de boiler is. En je hebt ook de inline energy meter nodig, die werkt ook met homenet dus makkelijk te koppelen aan de omvormer.