Ik loop vast op het activeren van de passieve koeling van mijn Stiebel Eltron WPE-I 12 HK 230 Premium (artikelnr. 238616, R454C-uitvoering, C174-inverter) en hoop dat iemand met dezelfde regelaar het laatste zetje kan geven.
Situatie
Koelen wil gewoon niet aanslaan. De WPM/ISG genereert geen koelvraag. "GEVRAAGDE TEMP CC1" blijft op UIT staan, ook als ik de 'gevraagde kamertemperatuur' bewust onder de actuele ruimtetemperatuur zet.
Achtergrond
Bij de installatie hing de FET-afstandsbediening naast het apparaat (in de kelder), waardoor die geen representatief dauwpunt kon meten. De koelfunctie is daarom bij ingebruikname bewust niet afgerond door Stiebel. Inmiddels heb ik de FET in de woonkamer gehangen, waar hij wél een zinnige kamertemperatuur en dauwpunt meet. Het restpunt is dus het afronden van de koel-inbedrijfname. Op zich een softwareklusje, maar het lukt me al een tijd niet om een installateur te vinden die voor zoiets kleins (andermans werk afmaken, lastige casus) langs wil komen. Vandaar dat ik het graag zelf oplos.
Wat ik al heb geverifieerd:
1 direct verwarmingscircuit (vloerverwarming), aparte verwarmingsbuffer met twee voelers (boven/onder) plus een losse sanitair-warmwaterbuffer. Voelers aangesloten op X1.4, X1.8 en X1.11. Ik heb de installateurscode (1000).
Concrete vraag aan WPM-bezitters
waar zit bij deze WPM-generatie de koelcircuit-vrijgave en de FET-/referentieruimtekoppeling? Is dat een aparte stap onder inbedrijfname die ik over het hoofd zie, hoort er een "type = koelen" per circuit te staan, of moet de IWS na het toevoegen van de sensor opnieuw geïnitialiseerd worden? Een screenshot of menupad van iemand met een werkende koelopstelling zou me enorm helpen.
Alvast bedankt!
Situatie
Koelen wil gewoon niet aanslaan. De WPM/ISG genereert geen koelvraag. "GEVRAAGDE TEMP CC1" blijft op UIT staan, ook als ik de 'gevraagde kamertemperatuur' bewust onder de actuele ruimtetemperatuur zet.
Achtergrond
Bij de installatie hing de FET-afstandsbediening naast het apparaat (in de kelder), waardoor die geen representatief dauwpunt kon meten. De koelfunctie is daarom bij ingebruikname bewust niet afgerond door Stiebel. Inmiddels heb ik de FET in de woonkamer gehangen, waar hij wél een zinnige kamertemperatuur en dauwpunt meet. Het restpunt is dus het afronden van de koel-inbedrijfname. Op zich een softwareklusje, maar het lukt me al een tijd niet om een installateur te vinden die voor zoiets kleins (andermans werk afmaken, lastige casus) langs wil komen. Vandaar dat ik het graag zelf oplos.
Wat ik al heb geverifieerd:
- WPM staat in zomerstand (zonsymbool bevestigd).
- Onder Instellingen > Koelen staat oppervlaktekoeling aangevinkt; de koelparameters zijn instelbaar en zien er normaal uit (zoals in de opleverdocumentatie benoemd staat)
- FET hangt nu in de woonkamer en meet (dauwpunt wordt netjes weergegeven, bijv. 17,8–20,8°C afhankelijk van het tijdstip op de dag). Uitleesbaar via HomeAssistant.
- INFO toont een levende "ACTUELE TEMPERATUUR CC1" (rond 23–25°C), dus het koelcircuit bestáát en de sensor (X1.11) is correct aangesloten.
- In de opleverdocumentatie staat in het opmerkingenveld dat de koelsensor nog aangesloten moest worden. Volgens de installatiehandleiding (p.16) hoort die op X1.11. Die voeler heb ik na oplevering zélf aangesloten; hij meet ook (verklaart de CC1-waarde).
- Geen BA-schakelaar op de IWS bij deze revisie (Diehl Controls-print), dus dat is het niet.
- Installatiesoort staat op 00, IO-configuratie (X1.13/X1.14) staat uit. Beide laat ik met rust zolang ik niet weet wat ze doen.
1 direct verwarmingscircuit (vloerverwarming), aparte verwarmingsbuffer met twee voelers (boven/onder) plus een losse sanitair-warmwaterbuffer. Voelers aangesloten op X1.4, X1.8 en X1.11. Ik heb de installateurscode (1000).
Concrete vraag aan WPM-bezitters
waar zit bij deze WPM-generatie de koelcircuit-vrijgave en de FET-/referentieruimtekoppeling? Is dat een aparte stap onder inbedrijfname die ik over het hoofd zie, hoort er een "type = koelen" per circuit te staan, of moet de IWS na het toevoegen van de sensor opnieuw geïnitialiseerd worden? Een screenshot of menupad van iemand met een werkende koelopstelling zou me enorm helpen.
Alvast bedankt!
20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net