Airco orientatie en vraag over verkregen offertes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tripwire999
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:34
Wij zijn ons nu met deze hitte (en vorig jaar ook) aan het orienteren op een airco installatie. Volgens de advisuer die bij ons langs is geweest is voor nu een zware unit in het trapgat op zolder en een kleinere unit in de woonkamer voldoende. We willen ook wel verwarmen maar de hoofdzaak is koelen.
We hebben de volgende offertes gehad bij hetzelfde bedrijf:
Gree:
  • 1x GWHD(24)NK600 7,1 KW buiten unit
  • 1x Clivia GWH18AUDXD-K6DNA1A 5,2 KW wit wifi binnenunit
  • 1x Clivia GWH12AUCXB-K6DNA1A wit wifi binnen unit
Totaalprijs systeem: €5000,-

Mitsubishi:
  • 1x SCM71ZS-W 7,1 KW buitenunit
  • 1x SRK35ZS-WF 3,5 KW wit wifi binnen unit
  • 1x SRK50ZS-WF 5 KW wit wifi binnen unit
Totaalprijs voor het systeem: €6100

Ik wilde eigenlijk ook nog een offerte van Daikin vragen aangezien zij daar ook mee werken, geen idee of dat dan nog duurder uitvalt. Maar is dit een beetje normale prijs eigenlijk en zijn er mensen die ervaring hebben met Gree? Blijkbaar is het een Chinees merk is dat al heel groot in China is en nu in de EU in opkomst is?

Alle reacties

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is dit niets voor je? Heb je een A merk voor de Gree prijs.

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:43
Een offerte is geen offerte, meerdere opvragen dus

Gree is een B of zelfs C merk. Houd er rekening mee dat een unit in het trapgat op zolder nooit de meest ideale oplossing is. Ja waarschijnlijk krijg je het behagelijk in de kamers maar zodra de deur dicht gaat is het koeleffect weg. Ga er gerust van uit dat het lastig wordt bij verwarmen alle kamers op temperatuur te krijgen.

Wat betreft de prijzen: Gree zou ik overslaan. De Mitsubishi is wat stevig geprijsd maar niet extreem hoog voor het hoogseizoen. In het naseizoen/winter te duur.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

• Tripwire999
luckremers schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:18:
Een offerte is geen offerte, meerdere opvragen dus

Gree is een B of zelfs C merk. Houd er rekening mee dat een unit in het trapgat op zolder nooit de meest ideale oplossing is. Ja waarschijnlijk krijg je het behagelijk in de kamers maar zodra de deur dicht gaat is het koeleffect weg. Ga er gerust van uit dat het lastig wordt bij verwarmen alle kamers op temperatuur te krijgen.

Wat betreft de prijzen: Gree zou ik overslaan. De Mitsubishi is wat stevig geprijsd maar niet extreem hoog voor het hoogseizoen. In het naseizoen/winter te duur.
Bedankt voor je bericht, het gaat in eerste instantie om de woonkamer zoveel mogelijk te koelen en het boven behagelijk te houden qua koelte. Verwarmen zal alleen de woonkamer zijn en niet boven.
Ik verbaas me overigens wel over Gree, ik lees op internet eigenlijk vrij veel positieve verhalen en niks over dat het B of zelfs C merk zou zijn. Heb je zelf slechte ervaring hiermee of iets? Ik ga nog even rondkijken in de buurt van Hillegom welke bedrijven er zijn en aangeraden worden om airco te installeren om zo meer informatie en prijzne te krijgen

[ Voor 7% gewijzigd door Tripwire999 op 27-06-2026 11:30 ]

• Tripwire999
Wolly schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:15:
Is dit niets voor je? Heb je een A merk voor de Gree prijs.
Bedankt voor je bericht! De set die je linkt is helaas wel echt minder qua capaciteit. Neem aan dat het dan nog moeilijker word het boven behagelijk te houden qua koelte en in de woonkamer ook.

• Wolly
  • Niet online
Tripwire999 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:29:
[...]

Bedankt voor je bericht! De set die je linkt is helaas wel echt minder qua capaciteit. Neem aan dat het dan nog moeilijker word het boven behagelijk te houden qua koelte en in de woonkamer ook.
Je hoeft (vaak) de vermogens van de binnenunits niet op te tellen voor de buitenunit, neem aan dat ze dat wel verteld hebben?

Tenzij je verwacht dat je beide kamers fullpower continu gaat koelen natuurlijk.

• Tripwire999
Wolly schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:42:
[...]

Je hoeft (vaak) de vermogens van de binnenunits niet op te tellen voor de buitenunit, neem aan dat ze dat wel verteld hebben?

Tenzij je verwacht dat je beide kamers fullpower continu gaat koelen natuurlijk.
Klopt hebben ze zeker verteld maar ik de zwaardere units hebben meer capaciteit en meer luchtverplaatsing dus lijkt me meer geschikt voor onze situatie?

• Wolly
  • Niet online
Tripwire999 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:52:
[...]

Klopt hebben ze zeker verteld maar ik de zwaardere units hebben meer capaciteit en meer luchtverplaatsing dus lijkt me meer geschikt voor onze situatie?
Geen idee wat het meest geschikt is qua binnenunits bij jou. Ik denk wel dat de prijs een stuk naar beneden kan.
Zou zelf geen C merk nemen, meeste geld zit onderhand in installatie arbeid en zou zonde zijn om dat over een korte periode uit te smeren.

• Tripwire999
Ik heb inmiddels nog 3 andere bedrijven aangeschreven hier in de regio, dan heb ik in totaal 4 offertes. Zodra ik een update heb laat ik het weten
Pagina: 1