Daikin live vermogen buitenunit + problemen app

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• MarsMuziek
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-06 14:26
Beste,

Sinds kort in het bezit van 2 airco’s van daikin aangesloten op een multisplit unit

Het betreft in de woonkamer het type Perfera en in de slaapkamer het type Comfora.

Deze zitten aangesloten op een multisplit type 2mxm50a9

De laatste dagen ben ik een beetje aan het experimenteren met verschillende standen en kijken wat dit met de buitenunit doet.

Ik had verwacht dat de eco stand de buitenunit aanzienlijk zachter zou laten draaien, echter voor mijn gevoel blijft het geluid hetzelfde.

Net als de functie buitenunit stil, waarbij ik als ik deze aan of uit zet geen merkbaar verschil waarneem van de buitenunit.

Is er een mogelijkheid (misschien via een hidden menu) om het live vermogen / toerental van de buitenunit in te zien. Bijvoorbeeld, op hoe veel procent draait deze. Via deze weg kan ik dan controleren of de wijzigingen ook daadwerkelijk wat met het vermogen en mijn inzien daarmee ook geluid doen.

Daarnaast merk ik dat als ik de blaassnelheid van de binnenuit aanpas naar stille modus in de Daikin app, deze naar enkele seconden weer terug schiet naar standje auto. Als ik de aanpassing doe via de fysieke afstandsbediening, dan blijft deze wel goed staan. Zie ik iets over het hoofd? Meer mensen met deze ervaring? Of is dit een ordinaire bug?

Beste antwoord (via MarsMuziek op 27-06-2026 11:00)

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 13:18
Je kunt de ventilatorsnelheid niet aanpassen als de verticale luchtstroomrichting is ingesteld op ‘comfortluchtstroom’.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 13:18
Je kunt de ventilatorsnelheid niet aanpassen als de verticale luchtstroomrichting is ingesteld op ‘comfortluchtstroom’.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:06

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De snelheid van de buitenunit fan hangt af van hoeveel warmte ie moet dissiperen ;) minder warmte afgifte nodig = trager draaien en met dit weer zal ie amper zachter draaien want krijgt warmte amper weg.

De werking is dat de binnen units een expansie klep hebben die ze open sturen als ze moeten koelen/verwarmen en de compressor probeert gewoon het druk verschil in de persleiding zo klein mogelijk te behouden.

Wikipedia: Koeltechniek

[ Voor 10% gewijzigd door Damic op 26-06-2026 22:38 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• MarsMuziek
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-06 14:26
Magiaconatus schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:04:
Dit was dus het probleem! Dank! Wel raar dat het systeem dan gewoon weigert om over te schakelen naar stille modus. Logischer zou naar mijn idee zijn dat die de comfort modus dan uit zet bij dat commando als het niet samen kan.
Damic schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:36:
De snelheid van de buitenunit fan hangt af van hoeveel warmte ie moet dissiperen ;) minder warmte afgifte nodig = trager draaien en met dit weer zal ie amper zachter draaien want krijgt warmte amper weg.

De werking is dat de binnen units een expansie klep hebben die ze open sturen als ze moeten koelen/verwarmen en de compressor probeert gewoon het druk verschil in de persleiding zo klein mogelijk te behouden.

Wikipedia: Koeltechniek
Dank voor de uitleg. Ik had verwacht dat de buitenunit ook wat meer terug zou moduleren. Nu bij het bereiken van de setpoint, gaat de binnenunit flink terug en pruttelt zachtjes door, maar de buitenunit merk ik niet zo een verschil.

Blijft toch de vraag of ik ergens kan zien wat de buitenunit doet qua vermogen / toerental.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:06

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Waarschijnlijk als je zelf direct met de buiten unit communiceert via een bus zul je daar wel aan geraken :D

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag