Daikin 3MXM52A vs 3MXM68A: kans op pendelen? (bij verwarmen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• EtienneFR
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 10:15
Hoi allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op een Daikin multisplit-systeem en ik twijfel tussen de 3MXM52A en de 3MXM68A als buitenunit.

Mijn woning is uit 2006 en ik wil drie binnenunits plaatsen:
  • Woonkamer/keuken
  • Slaapkamer 1e verdieping
  • Slaapkamer 2e verdieping (zolder)
Mijn grootste zorg is pendelen. Als ik naar de specificaties kijk, zit er qua minimaal koelvermogen nauwelijks verschil tussen de twee:
  • 3MXM52A: 1,8 kW
  • 3MXM68A: 1,96 kW
Voor koelen maak ik me daarom niet zoveel zorgen.

Ik ben echter van plan om de airco ook als hoofdverwarming te gebruiken, omdat stadsverwarming behoorlijk duur is. Dan zie ik in de Daikin specs dat het minimale verwarmingsvermogen (met mijn gekozen binnenunits) wel flink verschilt:
  • 3MXM52A: ongeveer 1,5 kW
  • 3MXM68A: ongeveer 2,5 kW
Dat verschil voelt best groot en daarom vraag ik me af of de 68A niet sneller gaat pendelen tijdens het verwarmen.

Mijn vraag is eigenlijk: hoeveel verwarmingsvermogen heeft een redelijk geïsoleerde woning uit 2006 nodig om, als hij eenmaal op temperatuur is (bijvoorbeeld 21°C), die temperatuur vast te houden op een koude winterdag?

Ligt die warmtevraag dan meestal nog boven de 2,5 kW, of juist een stuk lager?

Alvast heel erg bedankt! 🙂

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:26
Je schrijft niets over de woning waarmee het energie verbruik te schatten is.

Hoeveel GJ verbruik je, en schat op basis van zomerverbruik hoeveel daarvan douchen is.

Zit je aan stadsverwarming met, hoe bedenk je het, een beding tegen alternatieve warmteopwekkers?
Heb je een beding waardoor je aan stadsverwarming vast zit?

Kun je niet beter een plan maken om geheel van de stadsverwarming te gaan?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• EtienneFR
Bedankt voor je reactie!

Mijn woning is ongeveer 120 m². De woonkamer en keuken samen zijn zo'n 42 m². Het is een standaard rijtjeshuis van 4,5 meter breed, dus de woning is vrij lang. De keuken heeft een raam op het zuiden en de woonkamer heeft een grote glazen pui van ongeveer 4 meter breed op het noorden, richting de tuin. De slaapkamers zijn ongeveer 13 m² en liggen op de bovenverdiepingen.

In de koudste wintermaanden gebruiken we gemiddeld zo'n 4,5 GJ per maand voor verwarming. We houden de woonkamer meestal rond de 20 °C en verwarmen de kinderkamer 's avonds nog 2 à 3 uur.

Ik ben niet van plan om van de stadsverwarming af te gaan. Mijn idee is juist om die zo weinig mogelijk te gebruiken voor de verwarming en een airco als belangrijkste warmtebron in te zetten. Vooral om de woonkamer snel op temperatuur te krijgen als iedereen na werk en school thuiskomt, en daarna de temperatuur comfortabel te houden zolang we thuis zijn.

• xantus
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:53
Wij hadden vorig jaar hetzelfde dilemma. Uiteindelijk voor de 52 gegaan en geen spijt van.

Heb er 2x 2kW (slaap/werkkamer) en een 5kW (woonkamer+keuke ) aan hangen. Heb via de koevlaas methode destijds uitgerekend wat de verwachte benodigde verwarmingscapaciteit is.

We gebruiken stadsverwarming nog wel omdat de vloer een beetje op te warmen (bij buiten temperaturen onder de 2~4 graden). We hebben afgelopen winter 30% bespaart op ons verbruik.

Geheel van stadsverwarming af was voor ons geen optie. Te hoge afsluitkosten en geen ruimte voor boiler.

• EtienneFR
Bedankt voor je antwoord, @xantus. Leuk om iemand in een vergelijkbare situatie te zien :)

Ik ben zelf ook niet van plan om van de stadsverwarming af te gaan, maar die vooral te gebruiken voor warm water (douchen, kraan) en misschien alleen voor verwarming als het zó koud wordt dat de airco het niet meer aankan, al denk ik dat dat zelden zal gebeuren.

In ons geval is het plan om een 4,2 kW unit in de woonkamer/keuken te plaatsen, een 2 kW unit in één slaapkamer en een 2,5 kW unit in de slaapkamer op zolder.

Ervaar je eigenlijk nog pendelen met de airco’s tijdens verwarmen of koelen?

En hoe ga je om met het gelijktijdig draaien van meerdere units? Is de totale 5,2 kW voldoende tijdens een hittegolf? Mijn aanname is dat zodra de woonkamer eenmaal op temperatuur is, die misschien nog maar ~1 kW nodig heeft om die temperatuur vast te houden. Dan zou er genoeg marge overblijven om ook de slaapkamers tegelijk te gebruiken.

Het voelt voor mij alsof de kans dat je boven de 5,2 kW komt in de praktijk vrij klein is. Denk ik daar goed over?