Daikin 3MXM52A vs 3MXM68A: kans op pendelen? (bij verwarmen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• EtienneFR
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 30-07 13:40
Hoi allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op een Daikin multisplit-systeem en ik twijfel tussen de 3MXM52A en de 3MXM68A als buitenunit.

Mijn woning is uit 2006 en ik wil drie binnenunits plaatsen:
  • Woonkamer/keuken
  • Slaapkamer 1e verdieping
  • Slaapkamer 2e verdieping (zolder)
Mijn grootste zorg is pendelen. Als ik naar de specificaties kijk, zit er qua minimaal koelvermogen nauwelijks verschil tussen de twee:
  • 3MXM52A: 1,8 kW
  • 3MXM68A: 1,96 kW
Voor koelen maak ik me daarom niet zoveel zorgen.

Ik ben echter van plan om de airco ook als hoofdverwarming te gebruiken, omdat stadsverwarming behoorlijk duur is. Dan zie ik in de Daikin specs dat het minimale verwarmingsvermogen (met mijn gekozen binnenunits) wel flink verschilt:
  • 3MXM52A: ongeveer 1,5 kW
  • 3MXM68A: ongeveer 2,5 kW
Dat verschil voelt best groot en daarom vraag ik me af of de 68A niet sneller gaat pendelen tijdens het verwarmen.

Mijn vraag is eigenlijk: hoeveel verwarmingsvermogen heeft een redelijk geïsoleerde woning uit 2006 nodig om, als hij eenmaal op temperatuur is (bijvoorbeeld 21°C), die temperatuur vast te houden op een koude winterdag?

Ligt die warmtevraag dan meestal nog boven de 2,5 kW, of juist een stuk lager?

Alvast heel erg bedankt! 🙂

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:05
Je schrijft niets over de woning waarmee het energie verbruik te schatten is.

Hoeveel GJ verbruik je, en schat op basis van zomerverbruik hoeveel daarvan douchen is.

Zit je aan stadsverwarming met, hoe bedenk je het, een beding tegen alternatieve warmteopwekkers?
Heb je een beding waardoor je aan stadsverwarming vast zit?

Kun je niet beter een plan maken om geheel van de stadsverwarming te gaan?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• EtienneFR
Bedankt voor je reactie!

Mijn woning is ongeveer 120 m². De woonkamer en keuken samen zijn zo'n 42 m². Het is een standaard rijtjeshuis van 4,5 meter breed, dus de woning is vrij lang. De keuken heeft een raam op het zuiden en de woonkamer heeft een grote glazen pui van ongeveer 4 meter breed op het noorden, richting de tuin. De slaapkamers zijn ongeveer 13 m² en liggen op de bovenverdiepingen.

In de koudste wintermaanden gebruiken we gemiddeld zo'n 4,5 GJ per maand voor verwarming. We houden de woonkamer meestal rond de 20 °C en verwarmen de kinderkamer 's avonds nog 2 à 3 uur.

Ik ben niet van plan om van de stadsverwarming af te gaan. Mijn idee is juist om die zo weinig mogelijk te gebruiken voor de verwarming en een airco als belangrijkste warmtebron in te zetten. Vooral om de woonkamer snel op temperatuur te krijgen als iedereen na werk en school thuiskomt, en daarna de temperatuur comfortabel te houden zolang we thuis zijn.

• xantus
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:09
Wij hadden vorig jaar hetzelfde dilemma. Uiteindelijk voor de 52 gegaan en geen spijt van.

Heb er 2x 2kW (slaap/werkkamer) en een 5kW (woonkamer+keuke ) aan hangen. Heb via de koevlaas methode destijds uitgerekend wat de verwachte benodigde verwarmingscapaciteit is.

We gebruiken stadsverwarming nog wel omdat de vloer een beetje op te warmen (bij buiten temperaturen onder de 2~4 graden). We hebben afgelopen winter 30% bespaart op ons verbruik.

Geheel van stadsverwarming af was voor ons geen optie. Te hoge afsluitkosten en geen ruimte voor boiler.

• EtienneFR
Bedankt voor je antwoord, @xantus. Leuk om iemand in een vergelijkbare situatie te zien :)

Ik ben zelf ook niet van plan om van de stadsverwarming af te gaan, maar die vooral te gebruiken voor warm water (douchen, kraan) en misschien alleen voor verwarming als het zó koud wordt dat de airco het niet meer aankan, al denk ik dat dat zelden zal gebeuren.

In ons geval is het plan om een 4,2 kW unit in de woonkamer/keuken te plaatsen, een 2 kW unit in één slaapkamer en een 2,5 kW unit in de slaapkamer op zolder.

Ervaar je eigenlijk nog pendelen met de airco’s tijdens verwarmen of koelen?

En hoe ga je om met het gelijktijdig draaien van meerdere units? Is de totale 5,2 kW voldoende tijdens een hittegolf? Mijn aanname is dat zodra de woonkamer eenmaal op temperatuur is, die misschien nog maar ~1 kW nodig heeft om die temperatuur vast te houden. Dan zou er genoeg marge overblijven om ook de slaapkamers tegelijk te gebruiken.

Het voelt voor mij alsof de kans dat je boven de 5,2 kW komt in de praktijk vrij klein is. Denk ik daar goed over?

• Ronald
Een koude wintermaand 4,2GJ is ruw 1200kWh in 30 dagen. 40kWh per dag… 1,7 kW dus gemiddeld.

De 5,2 kW kan dus riant voldoende leveren zelfs als de delta meer buiten 2x zo veel als gemiddeld wordt… (controleer even wat hij kan bij -7/-10)

Dan houdt je hoge kWh prijs en heel hoge vastrecht over voor 0 verwarming en alleen douchen. De beslissing is aan jou, maar er zit een reden achter mijn suggestie… het is een hele dure douche.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• EtienneFR
Dat is een goed punt, en misschien moet ik inderdaad heroverwegen om de airco als hoofdverwarming te gebruiken, of het meer te zien als één van de belangrijkste bronnen, met stadsverwarming als backup voor echt koude maanden.

Ik begrijp ook dat de vaste kosten van stadsverwarming behoorlijk hoog zijn. In de zomermaanden zijn die vaste lasten soms zelfs hoger dan het daadwerkelijke verbruik zelf… Dus dat deel snap ik zeker. Tegelijkertijd is volledig ervan af gaan voor ons op dit moment wat te veel gedoe en geen echte optie.

Ons idee was eigenlijk vooral om een airco te plaatsen voor comfort in de zomer (koelen), en dan later te merken dat je die ook goed kunt gebruiken voor verwarmen, wat mogelijk flink kan schelen in de kosten t.o.v. stadsverwarming.

Ik vind het alleen best lastig om duidelijke specificaties van Daikin online te vinden. De enige tabel die ik kan vinden voor de 3MXM52A geeft een nominale verwarmingscapaciteit van 6,8 kW. Ik neem aan dat “nominaal” staat voor prestaties rond de 7°C buitentemperatuur, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJrJ599Y5qG85JDOL752UVWQkdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W5qOe0Ey2EiEZx1G6LjSlfhy.png?f=fotoalbum_large

Als ik het aan ChatGPT vraag, zegt die dat je bij -7°C nog steeds rond de ~5 kW verwarmingscapaciteit zou moeten hebben, maar ik weet niet hoe betrouwbaar dat in de praktijk is.

• Ronald
Een warmtepomp (L/L of L/W) maakt warmte eigenlijk altijd wel goedkoper dan de variabele kosten van stadsverwarming.

Als je nu niet geheel van de stadsverwarming af wil, respecteer ik, zorg dan wel dat je een plan hebt. Zodat je geen keuzes maakt die achteraf geen slimme investering zijn.

• EtienneFR
Dank voor alle input, dit helpt echt om het wat beter te kaderen.

Op basis van jullie reacties en de berekeningen begin ik mijn oorspronkelijke idee wel wat te heroverwegen. Ik dacht eerst om de airco ook in de koudste maanden zo veel mogelijk als hoofdverwarming te gebruiken, maar ik denk dat een hybride aanpak realistischer is.

Mijn plan wordt nu waarschijnlijk om de airco vooral te gebruiken als hoofdverwarming in het voor- en najaar, en ook zo veel mogelijk in de winter zelf. Maar zodra er echt een situatie ontstaat waarin het qua vermogen of comfort niet meer goed lukt, wil ik gewoon terugvallen op stadsverwarming.

Dat maakt de keuze voor de buitenunit ook wat eenvoudiger. De 3MXM52A lijkt dan ruim voldoende, omdat ik er bewust van uitga dat als het echt te koud wordt en hij het niet meer alleen redt, ik alsnog stadsverwarming gebruik als backup.

Dat voelt voor mij als een praktischere en veiligere aanpak, zonder dat ik mezelf vastzet op een “alles of niets” keuze.

• Ronald
@EtienneFR ik denk dat hij het wel gaat redden… nooit uitzetten!

Warmtepomp houdt het huis warm, maar opwarmen is lastig.
Zo ben je financieel het voordeligste uit

• EtienneFR
Dus als ik je goed begrijp, zou je de airco eigenlijk helemaal niet uitzetten in de winter en hem gewoon 24/7 laten draaien om de temperatuur vast te houden?

Is dat ook geen probleem voor de compressor op de lange termijn, of zijn deze systemen juist ontworpen om continu op een laag vermogen te draaien?

• Ronald
Doordraaien is juist goed, en vaak efficiënter.
Hard werken, meer deltaT in het koelgas, kost extra stroom voor zelfde warmte output ( of koelen)

Starten is relatief veel slijtage… maar ze kunnen tegenwoordig wel veel starts hebben

• EtienneFR
Ah ok, goed om te weten, thanks voor de duidelijke uitleg!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:55
EtienneFR schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 21:45:
Dus als ik je goed begrijp, zou je de airco eigenlijk helemaal niet uitzetten in de winter en hem gewoon 24/7 laten draaien om de temperatuur vast te houden?

Is dat ook geen probleem voor de compressor op de lange termijn, of zijn deze systemen juist ontworpen om continu op een laag vermogen te draaien?
Ik doe dit nu een jaar of 5, zou even in de Home Assistant stats moeten duiken, maar komt er op neer dat de airco in de woonkamer van ergens begin november tot eind februari in feite niet uit is geweest. In de seizoenen eromheen doe je hem dan nog aan als het kil voelt - omdat het verschil met buiten dan zo klein is, dat je met hoge COP in weinig tijd de boel warm blaast. En continu aan laten staan dan toch wel echt meer verbruikt.

Alsnog start/stopt die compressor vaak genoeg hoor, vanwege defrosts. Maar net als je koelkast dat decennia kan volhouden (kwartiertje aan, kwartiertje uit), is een L/L WP daar ook gewoon voor gemaakt.

• EtienneFR
Oh wow, netjes! 😄

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-07 17:58

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb de 68M en ook een triplesplit. In de winter verwarmen we de zolder er mee en ik merk eigenlijk weinig tot niets van pendelen.

Hoe groot de ruimte is is denk ik relevanter. Ik had kantoor boven en met verwarming ging de unit regelmatig uit (13m2) nu een muur door gebroken 3n de ruimte verdubbeld en de ee binnenunit blijft gewoon rustig door verwarmen.

Ik heb voor de.grotere 68m gekozen zodat de buitenunit minder geluid maakt bij laaglast

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:19
Ik heb naar dezelfde units gekeken en uit mijn hoofd is de minimale productie hetzelfde.
Pagina: 1