Iiyama monitoren, downgrade qua specs bij nieuwere modellen?

Pagina: 1
Acties:

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik zit voor 3 (thuis)werkplekken te kijken naar een monitor.
Alle 3 met ingebouwde speakers, USB-C (voor laptop) en als het even kan met ingebouwde webcam.
1 werkplek een 27" monitor, de andere 2 een ultrawide.

Ik ben nu al een tijdje de Pricewatch aan doorgaan en aan het vergelijken, wat is dat (*&(^ zeg. :X
Omdat de PW filters niet altijd goed werken, heb ik bijvoorbeeld de optie "KVM" of ethernet niet aangevinkt (want sommige monitors hebben dat wel, maar dat staat dan weer niet juist in de specificaties.)
Dus zo min mogelijk filters en dan elke mogelijke monitor individueel bekijken of deze aan de eisen/wensen voldoet.

Nu ik mij eerst op de 27" monitor richt; komt er toch vaak Iiyama uitrollen.
Maar wat ik vreemd vind zijn de specs van hun nieuwere modellen.

Neem nou deze 2 monitors: https://tweakers.net/pricewatch/compare/2101828;2331796/
Het 2026 model is volgens de website van Iiyama de opvolger van het 2024 model die EOL is.
Maar ga je ze vergelijken dan heeft het 2026 model:
- lagere refreshrate (75hz. i.p.v. 100hz.)
- lagere contrastverhouding (1.000:1 vs. 1.300:1)
- lagere HDMI-versie (1.4 i.p.v. 2.0)
- lagere Displayport-versie (1.2 i.p.v. 1.4)

Daar staat dan wel tegenover dat het 2026 model hogere helderheid (350cd/m² v.s. 300cd/m²) heeft.
Daarnaast (voor zover ik kan vinden) iets andere USB-configuratie (oude heeft 3 USB-A en 1 USB-C, de 2026 heeft 2 USB-A en 2 USB-C). USB uplink juist van USB-C naar USB-B, ook zo'n rare keus op een nieuwere model.

Voor de versies met webcam: https://tweakers.net/pric.../2081872;2243402;2348442/
Zowel de 2024 als 2025 zijn volgens Iiyama opgevolgd door 1 model; die van 2026.
Maar ook hier precies dezelfde stappen terug als hierboven, maar ook aantal stappen voorruit zoals Displaypoort-uitgang en ethernet.

Kijkend naar de prijzen zou deze laatste webcam-versie wel de aantrekkelijkste optie zijn van het Iiyama kamp: uitvoering: Iiyama ProLite XB2797QSNPH-B1 Zwart

Totale selectie geschikte monitors is overigens vrij klein: categorie: Monitors

TLDR: weet iemand waarom deze nieuwere monitors op een aantal - belangrijke - punten juist in specs zijn achteruit gegaan op hun voorgangers of een verklaring? Bezuinigingen o.i.d.?

En straks dus het hele vergelijken nog een keer voor die 2 werkplekken met een ultrawide met verder dezelfde wensen/eisen. :X

• Piet91
  • Niet online
Nou, niet allemaal tegelijk. :P

• Piet91
  • Niet online
Nou, niemand dus. Zal wel bezuinigingen zijn o.i.d.
En toch denk ik dat ik maar voor een 2026 model ga; en wel deze:
uitvoering: Iiyama ProLite XB2797QSNPH-B1 Zwart

Iiyama blijft er consequent uitrollen als ik zoek naar een 27" 1440p monitor met USB-C en ingebouwde speakers en deze is maar ~€20 duurder dan de versie zonder webcam.
Ook heeft Iiyama een relatief betaalbare oplossing (BRPCV07) om een mini-PC (Dell Optiplex/Pro Micro) achterop te monteren.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Niet helemaal zeker. Maar op basis van de modelnummers zou ik interpreteren dat ze niet opvolgers van elkaar zijn, maar parallele modellen. Alleen het "goedkopere" model is later in Nederland beschikbaar gekomen en niet/nauwelijks goedkoper vanwege de dalende prijs van het duurdere model.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Piet91
  • Niet online
OnTracK schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:12:
Niet helemaal zeker. Maar op basis van de modelnummers zou ik interpreteren dat ze niet opvolgers van elkaar zijn, maar parallele modellen. Alleen het "goedkopere" model is later in Nederland beschikbaar gekomen en niet/nauwelijks goedkoper vanwege de dalende prijs van het duurdere model.
Nou ja; het staat letterlijk op de website van Iiyama.
ProLite XUB2797QSNP-B1 (EOL) Opgevolgd door: ProLite XB2797QSNP-B1
https://iiyama.com/nl_nl/products/prolite-xub2797qsnp-b1/

Hetzelfde geldt voor de 3 monitoren met webcam.

Maar goed, 27", USB-C, speakers en eventueel webcam, rollen deze Iiyama monitoren er telkens uit, en deze het meest: uitvoering: Iiyama ProLite XB2797QSNPH-B1 Zwart
Deze erbij om de mini-PC achterop te monteren: uitvoering: Iiyama MD BRPCV07

Over die mini-PC; ik heb m'n zinnen gezet op een nieuwe Dell Optiplex/Pro Micro. Wil je die gewoon nieuw, en geen oud model betaal je helaas ook stevig voor, maar zal wel moeten.
En dan nog niet eens een 1TB SSD, dat wordt helemaal €€€. :|

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:48

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik kan me zo voorstellen dat met de huidige prijsstijgingen Iyama er voor kiest om de specs van een opvolgend model lager te houden dan de voorganger om het toestel in een bepaalde prijsklasse te houden zonder dat hun marge daarvoor verloren gaat? Als de specs omhoog gaan, dan zou het apparaat zo duur zijn geworden dat er geen klanten meer voor zijn, omdat die vooral op de prijs letten.

Het is maar een idee...

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Piet91
  • Niet online
Gelden er ook al prijsstijgingen voor monitoren?

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 01-07-2026 13:36 ]

Pagina: 1