Waterdruk in huis erg laag - graag advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• blackcr0w
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:24
Hallo,

Wij hebben een probleem met onze waterdruk in huis waar we niet uitkomen.

Ik zal het probleem zo goed mogelijk proberen te beschrijven:

Het ene half jaar (vanaf november/december t/m mei/juni) hebben we een OK tot minder goede waterdruk.
Het andere half jaar (vanaf mei/juni t/m november/december hebben we een zeer slechte waterdruk.

Het probleem speelt zich voornamelijk af op de badkamer en op de zolder.
De douche en wasbak geven nu een erg lage druk waardoor het nog net mogelijk is om ons te wassen. Het toilet vult zicht ook erg langzaam na het doortrekken.
De wasmachine moeten we meerdere keren opnieuw aanzetten op een programma voordat deze voldoende water krijgt.
Het komt voor bij zowel koud als warm water.

In de keuken en op de buitenkranen is de druk wel voldoende met koud water. Maar bij warm water is de druk nu ook best wel slecht in de keuken.

Recent heb ik de CV-ketel bijgevuld, deze stond namelijk op 1.0 bar en is nu bijgevuld naar 1.8 bar. Ik durf niet te zeggen of het hiermee te maken heeft. Maar nu komt het ook voor dat de douche tussendoor koud water geeft. Het water blijft voor een aantal minuten warm, en wordt vervolgens voor 10 a 20 seconden weer koud en dit herhaalt zich. Hier hebben we al naar laten kijken door het installatiebedrijf dat de CV ketel (3 jaar geleden) heeft geplaatst. Die geeft aan dat de CV ketel tussendoor "uitspringt" omdat deze niet genoeg vraag krijgt qua water(druk). Verder zijn wel alle leidingen ontlucht.

Er lijkt geen lekkage aanwezig te zijn in huis.

Brabantwater heeft dit al 2x nagekeken en geeft aan dat zij 2.5 bar leveren en dat dit minimaal 1.5 bar moet zijn. Hierin kunnen zij niets betekeken. Wel hebben ze de hoofdkraan en de watermeter vervangen voor een modernere. Dit geeft geen verbetering.
Vanuit brabantwater komt er 15mm binnen en de leidingen bij ons in huis zijn volgensmij ook 15mm, dit is alleen lastig te zien aangezien we geen kruipruimte hebben.

Ik vermoed dat het een combinatie is van de lagere waterdruk die Brabantwater levert en de smalle leidingen die we in huis hebben waardoor we hier nu erg veel last van hebben.

Aangezien dit op z'n zachts uitgedrukt niet erg comfortabel is en we ook kleine kinderen hebben willen we natuurlijk dat dit zsm wordt opgelost.

Voor een snelle oplossing waren we aan het kijken naar een hydrofoorpomp, dit is dan wel een gok of dit iets zal gaan verbeteren. We hebben hier al over gesproken met een installatiebedrijf maar die geven aan dat dit niet gebruikelijk is voor een woonhuis.

Mochten er personen zijn die tips hebben en advies kunnen geven dan horen wij dat graag.

Alvast dank! :)

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Nope

[ Voor 197% gewijzigd door jack zomer op 26-06-2026 17:41 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• blackcr0w
jack zomer schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:46:
Meten is weten.

Dus een manometer direct na de hoofd aansluiting installeren.
Letterlijk een koppeling met een manometer erop, installatie kan bijna iedereen zelf wel met een beetje nadenken
Bedankt voor je reactie.

Afgelopen week hebben we deze aangesloten. De manometer geeft een druk aan van 2.5 bar.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Ik heb een hydrofoorpomp en vind het heerlijk. We hadden op de eerste verdieping en op zolder een lage waterdruk, wat zorgde voor gepiep van de wasmachine (te weinig water), moeilijk op druk brengen van de CV en weinig water uit de regendouche.

Bij het plaatsen van een waterontharder, begreep ik dat de waterdruk nog iets zou afnemen en dus besloot ik om gelijk de hydrofoor te plaatsen.

Sindsdien is het heerlijk. Genoeg water met douchen, heel snel een emmer vullen met water en meer dan voldoende druk om de CV te vullen. We hebben 2 badkamers met alletwee een regendouche en kunnen nu tegelijk douchen als we willen.

Het ding maakt wel wat herrie. Maar dat is alleen tijdens veel watervraag.

Ik heb deze: https://www.dabpumps.nl/nl/esybox-mini-3

[ Voor 11% gewijzigd door orf op 26-06-2026 16:59 ]

• jack zomer
  • Niet online
Nope

[ Voor 98% gewijzigd door jack zomer op 26-06-2026 17:41 ]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:14
Het eerste dat in mij opkomt: hoe is het bij je buren? Hebben deze ook problemen met waterdruk problemen? Of alleen jullie?

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:33

Reinier

\o/

Heb je (in de meterkast bijv.) een aftakking naar boven met een kraaantje? Verkalkt/verstopt misschien? Omdat de keuken wel OK is?

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:33

Reinier

\o/

President schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:02:
Het eerste dat in mij opkomt: hoe is het bij je buren? Hebben deze ook problemen met waterdruk problemen? Of alleen jullie?
TS krijgt 2,5 bar in huis (y)

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:52

DropjesLover

Dit dus ->

Als er 2,5 bar binnen komt, ook te meten op een eigen manometer, dan heb je ergens in je eigen leidingwerk domweg een verstopping zitten.
Kalkafzetting, gruis van een verbouwing, kan van alles zijn.

2,5 bar is goed genoeg om je water 25m hoog te brengen. Ik neem aan dat je niet in een riante fancy villa woont met 3 verdiepingen van elk 4m hoge plafonds :P

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je 2,5bar binnen krijgt bij de watermeter, maar het ergens anders in je huis veel te laag is, zit het dus ergens in je leiding werk. Een hydrofoor gaat je probleem dan niet oplossen

Vermoeden ergens een kraantje die beetje dichtstaat, een knik in de leiding, een smallere leiding, verkalkt/verstopt (zoals Reinier al zei).

Enige optie is toch echt je leidingwerk nagaan. Geld investeren in een dure hydrofoor om erachter te komen dat het geen verschil maakt is zonde

• blackcr0w
jack zomer schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:59:
1. Meld alle relevante info. Mijn glazenbol is gesmolten. Ik/wij kunnen niet ruiken wat je al of nog niet gedaan hebt

2.
[...]
als je al weet dat je 2.5 bar krijgt. Waarom dan typen dat je vermeld dat het door een lage druk komt van Brabant water?
Ik vermoed dat de hitte een beetje naar je andere bol is gestegen als je zo'n passief agresieve reactie geeft.

De waterdruk vanuit Brabantwater is lager dan in het half jaar dat het beter gaat. Dat probeer ik hiermee uit te leggen.

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:22
Fotos van de installatie ?

Zit er geen drukregelaar/drukverminderaar ergens in het circuit ? Had hetzelfde probleem.
Stond ook een metertje op bij mij die 2,5 bar aangaf...

Na vervangen van deze drukverminderaar was alles opgelost.

[ Voor 22% gewijzigd door Ghostface9000 op 26-06-2026 17:17 ]

• jack zomer
  • Niet online
Nope

[ Voor 98% gewijzigd door jack zomer op 26-06-2026 19:04 ]

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:06

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

blackcr0w schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:28:
Het andere half jaar (vanaf mei/juni t/m november/december hebben we een zeer slechte waterdruk.
Het probleem speelt zich voornamelijk af op de badkamer en op de zolder.
Mag ik er van uitgaan dat de CV/WW voorziening op zolder hangt? Dan is het logisch dat warm water in de keuken weinig druk heeft.
Belangrijk is jouw opmerking
In de keuken en op de buitenkranen is de druk wel voldoende met koud water. Maar bij warm water is de druk nu ook best wel slecht in de keuken.
Volgens mij is de meest waarschijnlijke mogelijkheid een obstakel (kraan, geknikte leiding, vastgelopen terugslagklep) in de leiding naar CV/WW en de bovenverdieping. Kan ook een slecht aangesloten T-stuk zijn (Volgelopen met soldeer, knelring met slag. vuil/gruis in leiding) of een leiding die bekneld is geraakt ergens in huis.
Staat er ergens iets open of juist dicht tijdens de zomermaanden wat kan zorgen voor een beknelde waterleiding?
Brabantwater heeft dit al 2x nagekeken en geeft aan dat zij 2.5 bar leveren en dat dit minimaal 1.5 bar moet zijn.
Er komt dus ruim voldoende druk binnen, wat jouw eigen meting bevestigt. Helaas moet je daarom toch op zoek naar tekeningen of de leidingen één voor één langslopen op zoek naar het obstakel. Let wel, er kunnen parallelle leidingen zijn waarvan eentje naar bijv. buiten gaat en de andere naar boven. De leiding naar boven is verdacht.

Heb je verder geen indicatie hoe de leidingen lopen? Zonder kruipruimte is het lastig te zien, maar er gaat maar één leiding vanaf de meter 'ergens' het huis in? Geen aparte leiding naar de buitenkraan of keuken? Geen aftapkranen ergens in huis?

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• blackcr0w
Ghostface9000 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:13:
Fotos van de installatie ?

Zit er geen drukregelaar/drukverminderaar ergens in het circuit ? Had hetzelfde probleem.
Stond ook een metertje op bij mij die 2,5 bar aangaf...

Na vervangen van deze drukverminderaar was alles opgelost.
Thx voor je bericht.

Zie foto voor de installatie. Zit volgensmij geen drukregelaar tussen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdVJH3hcAtDcpB1KYaA-0-KjSQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FEKESJwg8qEH8gvmiKA5vnJ0.jpg?f=fotoalbum_large

• blackcr0w
President schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:02:
De buren hebben geen problemem qua waterdruk. Wel geven ze aan dat de waterdruk in de lente/zomer wat lager lijkt te zijn. Maar dit lijkt me ook logisch ivm de grotere aanvraag naar water.

• blackcr0w
Reinier schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:03:
Heb je (in de meterkast bijv.) een aftakking naar boven met een kraaantje? Verkalkt/verstopt misschien? Omdat de keuken wel OK is?
Er gaan twee leidingen vanuit de meterkast richting de keuken. Vanuit de meterkast gaat er geen leiding direct naar boven. Waarschijnlijk gaat deze achter een koof in de keuken naar boven.

Zie ook bijgevoegde foto, misschien dat de leiding met het kraantje erop onder de keuken doorloopt en uiteindelijk boven in de badkamer terecht komt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdVJH3hcAtDcpB1KYaA-0-KjSQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FEKESJwg8qEH8gvmiKA5vnJ0.jpg?f=fotoalbum_large

• jack zomer
  • Niet online
Oeps.

[ Voor 77% gewijzigd door jack zomer op 26-06-2026 19:04 ]

• blackcr0w
DeBolle schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:41:
[...]

Mag ik er van uitgaan dat de CV/WW voorziening op zolder hangt? Dan is het logisch dat warm water in de keuken weinig druk heeft.
Belangrijk is jouw opmerking

[...]

Volgens mij is de meest waarschijnlijke mogelijkheid een obstakel (kraan, geknikte leiding, vastgelopen terugslagklep) in de leiding naar CV/WW en de bovenverdieping. Kan ook een slecht aangesloten T-stuk zijn (Volgelopen met soldeer, knelring met slag. vuil/gruis in leiding) of een leiding die bekneld is geraakt ergens in huis.
Staat er ergens iets open of juist dicht tijdens de zomermaanden wat kan zorgen voor een beknelde waterleiding?

[...]

Er komt dus ruim voldoende druk binnen, wat jouw eigen meting bevestigt. Helaas moet je daarom toch op zoek naar tekeningen of de leidingen één voor één langslopen op zoek naar het obstakel. Let wel, er kunnen parallelle leidingen zijn waarvan eentje naar bijv. buiten gaat en de andere naar boven. De leiding naar boven is verdacht.

Heb je verder geen indicatie hoe de leidingen lopen? Zonder kruipruimte is het lastig te zien, maar er gaat maar één leiding vanaf de meter 'ergens' het huis in? Geen aparte leiding naar de buitenkraan of keuken? Geen aftapkranen ergens in huis?
Thx voor je uitgebreide reactie :)

Ik verwacht ook dat er ergens een obstakel zit. Ik denk dat we maar in de meterkast beginnen met vervangen van het kraantje en de leidingen.

Het enige verschil in de zomer zijn de twee buitenkranen die open staan. Maar zodra we die uitzetten merken we ook geen verbetering.

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:11
Misschien een keer testen hoeveel liter water er per minuut uitkomt?

Een afgeknepen leiding zal best wel op 2.5 bar uitkomen als er geen vraag is. Maar als je bij vraag maar 2 liter per minuut haalt snap ik dat er weinig druk over blijft.

Ik zie 3 aftakkingen, bij alle 3 er een emmer onderzetten en kijken hoelang het duurt voor deze vol zit. Als er veel verschil tussen zit kan je weten waar mogelijk het probleem is. Is het overal slecht dan zou je nog een keer direct achter de watermeter kunnen testen. Je eigen leidingen eraf, tuinslang erop en kijken wat het dan doet. Zo sluit je ook de aanvoer uit.

Ter informatie: Zelf haal ik zo'n 8 á 9 liter per minuut met douchen of een bad vol storten.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het lijkt wel alsof de leiding met de mooie bocht naar beneden, rechts op de foto, een 12mm leiding is. Daar wil je het liefst een 16mm leiding op voor voldoende doorstroom. Vervolgens zit er een kraantje naar rechtsonder, geen idee waar die naartoe gaat.

Je zult stukken in je leidingwerk moeten uitsluiten. Het lijkt er op dat alles wat door je CV gaat onvoldoende druk geeft. Hoe lijkt het met de waterpunten op de begane grond? Wanneer die wel voldoende water geven, even meten met de emmer-methode zoals hierboven beschreven, dan weet je dat het écht in je leidingwerk zit.

Hoe oud is het leidingwerk? Wat is de hardheid van het drinkwater in jouw omgeving?

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online
Is er een reden dat die kraan/hendel bij dat kleine zwarte kraantje dicht is? Want die staat omhoog.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

Pagina: 1