Vraag


  • Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:57
Ik ga een thuisbatterij laten plaatsen en daarbij hoort ook het e.e.a. aan verbouwing van de meterkast.

Nu wil ik mijn huis meer toekomstgericht maken en volledig van het gas. Er gaan dus 4 airco's geplaatst worden, kookplaat wordt vervangen voor een elektrisch exemplaar en tzt zal er echt wel een keer een elektrische auto komen.

Nu kan ik binnen de offerte van de thuisbatterij alles netjes om laten zetten naar 3 fasen, maar ik twijfel.

Het is natuurlijk niet per sé nodig, je betaalt meer vastrecht en ik heb nu nog niet de auto. Kookgroep is ook voldoende voor mijn kookplaat etc.

Wat zouden jullie doen?

Beste antwoord (via Paultje3181 op 26-06-2026 16:09)


  • GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-06 14:13
Je zou kunnen uitrekenen hoeveel je nodig hebt van het Net.
1x35A = 8050 Watt max.
1x40A = 9200 Watt max.
3x25A = 17250 Watt max.

Wat voor een omvormervermogen gaat je thuisbatterij krijgen en is die opslag voldoende om pieken te mitigeren?

Ik zou voor 1 juli nog snel de 3-fasen aanvragen en je meterkast vernieuwen/opwaarderen.
Maar dat is wat ik heb gedaan...

[ Voor 3% gewijzigd door GadgetFrank op 26-06-2026 15:40 ]

PV:13,5 kWp ~ 6 kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ (85 kWh Leaf (V2X) + 30 kWh Thuisaccu) = 100 kWh opslag

Alle reacties


  • upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:53
Het vastrecht voor 1 fase (1 x 35A) en 3 fasen (3 x 25A) is hetzelfde, dus dat is alvast niet relevant in de keuze.

[ Voor 0% gewijzigd door upje op 26-06-2026 15:40 . Reden: 1 x 35A inderdaad ]


  • remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:41

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Kleine correctie op bovenstaande: 1 fase (1 x 35A)

Alles kan stuk.


Acties:
  • Beste antwoord

  • GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-06 14:13
Je zou kunnen uitrekenen hoeveel je nodig hebt van het Net.
1x35A = 8050 Watt max.
1x40A = 9200 Watt max.
3x25A = 17250 Watt max.

Wat voor een omvormervermogen gaat je thuisbatterij krijgen en is die opslag voldoende om pieken te mitigeren?

Ik zou voor 1 juli nog snel de 3-fasen aanvragen en je meterkast vernieuwen/opwaarderen.
Maar dat is wat ik heb gedaan...

[ Voor 3% gewijzigd door GadgetFrank op 26-06-2026 15:40 ]

PV:13,5 kWp ~ 6 kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ (85 kWh Leaf (V2X) + 30 kWh Thuisaccu) = 100 kWh opslag


  • Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:57
oh, top! Dat scheelt dan in ieder geval.

  • Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:57
GadgetFrank schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:38:
Je zou kunnen uitrekenen hoeveel je nodig hebt van het Net.
1x35A = 8050 Watt max.
1x40A = 9200 Watt max.
3x25A = 17250 Watt max.

Wat voor een omvormervermogen gaat je thuisbatterij krijgen en is die opslag voldoende om pieken te mitigeren?

Ik zou voor 1 juli nog snel de 3-fasen aanvragen en je meterkast vernieuwen/opwaarderen.
Maar dat is wat ik heb gedaan...
Dat gevoel had ik dus ook. Met alle verzwaringen die via wachtlijsten gaan e.d. terwijl het nu nog zonder al te veel gedoe kan...

  • Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-06 11:08
Liander heeft online bv. een keuzehulp: https://keuzehulp-kleinverbruik.web.liander.nl/

Andere netbeheerders hebben dat denk ik ook wel.

  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:30
Ik zou het aanvragen..je hebt nog 4 dagen tot je op een wachtlijst komt.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:02
Eens. Sommige (nieuwe) kookplaten kunnen ook niet op 1-fase aangesloten worden. Ook is het niet mogelijk om met 11kW te laden (auto). Met 3-fasen ben je toch net iets flexibeler. Ik zou wel de kookgroep naar een krachtgroep om laten zetten en dan 1 fase in die groep ongebruikt te laten (voor nu).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning


  • THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hier ook een twijfel om toch maar over te stappen naar 3 fase, heb het wel al aangevraagd en daardoor kan het sneller in mijn regio. We hebben een EV3 die tot 11kw kan laden, een Zaptec Go 2, een Marstek Venus E 3.0 en 16 zonnepanelen van ongeveer 250 wp per stuk.

Ik zou het vooral fijner vinden om meer opwek sneller de auto in te kunnen jagen en dus geen gedoe meer als ik ga koken of de airco aan zet. Ook wil ik een aparte groep laten maken voor de thuisbatterij zodat ontladen op 2500 watt kan.

Jullie advies?

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line


  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon doen, kost je eenmalig centen maar alternatief is in de queue en tegen mogelijke problemen aan lopen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1