Badkamer renovatie - wat te doen met plafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AppleDroid
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:56
Wij laten onze badkamer renoveren, maar weten niet zo goed wat wij met het plafond moeten doen. Het plafond is ook maar heel klein (0,6 x 2,65). De rest is een schuine wand. Het plafond is momenteel gemaakt van een gespackte kanaalplaatvloer en de overgang naar de schuine wand is een multiplexplaat. Dit is op de 1e verdieping in elke kamer op deze manier gedaan. Voorheen zat er ook spackwerk op de multiplexplaat, maar dit heeft losgelaten. Ik heb onlangs daarom de multiplexplaat geverfd en de randen afgekit.

Eerst was het idee om een verlaagd plafond te maken van kunststof platen daar spotjes in te maken. Wij vinden dit zelf niet heel mooi en wij zitten ook met het raam boven de deur. Daarnaast vinden wij spotjes ook niet heel noodzakelijk.

Heeft iemand een tip? Of is zo laten het beste?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHKTzrUQu92Ef_tg4UuZ-zAlsp8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gukk3HyiVi2Xo0lVbeiIFrXu.webp?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:07
Zo goed als exact de maat van 1 gipsplaat...een gelukkig toeval?

Groene gipsplaat en dan glad maken met fix & finish, schilderen met schimmelwerende verf.

Als je hem iets verlaagt (paar cm, er moeten toch al bakjes met daarop rachels komen) kun je er evt nog spotjes in klussen indien gewenst.

Kunststof zou ik sowieso niet doen. Brandgevaarlijker, kan net zo goed schimmelen, en er worden hele badkamers gemaakt uit gipsplaat - het moet waterdicht afgewerkt (verf, kit) en je hebt fatsoenlijke ventilatie nodig. Maar dat is volkomen onafhankelijk van de afwerking sowieso een feit.

[ Voor 35% gewijzigd door Wilke op 26-06-2026 14:27 ]

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:28
Lekker zo laten, zo vaak kijk je niet naar je plafond.

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:51
Het is wel het mooiste als alles iig uit 1 materiaal soort bestaat. Dus iig dat het rechte gedeelte gelijk is. En of dit dan hout, gips plaats is is mij dan om het even

• AppleDroid
Het plafond moet ik momenteel ongeveer elke 3 jaar behandelen tegen schimmel. Het is dan niet zo dat het hele plafond beschimmeld is, maar dan ontstaat de eerste kleine plekjes. Gipsplaat is dampopen. Gaat er dan niet alsnog schimmel tussen de gipsplaat en het oude plafond ontstaan? De ventilatie in de badkamer is prima, maar toch kunnen wij schimmel niet helemaal voorkomen.

• John_V
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 28-06 19:49
Hier een schilder die regelmatig badkamer plafonds schilderd. Ik gebruik voor badkamer plafonds uitsluitend de Sigma Funghi, nog nooit klachten gehad over schimmel op een plafond. Mocht ik schimmel eerst moeten verwijderen alvorens ik het plafond schilder dan gebruik ik Südwest schimmelreiniger spray. Hopelijk heb je hier iets aan zodat je niet elke 3 jaar opnieuw je plafond hoeft te schilderen.

• waggelman
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-06 14:38
Of alupanel.

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:46
John_V schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:09:
Hier een schilder die regelmatig badkamer plafonds schilderd. Ik gebruik voor badkamer plafonds uitsluitend de Sigma Funghi, nog nooit klachten gehad over schimmel op een plafond. Mocht ik schimmel eerst moeten verwijderen alvorens ik het plafond schilder dan gebruik ik Südwest schimmelreiniger spray. Hopelijk heb je hier iets aan zodat je niet elke 3 jaar opnieuw je plafond hoeft te schilderen.
Second this. Sigma Funghi is de verf die je moet hebben voor badkamerplafonds.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoHUHhth8bZDL2lph-T6npu3k8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAoK4NDe1c8MGRzrLE56rSuF.jpg?f=fotoalbum_large Je hebt geen budget gegeven. Maar dit is ook mogelijk. Het is een plameco plafond.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• AppleDroid
John_V schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:09:
Dankjewel! Dan ga ik dat voor het gespackte gedeelte van het plafond gebruiken. Ik gebruik nu badkamerverf van de Gamma. Op de multiplexplaat zit nu lak. Kan dit zo blijven of moet ik hier nog iets anders mee doen?

• AppleDroid
Mijn vrouw vindt voornamelijk de multiplex plaat niet mooi, maar een verlaagd plafond wil ze ook niet. Is het mogelijk om een groene gipsplaat rechtstreeks op de multiplex plaat te schroeven?

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:50
DutchKel schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:08:
[Afbeelding] Je hebt geen budget gegeven. Maar dit is ook mogelijk. Het is een plameco plafond.
Wat is de dikte van dit systeem? En wat zijn de kosten ongeveer (inclusief het oppervlakte van jouw plafond)?
In mijn geval ook een te renoveren badkamer i.c.m. een deur met bovenlicht (en partner die graag spotjes wilt).

• Polydeukes
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:46
Zoals iedereen weet, zijn hout, vocht en temperatuurschommelingen geen ideale combinatie. Hout zet immers uit in een vochtige / warme omgeving en krimpt weer zodra het opdroogt / afkoelt. Weliswaar doen gipsplaten dat ook, maar in veel mindere (tot een factor 10!) mate dan hout. Uitzettend en krimpend hout achter een gipsplaat veroorzaakt schade: van hol en bol staande wanden tot scheuren rond naden en schroefgaten door overmatige trekspanning.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wij hebben er bewust voor gekozen om de groene gipsplaten te laten voorzien van schuurwerk. Dat is namelijk van nature een stuk beter in vochtregulatie. En in mijn opinie ziet dat er ook nog best netjes uit.

Om de vochtregulerende werking te behouden vooral niet verven maar gewoon zo laten.

7 jaar later geen enkel probleem met schimmel (natuurlijk is ventileren ook belangrijk)
Pagina: 1