Vraag

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-07 22:24
Mijn abonnement bij Lebara verloopt binnenkort op 1 juli 2026 en ik ben me aan het oriënteren wat ik precies wil met betrekking tot mijn databundel. Ik overweeg een onbeperkte databundel, maar die biedt Lebara niet. Wat ik sowieso wil is onbeperkt bellen en onbeperkte sms'jes, wat ik nu ook heb.

Het moeilijke is dat ik nu een databundel heb van 1 GB. Zelfs die gaat nooit op. Ik betaal momenteel ook slechts € 5,13 per maand. Op zich ben ik wel bereid meer te betalen, maar dan moet het wel echt meerwaarde hebben. Ik zit namelijk de meeste tijd gewoon op WiFi, dus ik vraag me serieus af of ik er goed aan doe om een onbeperkte databundel te nemen.

Het is natuurlijk ook mogelijk om een databundel te nemen die groter is, maar beperkt. Het probleem dat ik daarmee heb, is dat ik niet weet hoeveel data ik ga gebruiken op het moment dat ik mobiele data meer ga gebruiken, wat kan leiden tot databundelstress, waar ik nu geen last van heb, omdat ik gewoon bij heel veel apps heb ingesteld dat ze geen mobiele data mogen gebruiken.
...

Ik heb een iPhone 15 die slechts 107 laadcycli heeft gehad, ook al komt deze uit 2024. Ik wil dit toestel nog niet vervangen. Ik wil mijn nummer sowieso behouden, maar ik kan dus ook voor een e-sim gaan, want mijn toestel ondersteunt dat. Ik heb nu ook de beschikking over 5G, maar gebruik 4G, omdat dat zuiniger is voor je accu.

Ik gebruik mijn telefoon voor van alles en nog wat, maar relatief weinig video. Podcasts download ik meestal ook voordat ik op pad ga. Indien ik een grotere databundel neem, zou ik in theorie ook onderweg kunnen beeldbellen, maar ook dat is niet iets dat ik geregeld doe. Momenteel ben ik een abonnement op Qobuz aan het overwegen. Meestal luister ik naar mijn eigen collectie muziek of als ik op WiFi zit, maar onderweg nieuwe muziek kunnen luisteren is ergens ook wel handig. Helaas kan ik niet alles meer op cd kopen dat ik wil luisteren.

Waar ik dus vooral tegenaan loop is dat ik niet weet hoeveel data ik ga verbruiken in de komende 2 jaar. Ik heb wel sinds kort Pokémon Champions op mijn telefoon staan, maar aangezien ik dat spel voornamelijk op mijn Switch 2 speel, heb ik nog niet ontdekt of dit spel veel data verstuurt of ontvangt bij gebruik. Ik heb die app tot dusver enkel op WiFi gebruikt. Als ik onbeperkt mobiel internet heb, kan ik natuurlijk ook de verbinding van mijn telefoon aan mijn Switch 2 geven, toch? Hoe handig is dat?

Ik ben ook aan het overwegen om mijn abonnement te laten verlopen zodat ik een maandelijks opzegbaar abonnement heb, zodat ik mezelf nog wat langer kan oriënteren. Over het algemeen ben ik zuinig ingesteld, maar je datagebruik schijnt weinig invloed te hebben op je ecologische voetafdruk is mij verteld.

Wil ik mijn gedrag aanpassen en meer mobiele data gaan gebruiken omdat ik me dat kan veroorloven? Of wil ik een kleine databundel houden en laat ik mijn telefoon zó ingesteld staan dat ik amper mobiele data gebruik? Of is er een goede middenweg? Bestaat er bijvoorbeeld een manier waarop ik kan achterhalen hoeveel specifieke apps aan data gebruiken zoals die Pokémon Champions bijvoorbeeld?

Hoe kan ik mijn onderzoek het beste voortzetten?

Keuzes maken de Mens

Alle reacties

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Als ik even bij Lebara kijk, dan is het prijsvershil tussen 1 of 10 GB twee euro per maand. Ik vind het meer dan prima dat mensen kritisch zijn op hun uitgaven, maar ik zou mij persoonlijk totaal niet druk maken om die 2 euro per maand.

En verder. Ik vermoed dat je altijd tussentijds kosteloos mag upgraden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• whahas
Het gaat me niet om het geld.

Ik wil best meer betalen. Ik wil wél graag databundelstress voorkomen, maar ik heb geen flauw idee hoeveel data ik ga gebruiken als ik van al mijn apps de mobiele data restricties eraf haal en vraag me ook af wat voor voordeel me dat precies gaat bieden.

Als ik mijn gedrag niet aanpas, hoef ik mijn bundel niet aan te passen.

Alleen ik weet dus niet óf ik mijn gedrag niet aan ga passen, want ik weet niet hoe de komende 2 jaar mijn dataverbruik gaat zijn, omdat ik dat dus al jaren minimaliseer.

Ja, ik snap dat ik mijn bundel kan verhogen, maar ik heb geen zin om op mijn bundel te moeten letten. Betalen voor zo'n begrenzing vind ik ook niets.

Kan je tegenwoordig ook kosteloos downgraden en dan de voordelen van je abonnementkorting houden? Zo ja, dan zit daar wellicht een oplossing?

Keuzes maken de Mens

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

whahas schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:56:
Het gaat me niet om het geld.

Ik wil best meer betalen. Ik wil wél graag databundelstress voorkomen, maar ik heb geen flauw idee hoeveel data ik ga gebruiken als ik van al mijn apps de mobiele data restricties eraf haal en vraag me ook af wat voor voordeel me dat precies gaat bieden.
Als het je niet om het geld gaat én geen databundel stress wilt, dan neem je ergens een abo met onbeperkte data. Dat is simpel.

Welk voordeel dat heeft, is voor iedereen persoonlijk. Dat kunnen wij niet voor je verzinnen.
whahas schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:56:
Kan je tegenwoordig ook kosteloos downgraden en dan de voordelen van je abonnementkorting houden? Zo ja, dan zit daar wellicht een oplossing?
Downgraden tijdens je contractperiode kun je vergeten.

Overigens, wat ik nog wel eens doe op vakantie (zakelijke telefoon met beperkt data buiten NL), is dat ik een data-only E-sim voor bv. 30 dagen aanschaf voor die momenten dat ik extra data nodig ben. Dat zou jij natuurlijk ook kunnen doen. Al is het maar om eens te proberen hoe het is om wat meer data-mogelijkheden te hebben. Je telefoon ondersteunt het. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• whahas
Kijk, met dat laatste kan ik wat, want mijn telefoon ondersteund dubbel sim, toch? Oh wacht, je zegt al dat het dat doet.

Ga ik daar eens naar kijken. Dank je wel!

Keuzes maken de Mens

• whahas
Ik heb een nieuw abonnement aangevraagd bij 50+ mobiel met onbeperkte belminuten, onbeperkte sms en 45.000 MB. Het eerste jaar betaal ik daar € 2,50 per maand voor en het tweede jaar 10,- per maand.

Eerst is het dus de helft van wat ik nu betaal en daarna het dubbele van wat ik nu betaal. Dat vond ik wel een leuke deal. Geen idee wat ik met al die MB's ga doen. Het duurt ook nog wel even voordat mijn nummer overgezet is. Als ik had geweten dat dit zó lang duurde, dan had ik er eerder werk van gemaakt om over te stappen.

Alleen eerst was ik niet van plan om over te stappen, want Lebara beviel wel. Alleen de aanbieding voor nieuwe klanten wilde ze niet geven aan bestaande klanten en dat vond ik toch wel tegen vallen.

Ik ga overigens volgende maand van het KPN netwerk naar het Vodafone netwerk. Volgens mij heb ik nog nooit op dat netwerk gezeten. Ik ben benieuwd of dat bevalt.

Ik ga erg vooruit in snelheid ook, maar met mijn (gebrekkige) gebruik tot dusver heb ik nooit echt getest of Lebara inderdaad van die lage snelheden had, aangezien ik zo veel op WiFi zit.

Ik heb ook gekozen voor eSim trouwens. Ik heb nog gekeken naar een tijdelijk ander contract voor een maandje, maar vond het te veel gedoe en ook wel wat prijzig. Ik heb ook geen zin om elke maand te evalueren, want ik ken mezelf: ik ga daar dan elke maand uitgebreid naar kijken en dan word ik helemaal ... van mezelf.

Keuzes maken de Mens

Pagina: 1