Mitsubishi SRK25ZJ-S regelmatige harde brom aantal seconden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Tony-B
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 26-06 10:55
In ons huis waar we sinds 2022 wonen hebben we twee kamers welke voorzien zijn van een Mitsubishi Heavy industries model SRK25ZJ-S. De buitenunit staat op een dakkapel aan de Noordzijde. Direct hieronder zit 1 SRK25ZJ-S indoor unit en in de kamer daarnaast op zuid een tweede indoor unit. We gebruiken deze airco niet veel maar nu met het warme weer viel me een compressor-achtig geluid op wat iedere keer een paar seconden aanhoud en daarna weer aan aantal minuten weg is. Het geluid klinkt als het ontkalken van een nespresso machine waar het water een paar seconden er wordt doorgepompt. Dit is buiten en binnen duidelijk te horen en nogal storend.

De units geven geen foutmelding en koeling is prima. Dit geluid hoor je niet alleen als de units aanstaan, maar ook (sporadisch) als de units niet aan staan (wel stroom, maar uit en dus niet koelen heb ik het geluid wel eens gehoord. Binnen is het geluid ook goed te horen bij de unit die direct onder de buitenunit zit. (Heb er ook een filmpje van gemaakt)

Iemand suggesties wat dit kan zijn?

Beste antwoord (via Tony-B op 26-06-2026 10:55)

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Klinkt alsof je een condenspompje erin hebt zitten. Die kunnen als een mini-compressor klinken en met dit weer gaan ze zeer regelmatig aan.

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• LED-Maniak
  • Nu online
Klinkt alsof je een condenspompje erin hebt zitten. Die kunnen als een mini-compressor klinken en met dit weer gaan ze zeer regelmatig aan.

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• Tony-B
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 26-06 10:55
Perfect! beetje gezocht op condenspomp en wat filmpjes gevonden. Dit lijkt inderdaad mijn probleem.

Dus eerdaags een onderhoudsbeurtje lijkt me een goed idee.

Dank!

• LED-Maniak
  • Nu online
Als het geluid je stoort dan heb je ook nog peristaltische condenspompjes. Deze zijn een stuk stiller.