Mantelbuis door fundering

Pagina: 1
Acties:

  • pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:50
Ik sta voor grotendeels dezelfde opgave, met hetzelfde doel: ymvk kabel 5x4 + utp kabel(s) tbv auto opladen in de achteruin.

mantelbuis al in de achtertuin (50cm diep), ligt nu in een bocht klaar om onder/door de fundering te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jn1-HCHebohSwMZflmv_YRmcsxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwaXUcO8w8Rsa6UCr8KgOmDo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdUtRpD2Qh-SRUtSr__bVYxzC90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EtQBH55xVdNh0D0KMzM6jY4m.jpg?f=fotoalbum_large

Ik woon iets ten zuid westen van Dordrecht. Ik kom om 50 cm al klei tegen.

Nu dus klaar om onder/door de fundering heen te gaan.

Adviezen zijn welkom: ik heb nog niets gehuurd (qua materiaal). De mantelbuis al wel (zie foto) maar nog geen Ymvk + utp kabels (die komen later wel: ik heb nog geen electrische auto). Het is een nieuwbouwhuis met dus nog geen tuin.

Begrijp ik het goed dat het beste is te proberen onder de fundering door te gaan?

Het irritante is wel dat er een grote (riool)buis direct langs de kruipkelderruimte loopt waar ik niet boven of onder langs (zonder te graven) pas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uo-Ejjr7WfTpG61upkOA76zjJKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSn8Lg4qoKySrGHa3ovfs6BE.jpg?f=fotoalbum_large

  • JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Waarom wordt het advies van meerdere genegeerd? Waarom niet gewoon door het muurtje wat op de fundering staat en waar je vloerplaten op dragen. Daar kom je met een lange boor wel doorheen.

  • Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:44
Hier ook dikke klei en fundering lag erg diep. Wel geprobeerd maar uiteindelijk een gat door de muur net boven de fundering laten boren. Waren ze met een professionele boor zo doorheen. Ik heb het dichtgemaakt met rubberseal van bisonkit. Vorig jaar de kruipruimte ingegaan om te controleren en komt geen vocht door.

[ Voor 6% gewijzigd door Djvdb op 24-06-2026 22:46 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E


  • Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:33
pastafan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:14:
Ik sta voor grotendeels dezelfde opgave, met hetzelfde doel: ymvk kabel 5x4 + utp kabel(s) tbv auto opladen in de achteruin.

mantelbuis al in de achtertuin (50cm diep), ligt nu in een bocht klaar om onder/door de fundering te gaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik woon iets ten zuid westen van Dordrecht. Ik kom om 50 cm al klei tegen.

Nu dus klaar om onder/door de fundering heen te gaan.

Adviezen zijn welkom: ik heb nog niets gehuurd (qua materiaal). De mantelbuis al wel (zie foto) maar nog geen Ymvk + utp kabels (die komen later wel: ik heb nog geen electrische auto). Het is een nieuwbouwhuis met dus nog geen tuin.

Begrijp ik het goed dat het beste is te proberen onder de fundering door te gaan?

Het irritante is wel dat er een grote (riool)buis direct langs de kruipkelderruimte loopt waar ik niet boven of onder langs (zonder te graven) pas.

[Afbeelding]
Gewoon 25mm naar binnen boren en daar alleen ymvk plus utp doorheen trekken. Je gaat toch nooit meer fatsoenlijk een kabel er bij krijgen in die mantelbuis (40mm?) en mocht het toch een keer nodig zijn en je wil t proberen graaf je hem op naast je gevel.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte


  • 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06 19:46
Overigens zou ik ook alvast de kabels erin trekken nu de buis nog open ligt, ik heb spijt dat ik dat niet gelijk heb gedaan....

  • Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

pastafan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:14:

Adviezen zijn welkom: ik heb nog niets gehuurd (qua materiaal). De mantelbuis al wel (zie foto) maar nog geen Ymvk + utp kabels (die komen later wel: ik heb nog geen electrische auto). Het is een nieuwbouwhuis met dus nog geen tuin.
in elk geval wel al mijn advies om nu je er makkelijk bijkomt alvast een trekkabel / trekdraad in die mantelbuis te frotten.

beetje in het verlengde wat @3p0x hierboven al zegt.

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 25-06-2026 10:31 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison


  • Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:37
3p0x schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:46:
Overigens zou ik ook alvast de kabels erin trekken nu de buis nog open ligt, ik heb spijt dat ik dat niet gelijk heb gedaan....
Metselkoordje er door werkt ook prima, kun je later de kabels er gewoon door trekken wanneer je wil.

  • 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06 19:46
Analamoebe schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:52:
[...]

Metselkoordje er door werkt ook prima, kun je later de kabels er gewoon door trekken wanneer je wil.
Ik heb er nu een trekveer in liggen dat gaat ook heel lastig

  • Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:59
Mijn ervaringen door de jaren heen:
- Als een mantelbuis al een kabel erin heeft, is een tweede erbij krijgen écht lastig, zo niet onmogelijk.
- Ik heb in een mantelbuis wel eens meerdere flexbuizen getrokken (in één keer), en die per stuk gevuld, dat gaat wél goed, ook naderhand.
- Maak je een greppel? Altijd een of meerdere extra mantelbuizen voor je-weet-maar-nooit. Een rolletje 40mm 50mtr kost zo weinig dat het bij mijn een no-brainer is. Je kunt ook gewone elektra flexbuis pakken, of een combi.
- Door de fundering heen boren valt niet mee; net erboven gaat veel beter, zeker in het geval van geïsoleerde vloer, zodat je door het EPS kan. Constructief in het midden van de hoogte boren.
- Er onderdoor lukt vaak wel, en kleigrond is echt geen dealbreaker
- Gat schuin naar beneden boren snap ik nooit zo erg in deze toepassingen; of het water nu door je spouw naar binnen sijpelt of buitenom naar de bodem van de kruipruimte gaat...bovendien zijn open stootvoegen ook niet afwaterend, en met een beetje windstuwing gaat het water dáár natuurlijk ook prima doorheen.
- De Mexco borenset van toolstation (85987) is op papier vooral geschikt voor zachte steen, maar in de afgleopen maanden heb ik:
---- 8 gaten in kanaalplaatvloeren Ø127 geboord tbv balansventilatie (20 min per gat)
---- 1 gat Ø127mm geboord door een buitenmuur (kalkzandsteen, spouw, metselwerk)
---- 1 gat Ø127mm geboord door een dragende tussenmuur (kalkzandsteen)
Boor Ø127mm is nu voor de helft versleten, maar dus prima geschikt voor toepassingen waarvoor hij niet gemaakt is, zeker voor dat geld.

  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Draakje5 schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:17:
[...]

Lekker door je wapeningstaal van je fundering heen, goed advies ;)

Gelukkig heeft TS al onder de fundering door kunnen graven :)
Fundering vangt drukkrachten op. Is wapening niet voornamelijk zodat beton beter tegen trekkrachten kan?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:58
Laro schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:05:
Mijn ervaringen door de jaren heen:
- Maak je een greppel? Altijd een of meerdere extra mantelbuizen voor je-weet-maar-nooit. Een rolletje 40mm 50mtr kost zo weinig dat het bij mijn een no-brainer is. Je kunt ook gewone elektra flexbuis pakken, of een combi.
- Er onderdoor lukt vaak wel, en kleigrond is echt geen dealbreaker
Ik ga over een week ook wat kabels leggen vanaf de meterkast onder het huis door naar de zijmuur. Het lijkt me inderdaad verstandig gewoon vast een tweede buis aan te leggen. Ik vermoed dat toekomstige-zenomyscus daar zeer blij mee gaat zijn. Er moet wel een flink gat komen, maar ik vind dat beter dan door het beton boren. Dat kost overigens ook een hoop energie. Ik maak de buis wel vast aan de zijkant van de fundering, dan zit het daar gewoon strak.

  • achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:43
Onder een balkfundering op palen graven is prima maar onder een op staal gefunderde strokenfundering juist weer niet. Weet je dat verschil niet geef dan geen advies.

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.


  • BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:32
Glashelder schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:13:
[...]

Fundering vangt drukkrachten op. Is wapening niet voornamelijk zodat beton beter tegen trekkrachten kan?
Je reageert op een bericht van 3 jaar oud ;)

Er zit inderdaad staal in beton met name vanwege het gebrek aan treksterkte van beton. Maar vrijwel alle beton (dus ook funderingsbalken en zelfs funderingspalen) zijn ook onderhevig aan buiging. En buiging zorgt aan 1 zijde van de doorsnede voor druk en aan de andere zijde voor trek.

  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

BBBrt schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:27:
[...]

Je reageert op een bericht van 3 jaar oud ;)

Er zit inderdaad staal in beton met name vanwege het gebrek aan treksterkte van beton. Maar vrijwel alle beton (dus ook funderingsbalken en zelfs funderingspalen) zijn ook onderhevig aan buiging. En buiging zorgt aan 1 zijde van de doorsnede voor druk en aan de andere zijde voor trek.
Dat weet ik maar ik was niet degene die schopte ;)

Niet reageren is dan nog steeds een betere optie.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 26-06-2026 02:11 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 14:09
Laro schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:05:
Mijn ervaringen door de jaren heen:
- Als een mantelbuis al een kabel erin heeft, is een tweede erbij krijgen écht lastig, zo niet onmogelijk.
- Ik heb in een mantelbuis wel eens meerdere flexbuizen getrokken (in één keer), en die per stuk gevuld, dat gaat wél goed, ook naderhand.
- Maak je een greppel? Altijd een of meerdere extra mantelbuizen voor je-weet-maar-nooit. Een rolletje 40mm 50mtr kost zo weinig dat het bij mijn een no-brainer is. Je kunt ook gewone elektra flexbuis pakken, of een combi.
- Door de fundering heen boren valt niet mee; net erboven gaat veel beter, zeker in het geval van geïsoleerde vloer, zodat je door het EPS kan. Constructief in het midden van de hoogte boren.
- Er onderdoor lukt vaak wel, en kleigrond is echt geen dealbreaker
- Gat schuin naar beneden boren snap ik nooit zo erg in deze toepassingen; of het water nu door je spouw naar binnen sijpelt of buitenom naar de bodem van de kruipruimte gaat...bovendien zijn open stootvoegen ook niet afwaterend, en met een beetje windstuwing gaat het water dáár natuurlijk ook prima doorheen.
- De Mexco borenset van toolstation (85987) is op papier vooral geschikt voor zachte steen, maar in de afgleopen maanden heb ik:
---- 8 gaten in kanaalplaatvloeren Ø127 geboord tbv balansventilatie (20 min per gat)
---- 1 gat Ø127mm geboord door een buitenmuur (kalkzandsteen, spouw, metselwerk)
---- 1 gat Ø127mm geboord door een dragende tussenmuur (kalkzandsteen)
Boor Ø127mm is nu voor de helft versleten, maar dus prima geschikt voor toepassingen waarvoor hij niet gemaakt is, zeker voor dat geld.
Ik heb goede ervaring met de budget diamantboor van Wiltec. Heb een 130mm gebruikt voor een paar gaten. Rustig boor zn werk laten doen, beginnen met een mal/stuk hout op de muur waar de boor in het begin op kan leunen.

  • bde_man12
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-06 16:39
timovd schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:17:
Waarom een diameter van 40mm? Heb je meer dan alleen elektra nodig?
Met een data kabel erbij voor communicatie (slimmer maken)

  • twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@pastafan Ik heb je een eigen topic gegeven, een eigen vraag mag in een eigen topic :)
Pagina: 1