Vraag

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:40
Sinds 2020 hebben we op de achterzijde (zuid-west) van onze woning 12 stuks 320wp zonnepanelen liggen met een Goodwe GW3600D-NS omvormer. Nu komt er binnenkort een warmptepomp (Quatt All-electric met 1 buitenunit) en gaan we daardoor natuurlijk meer stroom verbruiken, voornamelijk in de winter.
Daarnaast gaan we binnen nu en een jaar ongeveer ook over op elektrisch koken. Er is nog geen EV in beeld.

Nu vraag ik mij af of het zin heeft om onze zonne-installatie te updaten door wellicht de voorzijde van de woning ook vol te leggen, vervolgens is de vraag of ik mijn omvormer dan ook moet updaten of niet?
Ben benieuwd naar jullie inzichten en argumenten.

Gister (24-6) was dit onze opwek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SeroBj4eGDyuuusgIZA-tFvLv2E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wQBFSfAD55KQGLIfY71NHhIp.jpg?f=user_large

Maten en oriëntatie van onze woning:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:52
Salderen is dood… en een noordoost dak doet in de winter echt niet veel…

Noordoost doet ook niets voor koken… dat dit je meestal met de zon in west ;-)

Waarschijnlijk is het een negatieve business case…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je schaduwmanagement van de goodwe wel aan staan?

Heb je 1 of twee strings nu?

Je hebt nog ruimte op de huidige omvormer volgens je grafiek.
Leg bovenaan het dak een aantal panelen. Verdeel de huidige naar 1 string en sluit de nieuwe aan op de andere ingang

Je kan ook kijken naar de nieuwe hybride omvormers van SMA die deze week zijn bekend gemaakt
Met 3 mppt ingangen en eventueel 3-fase

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-06-2026 05:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:52
Huidig:
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.32&max2=0

Uitgebreid met 8x450Wp:

Dat geeft op de bestaande omvormer wat aftop (1%), maar dat verlies is geen andere omvormer waard, het gebeurd op momenten met zeer lage prijzen waar je mogelijk toch al wil afregelen:

De uitbreiding geeft je in de 6 maanden rond 22 december slechts 100kWh extra.

Koop een stekkeraccu... gaat meer renderen... kan @AUijtdehaag je wel mee helpen :D

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:40
@AUijtdehaag schaduwmanagement staat aan en de zonnepanelen zitten nu op 2 strings.

@Ronald Zonnepanelen leggen en aansluiten kan ik overigens zelf, dus wellicht dat het dan sneller uit kan?

Met deze panelen 8stuks en montagemateriaal voor 8 panelen en nog wat kabel en aansluitmateriaal ben ik dan ongeveer 1300euro kwijt, in het geval ik de panelen achter allemaal op 1 string zet, en deze nieuwe ook en aansluit op dezelfde omvormer. Is dat rendabel?

Thuisbatterij zitten we inderdaad ook naar te kijken maar nog iets terughoudender omdat ik nu toch wel veel lees dat die niet rendabel zijn, of is dit icm met warmtepomp (en in de toekomst all-electric huis) wellicht anders?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Die berekening kun je toch wel voor jezelf maken?

Investering is € 1.300, stroomprijs is ~ € 0,30 per Kwh, totale opbrengst is ~100 Kwh in de winterperiode.

Als je het geld op de bank laat staan levert het je ongeveer 30 euro an rente op jaarbasis op, daar kun je diezelfde 100 Kwh ook van aanschaffen. ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1