Zoemend / piepend geluid Suzuki Swift 2019

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Roxy90
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:59
Vorige week vrijdag toen ik ongeveer 30 km per uur reed hoorde ik ergens vanuit de auto een piepend/zoemend geluid. Op dat moment had ik een kleine troubleshoot uitgevoerd zonder succes, mijn eerste gedachte was de dashcam die ongeveer een maand geleden is geïnstalleerd via de zekeringskast. Wanneer de storing begon die vrijdag is helaas niet te achterhalen omdat ik voor de zone harder reed dan 50 km per uur.

Eenmaal 5 minuten verder kwam ik thuis aan en begon ik een filmpje te maken. Omdat ik stom verbaasd was niet nagedacht om bij de zekeringkast te filmen. Op het filmpje is wel te zien dat het piepgeluid harder is bij de middenconsole dan verder weg.

YouTube: Filmpje 1

Het volgende heb ik gedaan:

- dashcam losgekoppeld van USB-C

- Draadloze Andoroid dongle loskoppeld van de USB-aansluiting

- kachel aan en uit maakt geen verschil. De blower harder zetten had ik volgens mij niet gedaan.

Ik had door het wel een elektrische dingetje moest zijn. Mijn vermoeden is dat de piep/zoom doorging zodat de elektronica langzaam kon afsluiten, anderzijds kan dat denk ik nooit lang duren?? Immers was alles afgesloten behalve dat de deuren nog op slot moesten.

Zelfs met motor uit EN contact UIT was de piep/zoom aanwezig. Ik gok dat de piep zo'n 5 minuten doorging?? Omdat ik bang was voor brand heb ik de auto af en toe gecontroleerd, hele weekend lang, of ik het geluid kon reproduceren, dmv contact aan en/of motor aan en/of blazer op hardste stand en AC aan.

Ik heb de Suzuki dealer gebeld en die begreep het ook niet, als het geluid weer te horen was mocht ik gelijk naar de garage toe om een diagnose uit te voeren. Helaas, eigenlijk, heb ik het geluid deze week niet waargenomen.

Goed om te weten:

- Het viel mij op dat ik een de Cruise control tijdelijk niet werkt bij starten van de auto voor 3 seconden. Bij een Swift is het normaal dat het af en toe niet werkt, maar bij het starten had ik het nog niet eerder gezien.

- Dashcam doet soms vreemd, foto's maken uit het niets of Incident aanmaken terwijl er niks op beeld te zien is. Mogelijk ligt het aan de dashcam zelf. Misschien gekke Volt spanningen?

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kon zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Roxy90 op 26-06-2026 18:05 ]

Alle reacties

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:37

DaWaN

'r you wicked ??

Lastig te zeggen, het klinkt een beetje als een voeding of servo die geluid maakt.
Je zou eens kunnen kijken op welke zekering de servo's van je klimaatsysteem zitten en die lostrekken als het nog een keer gebeurd.
Zou er zelf niet te veel zorgen om maken.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
stopt de piep wanneer je de accu los maakt?
Ja dan is het de auto,

Nu is alles wat origineel in de auto zat voorzien van een zekering.
dus technisch gezien kan je zekeringen trekken tot het geluid stopt.

Maar als het niet stopt, dan zal je moeten zoeken en demonteren.
Misschien is er iets achterafs geinstalleerd wat herrie maakt.

Maak je je zorgen in de nacht, verbreek de verbinding met de accu.

[ Voor 14% gewijzigd door jack zomer op 26-06-2026 15:01 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:51
Wild guess: elektrische koelvin die nadraait bij uitzetten van de automotor.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:22
Spinnende harddisk of CD speler?

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:35
jack zomer schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:55:
stopt de piep wanneer je de accu los maakt?
Ja dan is het de auto,

Nu is alles wat origineel in de auto zat voorzien van een zekering.
dus technisch gezien kan je zekeringen trekken tot het geluid stopt.

Maar als het niet stopt, dan zal je moeten zoeken en demonteren.
Misschien is er iets achterafs geinstalleerd wat herrie maakt.

Maak je je zorgen in de nacht, verbreek de verbinding met de accu.
Dit adviseer ik ook. Als je het geluid hoort, zet de auto uit, sleutel eruit, het geluid hoor je dan nog zeg je, dan zekering voor zekering eruit halen totdat het geluid stopt.

Dan in het boekje kijken welk circuit dit is, dan heb je zo de boosdoener te pakken.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• PL3X4N
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-07 16:05

PL3X4N

Add me on XBL: PL3X4N

Het klinkt voor mij helemaal niet electrisch maar juist als het flesje wat in je bekerhouder staat die druk lost via de dop waar wat vocht tussen zit.

Het flesje is denk ik of al een weekje uit je auto gezien je het niet meer hoort?

• Roxy90
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:59
Dank jongens voor de tips. Ik ga er ook vanuit dat de lawaai van het klimaatsysteem vandaan kwam. Goede tip om dan even de zekering van dat systeem eraf te halen als het weer zover is.

Het geluid is nu wel verdwenen maar komt waarschijnlijk ooit wel weer een keer terug.
Pagina: 1