Vraag

• zeego
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07:01
Ik ben me aan het oriënteren voor een airco-installatie (net als half Nederland op dit moment waarschijnlijk) en ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die hier echt verstand van hebben.

De bedoeling is om de slaapkamers te koelen en in het voor- en najaar ook deels te verwarmen. Ik denk al een beetje aan de toekomst omdat mijn CV inmiddels 16 jaar oud is.

Ik heb inmiddels twee prijzen ontvangen:

Offerte 1
  • Haier
  • 2 split buitenunits
  • 4 binnenunits (2x 2.5kw, 2x 3.5kw)
  • Totaalprijs: ongeveer €4.200
Offerte 2
  • Mitsubishi Electric
  • 1 multisplit buitenunit
  • 4 binnenunits (4x 2.5)
  • Totaalprijs: ongeveer €6.400
Mijn twijfel zit niet zozeer in de prijs, maar vooral in de kwaliteit op de lange termijn. Ik wil een installatie waar ik 15 tot 20 jaar plezier van heb. Zaken die ik belangrijk vind zijn:
  • Betrouwbaarheid.
  • Geluidsniveau (binnen en buiten).
  • Energieverbruik.
  • Kwaliteit van verwarmen in de winter.
  • Beschikbaarheid van onderdelen en service.
  • Home Assistant-integratie is een mooie bonus.
Is Mitsubishi Electric de meerprijs van ongeveer €2.200 waard, of is Haier tegenwoordig zo goed geworden dat het prijsverschil moeilijk te rechtvaardigen is?

Daarnaast ben ik benieuwd hoe jullie aankijken tegen 2 buitenunits versus 1 multisplit buitenunit. Zijn daar voor- of nadelen aan op het gebied van betrouwbaarheid, rendement, geluid of onderhoud.

Beste antwoord (via zeego op 26-06-2026 14:28)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb ervaring met beiden.

Over beiden ben ik op zich tevreden. Van de Chinese merken steekt Haier er wel echt met kop en schouders bovenuit. Onderdelen liggen gewoon bij de lokale Wasco en er zijn genoeg bedrijven die Haier installeren en onderhouden.

De ME is vooral buiten aanzienlijk stiller dan de Haier, vooral met verwarmen. Integraties heb ik nooit echt getest. In dit AI tijdperk verwacht ik dat de Haier zich ook gewoon laat integreren in Home Assistent. Ik gebruikte altijd gewoon de SmartAir app en die werkte prima. ME heeft Melcloud en dat is ruk. SmartAir is dan beter grappig genoeg.

ME is niet merkbaar zuiniger dan de Haier (hier).

Ik denk dat mijn mening niet heel populair zal zijn hier maar ik zou de € 2200 in mijn zak houden. Maar dat is mijn persoonlijke mening op basis van mijn persoonlijke ervaring.

Toevoeging: de Haier heeft jaren onze woonkamer verwarmd en deed dat naar tevredenheid en vrij zuinig. Was aanzienlijk goedkoper dan op gas. Ik vond het geluid buiten aanwezig, maar geen enkele buur vond het storend. En geloof me, ik heb er écht naar gevraagd.

[ Voor 12% gewijzigd door Glashelder op 25-06-2026 21:15 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:53
Mitsubishi Electric is niet hetzelfde als MHI (Mitsubishi Heavy Industries), genoemd in je topictitel.

Acties:
  • Beste antwoord

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Over beiden ben ik op zich tevreden. Van de Chinese merken steekt Haier er wel echt met kop en schouders bovenuit. Onderdelen liggen gewoon bij de lokale Wasco en er zijn genoeg bedrijven die Haier installeren en onderhouden.

De ME is vooral buiten aanzienlijk stiller dan de Haier, vooral met verwarmen. Integraties heb ik nooit echt getest. In dit AI tijdperk verwacht ik dat de Haier zich ook gewoon laat integreren in Home Assistent. Ik gebruikte altijd gewoon de SmartAir app en die werkte prima. ME heeft Melcloud en dat is ruk. SmartAir is dan beter grappig genoeg.

Ik denk dat mijn mening niet heel populair zal zijn hier maar ik zou de € 2200 in mijn zak houden. Maar dat is mijn persoonlijke mening op basis van mijn persoonlijke ervaring.

Toevoeging: de Haier heeft jaren onze woonkamer verwarmd en deed dat naar tevredenheid en vrij zuinig. Was aanzienlijk goedkoper dan op gas. Ik vond het geluid buiten aanwezig, maar geen enkele buur vond het storend. En geloof me, ik heb er écht naar gevraagd.

[ Voor 12% gewijzigd door Glashelder op 25-06-2026 21:15 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Wilke
Even afgezien van merken, is 2 buitenunits niet slechter dan 1. Sowieso heb je wat redundantie als er ooit 1 een probleem heeft. En het minimum-vermogen van een quadruple-split is vaak hoger. Boven zijn 4-splits vaak ook niet goedkoop.

• zeego
Wilke schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:04:
Mitsubishi Electric is niet hetzelfde als MHI (Mitsubishi Heavy Industries), genoemd in je topictitel.
Ah! Dat heb ik inderdaad fout. Ik dacht dat Mitsubishi 1 soort airco had. 😅

• zeego
Glashelder schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:13:

Hebben de buren wel eens geklaagd over het geluid van de Haier? Ik heb namelijk een hoekwoning waar ik de buitenunit op de zijgevel wil hangen. Echter heb ik wel buren die op die gevel kijken vanuit hun tuin.

• Wilke
zeego schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:29:
Ah! Dat heb ik inderdaad fout. Ik dacht dat Mitsubishi 1 soort airco had. 😅
Het zijn echt verschillende bedrijven, die beide airco's maken.

Ook met die van ME is niks mis overigens.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:32
2 buitenunits is 2x standby verbruik dat wellicht hoger ligt dan die van 1 (grotere) buitenunit? Misschien niet doorslaggevend, maar potentieel wel een nadeel en vast te vinden in de specs.

Zijn de offertes van 1 en hetzelfde bedrijf? Zo nee, dat kan een gedeeltelijke verklaring voor het grote prijsverschil zijn. Wellicht nog een derde voor een Mitsubishi airco offerte vragen?

Wat mij betreft ook belangrijk: geluid en modulatiebereik van de binnenunits. Zeker als je de airco gedurende de nacht aan wilt hebben bij het slapen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

zeego schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:33:
[...]

Hebben de buren wel eens geklaagd over het geluid van de Haier? Ik heb namelijk een hoekwoning waar ik de buitenunit op de zijgevel wil hangen. Echter heb ik wel buren die op die gevel kijken vanuit hun tuin.
Nee. Ik heb er af en toe naar gevraagd maar het nog nooit iemand opgevallen.

Wat is de afstand naar de buren? Hier was dat zo'n 20 meter denk ik. Die overburen hoorden er sowieso niets van.

• zeego
Glashelder schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:21:
[...]

Nee. Ik heb er af en toe naar gevraagd maar het nog nooit iemand opgevallen.

Wat is de afstand naar de buren? Hier was dat zo'n 20 meter denk ik. Die overburen hoorden er sowieso niets van.
De afstand tot de buren is redelijk kort. Tussen mijn gevel en hun tuin zit ongeveer 2 meter, en vanaf mijn gevel tot hun achtergevel is ongeveer 7 meter.

Ze zitten doorgaan niet in de tuin als ik aan het verwarmen ben, maar wel als ik aan het koelen ben natuurlijk.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat is wat aan de korte kant, ik vermoed dat ze de Haier dan wel horen. Al is de ene Haier mogelijk de andere niet.. de mijne hangt er al sinds begin 2020.

Vergeet overigens niet dat je tegenwoordig ook te maken hebt met keiharde regelgeving rondom geluid waar buren zich op kunnen beroepen als ze toch last hebben.

Laatste puntje: als het echt heel koud is of heel erg warm zoals nu dan hoor je elke airco wel. Mijn ME is nog ook goed hoorbaar met dit hete weer, alleen is het alleen al door de hoge luchtverplaatsing.

Pagina: 1