Vlaamse ziekenhuizen stellen operaties uit door…

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-07 17:19

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Topicstarter
Artikel: nieuws: Vlaamse ziekenhuizen stellen operaties uit door oververhitte server i...
Auteur: @Hayte

Ik lees het artikel, maar ik mis broninfo dat het daadwerkelijk om een (enkele) server gaat wat uitgevallen is? In het artikel staat:
Twee Vlaamse ziekenhuizen melden problemen door oververhitting van een server in Parijs. Het Universitair Ziekenhuis Antwerpen stelt bepaalde zorg uit en het Gentse AZ Sint-Lucas voert helemaal geen operaties uit. Op de getroffen server staat het elektronisch patiëntendossier.
Volgens het bericht van het ziekenhuis, waarin in het artikel verwezen wordt, gaat het om een koelingsprobleem in een datacenter en dus om meerdere systemen/
Er hebben zich gisteravond problemen voorgedaan in het internationaal datacenter van onze EPD-leverancier door de aanhoudende hitte. Intussen is de koeling hersteld en is de heropstart van de systemen lopende. We hopen in de komende uren terug normaal operationeel te zijn.
Suggeren dat het om een enkelvoudig uitgevoerd systeem gaat, lijkt zonder verdere onderbouwing dan ook niet juist. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Alle reacties

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:56

Hayte

Nieuwsredacteur
Question Mark schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:32:
Artikel: nieuws: Vlaamse ziekenhuizen stellen operaties uit door oververhitte server i...
Auteur: @Hayte

Ik lees het artikel, maar ik mis broninfo dat het daadwerkelijk om een (enkele) server gaat wat uitgevallen is? In het artikel staat:

[...]

Volgens het bericht van het ziekenhuis, waarin in het artikel verwezen wordt, gaat het om een koelingsprobleem in een datacenter en dus om meerdere systemen/

[...]

Suggeren dat het om een enkelvoudig uitgevoerd systeem gaat, lijkt zonder verdere onderbouwing dan ook niet juist. :)
AZ Sint Lucas heeft het over een 'centrale server' :)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-07 17:19

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Topicstarter
Ik snap dat ze een eenvoudig bericht op hun intranet plaatsen, gelet op de doelgroep die niet echt geintresseerd is in failover clustering of wat dan ook. Voor die doelgroep is de simpele verklaring dat een centrale server of systeem uitgevallen is wel voldoende. Dat maakt het een wankele bron voor je conclusie dat het hele EPD op één systeem staat.

De verklaring van het UZA lijkt mij vele malen waarschijnlijker. Koelproblemen van een compleet datacenter lijken mij waarschijnlijker, ook gelet op de hittegolf die momenteel in Frankrijk gaande is. :)

Het is elk geval waarschijnlijker dan dat meerdere ziekenhuizen één van hun mission critical systemen op één enkele server plaatsen. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Question Mark op 25-06-2026 15:01 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B