Ervaringen met kalkhennep / CaNaDry?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Twout3r
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:45
Beste Tweakers,

Vorig jaar zijn we begonnen met de verbouwing van ons woonhuis dat stamt uit ~1820. Het gaat om een karakteristieke woning opgemetseld met velbrandstenen. We gaan voor een zogenoemde box-in-box oplossing zodat het uiterlijk van de woning gewaarborgd blijft maar we wel naar moderne(re) standaarden kunnen qua isoleren.

Omdat de verdiepingsvloer erg slecht was gaan we deze in zijn geheel opnieuw er in leggen, deze komt op een nieuw te metselen binnenblad van Poriso Stuc 120mm te liggen die tevens ook verbonden gaat worden middels spouwankers met het buitenblad voor extra sterkte. We gaan dus niet werken met HSB of metalstud voorzetwanden zoals je wel eens ziet bij dit soort oude panden.

De isolatie komt tussen de bestaande steens buitenmuur en het nieuwe binnenblad. Vooral de praktische uitvoerbaarheid is daarbij de uitdaging. Isolatie in plaatvorm lijkt me lastig werken i.c.m. het metselen. Het later volblazen van de spouw voelt voor mij persoonlijke als een "noodoplossing", mijn inziens moet je dat enkel doen als je niet echt anders kan. Vandaar dat mijn oog is gevallen op CaNaDry (linkje). Een kalkhennep isolatie die je los kan storten in holle ruimtes en daarna uithard tot een vormvast isolatielaag.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met deze isolatie of iets soortgelijks? Ik vind vooral veel ervaringen terug van gebruik in HSB wanden, maar eigenlijk geen ervaringen waarbij het gebruikt wordt in een spouw met een gemetseld binnenblad. Ben mij er van bewust dat er qua vochthuishouding wel het e.e.a. gedaan moeten worden zodat de hele constructie dampopen wordt.

De kalkhennep werkt als vochtbuffer, dus de condensatie die je ziet in de Ubakus opzet zou niet voor problemen moeten gaan zorgen mits het binnen en buitenblad voldoende dampopen is.

Ubakus opzetje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lomzw_77wPvkT3DJg4t6G5V32yY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vWBj1pi0jc6G37No0MhKWUIY.png?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd naar jullie adviezen!

Alle reacties

• Kutkiwi
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:46
Ik ga dit ook doen maar dan met HSB voorzetwanden binnen. Daarmee kun je wel de handleiding volgen van canadry zelf, daarin zit ook luchtdichting door middel van esb platen en de naden dicht te tapen met pro clima tescon vana tape. ESB is ook damp open, meer dan OSB platen volgensmij. Mis je hier niet de luchtdichting?

Ik heb de canadry ook als vloer isolatie, ik vond het makkelijk om mee te werken en de vochtregulatie is erg goed.