Ervaringen met kalkhennep / CaNaDry?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Twout3r
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-07 10:00
Beste Tweakers,

Vorig jaar zijn we begonnen met de verbouwing van ons woonhuis dat stamt uit ~1820. Het gaat om een karakteristieke woning opgemetseld met velbrandstenen. We gaan voor een zogenoemde box-in-box oplossing zodat het uiterlijk van de woning gewaarborgd blijft maar we wel naar moderne(re) standaarden kunnen qua isoleren.

Omdat de verdiepingsvloer erg slecht was gaan we deze in zijn geheel opnieuw er in leggen, deze komt op een nieuw te metselen binnenblad van Poriso Stuc 120mm te liggen die tevens ook verbonden gaat worden middels spouwankers met het buitenblad voor extra sterkte. We gaan dus niet werken met HSB of metalstud voorzetwanden zoals je wel eens ziet bij dit soort oude panden.

De isolatie komt tussen de bestaande steens buitenmuur en het nieuwe binnenblad. Vooral de praktische uitvoerbaarheid is daarbij de uitdaging. Isolatie in plaatvorm lijkt me lastig werken i.c.m. het metselen. Het later volblazen van de spouw voelt voor mij persoonlijke als een "noodoplossing", mijn inziens moet je dat enkel doen als je niet echt anders kan. Vandaar dat mijn oog is gevallen op CaNaDry (linkje). Een kalkhennep isolatie die je los kan storten in holle ruimtes en daarna uithard tot een vormvast isolatielaag.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met deze isolatie of iets soortgelijks? Ik vind vooral veel ervaringen terug van gebruik in HSB wanden, maar eigenlijk geen ervaringen waarbij het gebruikt wordt in een spouw met een gemetseld binnenblad. Ben mij er van bewust dat er qua vochthuishouding wel het e.e.a. gedaan moeten worden zodat de hele constructie dampopen wordt.

De kalkhennep werkt als vochtbuffer, dus de condensatie die je ziet in de Ubakus opzet zou niet voor problemen moeten gaan zorgen mits het binnen en buitenblad voldoende dampopen is.

Ubakus opzetje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lomzw_77wPvkT3DJg4t6G5V32yY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vWBj1pi0jc6G37No0MhKWUIY.png?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd naar jullie adviezen!

Alle reacties

• Kutkiwi
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-07 20:42
Ik ga dit ook doen maar dan met HSB voorzetwanden binnen. Daarmee kun je wel de handleiding volgen van canadry zelf, daarin zit ook luchtdichting door middel van esb platen en de naden dicht te tapen met pro clima tescon vana tape. ESB is ook damp open, meer dan OSB platen volgensmij. Mis je hier niet de luchtdichting?

Ik heb de canadry ook als vloer isolatie, ik vond het makkelijk om mee te werken en de vochtregulatie is erg goed.

• Twout3r
@Kutkiwi thanks voor de toevoeging!

Heb Exie zelf eens gecontacteerd en zij gaven aan dat met mijn specifieke opbouw het zeker kan werken, ondanks dat het niet exact is zoals zij dat voorschrijven. Het belangrijkste is om je opbouw zo dampopen mogelijk te houden zodat de kalkhennep het vocht goed kan bufferen en afgeven.

V.w.b. de luchtdichte laag; ons plan is om een kalkpleister (of leem) afwerking toe te passen. Naar mijn weten is dit voldoende luchtdicht om ongewenste luchtstromen te voorkomen. Misschien nog verstandig om rondom de balkenkoppen nog wat extra aandacht te besteden hieraan.

Ga binnenkort langs bij Bouwgroen | Bouwcenter om eens te horen wat zij er van denken. Zal ook de luchtdichting eens voorleggen, dat is wel een goed punt en wellicht een zwak punt van de opzet zoals ik 'm nu heb staan.

• Twout3r
Even een update hier: na wat adviesgesprekken is afgelopen week het isolatiemateriaal geleverd. Ruim 20m3, dus onze tuin staat mooi vol met kalkhennep (of "stof" zoals de vrachtwagenchauffeur het noemde).

Verder nog wat advies wat wij hebben weten te verzamelen
Belangrijkste bij CaNaDry is dat het isolatiemateriaal de kans krijgt om het vocht dat het opneemt ook weer kan loslaten door de constructie heen. Ons is geadviseerd om dus zoveel mogelijk dampopen en vochtbufferend te gaan werken. Dus bijvoorbeeld een kalk of leem gebonden pleister i.p.v. de standaard gips+latex (die laatste is in de meeste gevallen namelijk dampdicht!). Dun pleisterwerk is voldoende om het geheel luchtdicht te krijgen.

Daarnaast is het ook belangrijk (zeker bij oudere panden) om de detaillering rondom de voet van de wanden goed te krijgen. Hierin is het belangrijk dat de kalkhennep droge voetjes houdt, dus eerste een dampdichte folie aanbrengen (DPC of PE folie werd ons geadviseerd) en daarop beginnen met je kalkhennep.

Voor extra zekerheid kun je ook je buitengevel behandelen tegen optrekkend vocht. Dat kan middels een dampdichte folie of een injectie creme. Wij hebben gekozen voor het laatste (linkje).

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 17:56

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Maar je mag dus je binnenmuren ook niet texen, omdat die dampopen moeten blijven?

Ik weet het niet hoor, een isolatiemateriaal tegen oud metselwerk aan leggen. Als daar in de herfst een week regen tegen aan komt, heb je dan ook nog een isolatiewaarde? Of isoleert het pas als het weer gedroogd is? Impregneren van de buitengevel mag dan ook niet meer want je kunt het niet opsluiten?

Wat zijn hier eigenlijk de voordelen van?

Ik zou in dat geval nog meer vertrouwen hebben in tempex bolletjes die in ieder geval niet rotten. Ik zou zelf eerlijk gezegd de voorkeur geven aan PIR met afstandshouders. zodat je de buitenmuur vrij laat en een luchtspouw laat bestaan. Tand groef platen, dicht tapen, top. Maargoed, minder goed voor het milieu, maar beter voor mijn nachtrust.

Misschien ben ik gewoon een negatieve naysayer en maak ik me druk om niks :)

• Twout3r
@AtomicShockwave nee, denk dat je wel een logische redenering hebt en is voor iedereen ook een persoonlijke afweging die je moet maken, kijken naar wat je belangrijk vind en vooral wat past in jouw situatie.

Omdat we een nieuw binnenblad gaan metselen is het voor ons lastig om te werken met isolatie in plaatvorm. In de eerste opzet hadden we ook 12cm PIR + 3cm geventileerde luchtspouw staan. Echter toen we gingen nadenken over de praktische haalbaarheid van deze opbouw kreeg ik juist slapeloze nachten ;).

Het probleem hier is dat je normaliter de PIR-platen tegen je binnenblad prikt met de spouwankers en deze dan luchtdicht taped. Echter zouden we bij ons omgekeerd moeten werken. Dus spouwankers in de gevel lijmen, daarover de PIR platen prikken en tapen, binnenblad metselen en vervolgens de PIR-platen tegen het binnenblad drukken. Om dit perfect luchtdicht te krijgen leek best een opgave en tevens zou je ook weinig ruimte hebben om te metselen omdat de isolatie dan 'in de weg' zou zitten.

CaNaDry is los te storten, dat was voor ons eigenlijk de voornaamste reden om hier voor te kiezen. Daarnaast ben ik persoonlijk ook niet zo weg van schuimisolatie en werk ik het liefst met biobased materialen. Misschien ben ik wat dat betreft dan weer een negatieve naysayer maar asbest was ook ooit een wondermateriaal en nu staan we het er allemaal uit te trekken omdat het na la die jaren toch niet zo wonderlijk bleek...

Bij oudere huizen is juist dampopen een veiligere keuze, hiermee geef je vocht de kans om naar buiten te verdampen en sluit je het dus niet op in je constructie met kans op schimmelvorming. Een huis uit de 19e eeuw is nooit gebouwd met de gedachte dat het geïsoleerd zou worden en dit luchtdicht krijgen is lastig, wanneer je dan dampdichte isolatie gaat toepassen dan is de kans op vochtproblemen aanwezig. Vandaar dat we voor dampopen hebben gekozen, dit werkt beter mee met de imperfecties van onze woning.

Het achteraf volblazen van de spouw met parels/wol/cellulose voelt voor mij als een "noodoplossing" die is ontworpen om huizen met luchtspouw achteraf toch nog te kunnen voorzien van isolatie. Hoewel deze methode wel is verbeterd blaas je het isolatiemateriaal er uiteindelijk wel blindelings er in. We hebben nu alles open liggen dus kunnen we goed kijken of de isolatie aansluit zoals het hoort.

V.w.b. de latex: het advies is om gebruik te maken van zoveel mogelijk dampopen materialen met deze opzet, dus als de muren wilt verven dan het liefst gebruik maken van een dampopen muurverf.

Zoals je merkt veel overwegingen en je moet er uit pakken wat voor jouw belangrijk is.

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-07 20:46
Heb ja al eens gekeken op: https://eenwarmejasvooroudehuizen.nl

Daar is een compleet boek met uitleg en bouwdetails te vinden over het verduurzamen van oudere woningen. Staan ook detaileringen uitgewerkt dacht ik voor het dampopen isoleren van gevels.
Pagina: 1