Hulp bij muis kopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Drexz
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:30
Ik zoek een Muis
Wat ik vooral zoek is een lichte draadloze muis waarbij de batterij lang mee gaat (hopelijk niet te duur)

Reden:
Op dit moment heb ik een Gorius Series One Pro Centauri. Daar ben ik heel erg tevreden mee op 1 punt na, de bartterij is constant leeg. Ik heb deze nu zo'n 3 jaar.

Wat is je budget?
Niet specifiek, tussen de 10 en 100 eurol?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik game niet, ik geef niet om RGB, ik gebruik de muis voor werk (o.a. software testen en programmeren). Ik heb wel gemerkt dat ik een lichte muis fijner vind dan een zware (ik heb ooit zo Logitech MX gehad die vond ik wat zwaar). Mijn OS is Linux (op dit moment Mint, maar ik wissel soms)

Ik weet niet hoeveel verschil er tegenwoordig zit in een budget muis of een pro uber gamer muis. Omdat ik zelf toch niet game is dat allemaal niet zo boeiend, ik wil gewoon kunnen werken en de kans op RSI klein houden. Verder wil ik liever niet nadenken over mijn muis, wat ik nu te vaak wel moet doen, omdat hij dan weer leeg is en aan een USB snoer moet

Beste antwoord (via Drexz op 03-07-2026 12:08)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Het ding is, dat je een soort van "zoveel Wh/kg kan in een accu zitten" ding hebt. Ik heb een Keychron M5 (een ergonomische gamingmuis die bovendien vrij licht is), en hoewel hij het lang kan volhouden op een accu, kan hij ook vrij kort meegaan op een accu. Dingen die het beïnvloed:
  • Polling rate
    • Bepaalt hoe vaak de muis wordt uitgelezen
  • Scan rate
    • Bepaalt hoe vaak de muis scant
  • Lift-off distance
    • Bepaalt het gedrag bij het optillen van de muis, hoger is meer verbruik, lager is in theorie zuiniger, maar bij bepaalde muscle memory tracking zaken kan je tracking kwijtraken
  • Sensor-processing
    • Dingen als ripplecontrol, jitter-correctie, en pollingrate-sync belasten de CPU van de muis zwaarder, wat meer energieverbruik betekend
  • Sleep timer
    • Hoe eerder je dat zet, hoe sneller de muis zal gaan slapen en dus zuinig is. Voordeel van een korte tijd is dat je muis meer tijd "uit-achtig" staat. Nadeel is dat wake up altijd een paar milliseconden duurt, wat als je aan het campen bent met een of andere sniper in een hypothetisch game scenario je nogal wat kan kosten
Ik zal de keychron (ik ben zelf nogal van de ergo, voor sommigen zal dat niet zo zijn) van harte aanraden, of eigenlijk elke andere muis die de gebruiker niet "dom" houdt, en eigenlijk met een standaard known sensor alle config vinkjes geeft.

De M5 die ik heb heeft een pixart 3311 voor de 1000Hz versie, en een 3950 voor de 8000Hz versie. Ik heb de 8000Hz versie op 1000Hz draaien, en die is vrij zuinig. De scan rate laat het verbruik wel toenemen, maar een bijkomend voordeel van hoe ik m'n bureau heb ingericht is dat er altijd een USB-C kabel "in de buurt" van de muis is. Eigenlijk zijn deze sensoren een "known quantity" en daarmee eigenlijk heel erg veilig om in combinatie van een muis met een bepaalde accu te kopen. Je kan zelf dan wel berekenen hoe lang hij mee gaat met bepaalde settings :)

Ik gebruik de M5 voor twee doelen, gamen (ik speel geen shooters), en werken (ik code, ik schrijf, en eigenlijk alles wat developers/architecten doen). Omdat ik >144Hz refreshrate schermen heb merkte ik van m'n MX Vertical dat de 125Hz pollrate irritant is, en bovendien is die muis erg zwaar, en mist hij horizontale scroll. De keychron... is van het niveau dat ik overweeg om er een stuk of 4-5 te kopen, om als de dag komt dat deze ooit stuk gaat een nieuwe "op de plank" te hebben. Zeker in de wereld van ergo-muizen, die erg schaars zijn.

Belangrijk voordeel: de keychron heeft geen software, maar is volledig via een browser (WebHID) in te stellen. Werkt bij mij op Bazzite en Fedora erg goed. Maar er is ook op-device geheugen dus veel te configureren op andere devices/een VM mocht Mint (heb er altijd ruzie mee, met niet-goed schalende schermen, oude versies/packages, ik ben helemaal klaar met LTS distro's. Leuk als je iets als een pinautomaat ofzo bouwt of een appliance, niet leuk voor dagelijks werk) er problemen mee hebben

[ Voor 19% gewijzigd door Umbrah op 25-06-2026 10:41 ]

Alle reacties

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:47
Persoonlijke favorieten van mij zijn Razer Deathadder V3/4 Pro of de Asus ROG Keris II Origin. Lijken gigantisch op elkaar qua vorm, vind enkel het materiaal en scrollwiel van de Keris iets prettiger.

Beiden gaan draadloos lang mee zonder rgb. Alleen de keris ondersteunt tevens bluetooth. Beiden werken ook op RF.

• Drexz
thanks ga ik die even opzoeken BT maakt ook niet zoveel uit, rf lijkt me prima, het is voor een desktop dus de muis blijft op bureau

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:47
Een alternatief zou een muis kunnen zijn met opladende muismat, dan heb je het voordeel van draadloos zonder het nadeel van opladen.

Denk dan aan een Logitech G502X of iets dergelijks. (Wel wat zwaarder)

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:53
Ik gebruik zelf deze:

https://www.seenda.com/products/mou-302-vertical-ergonomic-mouse-with-volume-knob?variant=44385440465103

Grootste voordeel: geen batterijen, maar een oplaadbare accu, die echt maar zelden opgeladen hoeft te worden. En als je 'm oplaad (usb c) kun je 'm ook nog gewoon gebruiken.

Daarnaast: werkt met bluetooth, maar heeft ook een aparte usb dongle, die je kunt bewaren in de muis zelf. Schakelbaar tussen de dongle en twee bluetoothverbindingen...

En die volumeknop lijkt een gimmick, maar ik gebruik 'm vaker dan je zou verwachten...

https://www.amazon.nl/-/en/TECKNET-Ergonomic-Wireless-Bluetooth-Rechargeable/dp/B0F13XHCYS/ref=sr_1_28?sr=8-28 lijkt dezelfde te zijn

[ Voor 22% gewijzigd door Poltergeist op 25-06-2026 09:37 ]

• Drexz
bedankt voor de reacties, ik heb net zelf ontdenkt dat de muis helemaal niet wilde laden met een losse USB lader (ook niet met powerbank) alleen met USB als ik deze in PC plugde. Na wat verder onderzoek bleek dat je de muis kunt resetten

"if anyone is having problems with the Glorious Model O Pro Wireless and its not charging, if you hold down mouse 1, mouse2 and scroll wheel for 5 seconds it will factory reset and charging problem will be solved "

Misschien is de accu niet daadwerkelijk zo slecht als ik dacht, maar wilde hij gewoon niet goed volladen omdat hij (denk ik) stopte met laden zodra ik mijn PC uit zet. Ik ga even kijken of het hiermee is opgelost, want de batterij ging de laatste tijd net 2 of 3 dagen mee (hij zou meer dan 80 uur moeten mee gaan).

Volume knop kan ik me voorstellen dat die handig is, ik gebruik zelf een externe DAC met een eigen volume knop dus die heb ik wel in handbereik en gebruik ik ook regelmatig, zeker als ik op warme dagen van grote (over ear) koptelefoon switch naar kleine oordopjes (dan moet het volume een stuk lager).

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-06 11:33

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik heb zelf de Logitech M650L (van Large, er is ook een gewone versie), daar zit gewoon een AA-batterij in en die gaat maanden mee. Werkt via bluetooth of een dongletje die in de muis zelf bewaard kan worden. Geen overbodige poespas, gewoon een goeie muis. Niet superlicht, maar ik heb dan ook zoals gezegd de Large variant. Ik kan hem alleen maar aanraden!

Acties:
  • Beste antwoord

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Het ding is, dat je een soort van "zoveel Wh/kg kan in een accu zitten" ding hebt. Ik heb een Keychron M5 (een ergonomische gamingmuis die bovendien vrij licht is), en hoewel hij het lang kan volhouden op een accu, kan hij ook vrij kort meegaan op een accu. Dingen die het beïnvloed:
  • Polling rate
    • Bepaalt hoe vaak de muis wordt uitgelezen
  • Scan rate
    • Bepaalt hoe vaak de muis scant
  • Lift-off distance
    • Bepaalt het gedrag bij het optillen van de muis, hoger is meer verbruik, lager is in theorie zuiniger, maar bij bepaalde muscle memory tracking zaken kan je tracking kwijtraken
  • Sensor-processing
    • Dingen als ripplecontrol, jitter-correctie, en pollingrate-sync belasten de CPU van de muis zwaarder, wat meer energieverbruik betekend
  • Sleep timer
    • Hoe eerder je dat zet, hoe sneller de muis zal gaan slapen en dus zuinig is. Voordeel van een korte tijd is dat je muis meer tijd "uit-achtig" staat. Nadeel is dat wake up altijd een paar milliseconden duurt, wat als je aan het campen bent met een of andere sniper in een hypothetisch game scenario je nogal wat kan kosten
Ik zal de keychron (ik ben zelf nogal van de ergo, voor sommigen zal dat niet zo zijn) van harte aanraden, of eigenlijk elke andere muis die de gebruiker niet "dom" houdt, en eigenlijk met een standaard known sensor alle config vinkjes geeft.

De M5 die ik heb heeft een pixart 3311 voor de 1000Hz versie, en een 3950 voor de 8000Hz versie. Ik heb de 8000Hz versie op 1000Hz draaien, en die is vrij zuinig. De scan rate laat het verbruik wel toenemen, maar een bijkomend voordeel van hoe ik m'n bureau heb ingericht is dat er altijd een USB-C kabel "in de buurt" van de muis is. Eigenlijk zijn deze sensoren een "known quantity" en daarmee eigenlijk heel erg veilig om in combinatie van een muis met een bepaalde accu te kopen. Je kan zelf dan wel berekenen hoe lang hij mee gaat met bepaalde settings :)

Ik gebruik de M5 voor twee doelen, gamen (ik speel geen shooters), en werken (ik code, ik schrijf, en eigenlijk alles wat developers/architecten doen). Omdat ik >144Hz refreshrate schermen heb merkte ik van m'n MX Vertical dat de 125Hz pollrate irritant is, en bovendien is die muis erg zwaar, en mist hij horizontale scroll. De keychron... is van het niveau dat ik overweeg om er een stuk of 4-5 te kopen, om als de dag komt dat deze ooit stuk gaat een nieuwe "op de plank" te hebben. Zeker in de wereld van ergo-muizen, die erg schaars zijn.

Belangrijk voordeel: de keychron heeft geen software, maar is volledig via een browser (WebHID) in te stellen. Werkt bij mij op Bazzite en Fedora erg goed. Maar er is ook op-device geheugen dus veel te configureren op andere devices/een VM mocht Mint (heb er altijd ruzie mee, met niet-goed schalende schermen, oude versies/packages, ik ben helemaal klaar met LTS distro's. Leuk als je iets als een pinautomaat ofzo bouwt of een appliance, niet leuk voor dagelijks werk) er problemen mee hebben

[ Voor 19% gewijzigd door Umbrah op 25-06-2026 10:41 ]

Pagina: 1