Hoi allemaal,
Ik heb onlangs een sim racing setup gebouwd voor iRacing, met een LG UltraGear 39GS95QE-B (39" OLED, 3440x1440, 240Hz, HDR). De rig staat aan de andere kant van de kamer, op zo'n 7,5 meter afstand van mijn bureau-pc met een Nvidia RTX 3080 Ti. Hierdoor heb ik een lange HDMI-kabel nodig en dat blijkt nog een flinke uitdaging te zijn.
Waarom HDMI 2.1?, DisplayPort 1.4 levert met 32,4 Gbps niet genoeg bandbreedte om 3440x1440 op 240Hz stabiel aan te sturen, zelfs niet met DSC. HDMI 2.1 biedt met 48 Gbps wel voldoende ruimte, waardoor dit voor mij de enige optie is, toch?
Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:
Alvast bedankt!
Ik heb onlangs een sim racing setup gebouwd voor iRacing, met een LG UltraGear 39GS95QE-B (39" OLED, 3440x1440, 240Hz, HDR). De rig staat aan de andere kant van de kamer, op zo'n 7,5 meter afstand van mijn bureau-pc met een Nvidia RTX 3080 Ti. Hierdoor heb ik een lange HDMI-kabel nodig en dat blijkt nog een flinke uitdaging te zijn.
Waarom HDMI 2.1?, DisplayPort 1.4 levert met 32,4 Gbps niet genoeg bandbreedte om 3440x1440 op 240Hz stabiel aan te sturen, zelfs niet met DSC. HDMI 2.1 biedt met 48 Gbps wel voldoende ruimte, waardoor dit voor mij de enige optie is, toch?
Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:
- Passieve HDMI 2.1 kabel (10 meter): Refresh rate kwam niet hoger dan 60Hz. Logisch achteraf, want passieve kabels kunnen op die lengte de benodigde bandbreedte simpelweg niet leveren.
- Actieve optische HDMI 2.1 kabel (AOC) van OnlineKabelShop deze kabel. In eerste instantie leek dit de oplossing: volle 240Hz, beeld ziet er prachtig uit. Alleen krijg ik ongeveer eens per uur een zwart scherm dat zo'n seconde duurt. In iRacing is dat al voldoende om een crash te veroorzaken, dus dit is echt onacceptabel.
- HDR uitgezet (van 10-bit naar 8-bit kleurdiepte). Dit lijkt de frequentie iets te verlagen, maar de dropouts blijven voorkomen.
- Nieuwste Nvidia drivers geinstalleerd, geen verschil.
- Kabel zit correct aangesloten (Source aan PC, Display aan monitor).
- Geen knikken of scherpe bochten in de kabel.
Alvast bedankt!