Verbouwen jaren 60 appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chris1010
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 21:40
Mijn vraag
Onlangs heeft een van mijn kinderen een appartement aangekocht, bouwjaar 1960. Er moeten wat verbouwingen worden doorgevoerd. Bij de gemeente zijn de bouw/constructietekeningen opgevraagd. Zonder probleem en kosteloos het hele pakket gekregen. En toen ontstond wat twijfel over al dan niet kunnen verwijderen van een muur/tussenwand. Ik ben geen bouwkundige dus bij het lezen van bouwtechnische tekeningen voel ik mij een volslagen leek.

De vraag is of de wand die in het rood op een van de tekening aangegeven is een draagwand is. De wand (loopt midden door de woning) is 11 centimeter dik. Op de bovenste tekening aan de bovenkant en onderzijde is er een muurdikte van 22 cm.

En een misschien hele domme vervolgvraag. Als toch een deel van die wand verwijderd wordt, het deel waar op de tekening een rechthoekje op getekend is, wat zou het gevolg kunnen zijn. Ik weet dat je bij draagwanden voorzichtig moet zijn of dat zelfs een balk moet laten plaatsen.

Mogelijk zijn er leden, van dit forum, die antwoorden en of adviezen hebben.

bvd
Chris1010

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9R7a9ElyfOjy3SmJC-EYfV77Rjk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dG8SvNz5csxYw3jU2ncwjzQo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRA-7rWPJLsWMu_pTffafQYUKqs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8qqOV94YOynUdCTbSpsA1NR9.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:17
Ik zou het bij de VvE navragen, die weten het vast prima.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik ben ook geen bouwkundige, maar heb zo het gevoel dat het (deels) weghalen van een dragende wand in een appartementencomplex de structurele integriteit van het gebouw aantast. En dat raakt meer dan enkel het eigen appartement.

Met hierboven eens dat hier de VvE iets over moet roepen, eventueel ondersteund door de berekening/oordeel van een bouwkundige of constructeur. Kans is aanwezig dat het goed gaat, maar mogelijk ook niet. En dan wil je verzekeringstechnisch wel gedekt zijn.

edit: voor extra context ook even door de AI gehaald:
Ja, het gemarkeerde deel is een dragende wand. De belangrijkste redenen hiervoor op de constructietekening zijn:
  • Wapeningspatroon: De vloerwapening ($\phi 10-60$, $\phi 8-60$) loopt door over deze wand heen, inclusief specifieke bovenwapening (bijlegstaven). Dit gebeurt alleen bij een dragend tussensteunpunt.
  • Dikte en maatvoering: De wand is ingetekend met een constructieve dikte van 11 cm en scheidt twee grote overspanningen (342 cm en 350 cm).
  • Aanwezigheid: Niet-dragende wanden worden doorgaans weggelaten op een puur constructieve wapeningsplattegrond van een betonvloer.
Let op: Schakel bij verbouwingsplannen altijd een constructeur in voor de formele berekening.

[ Voor 46% gewijzigd door spone op 24-06-2026 20:07 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:24
De rood gearceerde wand is een draagmuur. De zwart/witte muren die er haaks op lopen niet.

Dit mag je niet zonder toestemming vve vervangen. Misschien dat opstalverzekering vve hier ook wat over wilt vinden.

Hoeveel muur wil je weghalen? Je moet dit opvangen met een stalen ligger, onder de ribcasettes is het makkelijkst en wegwerken in een koof. in het plafond verwerken is een hels karwei. Je moet hierbij al snel denken aan een hea/heb balk 240. Maar das volledig afhankelijk van wat er boven zit.

Daarnaast heb je voldoende oplegging nodig, de huidige muur van 11cm dik voldoet dan niet waarschijnlijk. Daar zal je evt een stalen poer/kolom ter ondersteuning moeten plaatsen.

Resumé, je hebt iets meer info nodig over gehele constructie en schakel constructeur in.

[ Voor 6% gewijzigd door Murkmans op 24-06-2026 20:24 ]

• Chris1010
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 21:40
Hartelijk dank, zal navraag doen bij de VvE.

gr
Chris