Mijn vraag
Onlangs heeft een van mijn kinderen een appartement aangekocht, bouwjaar 1960. Er moeten wat verbouwingen worden doorgevoerd. Bij de gemeente zijn de bouw/constructietekeningen opgevraagd. Zonder probleem en kosteloos het hele pakket gekregen. En toen ontstond wat twijfel over al dan niet kunnen verwijderen van een muur/tussenwand. Ik ben geen bouwkundige dus bij het lezen van bouwtechnische tekeningen voel ik mij een volslagen leek.
De vraag is of de wand die in het rood op een van de tekening aangegeven is een draagwand is. De wand (loopt midden door de woning) is 11 centimeter dik. Op de bovenste tekening aan de bovenkant en onderzijde is er een muurdikte van 22 cm.
En een misschien hele domme vervolgvraag. Als toch een deel van die wand verwijderd wordt, het deel waar op de tekening een rechthoekje op getekend is, wat zou het gevolg kunnen zijn. Ik weet dat je bij draagwanden voorzichtig moet zijn of dat zelfs een balk moet laten plaatsen.
Mogelijk zijn er leden, van dit forum, die antwoorden en of adviezen hebben.
bvd
Chris1010
Onlangs heeft een van mijn kinderen een appartement aangekocht, bouwjaar 1960. Er moeten wat verbouwingen worden doorgevoerd. Bij de gemeente zijn de bouw/constructietekeningen opgevraagd. Zonder probleem en kosteloos het hele pakket gekregen. En toen ontstond wat twijfel over al dan niet kunnen verwijderen van een muur/tussenwand. Ik ben geen bouwkundige dus bij het lezen van bouwtechnische tekeningen voel ik mij een volslagen leek.
De vraag is of de wand die in het rood op een van de tekening aangegeven is een draagwand is. De wand (loopt midden door de woning) is 11 centimeter dik. Op de bovenste tekening aan de bovenkant en onderzijde is er een muurdikte van 22 cm.
En een misschien hele domme vervolgvraag. Als toch een deel van die wand verwijderd wordt, het deel waar op de tekening een rechthoekje op getekend is, wat zou het gevolg kunnen zijn. Ik weet dat je bij draagwanden voorzichtig moet zijn of dat zelfs een balk moet laten plaatsen.
Mogelijk zijn er leden, van dit forum, die antwoorden en of adviezen hebben.
bvd
Chris1010