Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
https://tweakers.net/aanbod/ je kan altijd een advertentie op V&A plaatsen, is vast wel iemand in de buurt die je kan helpen
Waarom niet bestelleb en terugsturen?
[ Voor 81% gewijzigd door Dekar op 24-06-2026 21:35 ]
The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite
Voor het updaten van je BIOS heb je geen "oudere" CPU nodig. Download de nieuwste BIOS versie op een andere pc en zet het nieuwste BIOS bestand op een FAT32 geformatteerde usb stick. Die USB stick hang je aan je ASUS mobo en start de pc op en ga direct naar de BIOS instellingen. BIOS updaten en je kan werken met jouw i5-14400 CPU.
Lees altijd eerst de BIOS update instructies van ASUS!!
Lees altijd eerst de BIOS update instructies van ASUS!!
@jovadca Dat kan niet zonder processor. Je zult niet in de BIOS instellingen kunnen komen.
@Dekar Onethisch, ook als de leverancier een gebruikt product zou accepteren.
@Juup
Je kan zoeken op de tweedehandsmarkt naar een 12th gen Intel Celeron/Pentium/ (socket 1700, 12th gen, G6900, G7400, 12100, 12400, etc) vinden (bv. deze of deze). Daarmee kun je opstarten en de BIOS flashen. Als je een 'F' versie kiest zul je een grafische kaart moeten bijsteken anders heb je geen beeld.
Wees voorzichtig met het plaatsen van processoren, het komt vaak voor dat ze het niet (meer) doen omdat pinnen zijn omgebogen.
@Dekar Onethisch, ook als de leverancier een gebruikt product zou accepteren.
@Juup
Je kan zoeken op de tweedehandsmarkt naar een 12th gen Intel Celeron/Pentium/ (socket 1700, 12th gen, G6900, G7400, 12100, 12400, etc) vinden (bv. deze of deze). Daarmee kun je opstarten en de BIOS flashen. Als je een 'F' versie kiest zul je een grafische kaart moeten bijsteken anders heb je geen beeld.
Wees voorzichtig met het plaatsen van processoren, het komt vaak voor dat ze het niet (meer) doen omdat pinnen zijn omgebogen.
@mrmrmr Als dat werkelijk zo is, is het weer een rede meer om nooit een Asus te kopen! Eerst een "oude" CPU aanschaffen om daarna pas een nieuwe CPU te kunnen installeren? Dan wordt het alsnog een duur bordje!
@jovadca De handleiding voor dit bord noemt deze functie niet. Andere modellen zoals Asus Strix gaming hebben die functie soms wel, dan heet het BIOS FlashBack, dat werkt via een knopje achterop en een USB stick in een specifieke aansluiting.
De ASUS Pro H610T D4-CSM is een Pro/CSM bord bedoeld voor professioneel gebruik, waardoor het bord langdurig beschikbaar is. Het heeft een BIOS recovery/image rollback functie, waarbij een mislukte BIOS update leidt tot het automatisch terugzetten van de vorige BIOS.
Er is ook een handmatige manier van flashen die door reparateurs wordt gebruikt, vooral bij laptops. Dat maakt meestal gebruik van connecties op het moederbord voor kabels van een flashapparaat of een klem die op de BIOS chip wordt geplaatst. Filmpje. Als ik naar de afbeelding van het moederbord kijk zie ik een EEPROM chip met 8 benen naast de audio aansluitingen. De foto heeft niet genoeg resolutie, maar het lijkt op een Macronix BIOS chip.

(zo ziet een BIOS chip er ongeveer uit, hier een Macronix MX25L12873F)
Altijd eerst een image backup maken van de BIOS.
De ASUS Pro H610T D4-CSM is een Pro/CSM bord bedoeld voor professioneel gebruik, waardoor het bord langdurig beschikbaar is. Het heeft een BIOS recovery/image rollback functie, waarbij een mislukte BIOS update leidt tot het automatisch terugzetten van de vorige BIOS.
Er is ook een handmatige manier van flashen die door reparateurs wordt gebruikt, vooral bij laptops. Dat maakt meestal gebruik van connecties op het moederbord voor kabels van een flashapparaat of een klem die op de BIOS chip wordt geplaatst. Filmpje. Als ik naar de afbeelding van het moederbord kijk zie ik een EEPROM chip met 8 benen naast de audio aansluitingen. De foto heeft niet genoeg resolutie, maar het lijkt op een Macronix BIOS chip.

(zo ziet een BIOS chip er ongeveer uit, hier een Macronix MX25L12873F)
Altijd eerst een image backup maken van de BIOS.
Dank allen voor de reacties.
Het is bij dit ("zakelijke") moederbord inderdaad niet mogelijk om zonder werkende CPU de BIOS te upgraden (behalve met het flashapparaat waar @mrmrmr het over heeft).
En de Celerons had ik niet meegenomen in m'n zoektocht, goeie tip.
En de reden dat ik liever niet bestel & terugstuur is omdat ik dan een andere partij benadeel met mijn probleem - en veel webwinkels gaan niet echt netjes om met retourspullen, die worden op een grote hoop gegooid en in bulk verkocht
Het is bij dit ("zakelijke") moederbord inderdaad niet mogelijk om zonder werkende CPU de BIOS te upgraden (behalve met het flashapparaat waar @mrmrmr het over heeft).
En de Celerons had ik niet meegenomen in m'n zoektocht, goeie tip.
En de reden dat ik liever niet bestel & terugstuur is omdat ik dan een andere partij benadeel met mijn probleem - en veel webwinkels gaan niet echt netjes om met retourspullen, die worden op een grote hoop gegooid en in bulk verkocht
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Pagina: 1