Vraag


  • knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:24
Mijn vraag:
Ik zou graag stekker zonnepanelen bij willen plaatsen (2 panelen) met een maximaal vermogen van 800 watt i.v.m. een gedeelde groep om wat extra rendement te behalen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
GoodWe omvormer 1500 watt met 6 zonnepanelen (op eigen groep).
Zendure SolarFlow 800 Plus met uitbreidingsbatterij totaal 3,8 kWh (op gedeelde groep).
Stekker zonnepanelen, geen idee welke nog (op gedeelde groep).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb al gevonden dat ik beide apparaten (de Zendure en de eventuele nieuwe stekker zonnepanelen) niet op dezelfde groep mag plaatsen omdat je per groep maximaal 800 watt mag terug leveren.

Nu zit de Zendure in het stopcontact van de kelder, dezelfde groep waar ook de schuur op zit.
De Zendure kan ik wel een eigen groep voor maken of op een andere groep zetten.

De stekker zonnepanelen kan ik helaas alleen maar op een gedeelde groep zetten omdat die naast de schuur zouden komen (vandaar ook de maximaal 800 watt). Hier zit de schuur en de kelder op en geen grote verbruikers.

Wat wil ik nu nog weten?
Klopt het dat ik aan de wettelijke eisen voldoe qua belasting als ik de Zendure en de stekker zonnepanelen die beide maximaal 800 watt terug kunnen leveren op een aparte gedeelde groep zet?

Ik heb begrepen dat de micro-omvormer vaak onder de zonnepaneel zit, moet ik met de kabel door het dak naar beneden of mag die ook een klein stukje over het dak lopen en dat ik via de muur de schuur in ga?

Hoe zou ik ze het beste kunnen plaatsen op dit dak (qua ligging is de zon het meeste rechts aanwezig):
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/zonnepaneel/1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/zonnepaneel/2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/zonnepaneel/3.jpg

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties


  • Schnarfle
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:28
Je zendure heeft twee ingangen waar je elk tot 750w op kan aansluiten. Scheelt ook weer een microomvormer die je niet hoeft te kopen.

Er zijn geen wettelijke regels voor plugin batterijen en zonnepanelen in Nederland. Van de nen1010 mag het niet, maar ze mogen wel verkocht worden. Dit levert een heel raar grijs gebied op. Ik hoop al heel lang dat ze een keer duidelijkheid scheppen.

  • knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:24
Schnarfle schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:22:
Je zendure heeft twee ingangen waar je elk tot 750w op kan aansluiten. Scheelt ook weer een microomvormer die je niet hoeft te kopen.

Er zijn geen wettelijke regels voor plugin batterijen en zonnepanelen in Nederland. Van de nen1010 mag het niet, maar ze mogen wel verkocht worden. Dit levert een heel raar grijs gebied op. Ik hoop al heel lang dat ze een keer duidelijkheid scheppen.
Het punt is dat de Zendure in de kelder staat (in huis). De schuur zit een stukje van het huis af. Ik zal ze dus niet aansluiten op de Zendure maar gewoon via het stopcontact laten terugleveren.

Ik heb altijd begrepen dat maximaal 800 watt terug levering op een gedeelde groep wettelijk toegestaan is in Nederland. Begrijp ik het nu goed dat dat nooit is vastgelegd?

[ Voor 10% gewijzigd door knorde op 24-06-2026 19:25 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl


  • m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:24

m-vw

Dus?

knorde schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:24:
[...]

Het punt is dat de Zendure in de kelder staat (in huis). De schuur zit een stukje van het huis af. Ik zal ze dus niet aansluiten op de Zendure maar gewoon via het stopcontact laten terugleveren.

Ik heb altijd begrepen dat maximaal 800 watt terug levering op een gedeelde groep wettelijk toegestaan is in Nederland. Begrijp ik het nu goed dat dat nooit is vastgelegd?
Laat je nou niet in de kaart brengen, want deze vraag levert straks weer 10 pagina's welles-niettes op waar jij niks aan hebt.

Zolang als dat jij je 800watt aanhoudt zit je altijd goed.