Vraag

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-07 23:26
Mijn vraag:
Ik zou graag stekker zonnepanelen bij willen plaatsen (2 panelen) met een maximaal vermogen van 800 watt i.v.m. een gedeelde groep om wat extra rendement te behalen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
GoodWe omvormer 1500 watt met 6 zonnepanelen (op eigen groep).
Zendure SolarFlow 800 Plus met uitbreidingsbatterij totaal 3,8 kWh (op gedeelde groep).
Stekker zonnepanelen, geen idee welke nog (op gedeelde groep).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb al gevonden dat ik beide apparaten (de Zendure en de eventuele nieuwe stekker zonnepanelen) niet op dezelfde groep mag plaatsen omdat je per groep maximaal 800 watt mag terug leveren.

Nu zit de Zendure in het stopcontact van de kelder, dezelfde groep waar ook de schuur op zit.
De Zendure kan ik wel een eigen groep voor maken of op een andere groep zetten.

De stekker zonnepanelen kan ik helaas alleen maar op een gedeelde groep zetten omdat die naast de schuur zouden komen (vandaar ook de maximaal 800 watt). Hier zit de schuur en de kelder op en geen grote verbruikers.

Wat wil ik nu nog weten?
Klopt het dat ik aan de wettelijke eisen voldoe qua belasting als ik de Zendure en de stekker zonnepanelen die beide maximaal 800 watt terug kunnen leveren op een aparte gedeelde groep zet?

Ik heb begrepen dat de micro-omvormer vaak onder de zonnepaneel zit, moet ik met de kabel door het dak naar beneden of mag die ook een klein stukje over het dak lopen en dat ik via de muur de schuur in ga?

Hoe zou ik ze het beste kunnen plaatsen op dit dak (qua ligging is de zon het meeste rechts aanwezig):
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/zonnepaneel/1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/zonnepaneel/2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/zonnepaneel/3.jpg

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

• Schnarfle
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12:06
Je zendure heeft twee ingangen waar je elk tot 750w op kan aansluiten. Scheelt ook weer een microomvormer die je niet hoeft te kopen.

Er zijn geen wettelijke regels voor plugin batterijen en zonnepanelen in Nederland. Van de nen1010 mag het niet, maar ze mogen wel verkocht worden. Dit levert een heel raar grijs gebied op. Ik hoop al heel lang dat ze een keer duidelijkheid scheppen.

• knorde
Schnarfle schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:22:
Je zendure heeft twee ingangen waar je elk tot 750w op kan aansluiten. Scheelt ook weer een microomvormer die je niet hoeft te kopen.

Er zijn geen wettelijke regels voor plugin batterijen en zonnepanelen in Nederland. Van de nen1010 mag het niet, maar ze mogen wel verkocht worden. Dit levert een heel raar grijs gebied op. Ik hoop al heel lang dat ze een keer duidelijkheid scheppen.
Het punt is dat de Zendure in de kelder staat (in huis). De schuur zit een stukje van het huis af. Ik zal ze dus niet aansluiten op de Zendure maar gewoon via het stopcontact laten terugleveren.

Ik heb altijd begrepen dat maximaal 800 watt terug levering op een gedeelde groep wettelijk toegestaan is in Nederland. Begrijp ik het nu goed dat dat nooit is vastgelegd?

[ Voor 10% gewijzigd door knorde op 24-06-2026 19:25 ]

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:46

m-vw

Dus?

knorde schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:24:
[...]

Het punt is dat de Zendure in de kelder staat (in huis). De schuur zit een stukje van het huis af. Ik zal ze dus niet aansluiten op de Zendure maar gewoon via het stopcontact laten terugleveren.

Ik heb altijd begrepen dat maximaal 800 watt terug levering op een gedeelde groep wettelijk toegestaan is in Nederland. Begrijp ik het nu goed dat dat nooit is vastgelegd?
Laat je nou niet van de kaart brengen, want deze vraag levert straks weer 10 pagina's welles-niettes op waar jij niks aan hebt.

Zolang als dat jij je 800watt aanhoudt zit je altijd goed.

• knorde
En hebben jullie nog advies voor de montage?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:25
Schnarfle schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:22:

Ooit mocht je volgens de een invoeren op een stopcontact, dat is er toen uitgehaald.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:25
knorde schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:18:
ja, koop montagemateriaal voor een schuin metalen dak.

plaats panelen, kabels over het dak naar de gevel, daar doorheen en binnen aansluiten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:46

PeaceNlove

Deugleuter

knorde schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:18:
Ik heb laatst een valkbox op een vergelijkbaar metalen dakje gezet. Met een metaalboor wat gaatjes in de valkbox en de rubber tegels er tussen. Andere kant van het metaal 2 houten balken gedaan en dat vervolgens vastgeschroefd.

• knorde
m-vw schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:16:
[...]

Laat je nou niet van de kaart brengen, want deze vraag levert straks weer 10 pagina's welles-niettes op waar jij niks aan hebt.

Zolang als dat jij je 800watt aanhoudt zit je altijd goed.
En mag dat dan de Zendure zijn (maximaal 800 watt op gedeelde groep 1) en de nieuwe Zonnepanelen (maximaal 800 watt op gedeelde groep 2). Chat geeft aan 800 watt totaal over je hele meterkast maar ik dacht dat het per groep dan telt. Beide zitten op een groep waar niet veel verbruikers op zitten maar ik wil het wel zo doen dat het veilig is.

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:59

AlphaRomeo

FP ProMod
knorde schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:39:
[...]

En mag dat dan de Zendure zijn (maximaal 800 watt op gedeelde groep 1) en de nieuwe Zonnepanelen (maximaal 800 watt op gedeelde groep 2). Chat geeft aan 800 watt totaal over je hele meterkast maar ik dacht dat het per groep dan telt. Beide zitten op een groep waar niet veel verbruikers op zitten maar ik wil het wel zo doen dat het veilig is.
Het geldt inderdaad per groep. Het gaat erom dat de bedrading binnen een groep uitgelegd is op 16 Ampère en dat 800W extra invoeren (ongeveer 3A) binnen de acceptabele grenzen blijft. Dus als je accu op een andere groep gaat dan je panelen kun je beide 800W in laten voeren.

• knorde
AlphaRomeo schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:44:
[...]

Het geldt inderdaad per groep. Het gaat erom dat de bedrading binnen een groep uitgelegd is op 16 Ampère en dat 800W extra invoeren (ongeveer 3A) binnen de acceptabele grenzen blijft. Dus als je accu op een andere groep gaat dan je panelen kun je beide 800W in laten voeren.
Ik stond op het punt om 2 stekker-zonnepanelen (425 wp per stuk) te kopen met 1 omvormer van 800 watt.
Echter geeft het zonnepanelen bedrijf aan dat dit niet mag op een gedeelde groep. Toen ik hem aangaf dat dit als het goed is wel mag met stekker-zonnepanelen (plugin zonnepanelen met een normale stekker) gaf hij aan dat dit evengoed niet mag en het alleen op een eigen groep mag.

Ik raak hier zo van in de war al die verschillende adviezen. Kan ik het ergens terugvinden in landelijke regelgeving zodat ik het kan laten zien? Of is het gewoon 1 groot grijs gebied. Het topic van tweakers vond hij niet voldoende, hij zei dat de mensen hier niet weten waarover ze praten.

Maar ik ben gewend dat de tweakers hier juist wel weten waarover ze praten.
Ik wil gewoon geen gedoe met de verzekering als er ooit eens brand zou komen (hopelijk nooit).

[ Voor 9% gewijzigd door knorde op 27-06-2026 11:27 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:40
Nu ben ik geen kenner maar naar mijn weten gaat het om het totale vermogen wat jij terug kunt leveren. Dit is in dit geval 800W (de max van de omvormer). Het maximale vermogen wat je terug mag leveren is ook 800W.

Let hierbij wel op dat als je bijvoorbeeld een batterij hebt die kan terug leveren van 300W je grens van 800W ook naar beneden gaat naar 500W.

Let wel goed op de bedrading (dikte) en wat er allemaal erop is aangesloten. Ze geven vaak aan dat het wel kan op een bestaande groep (met apparatuur) maar vaak raden ze aan dat als het kan wel een aparte groep te gebruiken.

Zelf heb ik nu ook al een paar keer gekeken en ja ik heb bij mijn balkon stroom. Alleen dit is een gedeelde groep waar bijvoorbeeld ook computers op zijn aangesloten.

• knorde
Cave_Boy schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:36:
Nu ben ik geen kenner maar naar mijn weten gaat het om het totale vermogen wat jij terug kunt leveren. Dit is in dit geval 800W (de max van de omvormer). Het maximale vermogen wat je terug mag leveren is ook 800W.

Let hierbij wel op dat als je bijvoorbeeld een batterij hebt die kan terug leveren van 300W je grens van 800W ook naar beneden gaat naar 500W.

Let wel goed op de bedrading (dikte) en wat er allemaal erop is aangesloten. Ze geven vaak aan dat het wel kan op een bestaande groep (met apparatuur) maar vaak raden ze aan dat als het kan wel een aparte groep te gebruiken.

Zelf heb ik nu ook al een paar keer gekeken en ja ik heb bij mijn balkon stroom. Alleen dit is een gedeelde groep waar bijvoorbeeld ook computers op zijn aangesloten.
Ik heb ook nog een thuisbatterij die maximaal 800 watt kan ontladen maar die zit op een andere gedeelde groep, zover ik hier begrepen heb mag het maximaal 800 watt per (gedeelde) groep.

Op de groep waar deze zonnepanelen op zouden moeten komen zitten alleen maar wat kleine verbruikers, hoger dan 400 watt zal die groep nooit komen (exclusief de zonnepanelen).

Het klopt toch wat ik zeg hierboven dat dat wel mag?
En kun je dat ergens terugvinden qua regelgeving. Ik zoek me een ongeluk maar het staat nergens 'officieel' vermeld.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:40
knorde schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:52:
[...]

Ik heb ook nog een thuisbatterij die maximaal 800 watt kan ontladen maar die zit op een andere gedeelde groep, zover ik hier begrepen heb mag het maximaal 800 watt per (gedeelde) groep.

Op de groep waar deze zonnepanelen op zouden moeten komen zitten alleen maar wat kleine verbruikers, hoger dan 400 watt zal die groep nooit komen (exclusief de zonnepanelen).

Het klopt toch wat ik zeg hierboven dat dat wel mag?
En kun je dat ergens terugvinden qua regelgeving. Ik zoek me een ongeluk maar het staat nergens 'officieel' vermeld.
Hoe ik het lees op internet mag dit niet in Belgie maar zo lijkt het wel in Nederland.
https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/zonnepanelen/zonnepanelen-met-een-stekker/
(staat per groep).
Dit betekend dus als je een groepenkast van 3 groepen hebt. Je in theorie 3x 800W zou kunnen terug leveren. Weet niet wat ik hiervan zou moeten vinden.

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:59

AlphaRomeo

FP ProMod
knorde schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:24:
[...]

Ik stond op het punt om 2 stekker-zonnepanelen (425 wp per stuk) te kopen met 1 omvormer van 800 watt.
Echter geeft het zonnepanelen bedrijf aan dat dit niet mag op een gedeelde groep. Toen ik hem aangaf dat dit als het goed is wel mag met stekker-zonnepanelen (plugin zonnepanelen met een normale stekker) gaf hij aan dat dit evengoed niet mag en het alleen op een eigen groep mag.

Ik raak hier zo van in de war al die verschillende adviezen. Kan ik het ergens terugvinden in landelijke regelgeving zodat ik het kan laten zien? Of is het gewoon 1 groot grijs gebied. Het topic van tweakers vond hij niet voldoende, hij zei dat de mensen hier niet weten waarover ze praten.

Maar ik ben gewend dat de tweakers hier juist wel weten waarover ze praten.
Ik wil gewoon geen gedoe met de verzekering als er ooit eens brand zou komen (hopelijk nooit).
Zie onder andere hier. Het schijnt in de NEN1010 te staan, maar die is niet vrij toegankelijk voor gewone stervelingen. Niet dus. Het komt wel in allerlei documenten voor, maar het is geen officiële regel.

[ Voor 3% gewijzigd door AlphaRomeo op 27-06-2026 16:11 ]

• knorde
Ik heb inmiddels een omvormer (deze komt vandaag binnen).
Het gaat om de APsystems EZ1-M.

2 zonnepanelen kom ik ook wel uit.
Het enige waar ik nog niet uitkom is een frame vinden die in portret modus kan met wat heiling.
Ik zoek zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/portret.png

Iemand enig idee waar ik zoiets kan kopen?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:47
https://www.solarwinkel.be/nl/montageframe-portret-voor-platte-daken

Gewoon zoiets?

Zoek op montage systeem platte daken portret en je vindt een hoop.

Ps - stekkerpanelen zijn niet arei plichtig, maar dat betekend dat je eigen boerenverstand wel even logisch ernaar moet kijken qua veiligheid.

• knorde
99ruud99 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:25:
https://www.solarwinkel.be/nl/montageframe-portret-voor-platte-daken

Gewoon zoiets?

Zoek op montage systeem platte daken portret en je vindt een hoop.

Ps - stekkerpanelen zijn niet arei plichtig, maar dat betekend dat je eigen boerenverstand wel even logisch ernaar moet kijken qua veiligheid.
Ik denk dat ik dit ga proberen, als het allemaal geïnstalleerd is plaats ik nog wel even een foto.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:56

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Cave_Boy schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:44:
Dit betekend dus als je een groepenkast van 3 groepen hebt. Je in theorie 3x 800W zou kunnen terug leveren. Weet niet wat ik hiervan zou moeten vinden.
Met drie groepen waarop elk 800W wordt teruggeleverd, zou ik me geen zorgen maken. We hebben het over 3,3A (800W / 240V) per groep (van 16A). Theoretisch is er een grens, maar in de praktijk werk je bij zulke scenario's volgens mij al lang niet meer met stekkerpanelen omdat je dan teveel rendementsverlies hebt.

@knorde Ik zou de micro's in de schuur hangen en de MC4-kabels dus door de muur voeren. Zo wordt de micro minder warm en zal 'ie (iets) beter presteren.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• knorde
Ik ben weer een stapje verder, stroomkabel door de muur gemaakt en frame aangepast zodat hij mooi op dit dak past. Heeft even wat uren gekost maar dan heb je ook wat.

Volgende probleem:
De panelen komen achter elkaar te liggen (in landscape).
1 kabel van het achterste paneel is te kort om bij de omvormer te komen.

Nu wil ik graag een verlengkabel kopen van 1 meter.
Maar welke? Chat geeft aan dat je niet zomaar elke MC4 kabel kan gebruiken.

Er staat op de huidige kabel: 62930 IEC 131 1x4mm2 HALOGEN FREE LOW SMORE Zhejiang Zhonghuan Sunter PV Technology Co.,Ltd.

Er staat op de stekker MaaK2 PIAG.

Hierbij een foto van de stekkers:
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/MC4.jpg
Deze wil ik dus met 1 meter verlengen (1 stuk, de andere is lang genoeg omdat die de lengte van het paneel niet hoeft te overbruggen).

Het gaat om het paneel: DMEGC DMEGC DM470G12RT-G48HBB Full Black N-Type 470Wp Glas - Glas.

Welke kan ik kopen die geschikt is?

Ook nog een 2de vraag, moet ik nog iets doen qua aarding?
De omvormer ligt onder 1 van de 2 zonnepanelen. De omvormer gaat met een geaarde stekker een normaal (geaard) stopcontact in. Moet er ook nog een aparte aardedraad heen of is dat niet verplicht? Chat komt een beetje met tegenstrijdige informatie, de ene keer zegt hij van niet omdat dit een kleine stekker installatie is en de andere keer weer wel.

• knorde
Hierbij nog even het eindresultaat voor de mensen die het leuk vinden.
De set staat op het moment van schrijven op vol vermogen te draaien :)
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/zonnepanelenklaar.jpg

Pagina: 1