Vereisten ondergrond voor fixatie prefab meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jewepe
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-06 22:37
We zijn voornemens een nieuwe woning te bouwen op het perceel waar momenteel nog onze oude woning staat. De perimeter van de nieuw te bouwen woning overlapt deels de oude woning, waardoor de oude woning eerst gesloopt dient te worden.

Momenteel wordt de prefab meterkast als de standaard gezien t.o.v. de traditionele meterkast. Ik ben benieuwd of er een wijze is waarop de elektra aansluiting in de oude woning kort voor de sloop verplaatst kan worden naar de toekomstige positie van de meterkast in de nog te bouwen woning als gebruik wordt gemaakt van een prefab meterkast. Deze nieuwe meterkastpositie ligt overigens ongeveer 4 meter buiten de gevel van de oude woning.

Normaliter wordt een prefab meterkast geplaatst nadat de fundering en begane grond vloer gereed zijn, maar dat is in ons geval helaas nog niet mogelijk omdat de oude woning eerst nog gesloopt dient te worden.

Is er een wijze waarop alvast een tijdelijke fundering kan worden gecreëerd voor de prefab meterkast met inachtneming van de geldende eisen, waar na plaatsing als het ware omheen gebouwd kan worden?

In dit document lees ik nergens dat er specifieke eisen zijn verbonden aan de ondergrond, maar wel: "De fixatiepunten van de kunststof vloerplaat mogen worden verwijderd mits vervangen door een andere bevestigingsmethode."

Indien de uiteindelijke fundering en begane grondvloer echter ingangsvereisten zijn voor de aansluiting, dan zullen we helaas eerst naar een tijdelijke bouwkast moeten :| , en de extra kosten en rompslomp voor lief nemen.

Alle reacties

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:49

MLLL

Palm Treo 650

Plaatje hout met daarin gaten boren volgens de normering vervolgens de doorvoerbochten er doorheen.

Plaat hout op hoogte zetten met piketpaaltjes en je bouwt er omheen.

Een takkeklus maar wel te doen

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarom een plaat hout? Tegenwoordig hebben ze daar iets veel beters voor: Meterkast vloerplaten. Daar zitten de sparingen al op de juiste plekken, hoef je alleen maar mantelbuizen in te fabriceren zodat de nutsbedrijven daar hun leidingen in kunnen worstelen.

@jewepe Dat je tijdelijk op een bouwkast komt lijkt me niet het probleem. Je moet de netbeheerder ook de tijd geven om jouw werk in de planning te zetten. Dat jij graag wilt bouwen betekent niet dat de netbeheerder alles uit handen laat vallen om jouw aansluiting even te verplaatsen. Als je pech hebt gaat er zo een jaar overheen...

Houd er ook rekening mee dat de meterkast verdeeld is in zone's. Ieder nutsbedrijf heeft z'n eigen plekje in de meterkast, dat is vastgelegd en wordt niet anders omdat het in jouw plaatje mogelijk niet past. Zorg er voor dat je je aan die afmetingen houdt en dat er ruimte blijft voor het een en ander. Je kunt bijvoorbeeld je nieuwe groepenkast al in de meterkast plaatsen op het moment dat je weet hoe hoog de bovenkant van het meterbord komt. Voldoe je niet aan de hoogte (of val je niet binnen de marge van afwijking) dan plaatst de monteur van de netbeheerder het meterbord niet en kun je nog langer wachten.

Zorg er ook voor dat je naast de elektriciteit het gas, water, internet/telefonie of coax geregeld krijgt. Verschillende partijen, verschillende planningen.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:38
jewepe schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:07:
Is er een wijze waarop alvast een tijdelijke fundering kan worden gecreëerd voor de prefab meterkast met inachtneming van de geldende eisen, waar na plaatsing als het ware omheen gebouwd kan worden?
[..]
Indien de uiteindelijke fundering en begane grondvloer echter ingangsvereisten zijn voor de aansluiting, dan zullen we helaas eerst naar een tijdelijke bouwkast moeten :| , en de extra kosten en rompslomp voor lief nemen.
Om een meterkast heen bouwen kost ook geld:
- plaatsen tijdelijke constructie maken voor de pref-kast
- Voorzichter (dus langer, dus duurder) werken bij het slopen van de woning.
- Voorzichter (dus langer, dus duurder) werken bij het uitgraven van de fundering
- Voorzichter (dus langer, dus duurder) werken bij het heien (indien van toepassing)
- Voorzichter (dus langer, dus duurder) werken bij het vlechten van de fundering
- Voorzichter (dus langer, dus duurder) werken bij het storten van de fundering
- Voorzichter (dus langer, dus duurder) werken bij het plaatsen/maken van de begane grondvloer
- Eventueel tussendoor de constructie nog aanpassen als er een kruipruimte onder de woning komt er dus ook onder de prefab meterkast gegraven moet worden
- Algemene hinder (en tijdsverlies, dus extra kosten) bij de bouwvakkers bij het aansluiten van hun elektrische apparaten
- Vertraging doordat werkzaamheden mogelijk niet tegelijkertijd kunnen worden uitgevoerd omdat de elektra niet bereikbaar is omdat er in de buurt van de meterkast gewerkt wordt.

Klinkt mij imho als een hoop meer gedoe en kosten dan het paatsen van een tijdelijke bouwkast.

Spel en typfouten voorbehouden

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:58
Mijn collega's van de nieuwbouw hebben samen met de materieeldienst een prefab meterkast ontwikkelt voor de nieuwbouwwoningen. Ik denk dat ik gedoe krijg als ik hier een afbeelding deel, dus dat doe ik niet.

Maar hun hoeven alleen als de woning bijna is afgebouwd de deur met kozijn te wisselen voor de definitieve deur. In de tijdelijke deur zitten aansluitingen die tijdens de bouw gebruikt kunnen worden voor werkzaamheden.

Deze prefab meterkast is waterdicht en wordt geplaatst zodra de begane grond vloer is aangebracht, dus geen tijdelijke constructie. De woning wordt vervolgens om de meterkast heen gebouwd.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het probleem is dat je een fundering wilt maken op een plek waar een (grotere) fundering uiteindelijk moet komen. Dat maakt het zij lastig.

Ik zou, zeker met het oog op de aanstaande sloop, toch naar een bouwkast gaan. Dat kan nu ook al, je kunt je huidige groepenkast aansluiten op de bouwkast.

Als je een kleine fundering hebt waar omheen gesloopt, gegraven en gestort moet worden, maakt dat het geheel zoveel complexer voor de slopers etc. Ik zou dat risico ook niet willen lopen.

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:50
Wat wij wel eens doen in dit soort gevallen is de oude woning slopen maar de meterkast laten staan en waterdicht inpakken. Daarna het verplaatsen van de meters aanvragen en zolang tijdelijk leidingen aanleggen naar de nieuwe meterkast zodat je woning kan draaien op de oude meterkast

Je oude meterkast moet dan wel buiten het grondoppervlak van de nieuwe woning staan.

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.

• jewepe
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-06 22:37
Dank voor de adviezen.

Het uitgraven en opbouwen van de fundering tot begane grondvloer (fundering op staal, opmetselen en EPS broodjesvloer) doen we in eigen beheer. Dus met wat voorzichtigheid en arbeid kunnen flink wat kosten bespaard worden (+/- € 5000,- voor water, elektra, internet) doordat de netbeheerder dan maar eenmaal hoeft langs te komen. Bovendien maakt dat het maken van kosten voor en het regelen van een bouwkast/waterput + installatie door de installateur overbodig. Tenslotte scheelt het ook de rompslomp rondom de planningsafstemming met de netbeheerder vlak voor oplevering van de woning.

De vraag blijft dan alleen nog staan of het formeel überhaupt is toegestaan en aan welke eisen moet worden voldoen om elektra te verplaatsen naar een prefab meterkast zonder uiteindelijke fundering.

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:58
Als jij het voor elkaar weet te krijgen om de nieuwe meterkast te laten voldoen aan de regels van de netbeheerder, dus invoerbochten, waterdicht, etc. . Met name de invoerbochten lijken bij lastig correct te realiseren zonder de uiteindelijke fundering.

De richtlijnen staan op de sites van de netbeheerders, als voorbeeld: Richtlijnen en eisen meterkast | Liander

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jewepe schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:59:
Dank voor de adviezen.

Het uitgraven en opbouwen van de fundering tot begane grondvloer (fundering op staal, opmetselen en EPS broodjesvloer) doen we in eigen beheer. Dus met wat voorzichtigheid en arbeid kunnen flink wat kosten bespaard worden (+/- € 5000,- voor water, elektra, internet) doordat de netbeheerder dan maar eenmaal hoeft langs te komen. Bovendien maakt dat het maken van kosten voor en het regelen van een bouwkast/waterput + installatie door de installateur overbodig. Tenslotte scheelt het ook de rompslomp rondom de planningsafstemming met de netbeheerder vlak voor oplevering van de woning.

De vraag blijft dan alleen nog staan of het formeel überhaupt is toegestaan en aan welke eisen moet worden voldoen om elektra te verplaatsen naar een prefab meterkast zonder uiteindelijke fundering.
Een netbeheerder bepaald zelf er is er dus maar 1 die die vraag kan beantwoorden. maaar in basis maakt het niet uit of er een uiteindelijke fundering is het kan ook tijdelijk zijn (zie bv een bouwkast) het gaat er in de praktijk meestal om of de kast aan hun meterkast richtlijnen voldoed. en het zijn dus richtlijnen geen eisen ;) bij renovatie is er doorgaans wel overleg mogelijk. bij nieuwbouw (individueel opdrchtgeverschap) bestaat er minder grijs en bij project nieuwbouw is er eigenlijk geen grijs :P Met dit soort dingen hoop ik altijd maar dat je niet in een liander gebeid woond , dat zijn naar mijn ervaring gemiddeld gezien de meest moeilijke. wellicht je vloerplan wat aanpassen zodat je kan aansluiten op een eerder geplaatst stukje " fundering" waar de meterkast op staat.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 26-06-2026 14:26 ]

Pagina: 1