12V accu als bron voor een elektronisch slakkenscherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-07 09:28
Ik heb een moestuin met enkele bakken en onder andere nu een veld met pompoenen.
de omtrek van het veld is ongeveer 50 meter.

Het plan is om met stroken Trespa wat ik heb, dit af te zetten en gegalvaniseerd ijzerdraad te gebruiken om een slakkenscherm te maken.

ik gebruik dit al enkele jaren naar volle tevredenheid op de andere moestuin bakken.

Dus normaal gebruik je een negen volts blokje en dat voldoet prima, maar gezien deze afstand en het feit dat ik twee zo goed als nieuwe 12 volt accu's heb staan wilde ik deze gaan gebruiken.

ik heb eventjes gevraagd aan de maker van de originele 9 volts kastjes, en die zei dat 12 volt goed te gebruiken is, ware het niet dat de stroom waarschijnlijk te sterk is , en de slak dus vast blijft kleven op de draden en dan heb je  sluiting

Mijn vraag: 

Is er voor een elektronica leek zoals ik, iets te koop wat ik aan kan sluiten op de 12V accu zodat er een stroom impuls komt om de paar seconden zoals bij het 9 volts systeem?

Als ik het goed begrijp dan zorgt dit ervoor dat de slak dus niet verlamd wordt en blijft kleven

EDIT:

Naar wat ik hier lees schijnt een 12v accu niet ideaal.
.the fence will experience leakage current, particularly when it rains. To avoid having to recharge or replace batteries, I would recommend using a wall wart or other 9 volt supply. The current capacity of the supply (amperage) needs to be sufficient to handle the leakage current when it rains. Further, it would be nice if the supply has short circuit (overcurrent) protection. It is not easy to calculate the leakage current. It will depend on the length of the fence you wish to create, how often it rains, and the presence of soluble minerals. If you know the approximate length of your fence, I would multiply that length by say 5 mA per foot. I would then use a supply with a current capacity of that amount. So, if the fence were to be 100 ft, I would start with a supply that can deliver 500 mA, etc. When it rains, I would verify that the voltage across the wires is still 5V. If not, I would move to a larger power supply.

[ Voor 33% gewijzigd door linp op 24-06-2026 14:25 ]

Alle reacties

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:48
De simpelste oplossing, een ouderwets 12V (auto)lampje in serie met de accu. Iets van een watt of minder is meer dan voldoende.
Dan heb je meteen een optische sluitingsindicatie ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Sine op 24-06-2026 15:42 ]

Repareren doe je zo.

• linp
Wat een mooie oplossing!

Zou je me kunnen uileggen ( like i'm five ) wat dit doet? als je tijd hebt,

• Sine
Dit doet wat je denkt dat het doet, de stroom begrenzen tot de maximale stroom die normaal door een lampje zou lopen.
Als bonus hebben lampjes 'koud' een lagere weerstand, dus er blijft zeker genoeg stroom over.

Twee fiets achterlampjes in serie is ook prima, dan zit je op iets van 50mA zo uit m'n hoofd. Of een "ouderwets" kerstlampje. Die zijn 14V

Repareren doe je zo.

• linp
Is dit juist?

Onduidelike tekening, + en - van accu naar lampje, dan 2x + en - naar de draden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrOHPcbOjedulrOGx6N6BS36SwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yl0BMYX1P6V3BvP4nZMxNg4i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4Lphy1yiS4Y9TIXAbrZHWNDqzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMcrQajRGDEhPakMWSD6a8RS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door linp op 24-06-2026 19:08 . Reden: foto's erbij ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nee, het lampje zet je in serie, dus de + sluit je aan op het lampje, en de andere aansluiting van het lampje (normaal de - ) sluit je dan weer aan op de strip waar de plus op moet.
De andere strip sluit je direct aan op de -
En op je plaatjes staan 2 strips met dezelfde polariteit boven elkaar, in het echt wil je natuurlijk 1 strip met de + en 1 strip met de -

• Sine
Juist, je gaat van de plus naar het lampje en dan verder. Dus het lampje komt eigenlijk in je plus draad.
(in serie dus)

Repareren doe je zo.

• linp
Bedankt voor het meedenken,

Heb nog maar even een schetsje gemaakt voor de zekerheid.

Zowel 1 als 2 kunnen denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgMh-D6b4OYVh36xgdzbd0m63XE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5Hy63YFOCWbeh8KVrwWccCp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oe49w08kBpIXdK6KPWy7v_FO4lE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cu9WhqAfVwWoni99IrNX0F0R.jpg?f=fotoalbum_large

• linp
ik kreeg trouwens dit advies van de verkoper:|

there is a quite simple way for you with LM7909, 
You even do not need to use the capacitors in your case only LM part
abacadraba voor mij....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mggoe0C9GzBcKDVlRHqcfOH_ZnQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NU61ILKN1xKzIJs8I7SirY4N.png?f=user_large

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-07 15:41
Het stukje dat de lamp in serie moet staan heb je nu goed in de gaten, maar ik weet niet of de plusjes en de minnetjes met de ijzerdraden nu helemaal goed gaat.

Verbeter mij als ik het mis heb, maar de bedoeling is toch om twee kabels rondom de bak te spannen? Dus op de tekening zie ik nu vier kabels, maar in feite zijn de onderste twee rondom weer op elkaar aangesloten, toch? Als dat zo is, ben je nu je batterij aan het kortsluiten.

Wat je wilt bereiken is dat er een spanning staat tussen beide kabels, maar het circuit is normaal gesproken open. Dat wilt zeggen: Normaal gesproken is er geen gesloten pad tussen de plus en de min. Pas wanneer een slak beide kabels tegelijk aanraakt, kan er stroom van de plus, via de slak, naar de min lopen. Dat ervaart de slak als een elektrische schok en daardoor deinst de slak terug. Je wilt juist niet dat er altijd stroom van de plus naar de min loopt. Dan is je batterij of accu heel snel leeg en dat bereikt niets op het gebied van het afweren van slakken.

• linp
Dus op de tekening zie ik nu vier kabels,
Nee het zijn 2 tekeningen .

Er lopen idd 2 draden, gescheiden, zodat de slak het circuit sluit idd.

Maar in ieder geval heb ik de serie met de lamp nu goed dus, dan moet het gaan lukken.

( de dubbele regelafstand kan ik niet aanpassen)

• unf0rg0tt3n
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:47
Je zou dit kunnen gebruiken: https://www.hobbyelectronica.nl/product/lm2596s-dc-dc-regelbare-step-down/ wel even met een multimeter kijken of de uitgangsspanning 9V is.

• linp
unf0rg0tt3n schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:40:
Je zou dit kunnen gebruiken: https://www.hobbyelectronica.nl/product/lm2596s-dc-dc-regelbare-step-down/ wel even met een multimeter kijken of de uitgangsspanning 9V is.
Dank voor meedenken.

ik heb nul kennis van electronica maar wordt dit heet?

altijd buiten, ook zoals nu 33 graden, 50m draad.
Prima module, uitgangsspanning goed in te stellen en blijft heel stabiel, ook bij belasting! Heb een langdurige test gedaan met een ingangssapnning van 30 volt en de uitgangsspanning ingesteld op 3,3 volt en een belasting van 1 Ampëre. De spanningsregelaar werd en bleef 50 graden en dat is heel normaal. De module lag vrij op tafel tijdens de test gedurende enkele uren. Dezelfde configuratie bij 2 Ampère, bleef de uitgangsspanning erg stabiel, maar de temperatuur van de LM2596 liep op naar 100 graden. Geen probleem, maar de omringende componenten werden ook warm en ik raad dan een klein computerventilatortje aan of een koelelement op de LM2596. Ik heb met opzet het spanningsverschil groot gehouden om deze module goed op de proef te stellen. Voor de meeste toepassingen zal deze step-down module met vlag en wimpel slagen.

• unf0rg0tt3n
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:47
In mijn ervaring wordt het wel wat warm maar niet extreem heet. Als het amperage maar niet te hoog.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:44

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je moet dan een module nemen met ook stroomregeling, vaak ook verkocht onder de noemer CC/CV. dan kan je een kortsluitstroom instellen.
Zoals: RUNCCI-YUN 3 stuks 5 A Max DC/DC-CC-CV-Step Down Converter 5V-32V naar 0,8V-30V spanningsomvormer, XL4015 omvormer voor lithiumbatterijopladers : Amazon.nl: Elektronica

En nee, dan zal die niet heet worden als die 5A kan verwerken en maar op 500mA begrensd is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:52

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je kan er natuurlijk met en module 9V van maken maar houdt er dan wel rekening mee dat het dan een klein beetje stroom gebruikt en de accu dus wel leeg loopt. Lampje in serie lijkt me net zo handig en verbruikt in rust niets.

Maar ik zie in je 9V situatie ook nog een printje, wat doet dat?

En eens dat het op je mening lijkt dat je linksom plus doet en rechtsom min ipv boven en onder een andere polariteit.

• Sine
Spanningsregelaars zijn inderdaad sluipverbruikers, niet dat is niet veel, maar in geval van een accu kan die stiekem toch snel leeggetrokken worden.

Die 4 draden is iets van die besturing, en heb je niet nodig. je maakt twee lussen eentje boven, eentje beneden, boven hang je aan de + en beneden aan de - (of andersom, dat is op zich niet spannend)

Repareren doe je zo.

Pagina: 1