12V accu gebruiken als bron voor een elektronisch slakkensch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:00
Ik heb een moestuin met enkele bakken en onder andere nu een veld met pompoenen.
de omtrek van het veld is ongeveer 50 meter.

Het plan is om met stroken Trespa wat ik heb, dit af te zetten en gegalvaniseerd ijzerdraad te gebruiken om een slakkenscherm te maken.

ik gebruik dit al enkele jaren naar volle tevredenheid op de andere moestuin bakken.

Dus normaal gebruik je een negen volts blokje en dat voldoet prima, maar gezien deze afstand en het feit dat ik twee zo goed als nieuwe 12 volt accu's heb staan wilde ik deze gaan gebruiken.

ik heb eventjes gevraagd aan de maker van de originele 9 volts kastjes, en die zei dat 12 volt goed te gebruiken is, ware het niet dat de stroom waarschijnlijk te sterk is , en de slak dus vast blijft kleven op de draden en dan heb je  sluiting

Mijn vraag: 

Is er voor een elektronica leek zoals ik, iets te koop wat ik aan kan sluiten op de 12V accu zodat er een stroom impuls komt om de paar seconden zoals bij het 9 volts systeem?

Als ik het goed begrijp dan zorgt dit ervoor dat de slak dus niet verlamd wordt en blijft kleven

EDIT:

Naar wat ik hier lees schijnt een 12v accu niet ideaal.
.the fence will experience leakage current, particularly when it rains. To avoid having to recharge or replace batteries, I would recommend using a wall wart or other 9 volt supply. The current capacity of the supply (amperage) needs to be sufficient to handle the leakage current when it rains. Further, it would be nice if the supply has short circuit (overcurrent) protection. It is not easy to calculate the leakage current. It will depend on the length of the fence you wish to create, how often it rains, and the presence of soluble minerals. If you know the approximate length of your fence, I would multiply that length by say 5 mA per foot. I would then use a supply with a current capacity of that amount. So, if the fence were to be 100 ft, I would start with a supply that can deliver 500 mA, etc. When it rains, I would verify that the voltage across the wires is still 5V. If not, I would move to a larger power supply.

[ Voor 33% gewijzigd door linp op 24-06-2026 14:25 ]

Alle reacties

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:16
De simpelste oplossing, een ouderwets 12V (auto)lampje in serie met de accu. Iets van een watt of minder is meer dan voldoende.
Dan heb je meteen een optische sluitingsindicatie ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Sine op 24-06-2026 15:42 ]

Repareren doe je zo.

• linp
Wat een mooie oplossing!

Zou je me kunnen uileggen ( like i'm five ) wat dit doet? als je tijd hebt,

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:16
Dit doet wat je denkt dat het doet, de stroom begrenzen tot de maximale stroom die normaal door een lampje zou lopen.
Als bonus hebben lampjes 'koud' een lagere weerstand, dus er blijft zeker genoeg stroom over.

Twee fiets achterlampjes in serie is ook prima, dan zit je op iets van 50mA zo uit m'n hoofd. Of een "ouderwets" kerstlampje. Die zijn 14V

Repareren doe je zo.

• linp
Is dit juist?

Onduidelike tekening, + en - van accu naar lampje, dan 2x + en - naar de draden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrOHPcbOjedulrOGx6N6BS36SwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yl0BMYX1P6V3BvP4nZMxNg4i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4Lphy1yiS4Y9TIXAbrZHWNDqzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMcrQajRGDEhPakMWSD6a8RS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door linp op 24-06-2026 19:08 . Reden: foto's erbij ]