Andere phono voorversterker gezocht

Pagina: 1
Acties:

  • Beautergeel
  • Registratie: Juni 2026
  • Niet online

Beautergeel

Specialist in Boter en Verf.

Topicstarter
MIjn eerste post, ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben.

In de afgelopen jaren een redelijk set neer gezet:
Mijn audio apparatuur bestaat nu uit:
Een rega planar 3 anniversary edition aangesloten op een
Marantz Stereo 70s en die staat lekker te spelen op een setje
B&W 606 S3's (en een sub waar ik nu niet over wil hebben)

Nu heb ik wat geld over en ben niet heel erg te spreken over wat er voor een power uit de voorversterker komt van de Marantz.
Ik moet hem redelijk hard zetten voordat er wat volume uit komt.
Wat zou jullie aanbeveling zijn?
De Rega Fono MK5?
OF zijn er voor dat budget betere te krijgen?

Asian Sunrise


  • EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 18:06

EraZor

Don't mention the war

Ik denk niet dat je met een andere voorversterker meer voolume uit je speakers gaat krijgen. het signaal vanuit een P3 is gewoon relatief zwak. Gewoon je volume wat omhoog gooien en genieten (wellicht kan je het volume voor je phono ingang op je versterker zelfs wat boosten).

Ik ervaar exact hetzelfde op Mn NAD M10v3 icm de P3. (ook met een andere prono-pre geprobeerd: zelfde resultaat)

  • JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:11
@Beautergeel ik denk wel dat het kan helpen een andere phono te kiezen. Ik heb precies hetzelfde ervaren maar dan in een combi Denon DP300F - Phono IN op een X2800H. Ik heb twee dingen veranderd, een Pro-ject audio S2 phono aangeschaft en ipv de phono in een normale ingang gebruikt. Dit gaf niet alleen een veel beter volume maar ook een stuk helderder geluid en detail. De S2 is maar een kleine investering maar maakt een groot verschil. Zondermeer aan te bevelen.

  • Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:01
@Beautergeel de Pro-ject Phono Box S2 die @JimmyNL noemt, heeft diverse instelmogelijkheden via dipswitches aan de onderzijde. Ik heb deze voorversterker ook. Maar ook bij mij moet ik bij gebruik van de draaitafel, Technics SL1600 MK2, nog steeds het volume van de versterker hoger draaien dan bij gebruik van de CD-speler, ook al zitten ze allbei op een normale line-in aangesloten.

  • EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 18:06

EraZor

Don't mention the war

precies dat: een andere versterker verhoogt het volume niet. Als het geluid ineens VEEL beter is, dan was de ingebouwde voorversterker gewoon stuk.

  • Beautergeel
  • Registratie: Juni 2026
  • Niet online

Beautergeel

Specialist in Boter en Verf.

Topicstarter
Dank, ik ga even grasduinen naar de S2, maar ik zie ook een S2 ultra.
Is dat vooral snake-oil? Of is dat inderdaad nog een verbetering?

Asian Sunrise


  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Beautergeel @JimmyNL Denon en Marantz kennen een referentie volume per input. Sla je boekje er even op na, je kunt daar gewoon hoger instellen en dan klinkt het al zeker weten beter.

Verder kan een goede phono preamp uiteraard nog meer verbetering brengen qua detail.
Onthou wel dat zowel de Denon als de Marantz intern digitaal zijn opgebouwd qua versterking. Je analoge signaal wordt dus eerst naar digitaal omgezet, dan versterkt en dan weer analoog uitgestuurd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:49

mr_petit

opperprutser

Beautergeel schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:28:
Dank, ik ga even grasduinen naar de S2, maar ik zie ook een S2 ultra.
Is dat vooral snake-oil? Of is dat inderdaad nog een verbetering?
De normale S2 is met opamps opgebouwd en de ultra is discreet (dus met losse transistors).
Objectief gezien hoeft de ene niet beter te zijn dan de ander. Dat hangt 100% van het schematisch ontwerp af.
Als je op audiosciencereview kijkt, waar veel phonopre's met behoorlijk dure/geavanceerde apparatuur op ruis en vervorming getest worden, zijn het grosso modo toch de ontwerpen met opamps die het hoogst scoren.

In jouw geval zou ik in beginsel toch specifiek kijken naar hoeveel dB versterking je nodig hebt.
Deze beide phonopre's hebben een keuzeschakelaar voor 40dB en 43dB versterking.
Dat is op zich goed, maar het verschil is niet zo groot.
Je zou ook kunnen kijken naar een Fosi audiobox X5; die heeft een keuzeschakelaar tussen 38dB en 48dB.
Die 10dB is ongeveer op het gehoor dubbel zo hard. Die 48dB is eigenlijk bedoeld voor MM elementen met een erg lage output (2mV of lager).
Ik weet niet welk element je hebt, maar als het de Rega exact is (van wat ik zo kan vinden het standaard element voor jouw tafel), die heeft best een hoge output (7mV)

Heb je enig idee hoeveel harder je je phono ingang moet zetten tov een cd signaal bijvoorbeeld? (heeft je versterker een dB schaal?)

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 23-06-2026 23:46 ]

"man is not truly one, but truly two,"


  • Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Beautergeel schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:40:
MIjn eerste post, ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben.

In de afgelopen jaren een redelijk set neer gezet:
Mijn audio apparatuur bestaat nu uit:
Een rega planar 3 anniversary edition aangesloten op een
Marantz Stereo 70s en die staat lekker te spelen op een setje
B&W 606 S3's (en een sub waar ik nu niet over wil hebben)

Nu heb ik wat geld over en ben niet heel erg te spreken over wat er voor een power uit de voorversterker komt van de Marantz.
Ik moet hem redelijk hard zetten voordat er wat volume uit komt.
Wat zou jullie aanbeveling zijn?
De Rega Fono MK5?
OF zijn er voor dat budget betere te krijgen?
Voor algemene informatie is dit topic een goudmijn, maar voor echt aankoopadvies moet je een eigen topic aanmaken in Beeld en geluid koopadvies. Ik heb je vraag en alle reacties daarom verplaatst.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1