Vraag


  • Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:15
Wat gaan jullie in 2027 doen met je overtollige zonneenergie?

In een ander draadje zei een poster dat hij in 2027 de zonnepanelen uit zet bij een overschot. Dit was voor mij de trigger om deze vraag te stellen.

Ik ben zelf al aan het kijken wat voor een energiecontract ik per 1 okt. afsluit. Daarbij valt het op dat teruglevering van zonnestroom in 2027 nagenoeg niets oplevert. Ik kijk naar een 1 jarig vast contract
  • Greenchoice: € 0,0589 - € 0,0564 = € 0,0025 /kWh
  • Engie: € 0,1245 - € 0,1173 = € 0,0072 /kWh
  • Eneco: € 0,0676 - € 0,0518 = € 0,0158 /kWh
  • Budget Thuis: € 0,0628 - € 0,0453 = € 0,0175 /kWh
  • Delta: : € 0,0518 - € 0,0493 = € 0,0025 /kWh
Ik heb zelf rond de 1000 kWh overtollige stroom en dat gaat mij het riante bedrag van € 2,50 (Greenchoice) à € 17,50 (Budget Thuis) opleveren. Ik overweeg om in 2027 uit protest in het geheel niet meer terug te leveren. Voor deze fooi hoeft het voor mij niet meer.

De enige overweging om de 1000 kWh wel terug te leveren is de netcongestie. Via Zonnedimmer is Enexis bereid om € 0,25 /kWh voor niet geproduceerde stroom te betalen. Echter ik heb nog geen inzicht op welke uren deze regeling geldt.

Alle reacties


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Gewoon het net op. Uitzetten en aanzetten is een hoop moeite voor niks (behalve "principes") en is vast ook niet lekker voor je hardware. Thuisaccus vind ik vooralsnog echt te debiel voor woorden, milieutechnisch gezien (zowel qua materialen, als er goede solid state is wordt het misschien anders).

  • Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:15
418O2 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:16:
Gewoon het net op. Uitzetten en aanzetten is een hoop moeite voor niks (behalve "principes") en is vast ook niet lekker voor je hardware. Thuisaccus vind ik vooralsnog echt te debiel voor woorden, milieutechnisch gezien (zowel qua materialen, als er goede solid state is wordt het misschien anders).
Ik bezit reeds een thuisbatterij. Volgens mijn berekeningen ben ik 7 maanden van het jaar meer dan 95% autark. Het uitzetten van de zonnepanelen bij een volle batterij is slechts een paar regels code.

  • Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:33

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Dynamisch energiecontract hier. Mijn omvormer gaat automatisch in de zero export modus wanneer de kale energieprijs onder de cent is (ik wil minimaal één cent per kW eraan verdienen) :)

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mrlten schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:22:
Dynamisch energiecontract hier. Mijn omvormer gaat automatisch in de zero export modus wanneer de kale energieprijs onder de cent is (ik wil minimaal één cent per kW eraan verdienen) :)
Wat voor "last" heb je er van als je er niets aan verdient (vooropgesteld dat het je niets kost?)

  • Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik zat juist te kijken naar een extra setje pv 2,5Kwp erbij om de winter wat op te krikken. Verder geen idee we proberen zoveel mogelijk zelf te gebruiken en de rest maar zien. Even kijken wat de ontwikkelingen op de energie markt gaan doen richting eind dit jaar.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.


  • AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dynamisch feestje hier vanavond en morgenavond. Lever vanuit de 3 marsteks flink terug op het juiste moment.
Dat zal in 2027 niet ineens anders zijn verwacht ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hb5XTWwnD0GZA7aBlbh4uCJGOzA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xVGkF0iDnvJ5jecJvH7Y6Hth.jpg?f=user_large

Dus ik begrijp de emotie niet echt.
Bij negatieve prijs gaan automatisch de panelen uit en batterijen laden
Mijn 450 ltr hygiene buffervat gaat laden als de batterijen vol zijn naar 52 graden

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2026 19:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek


  • Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:33

Mrlten

Premium Deluxe Plus

418O2 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:23:
[...]

Wat voor "last" heb je er van als je er niets aan verdient (vooropgesteld dat het je niets kost?)
Ik werk niet gratis en mijn omvormer ook niet :P Ik kan de ondergrens wel op 0 cent zetten (of juist hoger) maar ik heb hier ooit zo voor gekozen.

  • Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:45
Ik fakkel lekker af met de airco's en wasmachine. Ook heb ik een systeem dat makkelijk terugmoduleerd naar eigen verbruik mocht het negatief worden.
Die vaste contracten zijn onzin als je panelen hebt. Dan juist voor dynamische tarieven gaan. Dynamische tarieven zijn voor het overgrote deel veel gunstiger voor het terugleveren dan vaste contracten.
Maargoed, in principe zou je vanaf 2027 minimaal 50% van je tarief moeten krijgen voor de teruglevering. Dan wordt een vast tarief misschien weer aantrekkelijk

  • Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Kanoet schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:05:
Ik fakkel lekker af met de airco's en wasmachine. Ook heb ik een systeem dat makkelijk terugmoduleerd naar eigen verbruik mocht het negatief worden.
Die vaste contracten zijn onzin als je panelen hebt. Dan juist voor dynamische tarieven gaan. Dynamische tarieven zijn voor het overgrote deel veel gunstiger voor het terugleveren dan vaste contracten.
Maargoed, in principe zou je vanaf 2027 minimaal 50% van je tarief moeten krijgen voor de teruglevering. Dan wordt een vast tarief misschien weer aantrekkelijk
Dat gaat mij niet lukken, wasjes en vaatwas is klaar de auto staat vol, eten is gekookt, de wpb is warm en de airco draait momenteel 24/7 maar op krijgen is kansloos hier in deze tijd van het jaar, 73kwh opgewekt en 34kwh verbruikt tot nu vandaag. Ik heb hoop op toch nog een paar cent netto per kwh.. maar ja hoop is uitgestelde teleurstelling :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.


  • AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ronald.42 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:25:
[...]
Ik heb hoop op toch nog een paar cent netto per kwh.. maar ja hoop is uitgestelde teleurstelling :+
Dat is toch vreemd met 3 marsteks?
Geen dynamisch kontrakt? Morgen avond 20-22 uur: 1 euro per kWh voor teruglevering (incl btw)
My 2 cts

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2026 20:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek


  • Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:45
Ronald.42 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:33:
Ik zat juist te kijken naar een extra setje pv 2,5Kwp erbij om de winter wat op te krikken. Verder geen idee we proberen zoveel mogelijk zelf te gebruiken en de rest maar zien. Even kijken wat de ontwikkelingen op de energie markt gaan doen richting eind dit jaar.
Die insteek kan ik wel waarderen. Niet meegaan met de Telegraaf onderbuikemoties en pv er bij plaatsen. Inderdaad, je wattpiekjes zijn er juist om de schouderseizoenen te verlengen.

@Moddemeijer weet je of je je omvormer kan terugregelen ipv uitzetten? Anders snijdt je jezelf nog in de vingers en ga je juist afnemen. Zoals ik hierboven hebt beschreven zijn dynamische tarieven een optie. In april heb ik gemiddeld 1.9 cent/kwh betaald (excl belasting) en 5.2 cent/kwh gekregen voor teruglevering.

  • President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:07
Simpel: ik laat de installatie gewoon zoals die. Ik neem aan dat een kWh niet minder dan 0 cent zal opleveren. Ook al krijg ik maar 1 euro op jaarbasis voor 1000 kWh aan stroom, helemaal prima! Ik ga echt niet uit principe knijpen in de teruglevering.

Mocht die 1000kwh mij 1 euro op jaarbasis netto kosten dan pas ik nog steeds niks aan.


Wel ga ik dan vooral proberen zoveel mogelijk van de zonnestroom zelf te gebruiken en ga ik opnieuw uitrekenen of een accu financieel verantwoord is of niet.

  • Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:45:
[...]

Dat is toch vreemd met 3 marsteks?
Geen dynamisch kontrakt? Morgen avond 20-22 uur: 1 euro per kWh voor teruglevering (incl btw)
My 2 cts
Ik zit nog in een oud modelcontract dus dit jaar is sowieso gratis en zelfs nog een fooi voor het overschot. De accu's staan er nu anderhalf jaar ongeveer, mooi om even te zien wat het doet en waneer het zinvol is. Gewoon op NOM kijken wat het met je verbruik en teruglevering op het net doet. Nu is er sinds enkele weken een ev bij gekomen dus dan verandert de zaak weer wat. Ik heb wat dat betreft niet beslist een zo hoog mogelijk winst gevoel. Gratis jaarrond ben ik tevreden. De ev heeft me als ik alleen naar de brandstof kijk al een paar honderd minder doen uitgeven en enkele tientjes aan ERE opgeleverd deze maand. Maar voor de winter gaat die vlieger niet op, nu rijd hij "Gratis" op pv.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.


  • AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Ronald.42
Ik moet het over een jaar bekijken, maar het verschil in vergoeding met batterijen en zonneplan dynamisch of vast kontrakt zonder batterijen, levert mij dynamisch veel meer op,omdat je op de dure tijden kan terugleveren
In de winter liggen de dynamisch prijzen dichter bij elkaar, maar ik kwam uit op 23 ct per kWh in de winter wanneer de panelen niets doen (dus vergelijkbaar met vast) en GEEN terugleverboetes

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2026 22:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek


  • Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:59:
@Ronald.42
Ik moet het over een jaar bekijken, maar het verschil in vergoeding met batterijen en zonneplan dynamisch of vast kontrakt zonder batterijen, levert mij dynamisch veel meer op,omdat je op de dure tijden kan terugleveren
In de winter liggen de dynamisch prijzen dichter bij elkaar, maar ik kwam uit op 23 ct per kWh in de winter wanneer de panelen niets doen (dus vergelijkbaar met vast) en GEEN terugleverboutes
Dat is wel in het nu net als de brandstofprijs in het nu is. Ik moet nog maar zien of die spreiding van de stroomprijs zo blijft, als iedereen het gaat doen zal dat vlakker worden. Voor nu is het een verdienmodel maar houd dat wel stand? Ik zit wel met een schuin oog naar dynamisch te kijken maar het overtuigd me nog niet. Ik zou dan bijv. De auto vol kunnen jakkeren en de thuisaccus tijdens goedkope uren waarbij ik die laatste tijdens dure uren zou kunnen terugleveren. Ik wacht nog even af wat er gaat gebeuren betreffende de kwh prijs voor teruglevering en de kosten voor teruglevering. Ik lever op zich ook in de duurdere uren nog genoeg terug maar even zien hoe de markt en de rekensom hier zich ontwikkelen. Met zo min mogelijk acties relatief goedkoop uit zijn.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.


  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

President schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:03:
Simpel: ik laat de installatie gewoon zoals die. Ik neem aan dat een kWh niet minder dan 0 cent zal opleveren. Ook al krijg ik maar 1 euro op jaarbasis voor 1000 kWh aan stroom, helemaal prima! Ik ga echt niet uit principe knijpen in de teruglevering.

Mocht die 1000kwh mij 1 euro op jaarbasis netto kosten dan pas ik nog steeds niks aan.
Ook niet als het je netto €100 per jaar kost om terug te leveren?
Of waar leg je de grens dan?
Indien dat laatste dan zou ik zelf zeker zero export activeren op mijn omvormer namelijk.

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Kanoet schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:46:
[...]

Die insteek kan ik wel waarderen. Niet meegaan met de Telegraaf onderbuikemoties en pv er bij plaatsen. Inderdaad, je wattpiekjes zijn er juist om de schouderseizoenen te verlengen.
Precies. Ik ben net verhuisd naar een PV-loos huis en heb direct 33500Wp (73 stuks) panelen zelf gelegd.

Met ook vooral het idee om de inkoop van stroom te beperken het hele jaar.

Omvormer zo gekozen dat hij eenvoudig terug kan regelen via domotica.

Op krijg ik de stroom nooit, ondanks 2 EV's, warmtepomp, sauna etc maar dat hoeft ook niet wat mij betreft. Ik zie (veel) duurzame energie gewoon als een belangrijke asset van het huis.

Ohja wel nog van plan een zwembad aan te leggen, die ga ik misschien met Cop1 verwarmen.

Wie weet over een paar jaar een thuisaccu maar daar loop ik nog niet warm voor.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 23-06-2026 22:45 ]


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Vliegvlug schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:22:
[...]

Ook niet als het je netto €100 per jaar kost om terug te leveren?
Dat is geen realistisch scenario. Je ontvangt bijna altijd een netto vergoeding, terugleveren kost dus geen geld.

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

de Peer schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:43:
[...]

Dat is geen realistisch scenario. Je ontvangt bijna altijd een netto vergoeding, terugleveren kost dus geen geld.
Wordt dat vanaf 1 januari 2027 dan anders?

Momenteel krijg je de terugleververgoeding alleen over de netto teruglevering, dus 2000kW terugleven 1000kW afnemen levert maar een vergoeding op voor 1000kW maar mag ik wel voor 2000kW teruglevering betalen qua terugleverkosten.

Krijg ik dan vanaf 1 januari ook daadwerkelijk voor de 2000kW de terugleververgoeding en niet alleen over die netto 1000kW?

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Vliegvlug schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:10:
[...]

Wordt dat vanaf 1 januari 2027 dan anders?

Momenteel krijg je de terugleververgoeding alleen over de netto teruglevering, dus 2000kW terugleven 1000kW afnemen levert maar een vergoeding op voor 1000kW maar mag ik wel voor 2000kW teruglevering betalen qua terugleverkosten.

Krijg ik dan vanaf 1 januari ook daadwerkelijk voor de 2000kW de terugleververgoeding en niet alleen over die netto 1000kW?
Straks is dat onderscheid er niet meer

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 23-06-2026 23:17 ]


  • Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:45
Ronald.42 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:13:
[...]

Dat is wel in het nu net als de brandstofprijs in het nu is. Ik moet nog maar zien of die spreiding van de stroomprijs zo blijft, als iedereen het gaat doen zal dat vlakker worden. Voor nu is het een verdienmodel maar houd dat wel stand? Ik zit wel met een schuin oog naar dynamisch te kijken maar het overtuigd me nog niet. Ik zou dan bijv. De auto vol kunnen jakkeren en de thuisaccus tijdens goedkope uren waarbij ik die laatste tijdens dure uren zou kunnen terugleveren. Ik wacht nog even af wat er gaat gebeuren betreffende de kwh prijs voor teruglevering en de kosten voor teruglevering. Ik lever op zich ook in de duurdere uren nog genoeg terug maar even zien hoe de markt en de rekensom hier zich ontwikkelen. Met zo min mogelijk acties relatief goedkoop uit zijn.
Ik heb een vergelijkbare situatie: sinds december is mijn vijf(!) jarige contract afgelopen én rijdt ik in een EV. Op 1 maart ben ik tijdens de oorlog van USA-Iran overgestapt naar dynamisch terwijl de prijzen omhoog schoten. En het is geweldig. Zelfs mét het verlengingsaanbod dat ik kreeg vóór die oorlog ben ik nu met dynamisch goedkoper uit.
Okee, ik ben nu wel in de gelegenheid om mijn verbruik optimaal af te stemmen op de tarieven.

Ik kan alleen maar aanraden om je verbruik/opwek op jeroen.nl in te laden en te analyseren. Dan krijg je een eerlijk antwoord hoeveel je (niet) kan besparen.

  • Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:45
de Peer schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:15:
[...]

Dan heb je een slechte leverancier gekozen. Andere leveranciers doen dat niet. Jr krijgt netto gewoon geld voor je teruglevering.
Straks is dat onderscheid er niet meer
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 23-06-2026 23:17 ]
Al die vaste energieleveranciers zijn IMHO druk bezig mensen over te laten stappen naar dynamisch.
Maargoed, de kaarten worden per 1 jan 2027 opnieuw geschud. Dan zullen ze mensen toch 50% van het leveringstarief moeten betalen? Of mogen ze dan alsnog 'terugleverkosten' berekenen?

[ Voor 8% gewijzigd door Kanoet op 23-06-2026 23:21 ]


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Kanoet schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:19:
[...]

Al die vaste energieleveranciers zijn IMHO druk bezig mensen over te laten stappen naar dynamisch.
Nee, dat doet de energiemarkt. Bovendien moeten alle leveranciers uiteindelijk ook Dynamisch gaan aanbieden.
Maargoed, de kaarten worden per 1 jan 2027 opnieuw geschud. Dan zullen ze mensen toch 50% van het leveringstarief moeten betalen?
Alleen in 2027 en 2028 dacht ik. Maar dat is maar een paar eurocent. Want kale leveringstarief
Of mogen ze dan alsnog 'terugleverkosten' berekenen?
Jazeker. Dat mag ook

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 23-06-2026 23:28 ]


  • Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:38

Onbekend

...

Ik heb een aantal energievergelijkers geprobeerd, maar zo te zien heb je na 1 januari nog steeds terugleverkosten, variërend van 3 tot 15 cent per kWh. Dan is nog steeds de moeite waard om de zonnepanelen uit te zetten.
Maar als ik helemaal geen terugleverkosten zou hebben en ook helemaal niets voor zou krijgen, zou ik de zonnepanelen wel aan laten staan.

Speel ook Balls Connect en Repeat


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Onbekend schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:32:
Dan is nog steeds de moeite waard om de zonnepanelen uit te zetten.
Nee want de terugleververgoeding is altijd (ietsje) hoger dan de kosten.

Netto levert terugleveren dus altijd nog geld op.

Uitzetten is nooit nodig. Tenzij dynamisch contract met negatieve tarieven (paar dagen per jaar.)

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

de Peer schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:15:
[...]

Dan heb je een slechte leverancier gekozen. Andere leveranciers doen dat niet.
Hoe bedoel je dat, zo werkt dat toch zolang er nog saldering is?
Jr krijgt netto gewoon geld voor je teruglevering.
Wat bedoel je met netto geld?

Als ik alleen terugleververgoeding krijg over de netto teruglevering over een heel jaar (1000kW in mijn eerdere voorbeeld) maar je wel over elke kW terugleverkosten hebt (2000kW) dan moet die terugleververgoeding toch flink hoger zijn dat die terugleverkosten om netto positief uit te komen?


Of krijg je vanaf 1 januari 2027 de terugleververgoeding daadwerkelijk over elke terug geleverde kW en wordt het verbruik niet meer afgetrokken van de teruglevering zoals nu?

Edi t: ik zie je reactie nu pas:
de Peer schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:15:
[...]

Straks is dat onderscheid er niet meer
ah, oke dat wist ik niet, dant voor de verduidelijking!

Dan blijft wel deze vraag van me over:
Want dan snap ik niet dat er nog twee losse tarieven zijn voor terugleverkosten en vergoeding.

Dan kan je ze dus simpelweg van elkaar aftrekken om te zien of je positief of negatief uitkomt. Waarom vermelden ze dat dan niet?

[ Voor 19% gewijzigd door Vliegvlug op 23-06-2026 23:41 ]


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Vliegvlug schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:36:
[...]

Hoe bedoel je dat, zo werkt dat toch zolang er nog saldering is?
Ja sorry je hebt gelijk. Dat is hoe het nu is.

Maar je hoeft niet te betalen voor teruglevering, je kunt alleen niet volledig salderen.
[...]

Wat bedoel je met netto geld?

Als ik alleen terugleververgoeding krijg over de netto teruglevering over een heel jaar (1000kW in mijn eerdere voorbeeld) maar je wel over elke kW terugleverkosten hebt (2000kW) dan moet die terugleververgoeding toch flink hoger zijn dat die terugleverkosten om netto positief uit te komen?

Of krijg je vanaf 1 januari 2027 de terugleververgoeding daadwerkelijk over elke terug geleverde kW en wordt het verbruik niet meer afgetrokken van de teruglevering zoals nu?
Want dan snap ik niet dat er nog twee losse tarieven zijn voor terugleverkosten en vergoeding.
Vanaf 2027 krijg je voor elke kwh een terugleververgoeding. Maar je betaalt ook terugleverkosten. Netto is het echter net boven de 0. Dus je krijgt nog altijd 1 of 2 eurocent per kWh. Soms nog lager

Die 2 tarieven zijn er om een juridische reden. Lage tlv mag niet. Maar tlv en kosten mag wel

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 23-06-2026 23:42 ]


  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

de Peer schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:40:
[...]

Ja sorry je hebt gelijk. Dat is hoe het nu is.

Maar je hoeft niet te betalen voor teruglevering, je kunt alleen niet volledig salderen.
Ik betaal nu al wel voor teruglevering, toen ik het huidige contract afsloot zag ik geen opties om dat niet te doen, elke leverancier had simpelweg zo’n boete. :|
[...]

Vanaf 2027 krijg je voor elke kwh een terugleververgoeding. Maar je betaalt ook terugleverkosten. Netto is het echter net boven de 0. Dus je krijgt nog altijd 1 of 2 eurocent per kWh. Soms nog lager
Je bent veel te snel met reageren voor mij om dat bij te kunnen houden. Ik had mijn andere post aangepast maar te laat. :X

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Dit topic is niet bedoeld voor klagen of uitleg over terugleverkosten. Daar zijn andere topics voor.

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Vliegvlug schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:44:
[...]

Ik betaal nu al wel voor teruglevering, toen ik het huidige contract afsloot zag ik geen opties om dat niet te doen, elke leverancier had simpelweg zo’n boete. :|
Je betaalt nooit voor terugleveren. Je krijgt alleen minder vergoeding voor je saldering.
[...]

Je bent veel te snel met reageren voor mij om dat bij te kunnen houden. Ik had mijn andere post aangepast maar te laat. :X
Jij bent toch vliegvlug ;)

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

de Peer schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:40:
[...]

Die 2 tarieven zijn er om een juridische reden. Lage tlv mag niet. Maar tlv en kosten mag wel
Ah, oke, bedankt, dat is de reden dus!

Wie heeft dat verzonnen? Laten we het vooral nog ondoorgrondelijker maken voor de consument. |:(

Ik snapte er al niets van en dacht mede om de reden dat het los werd vermeld dat het verrekenen van terugleververgoeding vanaf 1 januari nog steeds op dezelfde manier werkte. Lijkt wel of iedereen zijn uiterste best doet om het ondoorgrondelijk te houden en het onderling vergelijken te bemoeilijken. Zowel overheid als energiebedrijven.
Je moet tegenwoordig een wiskunde genie en excel goeroe zijn om er nog iets van de kunnen maken maar helaas ben ik beiden niet en dus overgeleverd aan wat een vergelijkingssite of collectieve inkoop actie me verteld wat het gunstigst voor me is maar het voelt gewoon totaal niet goed omdat ik geen idee heb wat er daadwerkelijk wordt berekend.

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

de Peer schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:47:
[...]

Je betaalt nooit voor terugleveren. Je krijgt alleen minder vergoeding voor je saldering.
Dat begrijp ik niet.

Voorheen kreeg ik simpelweg wat geld terug omdat ik over het jaar gezien meer terugleverde dan ik afnam en dat was dan de terugleververgoeding. En dat was het dan.

Nu krijg ik ook wat geld maar moet ik daarnaast ook nog betalen voor elke kW die ik teruglever en dat is zo’n beetje de hele dag als de zon schijnt. Volgens mij betaal ik nu netto voor teruglevering over een heel jaar gezien maar dat is een gevoel want ik heb er geen cijfers bij want teruglevering wordt pas aan het eind van het jaar of het contract bepaald. Is nu niet duidelijk voor mij helaas. :|
[...]

Jij bent toch vliegvlug ;)
Maar zeker niet vliegensvlug ;)

  • OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 00:24
418O2 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:23:
[...]

Wat voor "last" heb je er van als je er niets aan verdient (vooropgesteld dat het je niets kost?)
Waarom zou je in een wereld waabij commerciele bedrijven ook niks voor niks doen iets moeten weggeven voor 0?

Laat die commerciele bedrijven maar accu's aanschaffen waarop ze ' onze' stroom opslaan. De burger heeft inmiddels zijn steentje wel bijgedragen. De enige regel tekst die ik steeds lees is dat ik moet inleveren, dat er meer geld bij moet en dat dit de komende jaren nog lang niet klaar is.
Pagina: 1