Vorige week de ASRock B850M Riptide WiFi: beste prijzen, echte reviews en specificaties - Tweakers aangekocht.
Daarin een werkende 9800x3d geplaatst die uit een Asus B650 bord kwam, samen met 2x16GB uit dit werkende systeem.
Bij opstart brandden de cpu en dram led onmiddellijk, permanent (ook na 20 min nog) en veranderen ze niet van kleur en knipperen niet.
Ik heb dan nog hertest met een andere ramlat (ddr 5200 ipv ddr 7600) én ook met een 9850x3d uit een ander systeem -> zelfde resultaat.
Ik heb vervolgens ook een bios flashback gedaan naar de laatste versie van 2026/6/17 -> zelfde resultaat ook na cmos reset.
Verder was er niets aangesloten op het moederbord, de igpu werd gebruikt maar er kwam geen beeld.
De leds van het toetsenbord lichtten ook niet op als ik het toetsenbord aansloot.
Ik heb dit bord dan maar RMA gestuurd en vervolgens de NZXT N7 B850 Zwart: beste prijzen, echte reviews en specificaties - Tweakers besteld in de plaats.
Gezien ik deze pc in een open frame plaats vond ik de on board power knop en de strakke looks ook wel de meerprijs waard.
Helaas ook hier opnieuw de cpu en dram led die beide oplichten (beide rood).
Ik heb ook weer beide ram latjes (ddr 5200 en ddr 7600) getest, ook zonder ram latjes, deze keer ook 2 verschillende cpu koelers (met het idee dat de druk op de socket anders kan zijn) én 2 verschillende voedingen ...
Als ik probeer op te starten zonder cpu in de socket gebeurt er niets.
Met cpu en zonder ram opnieuw dezelfde 2 ledjes rood.
De cpu wordt duidelijk warm, de Noctua NH-D12L wordt handwarm na 20 minuten. Zonder koeler op de cpu met enkel mijn vinger op de heatspreader wordt die na zo'n 30s te warm voor mijn vinger en schakel ik de voeding uit.
Ook hier een bios flashback gedaan naar de laatste versie van de bios van 2026/02/10.
Daar staat ook bij: Resolve a boot failure occurring on certain CPUs: https://support.nzxt.com/hc/en-us/articles/39556106817307-N7-B850-Downloads#:~:text=Resolve%20a%20boot%20failure%20occurring%20on%20certain%20CPUs.
Ik zit nu te denken dat beide Asrock borden (Asrock maakt ook de NZXT borden?) problemen hebben bij het herkennen van de cpu.
De Riptide werd reeds teruggestuurd dus daar kan ik niets meer op testen maar de NZXT heb ik nog liggen voorlopig. Het ging hier over 2 splinternieuwe moederborden waarbij duidelijk geen gebogen pinnen in de socket zichtbaar zijn, ik kon nu wel niet weten of de bios die erop stond reeds de 9800x3d ondersteunde maar de bios flashback was op beide borden gelukt door de bios file naar "creative.rom" te hernoemen, na het drukken op de flashback knop knippert de groene led vervolgens en als ik 20 min later terugkwam was de led uit, dat zou dan betekenen dat de biosflash ok was omdat als het faalt de led blijft branden, bij ok gaat die uit.
Ik heb hier uiteindelijk al zo'n 2 werkdagen tijd aan verloren als ik het bestellen en terugsturen van moederborden bijreken, ongezien voor mij na 25 jaar zelf mijn pc's (en familie hun pc's) in elkaar te zetten. Als er iemand nog goede ideeën heeft wil ik gerust nog verder proberen op de NZXT. Als het uiteindelijk niet lukt moet ik die ook maar RMA sturen. Maar wat is nu de kans dat 2 verschillende, nieuwe moederborden hetzelfde probleem vertonen en beide defect zijn? Dit terwijl al de geteste componenten, cpu, ram, koeler, psu gewoon uit een ander werkend B650 systeem komen ...
Daarin een werkende 9800x3d geplaatst die uit een Asus B650 bord kwam, samen met 2x16GB uit dit werkende systeem.
Bij opstart brandden de cpu en dram led onmiddellijk, permanent (ook na 20 min nog) en veranderen ze niet van kleur en knipperen niet.
Ik heb dan nog hertest met een andere ramlat (ddr 5200 ipv ddr 7600) én ook met een 9850x3d uit een ander systeem -> zelfde resultaat.
Ik heb vervolgens ook een bios flashback gedaan naar de laatste versie van 2026/6/17 -> zelfde resultaat ook na cmos reset.
Verder was er niets aangesloten op het moederbord, de igpu werd gebruikt maar er kwam geen beeld.
De leds van het toetsenbord lichtten ook niet op als ik het toetsenbord aansloot.
Ik heb dit bord dan maar RMA gestuurd en vervolgens de NZXT N7 B850 Zwart: beste prijzen, echte reviews en specificaties - Tweakers besteld in de plaats.
Gezien ik deze pc in een open frame plaats vond ik de on board power knop en de strakke looks ook wel de meerprijs waard.
Helaas ook hier opnieuw de cpu en dram led die beide oplichten (beide rood).
Ik heb ook weer beide ram latjes (ddr 5200 en ddr 7600) getest, ook zonder ram latjes, deze keer ook 2 verschillende cpu koelers (met het idee dat de druk op de socket anders kan zijn) én 2 verschillende voedingen ...
Als ik probeer op te starten zonder cpu in de socket gebeurt er niets.
Met cpu en zonder ram opnieuw dezelfde 2 ledjes rood.
De cpu wordt duidelijk warm, de Noctua NH-D12L wordt handwarm na 20 minuten. Zonder koeler op de cpu met enkel mijn vinger op de heatspreader wordt die na zo'n 30s te warm voor mijn vinger en schakel ik de voeding uit.
Ook hier een bios flashback gedaan naar de laatste versie van de bios van 2026/02/10.
Daar staat ook bij: Resolve a boot failure occurring on certain CPUs: https://support.nzxt.com/hc/en-us/articles/39556106817307-N7-B850-Downloads#:~:text=Resolve%20a%20boot%20failure%20occurring%20on%20certain%20CPUs.
Ik zit nu te denken dat beide Asrock borden (Asrock maakt ook de NZXT borden?) problemen hebben bij het herkennen van de cpu.
De Riptide werd reeds teruggestuurd dus daar kan ik niets meer op testen maar de NZXT heb ik nog liggen voorlopig. Het ging hier over 2 splinternieuwe moederborden waarbij duidelijk geen gebogen pinnen in de socket zichtbaar zijn, ik kon nu wel niet weten of de bios die erop stond reeds de 9800x3d ondersteunde maar de bios flashback was op beide borden gelukt door de bios file naar "creative.rom" te hernoemen, na het drukken op de flashback knop knippert de groene led vervolgens en als ik 20 min later terugkwam was de led uit, dat zou dan betekenen dat de biosflash ok was omdat als het faalt de led blijft branden, bij ok gaat die uit.
Ik heb hier uiteindelijk al zo'n 2 werkdagen tijd aan verloren als ik het bestellen en terugsturen van moederborden bijreken, ongezien voor mij na 25 jaar zelf mijn pc's (en familie hun pc's) in elkaar te zetten. Als er iemand nog goede ideeën heeft wil ik gerust nog verder proberen op de NZXT. Als het uiteindelijk niet lukt moet ik die ook maar RMA sturen. Maar wat is nu de kans dat 2 verschillende, nieuwe moederborden hetzelfde probleem vertonen en beide defect zijn? Dit terwijl al de geteste componenten, cpu, ram, koeler, psu gewoon uit een ander werkend B650 systeem komen ...