Vraag


  • LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Wij zijn thuis lichtelijk aan het verbouwen en de hoop is dat er ergens de komende 2 jaar nog budget is voor nieuwe dakkappellen aan de voor- en achterkant. Echter, ik zou graag nu alvast een beginnetje willen maken met wat zonnepaneeltjes. Deels om wat aircoverbruik op te kunnen vangen en deels omdat ik het leuk vind om met zulk soort zaken bezig te zijn.

In het kader van experimenteren, ben ik tot de conclusie gekomen dat het best te doen zou moeten zijn om twee paneeltjes op m'n uitbouw te leggen en ik wilde even bij jullie checken of het logisch is wat ik van plan ben:
  • Twee paneeltjes die schuin komen te liggen op het dak met behulp van wat beugels met ballast
  • Een omvormer die ik via een kabeldoos met wat wago's op een nieuwe groep aansluit
  • Bovenstaande kabeldoos komt losstaand op een nieuwe groep in de garage, die ik samen met nog twee nieuwe groepen (voor 2 airco's) vanuit de meterkast wil trekken met 2.5mm2 kabel per groep in aparte mantelbuizen.
  • Afmonteren van de kabels in de meterkast met behulp van automaten laat ik doen door een elektricien
Is dit nu te simpel gedacht en mis ik dingen of zou dit prima mogelijk moeten zijn?

per aspera ad astra

Alle reacties


  • SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:46
Vergeet ook niet je paneeltjes even goed te aarden. Voor de rest heb je alles.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.


  • AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:16

AlphaRomeo

FP ProMod
Ik zou in plaats van 3 kabels naar je meterkast één 4mm2 kabel trekken en een onderverdeler in de schuur plaatsen. Verder klinkt het plan prima.

  • LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
AlphaRomeo schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:46:
Ik zou in plaats van 3 kabels naar je meterkast één 4mm2 kabel trekken en een onderverdeler in de schuur plaatsen. Verder klinkt het plan prima.
Copilot helpt me hier een beetje en dat zag ik ook als optie voorbijkomen. Wat is het maximale aantal groepen dat hierop aangesloten zou kunnen worden? Het zou een optie kunnen zijn om dan ook gelijk de koelkast in de garage erop aan te sluiten en nog twee losse WCD's erbij te kunnen doen. Maar zou dat niet wat veel zijn op 1 zo'n kabel?

per aspera ad astra


  • SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:46
Op 4 kwadraat mag je 3 keer 32A aansluiten. Uiteraard kun je dat onderverdelen. We hebben het dan over 3 x 32 x 230V = 22 Kilowatt.

Uiteraard iedere groep gewoon met 16A afzekeren zodat je niet ineens door je zonnepanelen een veel groter vermogen kunt leveren. Zgh remautomaten.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.


  • Ramkoe
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:53
met 2 panelen moet je een hele kleine omvormer hebben, of 1tje waar je kan instellen wat het punt is dat hij aanslaat, voor 2 panelen is het wellicht aan te bevelen om gewoon met microomvormers te werken, deze hebben overigens ook een even lange levensduur als zonnepanelen (wordt gezegd althans) dan kan je DC naar de micro-omvormer aansluiten en dan heb je 230 vanaf je dak die je dan over een eigen groep naar binnen kan laten komen.

  • LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ramkoe schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:54:
met 2 panelen moet je een hele kleine omvormer hebben, of 1tje waar je kan instellen wat het punt is dat hij aanslaat, voor 2 panelen is het wellicht aan te bevelen om gewoon met microomvormers te werken, deze hebben overigens ook een even lange levensduur als zonnepanelen (wordt gezegd althans) dan kan je DC naar de micro-omvormer aansluiten en dan heb je 230 vanaf je dak die je dan over een eigen groep naar binnen kan laten komen.
Bedoel je te zeggen dat mijn gelinkte omvormer niet geschikt is voor zo'n setje?

per aspera ad astra


  • FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:56
@Ramkoe heb je op de link geklikt? TS hééft een micro-omvormer uitgekozen ;)

Spel en typfouten voorbehouden


  • FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:56
LAD93 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:56:
Bedoel je te zeggen dat mijn gelinkte omvormer niet geschikt is voor zo'n setje?
Het is een prima omvormer voor twee panelen.

Persoonlijk zou ik de aansluitkabel er ook bij doen, stekker eraf knippen en dan invoeren in de lasdoos. (dat was je misschien ook wel van plan)

Spel en typfouten voorbehouden


  • LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
SkiFan schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:54:
Op 4 kwadraat mag je 3 keer 32A aansluiten. Uiteraard kun je dat onderverdelen. We hebben het dan over 3 x 32 x 230V = 22 Kilowatt.

Uiteraard iedere groep gewoon met 16A afzekeren zodat je niet ineens door je zonnepanelen een veel groter vermogen kunt leveren. Zgh remautomaten.
Ik ga me hierbij nog even laten voorlichten door een elektricien. Kabel trekken lukt me zelf wel, het afmonteren van zo'n onderverdeler met automaten laat ik dan ook liever door hem doen.

per aspera ad astra


  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:11
LAD93 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:59:
Ik ga me hierbij nog even laten voorlichten door een elektricien. Kabel trekken lukt me zelf wel, het afmonteren van zo'n onderverdeler met automaten laat ik dan ook liever door hem doen.
Prima werkwijze als je er zelf geen kennis van hebt ervaring mee hebt. Aan de andere kant, als je een voorbedraad groepenkastje (onderverdeler) koopt stelt het ook weer niet zo heel veel voor.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:14

FreakNL

Well do ya punk?

Let wel op je TVT..

Ik heb zelf ook in 2024 twee paneeltjes op de schuur gelegd. Maar dat TVT daarvan is al penibel (ondanks dat ik nog even kon salderen)..

Als je ook nog een elec gaat inhuren gaat je TVT snel richting de 10-15 jaar en dan moet je je afvragen of je dat geld niet beter op een deposito kunt zetten..

  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Houd ook Marktplaats in de gaten, komt genoeg voorbij voor leuke prijsjes. Vaak ook wat oudere panelen (280Wp), die zijn wat kleiner en kun je mogelijk meer kwijt. Omvormers ook wel, van mensen die een andere hebben aangeschaft i.v.m. thuisbatterij. Zorg dat je een omvormer neemt die je kan terugregelen met bijv. Home Assistant.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 23-06-2026 13:14 ]


  • LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
FreakNL schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:08:
Let wel op je TVT..

Ik heb zelf ook in 2024 twee paneeltjes op de schuur gelegd. Maar dat TVT daarvan is al penibel (ondanks dat ik nog even kon salderen)..

Als je ook nog een elec gaat inhuren gaat je TVT snel richting de 10-15 jaar en dan moet je je afvragen of je dat geld niet beter op een deposito kunt zetten..
De TVT is voor mij minder relevant, ik vind het leuk om met dit soort dingetjes bezig te zijn en de elektricien is een kennis die voor een leuk prijsje ook wel wat wil bijklussen. Maar ik snap dat het voor velen een onderdeel van de afweging is.

per aspera ad astra


  • Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb er vier paneeltjes opgelegd, met een 1800 Watt Hoymiles microomvormer (stopcontact). Werkt prima, en voor onze situatie levert het ook genoeg stroom Kan er nog een electrische motorscooter en marstek Venus V3 mee opladen ook.

Het enige lastige is het op het dak krijgen, ze zijn nogal lomp, zwaar en krasgevoelig. Wij hebben het met zijn tweeen gedaan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.


  • Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

LAD93 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:01:
[...]

De TVT is voor mij minder relevant, ik vind het leuk om met dit soort dingetjes bezig te zijn en de elektricien is een kennis die voor een leuk prijsje ook wel wat wil bijklussen. Maar ik snap dat het voor velen een onderdeel van de afweging is.
De terugverdientijd is relatief laag, want omdat je minder vermogen hebt wordt het vaker gebruikt en de kosten zijn veel lager dan een installatie laten plaatsen. Ik denk dat ik ze in een paar jaar terug verdient heb. Als je 25 cent pakt voor een kWh (klopt ongeveer) kun je het vrij simpel uitrekenen als je er zo'n homewizzard socket tussen zet. Ik heb deze maand al 40 euro bespaard.

Ik heb ook nog een plugin thuisaccu, maar dat is een ander verhaal met terugverdienen omdat ik met die zonnepanelen al vaak 70 procent zelfvoorzienend was. Het maakt het wel makkelijker want je hoeft minder op te letten wat de zonnepanelen doen omdat de accu het resterende bijleggen waardoor ik bijna altijd 97 procent haal uit de zon.

Vandaag is er hier niet zo veel zon (vanmorgen niet, het begint nu wat meer te worden) maar het is toch genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmzFweVPgMuoTCsg7yoEXfGvaBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqOHZ2ubu24scWQhGiFdeEkY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Marzman op 23-06-2026 14:20 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.


  • FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:14

FreakNL

Well do ya punk?

Marzman schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:10:
[...]

De terugverdientijd is relatief laag, want omdat je minder vermogen hebt wordt het vaker gebruikt en de kosten zijn veel lager dan een installatie laten plaatsen. Ik denk dat ik ze in een paar jaar terug verdient heb. Als je 25 cent pakt voor een kWh (klopt ongeveer) kun je het vrij simpel uitrekenen als je er zo'n homewizzard socket tussen zet. Ik heb deze maand al 40 euro bespaard.

Ik heb ook nog een plugin thuisaccu, maar dat is een ander verhaal met terugverdienen omdat ik met die zonnepanelen al vaak 70 procent zelfvoorzienend was. Het maakt het wel makkelijker want je hoeft minder op te letten wat de zonnepanelen doen omdat de accu het resterende bijleggen waardoor ik bijna altijd 97 procent haal uit de zon.

Vandaag is er hier niet zo veel zon (vanmorgen niet, het begint nu wat meer te worden) maar het is toch genoeg.

[Afbeelding]
Omdat je nu nog kunt salderen.

Je kunt ervanuit gaan dat vanaf 2027 alleen nog het eigen verbruik iets oplevert. (als je geen accu hebt maar dan moet je die OOK meenemen in je TVT)

Dus stel dat de TS een setje neerlegt van 2x500watt en daarmee (pakweg) 800kwh per jaar opwekt, dan zal hij misschien (kleine set) 400kwh direct zelf gebruiken. Dat is 100 euro (tegen 25ct/kwh)...

Prima te verkopen, zeker als dit je ENIGE set is kun je het nog wel winstgevend maken.. In mijn geval was de schuur additioneel aan de 8*450w die al op het dak lag.. Er zijn veel momenten dat ik eigenlijk niks heb aan die set op de schuur en eigenlijk alles wat daar uitkomt direct teruggeleverd wordt.. Zonder saldering had ik die set er nooit uit kunnen halen..

De TS is van plan om OOK op zijn dak een (grotere) set te laten leggen. In dat geval zou ik het daar bij laten..

Of je moet het puur voor de hobby doen. Dat is natuurlijk prima.. Maar zonder accu of EV nu NOG een grote PV installatie neerleggen? Financieel zijn er betere plannen.

Wat mij voornamelijk tegenstaat is niet de initiële investering, maar meer het feit dat er weer wel iets op je dak ligt. Ooit moet dat eraf, in het ergste geval zelfs tijdelijk als er iets met je dak is. Op dat moment gaat je set WEER geld kosten. Dat moet je eigenlijk meenemen in je TVT.. Stel nou dat je krap aan de boel terugverdient hebt en je moet dan 1000 euro gaan betalen voor afvoer, tja, waar heb je het dan voor gedaan?

Of je moet het zelf kunnen weghalen maar ik zie mezelf dat niet doen met mijn grote set (die op de schuur wel, die trek ik er zo zelf af)...

Ik zou (als ik nu moest gaan installeren) gewoon op een deposito zetten. Daar heb je geen onderhoud aan.

  • Ramkoe
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:53
FredvZ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:57:
@Ramkoe heb je op de link geklikt? TS hééft een micro-omvormer uitgekozen ;)
Haha, nee ik las omvormer, en dacht dat moet beter kunnen maar nu ik er op klik zie ik inderdaad micro omvormer, please ignore me

  • Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

FreakNL schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:59:
[...]


Omdat je nu nog kunt salderen.

Je kunt ervanuit gaan dat vanaf 2027 alleen nog het eigen verbruik iets oplevert. (als je geen accu hebt maar dan moet je die OOK meenemen in je TVT)

Dus stel dat de TS een setje neerlegt van 2x500watt en daarmee (pakweg) 800kwh per jaar opwekt, dan zal hij misschien (kleine set) 400kwh direct zelf gebruiken. Dat is 100 euro (tegen 25ct/kwh)...

Prima te verkopen, zeker als dit je ENIGE set is kun je het nog wel winstgevend maken.. In mijn geval was de schuur additioneel aan de 8*450w die al op het dak lag.. Er zijn veel momenten dat ik eigenlijk niks heb aan die set op de schuur en eigenlijk alles wat daar uitkomt direct teruggeleverd wordt.. Zonder saldering had ik die set er nooit uit kunnen halen..

De TS is van plan om OOK op zijn dak een (grotere) set te laten leggen. In dat geval zou ik het daar bij laten..

Of je moet het puur voor de hobby doen. Dat is natuurlijk prima.. Maar zonder accu of EV nu NOG een grote PV installatie neerleggen? Financieel zijn er betere plannen.

Wat mij voornamelijk tegenstaat is niet de initiële investering, maar meer het feit dat er weer wel iets op je dak ligt. Ooit moet dat eraf, in het ergste geval zelfs tijdelijk als er iets met je dak is. Op dat moment gaat je set WEER geld kosten. Dat moet je eigenlijk meenemen in je TVT.. Stel nou dat je krap aan de boel terugverdient hebt en je moet dan 1000 euro gaan betalen voor afvoer, tja, waar heb je het dan voor gedaan?

Of je moet het zelf kunnen weghalen maar ik zie mezelf dat niet doen met mijn grote set (die op de schuur wel, die trek ik er zo zelf af)...

Ik zou (als ik nu moest gaan installeren) gewoon op een deposito zetten. Daar heb je geen onderhoud aan.
Ik kan niet salderen, dat is in Vlaanderen al een tijdje afgeschaft.

Mijn berekening is zonder salderen. Met plugin batterij en een e-motorscooter in juni. In december zal ik die plugin batterij niet vol krijgen en niet rijden op de scooter.

Maar met ook een grotere set is het inderdaad anders. Dan zou ik het daar ook bij laten en eerder een batterij erbij kopen ipv extra paneeltjes.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.


  • FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:14

FreakNL

Well do ya punk?

Tja, ik ga even van Nederland uit waarbij je eigenlijk niks meer krijgt voor je teruglevering.

Ik wil niet te negatief doen over PV (heb zelf ook panelen) maar stel:

5k steek je in een deposito voor 20 jaar. Je eindkapitaal is dan 9k. En dat vereist nauwelijks inspanning, behalve 1 keer een deposito openen. Volledig risicoloos en geen onderhoud.

Als je die 5k investeert in PV evt met een accu moet dat in zijn geheel wel 9k / 20 = 450 euro per jaar opleveren. Zonder salderen is die case echt lastig rond te maken.

En dan ga ik er wel heel positief in met 20 jaar waarin er niks kapot gaat aan je PV installatie. Verder ligt er wel iets op je dak wat ook weer een risico is, om allerlei redenen die makkelijk te verzinnen zijn.

Wat helpt is veel zelf doen en daarmee je installatie zo goedkoop mogelijk houden. En wellicht een stroomprijs van 50ct/kwh op termijn. Maar daar wordt je op andere vlakken toch ook weer niet blij van want andere prijzen zullen dan ook stijgen (bijvoorbeeld van retail).

Ik geloof best nog in PV maar dan in simpele , goedkope en makkelijk te onderhouden sets. En ook weer niet te fors, want dat verdien je gewoon nooit terug.. En terugverdienen is 1 maar daarna moet er ook nog winst gemaakt worden om die deposito te verslaan.

Heb blijft leuk spul maar ik zou een gezin wat krap zit PV absoluut niet meer aanraden. Als het speelgeld is, je het interessant vind en je ook gewoon het geld hebt liggen om problemen evt op te lossen ; doen! Maar echt winstgevend is het niet meer.

Voor het milieu ben je overigens wel redelijk bezig en dat is ook wat waard.

  • AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:16

AlphaRomeo

FP ProMod
@FreakNL geld hoeft natuurlijk niet de enige motivatie te zijn.
Pagina: 1