Webshops Corsair RAM tegelijk prijsdaling

Pagina: 1
Acties:
  • 676 views

Vraag

• RageQuitMadness
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 23-06 20:22
Het kan zijn dat dit niet het passende subforum is. Mocht het niet zo zijn mijn excuses daarvoor en zou de admin het dan kunnen verplaatsen naar de desbtreffende subforum?

Vandaag (23-06-26) waren er rond 09:00 op bijna alle webshops (Leventis, Megekko, Caps, etc.) prijsdalingen in RAM. Ik heb er een kunnen aanschaffen. Mijn vermoeden is dat 1 webshop (Leventis denk ik) een fout heeft gemaakt in de prijs en dat de andere webshops hun prijzen algoritmisch zijn gaan schikken naar de prijs van de shop die als eerste hun prijs verkeerd heeft ingevoerd.
Mijn vermoeden van algortmisch is omdat nadat ik mijn aanschaf had gedaan, de prijs in de shop verder omlaag ging.

Het ging, voor zover ik heb kunnen zien, om 64GB RAM sticks voornamelijk van Corsair.

100% zeker dat het om uitvoering: Corsair Vengeance CMK64GX5M2B6000Z30W en uitvoering: Corsair Dominator Platinum RGB CMT64GX5M2B5200C40 , laatst genoemde staat nog op moment van schrijven op 247,95.

Wanneer zoiets plaatsvind, dan zou je kunnen zeggen dat het een vergissing is van de eerste webshop. Maar wanneer andere shops hun prijs aanpassen aan een andere shop zijn vergissing, kunnen andere shops dan ook nog beroepen dat het een vergissing was en het product annuleren?

Weet iemand hier meer over of weet iemand waar ik hierover meer kan lezen?

Alle reacties

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik vermoed dat ze alle dezelfde groothandel hebben en dat daarvandaan de fout is gekopieerd.

De juridische kernvraag is: "is de prijs reëel of te goed om waar te zijn?"

70% korting is dat reëel? Sowieso, als er nog niet geleverd is, ga je het echt nooit krijgen.

https://www.mr-online.nl/kansloze-rechtszaak-tegen-mediamarkt/

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• RageQuitMadness
bombadil schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:25:
Ik vermoed dat ze alle dezelfde groothandel hebben en dat daarvandaan de fout is gekopieerd.

De juridische kernvraag is: "is de prijs reëel of te goed om waar te zijn?"

70% korting is dat reëel? Sowieso, als er nog niet geleverd is, ga je het echt nooit krijgen.

https://www.mr-online.nl/kansloze-rechtszaak-tegen-mediamarkt/
Dit is helemaal correct en ben ik mee eens. Maar in mijn optiek is hier iets anders aan de hand en kan ik het juridisch gezien helemaal fout hebben.

In het geval van de casus die je post is er sprake van een geisoleerde fout. Het was alleen Mediamarkt die een foute prijs had.
In dit geval was het Leventis die als eerste een foute prijs had opgegeven. Tot daar kan ik meegaan in de Mediamarkt casus. Daarna zijn de rest van de shops hun prijs gaan aanpassen.
Hoe het bij mij overkwam, om in de casus die post te blijven, is dat Mediamarkt de prijs van de Imac voor 7 euro aanbied en dat BCC en Coolblue het na 10 minuten voor 8 en 9 euro aanbieden.

Mediamarkt maakt een fout maar maken BCC en Coolblue hier dan ook een fout waarop ze zich juridisch kunnen terugvallen? Of zijn ze hun prijzen gaan aanpassen om te concurreren zonder te kijken of Mediamarkt een fout maakt en is de prijs die ze aanbieden dan op dat moment marktconform.

In het geval dat de prijs van de leverancier wordt overgenomen, dan snap ik niet waarom de prijs nog verder is gaan dalen na mijn aankoop.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:50
RageQuitMadness schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:47:
[...]

Dit is helemaal correct en ben ik mee eens. Maar in mijn optiek is hier iets anders aan de hand en kan ik het juridisch gezien helemaal fout hebben.

In het geval van de casus die je post is er sprake van een geisoleerde fout. Het was alleen Mediamarkt die een foute prijs had.
In dit geval was het Leventis die als eerste een foute prijs had opgegeven. Tot daar kan ik meegaan in de Mediamarkt casus. Daarna zijn de rest van de shops hun prijs gaan aanpassen.
Hoe het bij mij overkwam, om in de casus die post te blijven, is dat Mediamarkt de prijs van de Imac voor 7 euro aanbied en dat BCC en Coolblue het na 10 minuten voor 8 en 9 euro aanbieden.

Mediamarkt maakt een fout maar maken BCC en Coolblue hier dan ook een fout waarop ze zich juridisch kunnen terugvallen? Of zijn ze hun prijzen gaan aanpassen om te concurreren zonder te kijken of Mediamarkt een fout maakt en is de prijs die ze aanbieden dan op dat moment marktconform.

In het geval dat de prijs van de leverancier wordt overgenomen, dan snap ik niet waarom de prijs nog verder is gaan dalen na mijn aankoop.
Het feit dat je dit topic hebt gemaakt geeft al duidelijk aan dat je weet dat deze prijsdaling niet realistisch is. Wat wil je precies bereiken met dit topic?

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:37
Ik denk niet dat het uitmaakt of anderen dezelfde fout hebben gemaakt of niet. Het gaat er om of het een prijsfout is en dat kan nou eenmaal gebeuren bij geautomatiseerde processen. En het gaat er om of je had kunnen weten of €1000 korting op een product met doorgaans maar enkele procenten marge te veel was om echt te zijn.

Ik zou ragequitten om deze gekte :+

All your base are belong to us

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:55
Volgens mij doet de tot stand koming niet zoveel ter zake voor een winkel om zich te kunnen beroepen op een prijsfout die onrealistisch laag is. Tenzij je zou kunnen aantonen dat deze prijs volledig bewust en met opzet tot stand is gekomen, maar dan is het geen prijsfout meer.

• RageQuitMadness
President schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:51:
[...]

Het feit dat je dit topic hebt gemaakt geeft al duidelijk aan dat je weet dat deze prijsdaling niet realistisch is. Wat wil je precies bereiken met dit topic?
Wat ik precies wil bereiken heb ik aangeven in de OP. In het geval dat andere aanbieders ineens hun prijs gaan aanpassen aan een andermans fout, hoe zit dat precies en is er misschien hier al precedent voor. Ik wil weten hoe het zit.

In geval van een marktcrash en ik heb bids staan op Nvidia van 1 cent en ze worden gevuld, dan ben ik op dat moment in bezit van dat aandeel. Ook al heeft de verkoper op dat moment een bot aanstaan die kijkt wat andere verkopers doen.
Dat de aankoop op dat moment niet realistisch is doet er in die markt niet toe.

In het geval van de casus die gepost met betrekking tot Mediamarkt ben ik het ermee eens. Als Mediamarkt een fout maakt in de prijs dan snap ik dat ze het product niet hoeven te leveren. Ook weet ik dat daar juridisch precendent voor is.
Dit is de eerste keer dat ik zoiets meemaak of zie gebeuren in een consumentenmarkt en ik ben nieuwschierig hoe het hier inelkaar zit. Is hier ook al misschien juridisch precedent voor? Misschien weet iemand een casus waar het over bier, rijst of eieren gaat waar zoiets is gebeurd en dat de rechter een uitspraak heeft gedaan. Misschien weet iemand een casus hoe het zit met algoritmische prijsveranderingen bij webshops in de consumentenmarkt.
Of ik het product krijg of niet boeit niet zoveel.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:50
RageQuitMadness schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:13:
[...]

Wat ik precies wil bereiken heb ik aangeven in de OP. In het geval dat andere aanbieders ineens hun prijs gaan aanpassen aan een andermans fout, hoe zit dat precies en is er misschien hier al precedent voor. Ik wil weten hoe het zit.

In geval van een marktcrash en ik heb bids staan op Nvidia van 1 cent en ze worden gevuld, dan ben ik op dat moment in bezit van dat aandeel. Ook al heeft de verkoper op dat moment een bot aanstaan die kijkt wat andere verkopers doen.
Dat de aankoop op dat moment niet realistisch is doet er in die markt niet toe.

In het geval van de casus die gepost met betrekking tot Mediamarkt ben ik het ermee eens. Als Mediamarkt een fout maakt in de prijs dan snap ik dat ze het product niet hoeven te leveren. Ook weet ik dat daar juridisch precendent voor is.
Dit is de eerste keer dat ik zoiets meemaak of zie gebeuren in een consumentenmarkt en ik ben nieuwschierig hoe het hier inelkaar zit. Is hier ook al misschien juridisch precedent voor? Misschien weet iemand een casus waar het over bier, rijst of eieren gaat waar zoiets is gebeurd en dat de rechter een uitspraak heeft gedaan. Misschien weet iemand een casus hoe het zit met algoritmische prijsveranderingen bij webshops in de consumentenmarkt.
Of ik het product krijg of niet boeit niet zoveel.
Dit soort dingen gebeuren wel vaker, veel systemen zijn aan elkaar gekoppeld

• RageQuitMadness
henri86 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:52:
Volgens mij doet de tot stand koming niet zoveel ter zake voor een winkel om zich te kunnen beroepen op een prijsfout die onrealistisch laag is. Tenzij je zou kunnen aantonen dat deze prijs volledig bewust en met opzet tot stand is gekomen, maar dan is het geen prijsfout meer.
Ja, dat laatste gedeelte is eigenlijk ook mijn vraag. Vanaf welk moment is er sprake van bewust tot een prijs komen. Wanneer 1 aanbieder afwijkt van de prijs dan is die prijs op dat moment niet marktconform. Als meerdere aanbieders tegelijkertijd ongeveer dezelfde prijs aanbieden, is er dan op dat moment sprake van een marktconforme prijs of niet?

• RageQuitMadness
President schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:28:
[...]

Dit soort dingen gebeuren wel vaker, veel systemen zijn aan elkaar gekoppeld
Ik snap niet wat je bedoelt.

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-06 14:08
Ze volgen elkaar niet, ze volgen de groothandelsprijs met daarop een marge.

En uiteindelijk maakt het niet uit, als het een onreallistische prijs is, hoe dan ook ontstaan, en de daadwerkelijke wil en intentie om te verkopen tegen die prijs is er nooit geweest, dan kan je er vanuit gaan dat een rechter dit niet in stand zou houden.

[ Voor 63% gewijzigd door Arjant2 op 23-06-2026 14:07 ]

• RageQuitMadness
Ok dus de aanname die ik had dat de prijzen over verschillende webwinkels waren omdat ze elkaars prijzen zagen en het daarmee vergeleken was fout. Ze krijgen dus een prijsfeed van de distribiteur en dan daar + een marge.
Dus de distribiteur had vanochtend een lage en schommelende prijsfeed waardoor de gehele markt crashte. En dan die verkeerde prijsfeed was over de gehele 64gb ram van corsair.
Misschien dat post die zei dat het vaker gebeurde en dat systemen aan elkaar gekoppeld zijn dat bedoelde.

Over de daadwerkelijke wil en intentie om het tegen die prijs te verkopen valt te twisten waarom ik me afvraag of er soortgelijke zaken zich hebben voortgedaan in het verleden. Die prijs en wil om te verkopen tegen die prijs is er in het recente verleden wel geweest. Het is hier nu niet het geval van de iMac van 2000 euro voor 7 euro. De iMac is er nooit geweest voor 7 euro. Maar in het geval van RAM is het nog geen jaar geleden geweest dat het voor ongeveer dit bedrag is geweest.
Voor mij is dit een uniek geval dat ik dit meemaak. In het geval van de marktcontext en de volatiliteit van de prijs, de verschillende winkels die het allemaal tegelijk rond die prijs aanbieden en de combinatie van de historische prijs waarvan het niet veel afweek.

Of ik het krijg of niet boeit me niet zoveel. Maar de context eromheen is iets nieuws voor mij.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RageQuitMadness schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:47:
Je redeneringen beginnen bij "ik wil het product hebben voor die prijs" en daarna negeer je alles wat niet past bij die uitkomst. Er zijn zat topics waar hetzelfde is geprobeerd, gewoon kansloos.

begin eens met de zoekfunctie in dit subforum.

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 23-06-2026 15:49 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• RageQuitMadness
gambieter schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:49:
[...]

Je redeneringen beginnen bij "ik wil het product hebben voor die prijs" en daarna negeer je alles wat niet past bij die uitkomst. Er zijn zat topics waar hetzelfde is geprobeerd, gewoon kansloos.

begin eens met de zoekfunctie in dit subforum.
Kan je aangeven waar ik alles negeer wat niet bij mijn uitkomst past? Kan je misschien ook een link sturen waarbij er wordt gesproken over meerdere winkels tegelijk die prijs verlagen? Ik heb misschien verkeerde zoektermen gebruikt. Maar als hij er is, dan kan ik deze topic laten sluiten of deleten.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
RageQuitMadness schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:08:
[...]

Kan je aangeven waar ik alles negeer wat niet bij mijn uitkomst past?
Op elke post hier waar gezegd wordt "of het 1 of meer leveranciers is maakt niet uit".

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RageQuitMadness schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:08:
Kan je aangeven waar ik alles negeer wat niet bij mijn uitkomst past? Kan je misschien ook een link sturen waarbij er wordt gesproken over meerdere winkels tegelijk die prijs verlagen? Ik heb misschien verkeerde zoektermen gebruikt. Maar als hij er is, dan kan ik deze topic laten sluiten of deleten.
Waar heb je op gezocht? Je bent nu al aan het proberen dat Mediamarkt anders was dan dit gebeuren, want je hoopt op een koopje.

Zie https://gathering.tweaker...B%5D=96&keyword=prijsfout

Zat topics. Staat zelfs in de stickies: Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie

[ Voor 25% gewijzigd door gambieter op 23-06-2026 19:09 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:49

Perkouw

Moderator General Chat
Genoeg voorbeelden te vinden op GoT rondom dit soort situaties. Deze krijgt van mij een slotje, discussiewaarde zie ik hier nu niet.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.