Vraag

• cd2013
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:28
Ik heb een nieuwbouw woning met Panasonic warmtepomp en Watts (draadloze) thermostaten in de woning. Op iedere verdieping een verdeler voor de vloerwarming.

Nu wil ik de vloerwarming voor het eerste gebruiken voor koelen, en dit gaat niet echt soepel.

De panasonic heb ik inmiddels op de koelmodus staat (leiding vanuit/naar de panasonic voelt ook koel aan inmiddels), ik heb de Watts themorstaten op een laag genoege temperatuur staan (20 graden, maar ook op 18 veranderd er niks) dat die zou moeten koelen. Ook in de Watts instellingen staat koelen op Yes. Maar er gebeurd vervolgens niks. Ik zie ook geen 'koelvraag' icoontje op de Watts verschijnen overigens.

Moet ik nog iets omzetten/wijzigen aan de verdeler (3 verdelers, op elke verdieping 1), of zie ik iets simpels over het hoofd?

De installateur is, laten we zeggen, wat moeilijk bereikbaar, dus ik heb meer succes denk ik op korte termijn door zelf wat uit te vogelen en rond te vragen.

Dank alvast!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8hurr8mRsRaLbKRb1bEasqGpHI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CDAre9dFC3Rt0b8vs30A0BzJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZC0gPUL0ztoBNYfzffR0p9cZMfc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gCaITbBRrsuqgLUhhk385xIR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIo2K8Jfqwelxd2mMghHFsP9yZM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KMR2NWIxDBkJiqo7ocD2r2eB.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6--VnI0VJCzdVppWFL2JjzhSmc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/H5aLbAILjvl9V4FBXId7oM4o.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0e3I8ynlc7pxmd8fwOhoFr03xA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1wZ3efKWVbxV3l9y6Gn04pP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFXuQnEMBD2Bbvh_2E0TlJG7D70=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uOlwR1UCzDCQJNGX6KEW392F.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Wat voor warmtepomp? W/W of L/W? Welk model?

[ Voor 15% gewijzigd door Wilke op 23-06-2026 11:10 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:45
er vallen me een paar dingen op:
  1. je kunt de panasonic beste even op alleen koelen zetten, dus de modus die je links ziet niet op "kraantje + sneeuwvlok" maar ff aanpassen naar alleen sneeuwvlok.
  2. het lichtje op de panasonic lijkt niet te branden rechtsonder dus er is geen vraag vanuit de thermostaat.
  3. heb je flow door je vloerverwarming heen? je kunt ook om te testen gewoon een aantal van die motortjes (die witte dingen) er af klikken zodat die in elk geval niet in de weg zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door Fr33z op 23-06-2026 11:11 ]

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:41
Ik zou de handleiding van die watts controller er even op naslaan als je een typenummer kan vinden ervan, maar:

Rechts op die watts vloerverwarming aanstuur unit zit een niet verbonden aansluiting met symbooltjes voor open contact = verwarmen, gesloten contact = koelen. Ik vermoed dat daar gewoon nog een aansluiting mist om de koelstand te activeren? Maar zonder handleiding is het moeilijk te zeggen of die mist of dat de instelling in de menu's voldoende is.

Wordt het wel allemaal koud als je de vloerverwarming thermostaten allemaal even heel warm zet?

• cd2013
Wilke schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:09:
Wat voor warmtepomp? W/W of L/W? Welk model?
Panasonic WH-SQC12H9E8 (lucht/water)

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:18
Hier is de handleiding te vinden (ik denk dat dit de goede is): https://www.watts.eu/nl/technical-support/manuals/electronics/wfc-03hcrf-iom

In hoofdstuk 4.2 staat hoe de koelmodus geactiveerd wordt. Zoals je verdeler nu geconfigureerd staat verwacht hij dat er een centrale bedieningsmodule gekoppeld is, klopt dit? Zo niet dan moet je hem denk ik op de tweede modus zetten (DIP4 uit en DIP5 aan) om een van je thermostaten als master te gebruiken.

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:26
Bij ons was het probleem dat de servo's die witte dingen op de vloerverwarming koelen niet echt snapte. Die gingen dicht ipv open. Bij de hele wijk is dit later aangepast. Misschien is dat hier ook een probleem, staan die dingen wel open.

• cd2013
dirkus7 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:24:
Hier is de handleiding te vinden (ik denk dat dit de goede is): https://www.watts.eu/nl/technical-support/manuals/electronics/wfc-03hcrf-iom

In hoofdstuk 4.2 staat hoe de koelmodus geactiveerd wordt. Zoals je verdeler nu geconfigureerd staat verwacht hij dat er een centrale bedieningsmodule gekoppeld is, klopt dit? Zo niet dan moet je hem denk ik op de tweede modus zetten (DIP4 uit en DIP5 aan) om een van je thermostaten als master te gebruiken.
Of er een centrale unit is durf ik niet te zeggen, ik zie nergens iets extras tov de Watts thermostaat per kamer (ook rond de binnenunit van Panasonic of bij de verdelers, nergens een extra kastje van Watts.
Als ik in de woning de temperatuur wil wijzigen moet ik alle kamers (dus alle thermostaten) los af gaan, er is ook geen (centrale) wifi module.

Ik ben de DIP settings afgelopen zojuist,

begane grond: alle switches UIT

1e verdieping: alle switches UIT

2e verdieping: alle switches UIT, behalve DIP1.

Maar, de oplevering was het allemaal gehaast door de installateurs dus het zou mij niks verbazen als dingen verkeerd staan.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:22
Wat gebeurt er als je een thermostaat op 35 graden zet?

• cd2013
devriesjande schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:19:
Wat gebeurt er als je een thermostaat op 35 graden zet?
je bedoeld of die wel verwarmd? Ja afgelopen winter/maanden heeft de vloerwarming met thermostaatbediening gewoon gewerkt om het huis te verwarmen. Woning is pas sinds november in gebruik.

of bedoel je dat op 35 graden Watts de verdeler open zet om te verwarmen (maar omdat de panasonic koud is, het gekoeld wordt).

[ Voor 15% gewijzigd door cd2013 op 23-06-2026 12:21 ]

• devriesjande
Wat ik bedoel is dat je de vraag temperatuur hoger zet dat de gemeten temperatuur.
Als dan de servo open loopt dan weet je dat er iets mis is in de omschakeling tussen verwarmen en koelen.

• cd2013
devriesjande schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:24:
Wat ik bedoel is dat je de vraag temperatuur hoger zet dat de gemeten temperatuur.
Als dan de servo open loopt dan weet je dat er iets mis is in de omschakeling tussen verwarmen en koelen.
net in de werkkamer de Watts op 27 graden gezet, ik zie dan een warmtevraag-icoontje op de Watts én ook 3 van de verdelers volledig open gaan voor de beganegrond.

• devriesjande
Mooi. En blijft de warmtepomp nog steeds koelen?

• dirkus7
cd2013 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:16:
[...]

Of er een centrale unit is durf ik niet te zeggen, ik zie nergens iets extras tov de Watts thermostaat per kamer (ook rond de binnenunit van Panasonic of bij de verdelers, nergens een extra kastje van Watts.
Als ik in de woning de temperatuur wil wijzigen moet ik alle kamers (dus alle thermostaten) los af gaan, er is ook geen (centrale) wifi module.

Maar, de oplevering was het allemaal gehaast door de installateurs dus het zou mij niks verbazen als dingen verkeerd staan.
Dan zal de module op de 2e verdieping de master zijn. Je kunt proberen de DIP5 switch aan te zetten (eerst de stroom eraf!), dan kan je het met een van de thermostaten die aan deze module gekoppeld is op koelen zetten vermoed ik. Het ledje wordt blauw als hij op koelen staat.

• cd2013
devriesjande schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:33:
Mooi. En blijft de warmtepomp nog steeds koelen?
Dat wel, althans, ik zie op de Panasonic display niet dat die naar verwarmen schakelt.

• cd2013
dirkus7 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:33:
[...]

Dan zal de module op de 2e verdieping de master zijn. Je kunt proberen de DIP5 switch aan te zetten (eerst de stroom eraf!), dan kan je het met een van de thermostaten die aan deze module gekoppeld is op koelen zetten vermoed ik. Het ledje wordt blauw als hij op koelen staat.
Zou ook eerst ook niet op de Watts thermostaat een koelvraag-icoontje (sneeuwvlok) moeten zien? Dat zie ik wel namelijk (een hitte icoontje) als ik de temperatuur omhoog zet.

• devriesjande
cd2013 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:36:
[...]

Dat wel, althans, ik zie op de Panasonic display niet dat die naar verwarmen schakelt.
Dan zit er een fout in de configuratie. Ik ken dit Whatts systeem niet. Maar ergens moet je kiezen tussen koelen en verwarmen. De Whatts unit moet deze keuze doorzetten naar de warmtepomp en de thermostaten.

• dirkus7
cd2013 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:38:
[...]

Zou ook eerst ook niet op de Watts thermostaat een koelvraag-icoontje (sneeuwvlok) moeten zien? Dat zie ik wel namelijk (een hitte icoontje) als ik de temperatuur omhoog zet.
Je moet op de thermostaat de middelste knop 2 seconden inhouden en dan kun je met de pijltjestoetsen hem op koelen zetten.

(handleiding thermostaat: https://www.watts.eu/dfsmedia/0533DBBA-1771-4B1A-B581-AB07A4CBB521/649765-source/638525024320000000)

• cd2013
dirkus7 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:47:
[...]

Je moet op de thermostaat de middelste knop 2 seconden inhouden en dan kun je met de pijltjestoetsen hem op koelen zetten.

(handleiding thermostaat: https://www.watts.eu/dfsmedia/0533DBBA-1771-4B1A-B581-AB07A4CBB521/649765-source/638525024320000000)
Die optie is er niet, het sneeuwvlokje links staat voor vorstbescherming, en in het instellingen menu is setting 08 (hst 6.2) niet beschikbaar in mijn thermostaten.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:04

BCC

Mijn warmtepomp wil nu niet koelen omdat de luchtvochtigheid te hoog is en er dan condens op de vloer zou slaan. Mogelijk is het zoiets?

[ Voor 9% gewijzigd door BCC op 23-06-2026 12:56 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• dirkus7
cd2013 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:52:
[...]

Die optie is er niet, het sneeuwvlokje links staat voor vorstbescherming, en in het instellingen menu is setting 08 (hst 6.2) niet beschikbaar in mijn thermostaten.
Oeps, daar heb ik te snel overheen gelezen dan. Het 08 menu is niet beschikbaar als hij aan een 6Z master (de aansluitmodule) gekoppeld is volgens datzelfde hoofdstuk. De thermostaten springen pas naar koelmodus als de master daar om vraagt, dus je moet iets met die dipswitches proberen.

• cd2013
dirkus7 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:33:
[...]

ik heb op de 2e verdieping/zolder nu DIP5 aangezet (en stroom er weer op) maar er is niks veranderd, nog steeds rode LED op de verdeler en de zolder thermostaten tonen ook nog geen koelvraag-icoontjke. Ik heb alle thermostaten in de woning op 20 graden staan (en het is overal ruim warmer).

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:25
Makkelijk:

Zet een nummer op die witte stelmotortjes en draai ze eraf de hele zomer.

• devriesjande
Dat is niet de oplossing @Technician- 🙂
Je wilt niet dat het in de ene kamer 22 graden is en een andere 18 graden.
Er moet ergens een keuze worden gemaakt tussen verwarmen en koelen. Hoe, dat staat beschreven in hoofdstuk 4.2 van de handleiding, zoals @dirkus7 al opperde.

• cd2013
devriesjande schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:24:
Er moet ergens een keuze worden gemaakt tussen verwarmen en koelen. Hoe, dat staat beschreven in hoofdstuk 4.2 van de handleiding, zoals @dirkus7 al opperde.
(6.2 bedoel je denk ik), laat die nou net niet beschikbaar zijn in mijn Watts'en... :-(

• devriesjande
Nee hoofdstuk 4.2. 6.2 gaat over het resetten van de unit.
In hoofdstuk 4.2 lees je dat er centraal een keuze moet worden gemaakt tussen verwarmen en koelen. Dat kan op de warmtepomp. Maar dan moet er vanuit de warmtepomp een contact aangesloten zitten op de Whatts unit. Zodat deze unit de thermostaten in de stand koelen kan schakelen.

Het is ook mogelijk dat 1 thermostaat de master is in het omschakelen tussen verwarmen en koelen. In dat geval moet het schakelcontact uit de Whatts unit richting warmtepomp zijn gebruikt.
Zie hoofdstuk 4.3 van de handleiding.

[ Voor 25% gewijzigd door devriesjande op 23-06-2026 13:52 ]

• dirkus7
cd2013 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:26:
[...]

(6.2 bedoel je denk ik), laat die nou net in beschikbaar zijn in mijn Watts'en... :-(
4.2 in de handleiding van de aansluitmodule bedoelt hij.

• dirkus7
Ik vermoed dat je één van je thermostaten opnieuw moet koppelen om hem als master in te stellen, maar dat is misschien iets wat je beter met je installateur kunt bespreken.

Je kunt nog proberen om de contacten met het sneeuwvlokje met elkaar te verbinden (die naast de "NOT USED" contacten zitten, dus niet de 230v). Dit zou het systeem in ieder geval in koelmodus moeten zetten. Als dit werkt kun je hier later samen met je installateur een verbinding met de warmtepomp mee maken. Of je kunt er een schakelaar op aansluiten zodat je hem handmatig om kan zetten.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:54

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hebben je buren ook allemaal dit systeem of heb je zelf een unieke woning laten bouwen? Zou je daar ook naar ervaringen kunnen vragen of iemand al succes heeft en dan vergelijken wat er bij jou anders is.

• cd2013
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:17:
Hebben je buren ook allemaal dit systeem of heb je zelf een unieke woning laten bouwen? Zou je daar ook naar ervaringen kunnen vragen of iemand al succes heeft en dan vergelijken wat er bij jou anders is.
'helaas' eigen architectuur.

• cd2013
dirkus7 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:00:
Ik vermoed dat je één van je thermostaten opnieuw moet koppelen om hem als master in te stellen, maar dat is misschien iets wat je beter met je installateur kunt bespreken.

Je kunt nog proberen om de contacten met het sneeuwvlokje met elkaar te verbinden (die naast de "NOT USED" contacten zitten, dus niet de 230v). Dit zou het systeem in ieder geval in koelmodus moeten zetten. Als dit werkt kun je hier later samen met je installateur een verbinding met de warmtepomp mee maken. Of je kunt er een schakelaar op aansluiten zodat je hem handmatig om kan zetten.
dit inmiddels gedaan maar er gebeurd na de stekker er weer in gestoken te hebben en wat gewachten te hebben eigenlijk niks anders dan normaal. Initieel flitsde de Z-leds wat, maar uiteindelijk alles zoals op de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXFtzRqovJuh9EAr13pXXyNUhSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tr7Nrq8rrtE3XwVttfsK6P6Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door cd2013 op 23-06-2026 14:36 ]

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:20

Releases

Ja maar!

cd2013 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:35:
[...]

dit inmiddels gedaan maar er gebeurd na de stekker er weer in gestoken te hebben en wat gewachten te hebben eigenlijk niks anders dan normaal. Initieel flitsde de Z-leds wat, maar uiteindelijk alles zoals op de foto.

[Afbeelding]
Moet je niet die H&C switch omzetten, ik zie zoiets staat vaag op de linkerkant van het plaatje.
Nummertje 4 en 5.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:45
ben je blij met het systeem met zoneregeling? Ik zou me in jouw situatie namelijk kunnen voorstellen dat die zoneregeling er gewoon tussenuit kan en je in elk geval voor de warmte periode nu gewoon zonder thermostaat kan draaien. Geeft een stuk minder gedoe met instellen ;) wel vrij rigoreus hoor maar je kan dan zonder meer koelen. Als je niet te veel echt grote wijzigingen wilt doen kan dit in twee stapjes bereikt worden:
  1. stel de panasonic op de controller zo in dat deze niet op "externe thermostaat" reageert maar gewoon alleen op watertemperatuur. Dit is in 1 min gepiept en kan ook in 1 min weer teruggezet worden als je wel verder wilt met de Watts regeling
  2. klik de zoneregelaars los van de vloerverwarming-verdelers zodat die groepen open staan en er flow is. Wel handig om even goed nummers op te schrijven oid van welke motor op welke zone zit want anders bij het terugzetten verwarring.
klaar

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

cd2013 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:35:
[...]

[Afbeelding]
Het lampje is nog steeds rood, dus verwarmen. Pas bij koelen wordt hij blauw, dus ergens zit nog een probleem.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Microkid

Microkid

Smile

Releases schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:44:
[...]

Moet je niet die H&C switch omzetten, ik zie zoiets staat vaag op de linkerkant van het plaatje.
Nummertje 4 en 5.
zo te zien moeten beiden dan op aan-aan staan. Regeling door de aansluitmodule.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqrWs4jMAlLXtVk9_ChIzR3gsQU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iPQ6lL75XEPw77trht1IjKEn.png?f=fotoalbum_large

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:21
Dumb mode: zet alle thermostaten op 30+, dan gaan de kleppen open en stroomt er koud water in de leiding. Dan heb je in ieder geval een werkend systeem.

Gasloos sinds 2026, 15 kWp op t dak , 20 kW accu.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

cd2013 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:16:
[...]

NOFI hier wat feedback: Je deelt de hele tijd net niet genoeg informatie en gaat net niet diep genoeg in. Het eerste zorgt er voor dat in dit topic iedereen ook enkel kan gokken, het 2e zorgt er voor dat je zelf ook niet verder komt. Als het te veel werk is, accepteer dat een installateur pas met sint-juttemis komt. Dit 'zelf' oplossen vraagt net een klein tandje meer doortastendheid.

Tip: Lees de gelinkte handleiding, schrijf exact op welke thermostaten & aansluiting module(s) je waar hebt in je huis, welke de Master is en deel dat hier. Daarnaast: bepaal op basis van de handleiding en je verzamelde informatie de juiste DIP-switch setting.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• devriesjande
Aanvullend op @GoldenSample .
Er zit op de out uitgang een kabel aangesloten.
Waar gaat die kabel naar toe?
Als die naar de warmtepomp gaat, op welke klemmen zit de kabel daar aangesloten.?

• Thomaskik
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:40
Kortste klap, bel gewoon even met Watts = 0313 673 700, optie 1 (technische ondersteuning).

Voor mijn werk al een heleboel naregelmodules van Watts mogen installeren en 9 van de 10 keer moet ik zelf ook met Watts bellen omdat het gewoon een ontiegelijk ingewikkeld systeem is. Vooral de draadloze modules die jij hebt laten zich niet makkelijk programmeren (en geprogrammeerd houden).

De technische ondersteuning van Watts daarentegen is echt top, ze lopen zo de hele installatie met je door als het moet...
edit:
Zelf een beetje aankloten totdat het wel werkt kan natuurlijk ook, zelf ook vaak zat gedaan ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door Thomaskik op 23-06-2026 17:45 ]

• cd2013
Microkid schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:50:
[...]

zo te zien moeten beiden dan op aan-aan staan. Regeling door de aansluitmodule.
[Afbeelding]
Yes, heb 4 en 5 ON gezet en nu opeens gebeurd er wat. Ook meteen koelvraag-icoon op de Watts thermostaten. (De brug/koppeldraad op de regelaar bij het koelicoontje zit er ook nog in de zolder wat eerder gesuggereerd werd)

Gekke is wel dat door de DIP4 en DIP5 aan te zetten op de zolder, de 1e verdieping ook meteen actief werd, máár de begane grond niet. De begane grond regelaar laat nu helemaal niks meer zien en de begane grond Watts thermostaten geven nu een (geen verbinding) icoontje...apart

Foto's in volgorde, BG, zolder, 1e verdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnz9iP6399-Q-1sBDG5Nkmy8F5g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9su4JshaZxOXVcnJweNVNiCN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHwf0iHmGESfUIK5p4HNiNQkxUU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/723ZmRFaDtO2pU8N6JHe9kyb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6ogH0lNN2vpX7W5Nrm3XSTzeyY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9P7Iaae2t26pxSKZ3oBj4giQ.jpg?f=fotoalbum_tile

• cd2013
GoldenSample schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:43:
[...]

NOFI hier wat feedback: Je deelt de hele tijd net niet genoeg informatie en gaat net niet diep genoeg in. Het eerste zorgt er voor dat in dit topic iedereen ook enkel kan gokken, het 2e zorgt er voor dat je zelf ook niet verder komt. Als het te veel werk is, accepteer dat een installateur pas met sint-juttemis komt. Dit 'zelf' oplossen vraagt net een klein tandje meer doortastendheid.

Tip: Lees de gelinkte handleiding, schrijf exact op welke thermostaten & aansluiting module(s) je waar hebt in je huis, welke de Master is en deel dat hier. Daarnaast: bepaal op basis van de handleiding en je verzamelde informatie de juiste DIP-switch setting.
Thanks, ja had zelf in gedachte dat het iets simpels was en als leek op dit vlak hoopte/dacht ik een 'zet deze schakelaar om' kort topic....

• Microkid

Microkid

Smile

Uit de handleiding:
De Master aansluitmodule geeft de modus Verwarmen en Koelen door aan de sub-aansluitmodules. Deze informatie kan afkomstig zijn van de WFC-03 HCM RF 230 of van een Master Digital-thermostaat (BT-D03 RF of BT-DP03 RF) volgens de DIP4 en DIP5 (zie 3.3).
Je zal dus moeten uitzoeken welke van de 3 controllers je master is.

• menn0
  • Laatst online: 18:31
Ff heel makkelijk, in de kijkglaasjes moeten je vlotters gaan zakken, haal even 1 zo'n motortje eraf en dan zie je als het goed is het vlottertje gelijk zakken.

Zo ja doe je het even bij allemaal, en ga je rustig verder met oplossen terwijl je vloer en huis koeler worden :)

• Microkid

Microkid

Smile

menn0 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:13:
Ff heel makkelijk, in de kijkglaasjes moeten je vlotters gaan zakken, haal even 1 zo'n motortje eraf en dan zie je als het goed is het vlottertje gelijk zakken.

Zo ja doe je het even bij allemaal, en ga je rustig verder met oplossen terwijl je vloer en huis koeler worden :)
Lees het topic even voordat je reageert. Het gaat niet om de vlotters of motortjes, maar dat het systeem niet in koel-modus wil.

• dirkus7
Microkid schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:08:
Uit de handleiding:

[...]

Je zal dus moeten uitzoeken welke van de 3 controllers je master is.
Mee eens. @cd2013 je kunt proberen om het draadje in een van je andere controllers te doen (dus weghalen bij deze) en de dipswitches 4&5 aan te zetten en kijken welke modules daarop reageren.

• menn0
  • Laatst online: 18:31
Microkid schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:15:
[...]

Lees het topic even voordat je reageert. Het gaat niet om de vlotters of motortjes, maar dat het systeem niet in koel-modus wil.
De leidingen uit de WP zijn koud en "Yes, heb 4 en 5 ON gezet en nu opeens gebeurd er wat. Ook meteen koelvraag-icoon op de Watts thermostaten."

Alleen geen flow dus, NC / NO , motortje eraf en gaan dus. Ga op woorden van TS af

• Microkid

Microkid

Smile

Nee, want het systeem moet zelf de actuators open zetten. Eraf halen is een workaround en geen structurele oplossing. Het hoort gewoon te werken zoals bedacht.

• cd2013
Kan het zijn dat de zolder verdeler als master (en op koelend) gezet te hebben de begane grond verdeler gekilled te hebben? De begane grond verdeler toont geen LEDs meer of enige vorm van leven met de stekker erin. Stopcontact getest, zolder verdeler hersteld naar origineel, maar ik krijg geen LED actie meer (of iets anders) op de begane grond verdeler, lijkt wel alsof er geen stroom op zit. Terwijl ik daar niet aangezet heb. In meterkast geen groep uitgevallen en zie/ruik niks geks qua kortsluiting.

EDIT: de glaszekering in de verdeler is doorgebrand, geen idee hoe, maar dat moet eerst gefixt worden...morgen even langs de gamma.

[ Voor 19% gewijzigd door cd2013 op 23-06-2026 19:07 ]

• da_stiech
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:07
Ik zie dat er op de zonebalk geen aansturing is voor het koelcontact.

Geen idee hoe dit eigenlijk werkt bij een Panasonic, maar bij een Nefit hoort het koelcontact geschakeld te worden

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

• Landcruiser
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:09
Ff tijdelijk met een dun elektra draadje een doorverbinding maken. Na koelseizoen deze verwijderen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxOmoD2-_vhgvadTtHQQqy80wnk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kabEN07PD5fdMgHRocAWGlMu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Landcruiser op 23-06-2026 19:51 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:25
devriesjande schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:24:
Jawel want met de beperkte afgifte op koeling met vloerkoeling wil je gewoon de gehele flow over je vloeren hebben, die naregelaars gaan telkens knijpen, gedoe en problemen.

Even nummeren in de zomer de stelmotoren eraf draaien en na de zomer weer monteren, is heel wat minder gedoe dan die naregeling op koeling krijgen (zoals je al ziet in dit topic)

Is ook letterlijk hooguit 5 min werk.

• Deunsk
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:45
dirkus7 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:47:
[...]

Wat er volgens mij moet gebeuren tussen de WP en de Watts bediening is dat er gecommuniceerd wordt tussen beide of in iedergeval vanuit de WP moet er een signaal komen. Verwarmen of koelen. Hier verschijnt er een sneeuwvlokje je in de Watts displays. Watts weet dat dat ie om moet denken! Komt er automatisch geen sneeuwvlokje en dan is het een kwestie van zelf omdenken. Dus zoals eerder werd benoemd zet alle Watts thermostaten hoger dan de temperatuur die deze aangeven. Je WP thermostaat hangt beneden denk ik, dus voor die ruimte zou er al gekoeld moeten worden? Kan je voelen aan de verdeler. Hopelijk is je installatie waterzijdig ingeregeld. Succes met het koelen !

• epicrates86
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:19
Microkid schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:34:
Nee, want het systeem moet zelf de actuators open zetten. Eraf halen is een workaround en geen structurele oplossing. Het hoort gewoon te werken zoals bedacht.
Autistische mensen denken zo, mensen die graag willen dat het werkt denken in een tussen oplossing. Wat betekent dat zijn huis in ieder geval gekoeld kan worden. En dan kan de installateur later alles instellen zoals het wel hoort.
Pagina: 1