Hallo Tweakers,
Ik ben recent ingetrokken bij mijn vriendin en ben begonnen met het uitzoeken van haar energieverbruik en zonnepanelen. Zij heeft zich hier nooit mee beziggehouden, waardoor ik eigenlijk van nul begin en niet weet wat de installatie historisch heeft gepresteerd. Dat maakt het lastig om te beoordelen of problemen al langer spelen of recent zijn ontstaan.
Bij het doorlopen van de data via de GoodWe SEMS app viel me op dat de opbrengst op een stralende dag met 30°C+ ver onder verwachting lag. Na verder uitzoeken heb ik het volgende gevonden:
Situatie:
- GoodWe GW5K-DT omvormer
- 12 zonnepanelen op één string (MPPT-1 — MPPT-2 niet aangesloten)
- Firmware: V1.12.12
- Omvormer staat op zolder (holtetemperatuur gisteren: 53°C)
- Zonneplan dynamisch contract
Opwekking gisteren middag:
Dag grafiek:
Opvallend:
Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Is dit iets wat ik zelf veilig kan checken, of moet ik direct de installateur bellen (garantie)?
Dank!
Ik ben recent ingetrokken bij mijn vriendin en ben begonnen met het uitzoeken van haar energieverbruik en zonnepanelen. Zij heeft zich hier nooit mee beziggehouden, waardoor ik eigenlijk van nul begin en niet weet wat de installatie historisch heeft gepresteerd. Dat maakt het lastig om te beoordelen of problemen al langer spelen of recent zijn ontstaan.
Bij het doorlopen van de data via de GoodWe SEMS app viel me op dat de opbrengst op een stralende dag met 30°C+ ver onder verwachting lag. Na verder uitzoeken heb ik het volgende gevonden:
Situatie:
- GoodWe GW5K-DT omvormer
- 12 zonnepanelen op één string (MPPT-1 — MPPT-2 niet aangesloten)
- Firmware: V1.12.12
- Omvormer staat op zolder (holtetemperatuur gisteren: 53°C)
- Zonneplan dynamisch contract
Opwekking gisteren middag:
Dag grafiek:
Opvallend:
- Geen alarmen in SEMS
- Geen schaduw op de panelen
- Omvormer is 's ochtends nog koel, dus oververhitting is uitgesloten
- Gisteren is de omvormer rond 18:00 in standby gegaan terwijl de zon nog scheen
Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Is dit iets wat ik zelf veilig kan checken, of moet ik direct de installateur bellen (garantie)?
Dank!
/f/image/BUjrKniWNnIWjRaoCAPANOhN.png?f=fotoalbum_large)