GoodWe GW5K-DT - Stroom dramatisch gedaald van 7.8A naar 1.2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:30
Hallo Tweakers,

Ik ben recent ingetrokken bij mijn vriendin en ben begonnen met het uitzoeken van haar energieverbruik en zonnepanelen. Zij heeft zich hier nooit mee beziggehouden, waardoor ik eigenlijk van nul begin en niet weet wat de installatie historisch heeft gepresteerd. Dat maakt het lastig om te beoordelen of problemen al langer spelen of recent zijn ontstaan.

Bij het doorlopen van de data via de GoodWe SEMS app viel me op dat de opbrengst op een stralende dag met 30°C+ ver onder verwachting lag. Na verder uitzoeken heb ik het volgende gevonden:

Situatie:

- GoodWe GW5K-DT omvormer

- 12 zonnepanelen op één string (MPPT-1 — MPPT-2 niet aangesloten)

- Firmware: V1.12.12

- Omvormer staat op zolder (holtetemperatuur gisteren: 53°C)

- Zonneplan dynamisch contract

Opwekking gisteren middag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9EcsbHYNFfo7ZtV1D9oEgPmASE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JyI4scGRG6JEuKCGhNqYgtv3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q509WkGRZaUDRxe7k0FWEIXvKd8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fx508CYWas9MsiQcaerucJrA.png?f=fotoalbum_large

Dag grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0uLSmLOn7pq09QGtXSii23Bm1s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TXVylZHkCeL94X9fkBQvxnGN.png?f=fotoalbum_large

Opvallend:
  • Geen alarmen in SEMS
  • Geen schaduw op de panelen
  • Omvormer is 's ochtends nog koel, dus oververhitting is uitgesloten
  • Gisteren is de omvormer rond 18:00 in standby gegaan terwijl de zon nog scheen
Omdat ik geen historische referentie heb weet ik niet of dit al langer speelt of recent is ontstaan.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Is dit iets wat ik zelf veilig kan checken, of moet ik direct de installateur bellen (garantie)?

Dank!

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:06
Wat is het voltage op het stroomnet op de momenten dat de zon vol op de panelen schijnt?

Spel en typfouten voorbehouden

• Bobo221
FredvZ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:36:
Wat is het voltage op het stroomnet op de momenten dat de zon vol op de panelen schijnt?
Dit is een screenshot van gistermiddag rond 14:00 uit de Solar-Go app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytbdh9fOm4drXVomxCdxYFXfdCw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BUjrKniWNnIWjRaoCAPANOhN.png?f=fotoalbum_large

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:06
Het heeft er alle schijn van dat L1 iets later op de dag boven de 253V komt en de omvormer automatisch uitschakelt.

De oorzaak daarvan ligt buiten het huis van je vriendin: in haar straat leveren in verhouding (teveel) mensen terug op L1.
Dit kan stom toeval zijn doordat huizen met een 1-fase aansluiting én zonnepanelen toevallig allemaal op L1 zijn.

Het is echter niet uit te sluiten dat in de straat veel mensen overgestapt zijn van 1-fase naar 3-fase zonder de aanschaf van een nieuwe 3-fase omvormer.

Spel en typfouten voorbehouden

• Bobo221
FredvZ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:50:
Het heeft er alle schijn van dat L1 iets later op de dag boven de 253V komt en de omvormer automatisch uitschakelt.

De oorzaak daarvan ligt buiten het huis van je vriendin: in haar straat leveren in verhouding (teveel) mensen terug op L1.
Dit kan stom toeval zijn doordat huizen met een 1-fase aansluiting én zonnepanelen toevallig allemaal op L1 zijn.

Het is echter niet uit te sluiten dat in de straat veel mensen overgestapt zijn van 1-fase naar 3-fase zonder de aanschaf van een nieuwe 3-fase omvormer.
Het is een nieuwbouwwijk en voor zover ik kan zien hebben alle buren in de straat zonnepanelen en meerdere buren met een EV en een laadpaal.

Ik ben niet thuis in deze materie dus ik moet het veel van google en AI hebben dus vergeef mijn ignorance maar AI vertelt dat 1 van de grootste alarmsignalen de isolatieweerstand is: Isolatieweerstand: 0.00 kΩ

'Normaal zou dit honderden of duizenden kΩ moeten zijn. Een waarde van 0.00 betekent mogelijk een lek in de isolatie van een kabel of paneel — water in een connector bijvoorbeeld.'

Zou dit nog een mogelijke oorzaak zijn?

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:21
Waarom denk je dat er iets mis is?
Ik zie een piekvermogen van ~3.6kW ofwel 300W per paneel. Dat is geen onrealistisch getal op een warme zomerdag. Door de hoge temperatuur leveren de panelen minder op.
Kun je iets delen over het type zonnepaneel en de hoek en oriëntatie?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Bobo221 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:01:
[...]Zou dit nog een mogelijke oorzaak zijn?
Nee. Ik zou Voltage L1 eens checken vanmiddag tussen 13:00 en 14:00u. Zoals FredvZ al zegt tript de omvormer waarschijnlijk hierop. Heb je geen logboek met alarmmeldingen?
Noshi schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:08:
Zitten vanaf 12u allemaal dippen in de output. Dus of er is een wolk of de omvormer tript ergens op.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Bobo221
Noshi schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:08:
Ik zie een piekvermogen van ~3.6kW ofwel 300W per paneel. Dat is geen onrealistisch getal op een warme zomerdag. Door de hoge temperatuur leveren de panelen minder op.
Kun je iets delen over het type zonnepaneel en de hoek en oriëntatie?
Het type paneel en exacte oriëntatie weet ik nog niet dat ga ik morgen nog even uitzoeken.

De reden dat ik denk dat er iets mis is, is niet zozeer het piekvermogen van gisteren, maar de enorme variatie in stroom zoals Jim hierboven ook aangeeft. Hij lijkt de spanning niet vast te kunnen houden.
Jim423 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:30:
[...]

Nee. Ik zou Voltage L1 eens checken vanmiddag tussen 13:00 en 14:00u. Zoals FredvZ al zegt tript de omvormer waarschijnlijk hierop. Heb je geen logboek met alarmmeldingen?

[...]

Zitten vanaf 12u allemaal dippen in de output. Dus of er is een wolk of de omvormer tript ergens op.
Ik werk vandaag op kantoor en ga morgen inderdaad zoals jullie adviseren de L1 voltage nakijken.

Logboek heb ik helaas niet, ik heb pas sinds dit weekend toegang tot de apps en portalen en helaas is er geen historische data die ik kan terugkijken.

Ook staan er helemaal geen alarmmeldingen in de app ondanks dat de omvormer sinds vanochtend 07:25 offline staat. (hij heeft heel even van 05:45 tot 07:25 0,10 kWh opgewekt maar is na 07:25 niet meer online gekomen)

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:47
Wat je best eens kunt proberen, is die AI-assistent, dat wazige bolletje rechts onderin. Ik had ooit wat uitzoekwerk te doen, en dat bolletje hielp me daar prima bij. Overigens is de Goodwe-helpdesk goed benaderbaar en reageren snel. Misschien kunnen zij eens met je meekijken, als je geen installateur meer hebt.

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:58
GoodWe zeg je, Die hadden wij ook en die begaf het binnen de 2 jaar, en wat je verteld komt dit wel heel sterk overeen met wat wij de weken voor dat ze volledig uitviel voorkwam. 21 panelen deed bij ons (en nu nog) gemakkelijk de 5kW
Pagina: 1