PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride
Vraag
Alle reacties
Qua dakdoorvoer, dit is best ellendig. Je zou iets van een kap kunnen proberen te maken, soort van zelf gemaakte dakdoorvoer van hout en die bekleden met dakbedekking. Het hoeft natuurlijk geen luchtdichte doorvoer te zijn, je hoeft er alleen voor te zorgen dat er geen water naar binnen komt.
En vergeet niet dat, zeker met deze dagen, de condensafvoer van je airco unit behoorlijk veel water kan produceren. Dat wil je ook fatsoenlijk afvoeren. Eigenlijk is het gewoon uit de muur laten steken al een matige oplossing, maar dat zie ik helaas wel meer beun airco boeren doen.
Spel en typfouten voorbehouden
Als ik 1 grote balk plaats van 3m dan verdeelt deze toch wel de krachten ?FredvZ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:35:
Gezien de manier waarop de deur in de gevel is gezaagd (aan het metselwerk te zien is er in het verleden een raam vervangen door een bredere deur) zou ik voorzichtig zijn met plaatsen van een dragende constructie boven de deur.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride
Hoe doe je dat met een doorvoer als ik die leidingen niet los kan halen om door te voeren? Dan moet ik er zelf iets omheen vouwen.BlueKeenan schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:55:
Ik zou die underlayment niet laten zweven maar gewoon een stukje verder dwars tussen de liggers een balk schroeven.
Qua dakdoorvoer, dit is best ellendig. Je zou iets van een kap kunnen proberen te maken, soort van zelf gemaakte dakdoorvoer van hout en die bekleden met dakbedekking. Het hoeft natuurlijk geen luchtdichte doorvoer te zijn, je hoeft er alleen voor te zorgen dat er geen water naar binnen komt.
En vergeet niet dat, zeker met deze dagen, de condensafvoer van je airco unit behoorlijk veel water kan produceren. Dat wil je ook fatsoenlijk afvoeren. Eigenlijk is het gewoon uit de muur laten steken al een matige oplossing, maar dat zie ik helaas wel meer beun airco boeren doen.
100% waterdicht hoeft van mij niet in dat hoekje. Het wordt een overkapping voor bbq en bakfiets.
De condensafvoer laat ik ook gewoon zitten cenkbik. Eventueel kan ik m helemaal weghalen en vastmaken op een hwa in de garage
[ Voor 12% gewijzigd door Tillumen op 23-06-2026 11:25 ]
Heb ik idd ook overwogen.Tillumen schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:25:
Het lijkt alsof de serre hoger is dan de garage. Als je die hoogte aan kan houden dan kun je boven het dak van de garage uitkomen en daarmee die leidingen ook nagenoeg waterdicht afwerken. De gele balk op de garage vervang je dan door 2 palen.
Drie uitdagingen daar: ruimte in hoekje rechts is beperkt voor plaatsen poer. Links is een poort, dus dat moet ik dan ook aanpassen.
En waar de tegels liggen voor de garage ligt een soort betonplaat in het zand. Geen idee waarom, kwam ik achter met tegels leggen. Daar een poer plaatsen betekent dus dat beton plaatselijk slopen en hopen dat het meevalt .
Hoger bouwen dan garage brengt dus wat meer uitdagingen met zich mee, maar is voor waterdichtheid uiteindelijk wel de betere optie.
Met een andere constructie iets andere balken gebruiken niet die idioot dikke staanders dan kan je het veel beter passend maken. En heb je ook minder problemen met de aansluitingen. Dan hoef je namelijk alleen boven op het dak het een en ander goed maken.(bijvoorbeeld door een zinkslab). Die constructie kan je dan laten doorrekenen door een constructeur. Dat is niet zoveel werk voor zo'n man. Je gaat het mogelijk terugverdienen op het gebruik van de balken e.d.
Zelfde geldt dan voor de voorzijde. Deze dezelfde lijn geven als met de bestaande gevel. Ook aan de zijkant: Eventueel ook in het verlengde van de huidige garage maken. Niet overal "hoekjes en oversteken" houden. Dat is niet mooi.
Isolatie betekent namelijk nog meer hoogte. Ik zit al krap
Hoe zou je de constructie dan doen?RonnieKo schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:08:
Als je zo'n constructie als op de foto's wil hebben: vrijstaand maken. Met vier palen. Zoals eerder aangegeven door @Tillumen
Met een andere constructie iets andere balken gebruiken niet die idioot dikke staanders dan kan je het veel beter passend maken. En heb je ook minder problemen met de aansluitingen. Dan hoef je namelijk alleen boven op het dak het een en ander goed maken.(bijvoorbeeld door een zinkslab). Die constructie kan je dan laten doorrekenen door een constructeur. Dat is niet zoveel werk voor zo'n man. Je gaat het mogelijk terugverdienen op het gebruik van de balken e.d.
Zelfde geldt dan voor de voorzijde. Deze dezelfde lijn geven als met de bestaande gevel. Ook aan de zijkant: Eventueel ook in het verlengde van de huidige garage maken. Niet overal "hoekjes en oversteken" houden. Dat is niet mooi.
Is 12x12 idioot dikke staanders?
een soort van bak maken, u profiel waar de leiding invallen. Stuk plaatmateriaal iets langer maken dan dat profiel (dakje). En het geheel voorzien van bitumen / epdm.pentaw1nz schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:19:
[...]
Hoe doe je dat met een doorvoer als ik die leidingen niet los kan halen om door te voeren? Dan moet ik er zelf iets omheen vouwen.
100% waterdicht hoeft van mij niet in dat hoekje. Het wordt een overkapping voor bbq en bakfiets.
De condensafvoer laat ik ook gewoon zitten cenkbik. Eventueel kan ik m helemaal weghalen en vastmaken op een hwa in de garage
Je bouwt het gewoon ter plekke van plaatmateriaal en daarna bouw je de rest er omheen.
Verandert dat nog iets? Misschien dan toch boven de garage uitbouwen met 4 staanders 12x12. Aan 1 staander dan nieuwe poort monteren.
In 1 hoekje heb ik echt zeer beperkte ruimte en daar zit dus ook dat beton in de grond
![]() | ![]() |
/f/image/tV3rnTE4hbZJCkr5tSlo9XGF.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door pentaw1nz op 23-06-2026 15:50 ]
Gasloos sinds 2026, 15 kWp op t dak , 20 kW accu.
ook een goede tip, bedankt. Ik zal bij het uitgraven eens kijken hoe die betonplaats er bij ligt.geldersscheepje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:35:
Als er beton in de grond zit gat boren en anker in lijmen. Stelmoer met plaat onder je staander en dan ben je klaar.
Je kunt op die plaats ook zelf een verankering in de beton gieten. Maak zelf een bekisting op de gewilde maat en giet er kant en klare beton in. Kost een paar euro, goedkoper dan een kant en klaar poer.pentaw1nz schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:47:
[...]
ook een goede tip, bedankt. Ik zal bij het uitgraven eens kijken hoe die betonplaats er bij ligt.
[ Voor 28% gewijzigd door antont3 op 23-06-2026 16:50 ]
:strip_exif()/f/image/n8cKNsw1FiES5ZcG8qEeRiBw.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/PRMQFnuxZwpj2fZTNssVWSlX.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/I5dkbmkuw1xgQaTvKSdHEBWb.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/1CdENpaPDEVrjPQA7nKYW0vH.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/1I7BFvjWgrlt0bQ7mVzDW8j1.jpg?f=fotoalbum_tile)