Uitdaging met leidingen bij overkapping

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:43
Hi,

Ik wil een kleine overkapping maken van +/- 300x210 tegen bestaande garage van 255 hoog en een serre.
E.e.a. is al gecheckt met gemeente ;)

Ik zat aan een simpele constructie te denken.
- muurplaat 150 x 50 (geel)
- 2 poeren met 12x12 staanders (blauw)
- in totaal 6 liggers 150 x 50
- underlayment er op
- 75 x 75 mastiek schroten
- epdm dak met stadsuitloopje in groenstrook
- daktrimmen

Nu zit ik met een uitdaging, namelijk 4 doorvoeren in mijn gevel die ik niet even los kan halen (airco leidingen, stroomkabel warmtepomp, condens afvoer airco, bekabeling zonnepanelen)


Ik zou graag wat advies willen om zo handig mogelijk om te gaan met dit lastige hoekje.
De muurplaat moet daar stoppen en ik kan daar dus geen ligger monteren, maar dat leek me nog geen ramp. De underlayment zal dan ongeveer 15cm 'zweven'.

Waar ik vooral mee zit is het dak (zo goed als mogelijk) afwerken en dicht krijgen


Graag jullie tips. Als ik daarvoor de constructie moet aanpassen van de overkapping sta ik daar ook voor open.

Ik mag tot 3m hoog, dus ik kan ook hoger dam de garage bouwen. Dat leek me echter onnodig en ook meer gedoe ivm wegvallen constructie met muurplaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBsbK_Outin3xZfdaC71O83dRw0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8cKNsw1FiES5ZcG8qEeRiBw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5aT10wdfJPigSIi0lYeS-289no=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRMQFnuxZwpj2fZTNssVWSlX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xinFVzWAz2C2Rz8To8CVvPMxDG0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/I5dkbmkuw1xgQaTvKSdHEBWb.png?f=fotoalbum_tile

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

Alle reacties


  • BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik zou die underlayment niet laten zweven maar gewoon een stukje verder dwars tussen de liggers een balk schroeven.

Qua dakdoorvoer, dit is best ellendig. Je zou iets van een kap kunnen proberen te maken, soort van zelf gemaakte dakdoorvoer van hout en die bekleden met dakbedekking. Het hoeft natuurlijk geen luchtdichte doorvoer te zijn, je hoeft er alleen voor te zorgen dat er geen water naar binnen komt.

En vergeet niet dat, zeker met deze dagen, de condensafvoer van je airco unit behoorlijk veel water kan produceren. Dat wil je ook fatsoenlijk afvoeren. Eigenlijk is het gewoon uit de muur laten steken al een matige oplossing, maar dat zie ik helaas wel meer beun airco boeren doen.

  • FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:56
Gezien de manier waarop de deur in de gevel is gezaagd (aan het metselwerk te zien is er in het verleden een raam vervangen door een bredere deur) zou ik voorzichtig zijn met plaatsen van een dragende constructie boven de deur.

Spel en typfouten voorbehouden


  • pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:43
FredvZ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:35:
Gezien de manier waarop de deur in de gevel is gezaagd (aan het metselwerk te zien is er in het verleden een raam vervangen door een bredere deur) zou ik voorzichtig zijn met plaatsen van een dragende constructie boven de deur.
Als ik 1 grote balk plaats van 3m dan verdeelt deze toch wel de krachten ?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride


  • pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:43
BlueKeenan schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:55:
Ik zou die underlayment niet laten zweven maar gewoon een stukje verder dwars tussen de liggers een balk schroeven.

Qua dakdoorvoer, dit is best ellendig. Je zou iets van een kap kunnen proberen te maken, soort van zelf gemaakte dakdoorvoer van hout en die bekleden met dakbedekking. Het hoeft natuurlijk geen luchtdichte doorvoer te zijn, je hoeft er alleen voor te zorgen dat er geen water naar binnen komt.

En vergeet niet dat, zeker met deze dagen, de condensafvoer van je airco unit behoorlijk veel water kan produceren. Dat wil je ook fatsoenlijk afvoeren. Eigenlijk is het gewoon uit de muur laten steken al een matige oplossing, maar dat zie ik helaas wel meer beun airco boeren doen.
Hoe doe je dat met een doorvoer als ik die leidingen niet los kan halen om door te voeren? Dan moet ik er zelf iets omheen vouwen.

100% waterdicht hoeft van mij niet in dat hoekje. Het wordt een overkapping voor bbq en bakfiets.
De condensafvoer laat ik ook gewoon zitten cenkbik. Eventueel kan ik m helemaal weghalen en vastmaken op een hwa in de garage

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride


  • Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:02
Het lijkt alsof de serre hoger is dan de garage. Als je die hoogte aan kan houden dan kun je boven het dak van de garage uitkomen en daarmee die leidingen ook nagenoeg waterdicht afwerken. De gele balk op de garage vervang je dan door 2 palen.

[ Voor 12% gewijzigd door Tillumen op 23-06-2026 11:25 ]


  • pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:43
Tillumen schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:25:
Het lijkt alsof de serre hoger is dan de garage. Als je die hoogte aan kan houden dan kun je boven het dak van de garage uitkomen en daarmee die leidingen ook nagenoeg waterdicht afwerken. De gele balk op de garage vervang je dan door 2 palen.
Heb ik idd ook overwogen.
Drie uitdagingen daar: ruimte in hoekje rechts is beperkt voor plaatsen poer. Links is een poort, dus dat moet ik dan ook aanpassen.

En waar de tegels liggen voor de garage ligt een soort betonplaat in het zand. Geen idee waarom, kwam ik achter met tegels leggen. Daar een poer plaatsen betekent dus dat beton plaatselijk slopen en hopen dat het meevalt .

Hoger bouwen dan garage brengt dus wat meer uitdagingen met zich mee, maar is voor waterdichtheid uiteindelijk wel de betere optie.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride


  • RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:05
Als je zo'n constructie als op de foto's wil hebben: vrijstaand maken. Met vier palen. Zoals eerder aangegeven door @Tillumen

Met een andere constructie iets andere balken gebruiken niet die idioot dikke staanders dan kan je het veel beter passend maken. En heb je ook minder problemen met de aansluitingen. Dan hoef je namelijk alleen boven op het dak het een en ander goed maken.(bijvoorbeeld door een zinkslab). Die constructie kan je dan laten doorrekenen door een constructeur. Dat is niet zoveel werk voor zo'n man. Je gaat het mogelijk terugverdienen op het gebruik van de balken e.d.

Zelfde geldt dan voor de voorzijde. Deze dezelfde lijn geven als met de bestaande gevel. Ook aan de zijkant: Eventueel ook in het verlengde van de huidige garage maken. Niet overal "hoekjes en oversteken" houden. Dat is niet mooi.

  • antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:50
Ter info, als je alleen underlayment gebruikt slaat het op den duur zwart uit. Condens blijft eronder hangen. Een dun plaatje isolatie schijnt te helpen (ik kan zo 123 de link niet vinden). PS helaas ben ik ervaringsspecialist, zelfde opbouw als jij van plan bent en dus zwarte aanslag. Achteraf zou ik iets van isolatie aangebracht hebben en een watervast underlayment toegepast hebben. Succes

  • pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:43
Is jsolatie noodzakelijk? Of kan ik ook ander plaatmateriaal kiezen?

Isolatie betekent namelijk nog meer hoogte. Ik zit al krap

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride


  • pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:43
RonnieKo schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:08:
Als je zo'n constructie als op de foto's wil hebben: vrijstaand maken. Met vier palen. Zoals eerder aangegeven door @Tillumen

Met een andere constructie iets andere balken gebruiken niet die idioot dikke staanders dan kan je het veel beter passend maken. En heb je ook minder problemen met de aansluitingen. Dan hoef je namelijk alleen boven op het dak het een en ander goed maken.(bijvoorbeeld door een zinkslab). Die constructie kan je dan laten doorrekenen door een constructeur. Dat is niet zoveel werk voor zo'n man. Je gaat het mogelijk terugverdienen op het gebruik van de balken e.d.

Zelfde geldt dan voor de voorzijde. Deze dezelfde lijn geven als met de bestaande gevel. Ook aan de zijkant: Eventueel ook in het verlengde van de huidige garage maken. Niet overal "hoekjes en oversteken" houden. Dat is niet mooi.
Hoe zou je de constructie dan doen?

Is 12x12 idioot dikke staanders?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride


  • BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
pentaw1nz schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:19:
[...]


Hoe doe je dat met een doorvoer als ik die leidingen niet los kan halen om door te voeren? Dan moet ik er zelf iets omheen vouwen.

100% waterdicht hoeft van mij niet in dat hoekje. Het wordt een overkapping voor bbq en bakfiets.
De condensafvoer laat ik ook gewoon zitten cenkbik. Eventueel kan ik m helemaal weghalen en vastmaken op een hwa in de garage
een soort van bak maken, u profiel waar de leiding invallen. Stuk plaatmateriaal iets langer maken dan dat profiel (dakje). En het geheel voorzien van bitumen / epdm.

Je bouwt het gewoon ter plekke van plaatmateriaal en daarna bouw je de rest er omheen.

  • pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:43
Ik ben voornemens om ook de poort te vervangen.

Verandert dat nog iets? Misschien dan toch boven de garage uitbouwen met 4 staanders 12x12. Aan 1 staander dan nieuwe poort monteren.

In 1 hoekje heb ik echt zeer beperkte ruimte en daar zit dus ook dat beton in de grond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e22U0O-CGpZgF8BNxp-i_MfBhqc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CdENpaPDEVrjPQA7nKYW0vH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qx-I3Tqhxfku3nM4rIJ7PK7_hJo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1I7BFvjWgrlt0bQ7mVzDW8j1.jpg?f=fotoalbum_tile
Op 4 poeren zou ik dan zo de aansluiting met bestaande garage kunnen maken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGcuY-Z2G5HCjWHRxrPU088N5-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tV3rnTE4hbZJCkr5tSlo9XGF.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiNuSllwBYNGNJKyfg-6S_eh-L8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ecGiUT3MHOLTmAutTqJQ64Gs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door pentaw1nz op 23-06-2026 15:50 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride


  • geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:21
Als er beton in de grond zit gat boren en anker in lijmen. Stelmoer met plaat onder je staander en dan ben je klaar.

Gasloos sinds 2026, 15 kWp op t dak , 20 kW accu.


  • pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:43
geldersscheepje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:35:
Als er beton in de grond zit gat boren en anker in lijmen. Stelmoer met plaat onder je staander en dan ben je klaar.
ook een goede tip, bedankt. Ik zal bij het uitgraven eens kijken hoe die betonplaats er bij ligt.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride


  • vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:04
pentaw1nz schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:47:
[...]


ook een goede tip, bedankt. Ik zal bij het uitgraven eens kijken hoe die betonplaats er bij ligt.
Je kunt op die plaats ook zelf een verankering in de beton gieten. Maak zelf een bekisting op de gewilde maat en giet er kant en klare beton in. Kost een paar euro, goedkoper dan een kant en klaar poer.

  • antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:50
Ik ben niet bekend met de grondsoort, maar ik heb een gat gegraven van 50cm diep, 30x30cm tegel erin (vlak gelegd, grond niet geroerd). Azobé paal loodrecht gesteld en aangevuld met van dat palen beton (zak erin kieperen met een emmer water). Staat al jaren als een huis. Qua plaatmateriaal zou ik een watervast multiplex kiezen, met vuren underlayment heb je kans op delaminatie. https://www.pontmeyer.nl/c/watervast-multiplex

[ Voor 28% gewijzigd door antont3 op 23-06-2026 16:50 ]


  • tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:18
Ik zou het mezelf niet te moeilijk maken en er gewoon een opstaand bakje omheen maken. Aan de bovenkant afdichten met plaatje zetwerk oid.
Pagina: 1